Obrazem: Velká rekonstrukce nádraží ve Vsetíně míří do finále
Železniční stanice Vsetín v rekonstrukci. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Nástupiště jsou již přístupná, do dokončení prací na nádraží zbývá ještě asi měsíc.
Jj výstavba jde podle plánu: otevírat se bude v květnu přitom to bylo v plánu na duben ale vše jde podle plánu 🤣
Bohužel podchod u Křivačkárny se vám nepovedl. Nechápu projektanta, který úsek pro kočárky, vozíčkáře, kolaře a seniory navrhl tak úzký, že se stěží vejdou dva. V žádném případě nelze předcházet a předjíždět. Také je to nebezpečné, proto je tam cyklisto sesedni, i když ta značka je neplatná.
Aby to nebylo jako v Berouně, tam už se to blíží do finále víc jak dvanáct měsíců. 😀
Pěkný.
Ten holej beton je hroznej. Vypadá to nehotově, nemá to žádnej finiš. Nechápu, jak se tohle může někomu líbit.
Ono to taky hotové není, ještě měsíc se tam bude pracovat.
Na tom pohledovém betonu? Jak?
Třeba ho natřou.
No a co že to nechápete? Mě se to třeba líbí a zajímá to někoho?
Říká se na Vsetíně! 🙂😉
Je to tak. Stejně se říká třeba na Kladně.
sám píšete, že se tak říká = hovorově/nářečím, ale média mají používat spisovnou češtinu!
Myslím, že je historická chyba udělat nástupiště v oblouku, když byla možnost udělat nástupiště v přímé části kolejiště, podle dřívějšího projektu. Nástupiště v oblouku jsou úzká, takže konfigurace kolejiště a poloměr oblouku nedovolil udělat nástupiště širší. Tím se nemohla schodiště do podchodu doplnit eskalátory, což je škoda. Takto jsem slyšel vysvětlovat chybějící eskalátory mluvčího SŽ v ČRo Zlín. Pan starosta chybějící eskalátory vysvětloval malou frekvencí vlaků a cestujících, prý dle předpisů SŽ. Takže při poruše výtahu mají méně pohybliví cestující smůlu.
při poruše eskalátoru …
Příčemž servis výtahu seženete v okrese, výtahů je tam spousta. Eskalátory jsou nejblíž asi až v Olomouci, kde je servis k nim, to netuším.
A není pro cestující lepší možnost mít k dispozici výtah i eskalátory, jako v přilehlé Galerii Smetanova ? Dostupnost opravářů je relativní a neměl by to být argument, proč nejsou eskalátory na nástupištích, když u výstupu z podchodu u Galerie i v nové odbavovací budově prý eskalátory budou.
Tož a co budu teď dělat, když bude chtět dojet na Vsetín s kolem, jak sa dostanu ven?
Odkud ven? Z vlaku? No asi dveřmi. Nebo snad z koleje (nástupištní hrany)? No po schodoch, po schodoch…A nebo výtahom, výtahom 😉
Chytneš za štanglu, vyneseš.
Otevřete dveře, chytnete velocipéd, vyložíte ho z vlaku, velocipéd snesete do podchodu (stejně jako ve všech stanicích s podchody), projdete podchodem, velocipéd vynesete nahoru a jste venku
Chudáci valaši co dlouho nebyli na Vsetíně. Mamo nevystupujte však totok není Vsetín, ten vypadá jináč. Ale šak hlásíjá že je to Vsetín. Tož nebláznite vypadá to jak Vsetín? Ne. Tož vidíte… 🙂
Velmi chválím značení (a hlášení) pouze kolejí a né nástupišť. Doufám, že to bude brzo standardem a zanikne takovéto 4/11a.
Jinak moc pěkně to vypadá. Ve Vsetíně jsem byl naposled ještě postaru. Asi se tam teď někdy zajedu podívat.
Asi spíše opačně ne? Hlášení nástupišť a ne kolejí.
No však to má správně. Kolejí. A jestli ne, tak nechápu proč ten nápis „kolej“ na těch odjezdových tabulích vůbec je. Vidíte? Akorát v tom bude bordel.
