Myslím, že to přijde až v další etapě, kterou bohužel blokuje Praha 1.
Bergham
2 let
Pěkné. Jen mohli vykázat i ty auta a bylo by je ještě lepší. 🙂
Kopr
2 let
Parada! Pekna mozaika na chodniku, zlepseni pro kola a decentnejsi prostor pred Krannerovou kašnou. Na protejsi strane uz je hotovo, nebo přijdou nejake vetsi zmeny?
Nehodnoťte jen podle obrázků, ale jděte se podívat na místo… Ona totiž není dlažba jako dlažba. Už před více lety jsem si říkal, co to mají třeba ve Vídni na Stefansplatz za dlažbu, že se po tom jezdí na kole celkem dobře a i se po tom asi lépe chodí… Ono totiž dlažební kostky můžou být jak něco ve stylu „kočičí hlavy“ (v Praze mě jako extrémní případy napadají třeba ulice Anny Letenské nebo Viničná a Apolinářská – asi to má urychlit porody u žen, které vezou do porodnice k Apolináři). To jsou snad štípané kostky. Ale mohou být také… Číst vice »
Osamělý Vlk
2 let
Nezavření tohohle místa definitivně pro IAD, je obrovská chyba. Já vím, Lomecký, Bureš atd., ale sem prostě auta nepatří, kór v případě, kdy mají jezdit po tramvajových kolejích a tím blokovat dopravu.
Takže, reálně to současná radnice podělala.
Pri ty rekonstrukci ubyly parkovaci mista. To v Praze nikdy neni bez kontroverze, natoz na P1. Toho neuzavreni prujezdu je skoda, ale ze by tahle rekonstrukce byla hladce projednatelna samozrejmost, to v Praze fakt bohuzel pravda neni.
Není, protože místa na povrchu jsou ubírána (což je správné), ale nejsou nahrazována místy podzemními, jako je obvyklé v západní Evropě. Když přijedu do nějakého západního města, tak mi v hotelu či apartmánu často řeknou, tady na ulici se parkovat nedá, ale tady v ulici, nebo támhle za rohem je podzemní parkoviště, kde auto můžete nechat za 3 EUR/hod, nebo zvýhodněnou cenu 17 EUR/den. Kolik takových možností má obyvatel nebo návštěvník Prahy 1 (mimochodem smutné a bohužel zcela příznačné zároveň je, že většina těch mála, co existují, vybudovali ještě komanči).
Rudolfinum, Palladium, Kotva, ND, parkovací dům vedle Státní opery. A to jsou jen veřejné a tak velké, že o nich vím i já, který autem do centra jezdím velmi výjimečně, jen když opravdu musím.
Quadrio, Slovanský dům, Myslbek, všechno to má garáže. Tyhle nejsou veřejné, ale pokud budou mít volno, nejspíš by se hotel v okolí mohl domluvit na pronájmu určitého počtu míst pro svoje hosty.
