Obrazem: V Dolních Tošanovicích shořel autobus na CNG, cestující stihli vystoupit
Požár autobusu v Dolních Tošanovicích. Zdroj: HZS MSK
Bezpečnostní prvky nádrží na CNG umístěné na střeše vozidla zajistily bezpečné uvolnění plynu, a tím zabránily jejich roztržení.
jo,nic nového,u nás taky schořel plyňák….
Prekvapuje ma, že horia tak často a najmä zánovné a nové autobusy. Neviem, či sa to vôbec dá u zánovného vozidla zhodiť na zlú údržbu…Tu bude skôr problém v nejakom technickom riešení. Za príčinou požiaru môže byť čokoľvek. Pohonné ústrojenstvo je tuším totožné ako u vozidiel Iveco/Irisbus (motor Cursor 8 CNG). Tie radi horeli aj v Citelisoch. U nás v meste takto zahoreli 4 zánovné Citelisy. V porovnaní s tým, že u nás jazdili Karosy B732 na CNG od roku 1993 až do roku 2022 (C734 na CNG do roku 2016) a nikdy nebol problém podobného typu mi to príde… Číst vice »
Ten autobus je starý, tento typ je průběžně vyřazován.
Na to, že se CNG busů zas tak moc neprovozuje, tak hoří docela často a fest. Jde často o buď zcela nové nebo zánovní auta a také téměř vždy blafnou komplet. Ms kraj nyní vymýšlí vodík v busech, kde stihnout vystoupit v takových případech už se nestihne jako u CNG. Za posledních cca 6 let jsem dohledal 10 požárů CNG busů, s tím dnešním 11. Ví někdo o dalších?
MHD Kladno: https://www.pozary.cz/…un/
MHD ČB: https://www.idnes.cz/…jkr
Arriva Morava: https://www.pozary.cz/…ny/
Hned 2x ČSAD Havířov: https://www.denik.cz/…tml
MHD Kladno: https://kladenskelisty.cz/…un/
BusLine: https://www.liberecdnes.cz/zpravodajstvi/31597-v-zeleznem-brode-zacal-za-jizdy-horet-autobus-na-cng/
Comment Plus: https://www.jcted.cz/autobus-na-zemni-plyn-kompletne-shorel/?liveMode=1
Asi ČSAD Slaný (Icom): https://www.idnes.cz/zpravy/cerna-kronika/autobus-na-plyn-zacal-za-jizdy-horet.A030510_144217_krimi_ton
MHD Pardubice: https://www.pardubicezive.eu/pozar-autobusu-mhd/
V Budějovicích to byla chyba konkrétního kusu, hořel totiž 2x a dokonce hned po návratu od výrobce po prvním požáru. Jinak spolehlivost asi nic moc, ale ono je to i dáno tím, že kolikrát jde o 1 verzi motoru a závada se může projevit až po letech. Viz před lety hořící kloubové Citybusy v Praze, ale až když byly vylítané a v kloubové verzi, tudíž silnější motorizací.
Bez bližší znalosti příčiny zahoření to sotva házet na palivo.
Si vemte motorové vozy: Řada M262 byla pověstná zahořením a sebekremací od žhavé trubky. Oproti tomu řada 810 tím netrpěla, tatáž nafta v nádrži, vyrobeno snad 3x více kusů a že by nějaký zahořel?
Hlavně, že důchodci se boji EV, že na kremaci mají ještě čas.
Některé odkazy se nezkopírovaly dobře, tak ještě jednou.
MHD Kladno: https://www.hzscr.cz/clanek/casopis-112-rocnik-xviii-cislo-6-2019.aspx?q=Y2hudW09Mw%3D%3D
MHD ČB: https://www.idnes.cz/ceske-budejovice/zpravy/hrdejovice-budejovice-pozar-horel-autobus-mhd-linka-6.A180815_144110_budejovice-zpravy_jkr
Arriva Morava: https://www.pozary.cz/clanek/183075-pozar-autobusu-na-sumpersku-zpusobila-technicka-zavada-skoda-byla-vycislena-na-tri-miliony/
Hned 2x ČSAD Havířov: https://www.denik.cz/z_domova/lide-ziji-v-obavach-z-autobusu-na-plyn-20170131.html
MHD Kladno ještě jednou: https://kladenskelisty.cz/114094/foto-v-kladne-shorel-autobus-za-ctyri-miliony-korun/
Hodně oříznuty OSINT. V MSK je myslím skoro 1/3 bus na CNG, 1/3 nafta, zbytek elektrobusy a jiné.
Co jsem viděl statiky hasiču, vetšinou je problém elektro instalace.
V ČR je přes 20 000 autobusu. A z toho 2 ročně shoři na CNG, uplně stejný počet výchazí nafta.
https://www.novinky.cz/clanek/krimi-na-plzensku-shorel-autobus-ridic-byl-pod-vlivem-alkoholu-40456909
https://www.novinky.cz/clanek/krimi-na-dalnici-d35-u-olomouce-shorel-autobus-cestovali-v-nem-hokejiste-do-vsetina-40461112
https://www.novinky.cz/clanek/krimi-pozar-autobusu-ktery-vezla-odtahovka-zavrel-dalnici-d5-40458638
2 měsíce a 3x nafta…..