Mně se líbí ten „dřevěný prvek“ v rámci architektury nástupišť – lavičky, obložení atd. Myslím, že to celkem „polidšťuje“ a celkově zvyšuje estetiku toho místa aniž by to (předpokládám) vyžadovalo nějaké extra miliony navíc. Doufám, že tento styl rekonstrukcí bude v následujících letech pokračovat.
Je to pěkné, jen to bude muset někdo taky občas utřít hadrem a po několika letech obnovit nátěr. U SŽ je to většinou stylem postavíme za miliardy a zapomeneme na úklid a pravidelnou údržbu.
Prý stačí nádraží přemístit a problémy s úklidem zmizí.
To platí jenom v Brně.
A zase ten stupidní pohledový beton, z kterého jakékoliv malůvky a graffiti jdou špatně dolů. Neustále mě fascinuje, jak se při navrhování dopravních staveb u nás vůbec nemyslí na tuhle stránku. Zrovna včera jsem se vrátil z Rakouska. Nepřestává mě fascinovat, jak tam jednak železniční infrastruktura působí stále jako nová, ale hlavně, jak se opravdu myslí i na detaily. Např. podchod na nádraží v Linci je celý pokrytý takovými smaltovanými plechy. Asi není třeba dodávat, že takového povrchu jde jakýkoliv tag velmi snadno dolů. To samé vídeňské metro. Sice tam není nikdy opulentní mramor a pod. Ale ty povrchy jsou… Číst vice »
Jste měl říct dřív. Věnoval bych na stavbu ty krásné bílé kachličky po dědovi, co jich mám plnou půdu. Sice jsou každá jiná, ale to nevadí, obložení by potom bylo rustikální.
Kachličky také není zrovna optimální řešení 😉
Nová stanice Tullnerfeld v poli na nové Westbahn, pohledový beton. Vídeňské metro: omyvatelné, ale nikoliv čisté, spíše řádně zašlé.
OK, zdaleka neznám všechny stanice vlaku v Rakousku. Nicméně když se dívám na fotky Tullnerfeldu a jeho polohu, tak je to opravdu stanice uprostřed polí a už z logiky věci tam bude minimum potenciálních čmáralů.
A k zašlosti metra: nemyslím si, že jakákoliv vídeňská stanice můžou svou zašlostí konkurovat např. stanici Želivského nebo Invalidovna.
Takových potenciálních čmáralů tam bude o to víc, viz boudičky s technologií přejezdu u tratí. Čím víc v polích, tím víc začmáraná. Výjimkou jsou jen boudičky na polňačkách, kam se čmárací držitelé řidičských oprávnění bojí dojet autem skrz svou řidičskou neschopnost mimo pevný asfalt.
Takovýto pohledový beton je běžný ve Švýcarsku. Akorát tam asi nikdo po něm nečmárá jako u nás.
Ve Švýcarsku je jeden nápis v Zurychu na WC a to „Baník p..o!“
Zbytečná investice. Nemáme školy, školky, zdravotnictví kolabuje, všechno se zdražuje, důchodci nemají co do huby ale hlavně, že se pár papalášů vyfotí u nově zameteného nádraží.
Byl bych ochoten polemizivat o potřebě toho pakrovacího domu, který je součástí investice. Nicméně nádraží jako takové potřeboval Vsetín již před dvaceti lety.
Nejsem milovník Vsetínska, ale tady toto nádraží už kompletní přestavbu potřebovalo.
Tak ještě přestavět Bystřici pod Hostýnem, Valašské Meziříčí a bude ve zlínském kraji vše podstatné opraveno.
No a zlínské nádraží samozřejmě ponecháme jako skanzen.
Žvásty a zase žvásty.
A taky nemáme soudruhy na městském národním výboru, že.
Já to tušil, že se ozve nějaký hamižný senior, který by chtěl, aby se všechny peníze rozdaly na důchody.
Že jo? Stanici zrušit a rychlíky budou z projíždět z Valmezu až do Púchova a zkrátí se jízdní doba na Slovensko.
A což takhle vynechat Val Mez??