Ještě vám tam chybí hlavní nádraží a něco veřejného bývalo tuším i v Mariottu a Intercontinentalu, ale jinak to opravdu bude asi tak všechno. A vezměte si, že z toho jen Palladium je moderní, všechny ostatní stály ještě za komančů se zlomkovými objemy dopravy a jsou dimenzovaná na tehdejší Škody 120 (takže dneska nic moc). A to je jen část Prahy 1, na Malé Straně není nic a přesto se tam docela dost míst na povrchu ubírá a běží kampaň za ubrání dalších. A teď to srovnejte třeba s centrem Vídně. To je „povznášející“ rozdíl, co? A to už ani… Číst vice »
ND se nedávno draze rekonstruovalo právě pro větší auta. Na Malé Straně je (bohužel) obří parkoviště ve dvoře Tyršova domu, kousek za hranicí na P5 tři podzemní patra parkování Nového Smíchova a další podzemní parkingy na Andělu. Na Letné je nově parking v Centru Stromovka, furt funguje parkoviště na Letenské pláni, kde jsou i poměrně nové podzemní garáže, další jsou na Prašném mostě (obojí postaveny za městské peníze s Blankou, byť dokončeny později). Další městské parkovací plochy (i pro dlouhodobé pronájmy) jsou dole v Holešovicích v Tržnici. A prozatím jsou tam obří plochy na brownfieldech kolem Bubenského nádraží. Soukromé podzemní… Číst vice »
A vidíte, to ND mi ušlo, už jsem tam dlouho nebyl. K tomu zbytku – chápu vaše argumenty, jen si myslím, že máte příliš sklon je vydávat za většinově přijímané. Tak tomu ale není ani na tom západě. Kdyby tomu totiž tak bylo, a vaše názory by skutečně byly většinové, tak budou vznikat celé čtvrti, kde prostě auta nebudou nebo jen ve velmi minimální míře v podobě zásobování a s vlastnictvím vozidla jejich obyvateli se prostě nebude počítat. Takové čtvrti ale ani na západě masově nevznikají, byť o pár takových projektech vím, je otázka, jak životaschopné budou, různé kolektivistické pokusy… Číst vice »
Nejsem přesvědčen o tom, že je to všeobecně nebo většinově přijímané. Naopak vím, že u nás není a na tom západě se to teprve děje. Což nic nemění na tom, že je to pravda a v mezích fyzikálních zákonů, prostoru daného vývojem našich měst a disponibilních zdrojů planety je nezbytné se s tím smířit. Prostě se auta rozjela příliš velkoryse na to, jaké mají obrovské nepříznivé vedlejší účinky. Bohužel stále nesmyslně umožňujeme, aby používání aut neplatil plně jejich uživatel, ale z významné části i všichni kolem díky tomu, že musí snášet externality z provozu automobilů plynoucí. jednou z největších je… Číst vice »
K tomuto už jen poznámku k tomu „usmaženi“. Předpokládám, že víte, že individuální automobilová doprava v celé EU představuje cca 1% globálních emisí CO2. Čili i kdyby všichni že dne na den v celé EU přestali těmi auty jezdit, vliv na globální klima bude zcela zanedbatelný. Tím neříkám, že se emise nemají snižovat, jen říkám, že volání po drastickych opatřeních v tomto směru je zpravidla pouze zástěrka pro útok na individuální dopravu jako takovou, která dotyčnému z ideologickych důvodu vadí.
Není jen EU, a není důvod, proč by neměla jít příkladem. Evropa v historii exportovala do světa i velmi nehezké věci, každý export dobrých věcí je dobrý. Taky to nejsou jen emise z výfuků těch aut, ale i všechny ty emise ze stavby a neustálých oprav silnic. Protože z hlediska jejich trvanlivosti je obří rozdíl, jestli má obvyklý dopravní prostředek na nich sto kilo a výkon pár set wattů, nebo dvě tuny a výkon pár set kW. Dále platí, že globální emise jsou jedna věc, tepelné ostrovy měst, které to smažení pro jejich obyvatele dost zhoršují, druhá. A k těm… Číst vice »
Přesně tak. Uzavřít, rezidenti (ale opravdu jen z bezprostředně přilehlých ulic, ne jak na Václaváku že povolení má kde kdo a jezdí si sem a tam) ať mají výjimku, ale včetně automatické kontroly ideálně kamerami.
Jo, oni i kolisti a tramvajisti jsou tranzit. Tramvaje asi zadnou jinou možnost nemají, a krome toho už jsou dost pomalé, cyklisti pak z obchvatu žádnou výhodu nemají.
Kromě rezidentů, pro jakou relaci by bylo výhodnější jet autem tudy než jinudy?
To záleží, kde se co zrovna ucpe přebytkem aut. Online navigace vás tudy poženou, jakmile algoritmus odhadne, že to tudy bude pro vás rychlejší, než třeba Ječnou, Žitnou, atd. Na to, že tím tady, narozdíl od trasy po větších ulicích kolem centra, zdržíte tisíce lidí v tramvajích, fakt Waze a spol. ohledy neberou.