A u vodíku nedojde k extra rychlejšímu hoření. Jsou tam bezpečnostní prvky, které jsou dělané podle intezity (a dalších parametrů) hořeni.
Vodík má větší vyhřevnost, ale taky je ho tam míň.
Tak ten poslední vezli k likvidaci. Tudíž to klidně může zahořet kolo nebo brzda. Akorát je teda lepší dosloužilé kusy likvidovat mimo komunikace. 😃
Co takhle to posoudit z pohledu procentuální pravděpodobnosti hoření CNG a nafty. Z těch Vámi uváděných 20 tis busů v ČR je kolik na CNG? Desetina? Možná ani to ne. Takže by správně měli hořet jen 1 CNG na 9 nafťáků. Sám připouštíte, že to půl na půl. Takže co je bezpečnější z pohledu možného požáru?
Také jste poslal odkazy na naftové busy, které ale ani jeden z nich nebyl nový nebo zánovní. Vše staré vrány. U CNG opak, vesměs nové busy s velkou škodou. Na tom taky asi něco je, ne?
Třeba v Transdev Slezsko je busů na CNG drtivá většina.
Bohužel kompletní statistiku jsem nenašel. Jen MSK.
Jelikož se v MSK naftové autobusy nové nekupuju, proto asi nemohou hořet.
Z pohledu možného požáru je nejlepší žadný. Protože když je problémem elektroinstalce, je jedno na jaký má pohon.
Uvedu dva články a vy z toho urobite statisiku… co dodát..
Vodík je nejlehčí plyn, takže hoří velice tenkým plamenem, vysokým třeba 10m a tenkým, jak malíček slečny. Ve Skopčácku dělali nějaké testy hoření vodíkových nádrží. Od toho nic nechytne, leda vzducholoď.
MB městská,taky schořel před měsícem
Není to první případ. Když tyto Sorky došly do ČSAD cca před pěti šesti rokama, tak hořely hned 2ks fungl nové !
Vždy příměstský spoj ! Na automatech na plyn, které jezdily MHD co si pamatují problém nebyl ! Takže asi elektrická instalace.Byla jiná než na vozech určených na MHD . Navíc některé už měly klimatizace a jezdily na ČT a okolí.
Důkaz, že palivové systémy na CNG jsou mnohem bezpečnější než jakékoliv konvenční systémy na kapalná paliva, či elektrické akumulátorové zdroje…
Hasiči jsou vybavení na ochlazení hořícího a odebrání kyslíku od plamene, což funguje výborně na jakákoliv paliva vyžadující atmosférický kyslík.
Z tohoto pohledu je baterie bohužel jednosložkové palivo, které obsahuje i okysličovadlo, hoří i bez přístupu vzduchu.
CNG že je bezpečnější než LPG? Nenechte se vysmát – už jen kvůli plnicím tlakům…
CNG neteče dolů jako LPG, které vám v kanále klidně počká na jiskru. 😃
A duvod zahoreni je tady jaky? To jake je palivo muze byt celkem jedno
Jak uvádím na konci, příčina je zatím v šetření.
No, být tam vodík, tak by to asi byl větší fofr. Ale je to dobrý doklad správnosti požadavku, aby všechna plynová zařízení byla umísťována nahoře – což platívalo třeba i pro výkonnější plynové kotelny v domech: plyn dovede být pěkný prevít.
Naštěstí to nikdy nebyla povinnost a nemusely se tak zesilovat nosné konskrukce. Nové kotle 2x 200 kW mohly být v tom samém prostoru, co ty předchozí, daly se tam zavézt Destou, nebyl potřebova ani jeřáb, ani rozebírat střechu a rušit podkrovní pokoje v hotelu.
Opravdu velká kotelna je pak většinou samostatný objekt.
Ale u v případě autobusu mají nádrže na střeše jeden logický požadavek: V případě nehody s osobním vozem nejsou na ráně.
Proč přesně by to s H2 měl být větší fofr? Vodík tvoří výbušnou směs se vzduchem, stejně jako metan, při kontrolovaném hoření (čili při kontrolovaném vypouštění) hoří zcela spořàdaně, stejně jako metan), naopak výhřevnost má nižší. Napadá mě jen prohoření kompozitové nádrže (pokud se používá) dříve, než výpustí ventil vodík dostane ven.
Neni vodik nejmensi molekula vubec?
Tzn. jakoukoliv netesnosti zacne unikat vic a rychleji nez metan.
Vodík uteče vždy….. protože je nejmenší molekula vůbec. I héliové balónky jsou jen na chvíli. A prosakování nafty skrz neporušené trubky byl problém u oktávek.
Vodík sice trvoří výbušnou směs, ale narozdíl od metanu v mnohem větším rozsahu koncentrace se vzduchem. Výhřevnost má vodík 142 kJ/kg, metan 50 kJ/kg, podstatná je také rychlost šíření plamene.
O energii plamene vodíku také vypovídá fakt, že není vidět, jelikož emitované fotony jsou UV spektra.
… aby všechna plynová zařízení byla umísťována nahoře…
Jako před nádražím v Brně – Králově Poli, kde se zasekl pod mostem…