A co tak ten vlak rovnou zrušit, když bude naprosto k ničemu?
Pokud někde něco nemáme, pak musí ti co o tom rozhodují nastavit takové podmínky, aby jsme to měli. Nemám „nic“ a proto nic nedělat je cestou jak nemít v budoucnu už vůbec nic.
Vypadá to velmi dobře. Lavičky ze dřeva a dřevěné obložení tomu sluší. Vzpomínám si, že ve veřejném prostoru byl dřevěné lavičky , lépe tvarované z 80.tek běžně. Měly žluto, červený nátěr. Dnes už jich moc není. Nicmeně přeji Vsetíňanům ať jim nádraží slouží co nejdéle a nepodcení se údržba.
Lavičky na které si někdo z jedné strany sedne a ten kdo bude stát za ní si tam odloží kafe a když bude mít ruce olšový tak ho někomu nalije na záda. A nemusí tam ani nikdo sedět. Jsem zvědavý jak často ty lavičky budou polité od všeho možného případně jak často je bude mládež používat tak, že bude sedět nahoře a na sedací ploše bude mít nohy. Jinak ty lavičky jsou stejný případ jako to zábradlí. Nemáme zbytečných peněz, ale materiálem plýtváme až hrůza. To bylo řečí, že tahle zdvojená zábradlí slouží na přístupových rampách pro vozíčkáře. Jenže tady… Číst vice »
fascinující, ty jsi schopný najít problém i tam, kde neexistuje
To, že se problém někde zatím nevyskytl neznamená, že se vyskytnout nemůže.
Hele, jinak. Když jsme řešili pás vedený středem kruháku také někteří říkali, že je natočený aby ho řidiči nepoužívali pro průjezd. Stejné je to s tou lavičkou. Jestli si někdo může myslet, že ten pás budou řidiči využívat pro průjezd rovně (což já si nemyslím) tak tady to nesprávné použití raálně hrozí.
A hlavně se snahou ohlodat to až na kost.
… bude sedět nahoře a na sedací ploše bude mít nohy….
Tak dejte návrh, aby nahoře na opěradle byly bodce jako se to dělá u holubů.
Zdaleka nejlepší dřevěné lavičky mělo (možná ještě má, od 2019 jsem tam nebyl) pardubické hlavní nádraží. Prostorné a pohodlné, člověka tam při sezení nebolelo tělo ani při 1,5hod čekání na zpožděný vlak.
Opravdu je „platform“ správný překlad pro „kolej“?
Ano, slovo platform je v AJ obecně chápáno jako nástupní hrana. V ČJ se v železniční dopravě používá s tímto významem slovo kolej.
Zajímavé, děkuji. Dosud jsem se vždy setkával s použitím „platform=nástupiště“ a „kolej=track“, a to i třeba v nádražních hlášeních.
pokud jsem si všiml, používá se to pouze v ČR v ENG verzi jako doslovný překlad. Většinou je opravdu nástupiště (platform) bráno jako nástupní hrana.
Takle to má vypadat. Dříve to bylo běžné, ale porotože se pořád musíme po někom opičit a přebírat i to, co není zrovna domyšlené nebo je zažité někde jinak…ale dobře nám tak.
https://www.k-report.net/discus/obrazky/84/97/798497.jpg
Dřív to běžné nebylo, dřív tam bylo jen číslo nástupiště a pak jste ještě musel na nástupišti hledat tu správnou kolej. A pak taky byly stanice (třeba MuN), které si očíslovaly koleje vždy 1. a 2. u jednoho nástupiště a neznalý byl ve zmatu, jak může bát jedna kolej u více nástupišť.
Asi málo místa. Bylo by logické pokud by tam bylo „Kolej“ a za ní „Nástupiště“ . A ještě lepší py to bylo to prohodit aby se člověk mohl řídit nejdříve podle nástupiště a až pak následovala detailní informace z které strany k tomu nástupišti vlak přijede. Kdo má pořád počítat koleje? U těch informačních tabulí které jsou přímo u schodiště na konkrétní nástupiště a ke koleji to až tak nevadí, ale na informační tabuli na které jsou různé vlaky odjíždějící z různých nástupišť by se to šiklo.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/03/IMG_7159.jpeg
vs.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/03/IMG_7171.jpeg
Po novu už se nebude používat dvojice označení nástupiště-kolej, ale jednoznačná informace o nástupní hraně, pro cestující pojmenovaná jako „kolej“. Takže na tabuli vidíte „3“ a jdete po šipkách ke „3“. Dopravní číslo koleje se asi nedozvíte.