No to je teda skvělý nápad. A mohli by to udělat všude. Takže v rámci všech čtvrtí (částí čtvrtí) by rezidenti mohli jezdit od baráku k baráku, ale do cizí čtvrti by už projet nemohli. Geniální.
🙂 jo, to je někdy pravda.. Ale někdy, ne vždy. V poslední době potkávám spoustu cyklistů, kteří zastaví a nechají auto v místech, kde je to obtížné předjet než že by „vyžadovali“ 1,5m. Jen mě tak napadá… z té fotky není vůbec zřejmé, zda jel tento cyklista v protisměru 🙂 Třeba jel správně, ale pozadu:-)
Spíš to vystihuje to, jak blbě to bylo udělaný, když už něco. (Za předpokladu teda, že tu není dělaná tímto stylem cyklostezka. Vzhledem k mentalitě radních P1 bych se ani nedivil.)
Váš komentář vystihuje mentalitu a inteligenci lidí, pro něž označení idiot je pochvala.
Co je blbě udělaného na odděleném cyklopruhu? Že tam není vysloveně vyznačeno, že je jednosměrný? To ale jaksi vyplývá ze zákona (který většina cyklistů nikdy nečetla).
Pokud to není součástí téže vozovky, ale je to oddělený pás, tak to není cyklopruh. Jízdní pruh je v zákoně definován jako část vozovky. A samostatný pás pro cyklisty se zase nazývá stezka pro cyklisty a taky se tak označuje, pokud úředníci znají zákon.
Jako všech? Prosím, negeneralizujte… Ono ale také nikde v článku není zmíněno, že v opačném směru tam žádný takovýhle luxusní cyklopruh není… Ale taky je fakt, že když jsem se tam byl včera podívat, tak jsem viděl nějakou cyklistku se stejně cpát na protějším chodníku mezi chodci, i když na téhle straně měla takovýto luxusní prvek nové cykloinfrastruktury… Já taky nechápu třeba různé cyklokurýry motající se po chodnících na Vinohradech… Že by v ulicích jako Moravská a Lužická byl takový provoz? No, tak jestli se bojí i do provozu jako je v těchto ulicích, ať si jdou raději vydělávat jinak.… Číst vice »
Bohužel, ač jinak podporovatel cyklodopravy, musím souhlasit, podstatná část cyklistů se opravdu chovat neumí. Chodník, jednosměrka, přechod, sem tam kličkují… na červenou, příkaz nepříkaz. Je mi z toho smutno, protože je to je jen další argument na mlýn automobilistů.
Jasně, všichni nejsou dementi, ale těch co jezdí (víceméně) podle předpisů je tak málo, že se začínám radovat pokaždé když nějakého vidím zastavit na červenou, nebo sesednout když má.
Pokud jezdíte po Praze převážně motorovými dopravními prostředky (v tomto případě je celkem jedno, jestli autem nebo MHD) většiny těch opatrnějších si nevšimnete, protože se vás bojí a radši jedou oklikou vedlejšími ulicemi, jen aby se s vámi museli co nejmíň potkávat. Pokud sám nejezdíte na kole, taky pravděpodobně neregistrujete řadu značek, které lidem na kole umožňují vjezd na některé chodníky a podobně. Některé ani z těch míst, kudy projíždíte jiným prostředkem nemáte vůbec šanci vidět, jiné snadno přehlídnete. Na tyhle dojmy se fakt nedá spoléhat. V Dánsku to zkusili zanalyzovat pořádně (z videozáznamu provozu z různých míst). A vyšlo… Číst vice »
Já po Praze chodím převážně pěšky, takže těch společných chodníků jsem si vědom, problém je že cyklisté většinou nerespektují když skončí a měli by pokračovat po silnici. Kdyby se lidé v autech chovali jako ti na kole tak to tu vypadá jak v Kalkatě.
