Obrazem: V Ostravě dojezdily tramvaje T6A5, zamíří na Ukrajinu
Poslední den provozu tramvají T6A5 v Ostravě. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Po Ostravě jezdily tramvaje T6A5 dlouhých 29 let, jedna zůstane ve sbírce historických vozidel DPO.
Včera jsem jednu X3 s T6A5 viděl. A i když jsem o tom posledním dni provozu nevěděl, hned mi bylo jasné, že se něco děje. X3 přveáží v Porubě většinou vzduch a tak dva cestující, včera ale byla plná a cestující bych tipoval na odhadem na šotouše.
Trojčata normálně v Ostravě nejezdí, vyjma Colorsů. Takže o tom vzduchu kecáte. Když potkáte trojče v Ostravě, tak si můžete být jist, že je to manipulační jízda a ani u nás v Ostravě manipulsační jízda nevozí kaštany.
Není to vyřazení předčasné? Když jezdí starší T3?
Není, protože to co ještě jezdí nejsou T3, ale modernizované T3R.P s (relativně) moderní výzbrojí TV Progress, které se dají opravovat, zatímco T6A5 používají dnes už obstarožní tyristorovou TV3, kterou už dnes nikdo neopraví. Ostatně není náhoda, že Ostravské T3G s rovněž tyrystorovou TV8 skončily dříve než archaické T3SUCS se zrychlovačem.
Zjednodušeně řečeno, zbývající T3 jsou pod podlahou modernější než vyřazované T6A5 a tak je o pár let přežijí.
Proč se dodnes modernizují T3 místo T6, když T6 mají větší pohodlí, prostornost, modernější vybavení (kromě techniky samozřejmě) a celkově jsou to pocitově mnohem modernější tramvaje?
Protože T6 jsou jen ve třech městech a v Ostravě místo modernizace se rozhodly pro nové tramwaje.
Hlavní vlna modernizací T3 byla tak před 15 lety, kdy byly T6 stále ještě v podstatě zánovní stroje a stárnoucí T3 představovaly pro města mnohem větší problém. A než došlo na modernizace T6, tak provozy konečně pochopily, že je lepší prostě koupit tramvaje nové.
Tím pádem hlubší modernizace T6 narozdíl od T3 nikdy ani nebyla vyvinutá a dnes už se do ní nikdo pouštět nebude.
No a jak kolega správně podotkl, T6A5 jezdí pouze v Praze, Brně a Ostravě, takže i poptávka po modernizacích je menší než u T3
Tuším, že T6 už v Praze také dojezdily.
Je to tak, dnes už tedy býhradně Brno.
Dost podstatný důvod je v tom, že karoserie T3 je mnohem jednodušší na opravy po nehodách. Opláštění čela je laminátová skořepina, která vyrábí jako náhradní díl, takže při opravě se „jenom“ porovná rám pod čelem a nalepí se nový čelo. T6/KT8 jsou celokovový a opravy čel jsou podstatně složitější.
T6 nazapadaly do Ostravské koncepce rychlotramvaje. Při 70km/hod byl poměrně nestabilní a hrozilo vykolejení, nnové tramvaje jezdí 80km/hod, varia, astry a tria zvládnou 70km/hod. V Ostrvě jezdí posledních cca 19 T3 vozů a pokud vím, tak v podstatě už dojíždějí kilometry a zůstanou užje na linky se solo vozy, gro ostravské flotily dělají kloubové vozy, kterých je 74.
Za co ty mínusy? Je to tak, prostě se s tím smiřte, že T6 nebyly ty nejlepší vozy a poměrně rychle zastaraly.
V Gepard expresu jsou prostě ****. To se jinak říct nedá.
Proč?
Plne podporujem. Ja by som bol ešte radšej, keby sa obmedzili rozpočty dopravných podnikov a tie zvyšné peniaze išli na Ukrajinu. Radšej budem mať 20 rokov neopravovanú trať než mať za suseda Rusko!
Bohnice mají volno tak jestli chceš…
Vidím to stejně, já bych klidně i předělal větší část lokálek na cyklostezky, než tu mít russaky
Sic jste to asi myslel bohužel ironicky, tak přesto částečně souhlas. Rusko je zlo a Ukrajinu je třeba podporovat jak to jen jde, tzn tohle je krásný pripad-Vozidla, která u nás už nepouzijeme tam mohou krásně sloužit dal svému účelu. Rusku naopak můžeme poslat kopanec do pr**ke, stejně jako všem stupidním dezolatum, kteří jsou schopni Ukrajincům závidět i starou tramvaj, na kterou den zpátky cestou z hospody nadávali, že má schody a blbě se do ní leze 🤦
Já bych tu myšlenku poupravil na to, že nám by EU dávala peníze na obnovu vozů starých i třeba jen 15 let a ty by pak šly na Ukajinu