Obrazem: Ve Švýcarsku začala jezdit nejstrmější lanovka na světě, je levnější než na Sněžku

Nová lanovka Stechelberg - Mürren. Foto: GaraventaNová lanovka Stechelberg - Mürren. Foto: Garaventa

Lanovka překoná 775 výškových metrů za necelé čtyři minuty.

Společnost Garaventa ze skupiny Doppelmayr dokončila první část systému nových lanovek na švýcarský vrchol Schilthorn. První úsek z obce Stechelberg do obce Mürren je díky sklonu téměř 160 procent nejstrmější lanovkou na světě.

Lanovka, kterou provozuje společnost Schilthornbahn, doplní dvě lanové dráhy,  které se dosud pro cestování mezi obcemi v regionu Bernských Alp používají. Lanovka bude určena i pro přepravu nákladu.

Dosud nejstrmější lanovka byla v Norsku na vrchol Loen, nejstrmější úsek měl 133 procent. Kvůli velkému sklonu má 11 metrů dlouhé závěsné rameno. Lanovka na 1 194 metrech překonává výškový rozdíl. Do kabinek se vejde 85 cestujících nebo 6,8 tun nákladu. Při plné kapacitě zvládne přepravit 800 lidí za hodinu. Kabiny mají  stahovatelná okna pro lepší výhled.

Nová lanovka Stechelberg - Mürren. Foto: SchilthornbahnNová lanovka Stechelberg - Mürren. Foto: GaraventaNová lanovka Stechelberg - Mürren. Foto: GaraventaNová lanovka Stechelberg - Mürren. Foto: GaraventaNová lanovka Stechelberg - Mürren. Foto: GaraventaNová lanovka Stechelberg - Mürren. Foto: GaraventaNová lanovka Stechelberg - Mürren. Foto: GaraventaNová lanovka Stechelberg - Mürren. Foto: GaraventaStavba lanovky Stechelberg - Mürren. Foto: GaraventaStavba lanovky Stechelberg - Mürren. Foto: GaraventaStavba lanovky Stechelberg - Mürren. Foto: GaraventaStavba lanovky Stechelberg - Mürren. Foto: GaraventaLanovka Funifor na vrchol Birg. Foto: Garaventa

Lanovka je první částí projektu Schilthorn20XX, v jehož rámci dochází ke stavbě nových a kapacitnějších drah na vrchol Schilthornu, velké turistické atrakci v regionu. První část dráhy umožňuje plně autonomní provoz bez aktivního dozoru personálu.

Nová dráha je součástí veřejné dopravní obslužnosti (jen po Mürren), čemuž odpovídají i ceny. Jedna cesta vyjde na 11,80 franků, tedy zhruba 320 korun.  Platí na ní i běžné slevy pro veřejnou dopravu v zemi. Pro srovnání: jízdenka na Sněžku stojí 360 Kč.

Během včerejška došlo i k zprovoznění části lanovky Mürren – Birg. Ta je první ve Švýcarsku se systémem Funifor, kdy je kabina zavěšena na dvou lanech. To zaručuje vyšší stabilitu. Stejný systém chce Liberec použít na stavbu nové lanovky na Ještěd. Z Birgu naváže třetí lanovka na Schilthorn, která se staví a otevřena má být 15. března příštího roku.

 

Tagy Doppelmayr Garaventa Schilthornbahn
17 komentářů