A chodíte po hlavních ulicích přímo, nebo oklikou vedlejšími? Ono v některých částech je opravdu člověk na kole, pokud se chce vyhnout ohrožování auty a zároveň nechce jezdit chodcům nelegálně po frekventovaném chodníku, musí jet velkou oklikou vedlejšími. O to hůř, když je tam spousta jednosměrek (aby to nebyla vhodná zkratka klidnými ulicemi pro auta), které nejsou pro kola obousměrné (to by mělo být plošně s pár výjimkami, bohužel v Praze je to zatím spíš jen výjimečně povolováno). Záleží také na čtvrti, některé, jako třeba velké části Prahy 2, v podstatě nejsou pro člověka na kole některými směry reálně bezpečně… Číst vice »
Stavebním řešením to vypadá jako cyklostezka, a cyklostezky jsou zpravidla obousměrné. Bývalo standardem, že jízdní pruh je součástí téže vozovky, zatímco pokud je to oddělený pás, je to cyklostezka. Tohle je nějaký podivný kočkopes. Cyklista na fotce č. 5 je nápadný jen tím, že jede vzorně předpisově.
Tomáš679.2
2 let
No ty jo. Teď jsem si všiml 🙂 jestli jsem níže řešil obrubník, tak ten je naprosté prdlajs před tím cyklopruhem na fotce č.8 a 9 vedoucím po tramvajovém pásu. Tak na tohle snad jedině Fatbike, protože trekový či silniční kolo s tímhle moc dohromady nejde.
Ale jde a v pohodě. Jsou v Praze o hodně horší místa, zejména když jsou uprostřed těch kolejí ještě kočičí hlavy. A i takovej úsek je při troše cviku a opatrnosti průjezdnej (příjemnej samozřejmě ne).
Ideální to není. Ale není to ve skutečnosti nijak zásadní problém a ani to nevyžaduje nějaké velké dovednosti. Spíš jen trochu opatrnosti. Pokud by to bylo to nejhorší, co člověka na kole v Praze čeká, bylo by to super.
To ovšem není nic nového, to už tam je dávno. Podstatné je, že ten cyklopiktokoridor (nikoliv cyklopruh, ten tam fakt není) je značen uprostřed mezi kolejnicemi, a ještě na to upozorňuje výrazná dopravní značka, aby se nějaký cyklista nesnažil jet v pravém žlábku nebo přes kanály.
Gale
2 let
Hm. Pro chodce žádná změna. Použitelná pěší dráha je stále stejně široká, vymezená sloupy osvětlení a nově mřížemi kolem stromů. Prostor navíc je jen pro zastavení a kochání se. Pro cyklisty taky zlepšení nevidím. Na turistické kochací cyklotrase to není a prostý průjezd bude pořád lepší po silnici než po malých kostkách. Leda snad v protisměru, jako ten jezdec na foto č. 5. (Kam asi uhne ten kdo ho potká? Z obrubníku pod tramvaj, nebo po stejném povrchu mezi pěší?) Pro řidiče taky žádná změna, snad jen mírné zlepšení propustnosti (po předchozím umělém zhoršení) díky přesunuté zastávce k divadlu. Pro… Číst vice »
A teď vám někdo řekne, že co se divíte, tohle je na západě běžné. Ano, ale zpravidla už nikdo nedodává to B, a sice, že parkovat se v takových oblastech dá v podzemních parkovištích, pravda, něco to stojí, někdy i dost, ale zas v takový oblasti to nemůže být zadarmo. Jenže v centru Prahy je jich málo, často jsou navíc nevyhovující pro dnešní auta, třeba zrovna to pod ND. Srov. dále hustotu těchto zařízení v centru Prahy a třeba v centru Vídně.
A nechcete místo hodnocení z fotek si třeba vzít kolo a jet se na místo podívat a zkusit si ten pruh na tom kole projet, než budete tvrdit, že to pro cyklisty není žádné zlepšení?
Já to včera udělal a za mě říkám, že to zlepšení je. Jen je škoda, že podobný cyklopás není i v opačném směru. Ale asi už nebylo místo…
„prostý průjezd bude pořád lepší po silnici než po malých kostkách“ – s tím rozdílem, že pokud ty malé kostky jsou skutečně značené jako cyklopruh, tak to znamená, že po té zbývající vozovce cyklista jen prostě nesmí.