To je dobře, cizince i některý spoluobčany to mate. Proč jsou na odjezdový tabuli 2 čísla je celkem častý dotaz.
Tak se cizinci mají podívat do slovníku a někteří naši spoluobčané předpokládám chodili do školy kde je naučili číst. Pojem nástupiště znamená prostor ze kterého se nastupuje. To obvykle bývá vyvýšené. Se zaváděním těchto novinek můžeme rovnou slovo nástupiště zrušit, protože přestane dávat význam. Třeba ve spojení ostrovní nástupiště. Nástupní hranu nechť si používají stavitelé v plánech kdy ta bude označovat hranu nástupiště u dané koleje která tvoří pouze část celého nástupiště. Je to krásný příklad toho jak přicházíme o vlastní jazyk. Tak schválně. Zkuste mi říci co znamená třeba takové slovo ošatka. Já Vám to prozradím. Nic. Všichni to… Číst vice »
Zaprvé tomu nerozumím, zadruhé mne to uráží a cizáci, ať si zvyknou ne nějakou blbůstku uplatněnou v jedné méně významné středoevropské zemi, že?
Když je to tedy tak budou se ty tabule co se instalovaly relativně nedávno zase měnit?
https://scontent.fprg4-1.fna.fbcdn.net/v/t1.6435-9/71087946_1152901554904577_4201480379250507776_n.jpg?_nc_cat=109&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=MfbSzrH1OMoAb5aUoo2&_nc_ht=scontent.fprg4-1.fna&oh=00_AfBbWsvoj8lscfeCRdc5XQoqw6xNwuQWVLTOBPuimQl0sg&oe=663B490D.
Pak je ale text v článku mimo. Vidíte? Jsme na něco zvyklí a nějaký nový systém převzatý čert ví odkud bude vyžadovat tměnu zažitého.
„Z dokončovaného 1. nástupiště se cestující dostanou novým podchodem na další dvě nová nástupiště. Přístup na 1. nástupiště je zatím po provizorní trase. “
Jinak řečeno.: 1. nástupiště na kterém je první a druhé nástupiště coby nástuppní hrany (platform) jejichž čísla odpovídají číslům kolejí 🙂
Je u nás vícero systému číslování, teď je snaha zavést jednotné podle západního vzoru (a taky Masarykova nádraží). za mě je to jasné a jednotné, ještě by se asi hodilo rozchodit používání sektorů.
No, takže číslování kolejí (nástupních hran) pro veřejnost a dopravní číslování se bude lišit? To kterej inteligent zase vymyslel?
Vy jste asi nikdy neslyšel hlášení typu: „Vlak přijíždí na nástupiště číslo sedm, služebně dvaadvacátá kolej.“ – desítky let stará věc…
https://www.spravazeleznic.cz/stavby-zakazky/podklady-pro-zhotovitele/graficke-podklady
Díky, poučné. Ovšem i v kapitole 6 se uvádí :
„Názorné ukázky číslování kolejí a značení sektorů ve stanicích“ „Stanice s ostrovními nástupišti“
Z toho plyne, že nástupiště je celek a číslovány jsou pouze koleje nebo chcete-li hrany k těmto kolejím přivrácené. To je však v rozporu s překladem slova Platform které v našem chápání znamená nástupiště.
A kapitola 5 s porovnám nesprávného označení se správným je neméně zajímavá.
Není v rozporu, se podívejte, čemu v Británii říkají platform. A pokud to chápeme my špatně, tak se to holt naučíme chápat správně.
Ale my přeci nemusíme. Oni ať si to chápou jak chtějí a my to můžeme mít jinak. Až já pojedu tam taky se budu muset lecsčemu přizpůsobit.
