Obrazem: Úzkokolejka po dlouhé odmlce ožila, podívejte se na první den provozu

Před odjezdem bylo třeba ještě vyčistit trubky. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPřed odjezdem bylo třeba ještě vyčistit trubky. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Zatím se dle rozhodnutí Drážního úřadu jezdí jen na necelých šesti kilometrech mezi Novou Bystřicí a Hůrkami.

Byla to dnes v Nové Bystřici na jihu Čech velká sláva. Zdejší nádraží po 678 dnech vidělo vlak s cestujícími. Šlo o vyzdobenou historickou soupravu s parní lokomotivou v čele.

Jde po dlouhé době o světlý moment v jinak smutném příběhu unikátní úzkokolejky, který se odvíjí od pádu Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) do insolvence v září 2022. Ve stejném roce v říjnu přišel úpadek, vypršení všech potřebných osvědčení a konec provozu.

O záchranu provozu a reorganizaci se aktuálně snaží tři hlavní hráči: věřitel Jan Kysela, vedoucí oprav JHMD Jan Píšala (oba dnes sedí v představenstvu JHMD) a šéf Swietelsky Rail Viliam Perknovský (stará se o trať). Shodují se na tom, že dnešek byl důležitý milník, nicméně rozhodnuto o osudu úzkokolejky není.

Zatím se dle rozhodnutí Drážního úřadu jezdí jen na necelých šesti kilometrech mezi Novou Bystřicí a Hůrkami, z čehož plyne i skutečnost, že jde o komerční provoz. Stará se o něj společnost Good thing, která si vozidla od zkrachovalých JHMD pronajímá.

Krokem k záchraně má být ale také provoz v závazku (kraje si vybraly dopravce Gepard Express), k čemuž je ale třeba povolení k provozu pro obě úzkorozchodné tratě z Jindřichova Hradce v celé délce. Hlavní aktéři věří, že se to podaří.

Lidé, kteří se dnes přišli svézt či jen se podívat, si náladu kazit nenechali. Počasí akci přálo a malý vlak krajině České Kanady prostě sluší. Přilákal stovky lidí.

Lokomotiva U46.101 byla vyrobena v roce 1955 v Polsku, proto má přezdívku polka. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLokomotiva U46.101 z roku 1955 prošla před dvěma lety velkou opravou, proto zprovoznění nebylo tak složité. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZajímavost na nádraží v Nové Bystřice, historická cisterna s normálním rozchodem na úzkém podvozku. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZajímavost na nádraží v Nové Bystřice, historická cisterna s normálním rozchodem na úzkém podvozku. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNová Bystřice, v nádražním magacínu je občerstvení. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní lokomotiva U46.101 z roku 1955. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVětšinu dní v týdnu bude provoz zajišťovat diesel T47. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVětšinu dní v týdnu bude provoz zajišťovat diesel T47. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží Nová Bystřice čekalo na vlak 678 dnů. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní lokomotiva U46.101 na konečné Hůrky. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní lokomotiva U46.101 se připravuje na výkon u remízy v Nové Bystřici. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNa šestikilometrovém úseku pendluje souprava složená z historických vozů. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPolka v Hůrkách. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní vlak v zastávce Albeř. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží Nová Bystřice ožilo drážním provozem po téměř dvou letech ticha. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSlavnostní den si žádá vyleštěnou lokomotivu, příprava u remízi v Nové Bystřici. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPřed odjezdem bylo třeba ještě vyčistit trubky. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLokomotiva U46.101 byla vyrobena v roce 1955 v Polsku. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZačátkem října 2022 vyvěšovali zaměstnanci na lokomotivy věnce, dnes to bylo o mnoho veselejší. Na snímku jeden z mohykánů, vedoucí oprav Jan Píšala. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPřed odjezdem bylo třeba ještě vyčistit trubky. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNa šestikilometrovém úseku pendluje souprava složená z historických vozů. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářÚzkorozchodná drezína MUV pomáhá se znovuzprovozněním dráhy. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPrvní vlak bylo třeba řádně vyzdobit. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPohled na úzkokolejku, který se téměř dva roky nikomu nenaskytl. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPohled na úzkokolejku, který se téměř dva roky nikomu nenaskytl. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZastávka Albeř. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní vlak v zastávce Albeř. Jde o jedinou zastávku mezi Novou Bystřicí a Hůrkami. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZastávku Albeř dobře znají absolventi Karlovy Univerzity, která zde má nedaleko tábor. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPrvní parní vlak se líbil se i rekreantům u rybníka Osika. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPři prvních jízdách se podél trati srotili příznivci úzkokolejky. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStrojvedoucí ve výslužbě se kochá výhledem z parního vlaku. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPrvní vlak po téměř dvou letech na novobystřické trati. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářČekání na lokomotivu ve stanici Hůrky. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářŠíbování lokomotivy. Vlaku to víc sluší ve směru do Nové Bystřice, když lokomotiva jede popředu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLokomotiva U46.101 byla vyrobena v roce 1955 v Polsku, proto má přezdívku polka. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTendr s uhlím. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNa konečné Hůrky je čas na občerstvení, než lokomotiva soupravu objede. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDým a saze nikomu nevadily, parní vlak k České Kanadě patří. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDým a saze nikomu nevadily, parní vlak k České Kanadě patří. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní vlak v čele s polkou v zastávce Albeř. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, poslední vlak do Obrataně (2. 10. 2022) před pauzou na neurčito. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, poslední den provozu (2. 10. 2022) před pauzou na neurčito. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tagy good thing insolvence JHMD JHMD
10 komentářů