Koukám, že jste asi nikdy nejel z Masarykova nádraží…
Nedávno jsem tam byl. Ten super pohled jak na „mega-moderní“ nádraží dorazí rezavá 460 😀 Naštěstí už tam bude jezdit jenom chvíli
Už tam jezdí i Pantery, štafetu největšího werglu převezme …
To jsem zvědav, kolik fírů se vyboduje na tom cesťáku v prvním roce užívání :-/
Ano.
Běžně to bývá tak 2-3.
A v takovémto extrémním případě by červenobílé pruhy nebylo možno umístit dole vedle koleje?
Rekonstruce stanic za poslední 4 roky konečně vypadají k světu. Jen tak dál. Aktuální design je velmi povedený.
Mně se hlavně líbí dřevěné lavičky, to považuji za veliký pokrok v komfortu. Na ty jinak převažující plechové se skoro nedá sednout.
Tak ještě nezanedbat údržbu aby to zase nedošlo do stejného stavu
Proč je probůh to návěstidlo na krakorci nad nástupištěm? To tam nešlo dát trpaslíka?
To mne také zaujalo, působí exoticky. Otázka, jestli se to strojvedoucím bude líbit, tyhle krakorce vysoko mívají dost často problémy s vnímáním (mj. velký úhel pozorování a tím i malá svítivost z menší vzdálenosti, někdy i přesvícení sluncem kvůli „koukání příliš nahoru“). Podobný krakorec s jediným návěstidlem je v Mikulově a bylo zde již dvakrát projeto stůj.
Nešlo, trpaslík může být jen tam, kde je traťová Vmax = 60 km/h a průjezd Vsetínem je rychlostně jaksi na víc:-)))
To je specialita Českých předpisů.
V Německu jsou. Nepříklad Braunschweig Hbf. Nákladní vlaky ho projíždí 100km/h.
A bylo by na trpaslíka přes ten les trakčních stožárů vidět?
Jako reklamu na pohledový beton bych tuto realizaci nepoužíval 🙂
Prefa by to skoro mohla mit jako vzorkovnu, pokud by treba na nejakym kousku stridaly jednotlive vzory a meli tam logo a plakat s cenikem
Průser je, že nekulturní a hrubé prostředí přitahuje vandalismus. Pohledový beton navíc nejde opravit, resp. záplata či broušení vždy znamenají jiný odstín = flek. To bude brzo hnusné.
A jste si jistí, že měsíc před dokončením vidíte na fotkách finální podobu?
Zábradlí je definitivní, cedule taky vypadají dané napevno. To už asi obkládat nebudou a též pochybuji, že se pokusí o nátěr.
I když nátěr by byl možný a v budoucnu jej nelze vyloučit.
Soudím dle osazených cedulí a svítidel, že to je finální.
Souhlasím.
Jsem si relativně jistý, že lepší pohledový beton tam za ten měsíc zrealizovat nedovedou.
A v tomhle je zádsadní rozdíl mězi tím co se stavělo třeba za R-U a tím co se staví dnes.
Já teda nejsem stavař, ale když to člověk srovná s obyčejnou zastávkou v Rakousku tak to vypadá fakt šíleně… Je možné že si to tak experti ze SŽ objednali nebo chyba realizace?
Zcela jistě je to otázka realizace – pro pohledový beton je jednak třeba bednění sestavit opravdu pečlivě a mít čisté hrany bednících desek, aby na sebe perfektně doléhaly. Rovněž je dobré nepoužívat zbrusu nové bednící desky, ale takové, jenž jsou již nasáknuty cementovým mlékem. Konstrukce pak musí být ve spárách pečlivě zatěsněna, aby nedošlo k protečení vody s cementem, jehož důslkedky jsou patrné na https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/03/IMG_7157.jpeg . V neposlední řadě je nutno zajistit tvarovou stabilitu bednění při nalévání betonu, tedy použít dostatečné množství spojek jednotlivých bednících desek a řádně je vzájemě prošroubovat. Opatření odbedňovacím nátěrm zřejmě ale proběhlo, stejně jako vhodné… Číst vice »