Tomáš679.2
2 let
Zdá se mi to a nebo je „cyklopruh “ součástí vyvýšeného chodníku a od komunikace pro motorová vozidla je oddělen obrubníkem? Jestli tohle někomu přijde bezpečné mě nikoliv.
Pozitivum je v tom, že stále zůstal chodník oddělen od komunikace pro mot.vozidla a bude plnit psychologickou funkci (rychlost vozidel) a ochranou tím, že vozidlo nebude tak snadno moci vjet na chodník (pod ostrým úhlem ho to odhodí zpět nebo rozláme disk). Tu samou funkci to může plnit i vůči cyklistům, ale… každý kdo na jednostopém vozidle někdy najel na podélnou nerovnost ví jaké to je. Na to stačí pouhých pár centimetrů zvýšeného asfaltu na krajnici kdy přední kolo sklouzne a jen obtížně se dostává zpět. A pokud to je centimetrů více jako v případě obrubníku je to o to… Číst vice »
To je jen dobře, co je na tom nebezpečného? Že cyklista nepozná obrubník? Pokud jsou tam sjezdy z/do silnice když cyklopruh končí tak nevidím problém. Dokonce by to oddělení od chodníku pomocí stromů mohlo zamezit i tomu, že tam budou chodit lidi.
Nebezpečná je ta podélná hrana .Sice bude nutit cyklisty nevjíždět do pruhu určného pro mot.vozidla, ale zase vytváří riziko. Ale je to jen můj osobní názor na to, na co bych si dával pozor pokud bych tuto komunikaci jako cyklista používal. jenže jedna věc je dávat si pozor, a druhá je nepotkat se s nějakým pirátem za řídítky.
Ale mě je srdečně jedno kdo to projektoval. Jen jsem si prohlédl fotografie ze kterých mi vyplynula rizika. A s rizikem se daleko lépe pracuje pokud o něm člověk ví. To je asi tak všechno.
Nezdá. Včera jsem se tam byl podívat i s kolem a jede se po tom fajn. Proč by to mělo být nebezpečné? Určitě je to bezpečnější, než když je někde pruh jen namalovaný… Nebo jak byste si představoval, že by to mělo být bezpečnější? Cyklopruh schovaný za řadou zaparkovaných aut? S takovými mám bohužel zkušenost, že spolujezdci bývají v otevírání dveří ještě o něco větší lamy než řidiči (těm možná jde o jejich miláčky, aby je někdo nepoškrábal, nebo neutrhl dveře, tak do toho zrcátka někteří než začnou vylézat i kouknou). Nebo byste tam chtěl třeba takové ty „bumlíky“ (podélné… Číst vice »
Aha. Tak ono je to jen v jednom směru a na druhém straně není možnost takový pruh využít? tak to je potom problém a pokud tento pruh budou používat cyklisté v obou směrech ten u okraje obrubníku bude muset počítat s rizikem. Vodorovné značení jako problém nevidí. Jenže to by muselo být respektováno a nesměl by si kde kdo říkat , že čáara není zeď. A ona to není zeď, a právě proto v krizové situaci tímto dokáže výrazně pomoci. Co se otevírání dveří týče znám to. Sice na motorce nebo v autě, ale vím jaké to je, když lidé… Číst vice »
Přesně tak jsem to pochopil – je to jen ve směru z jihu na sever, v opačném směru žádný cyklopás není. Asi tam zase tolik místa nebylo a z chodníku se asi tam dál ubírat nedalo, přeci jenom těch lidí tam courá někdy docela dost, co si pamatuji, tak oni někdy „přepadávali“ do ulice už před tím. Na to aby tenhle cyklopruh byl obousměrný je podle mě dost úzký. A ani jsem tam neviděl žádné značení, které by něco takového naznačovalo – a to v Praze myslím taková místa jsou. To tam pak jsou piktogramy kola dva vedle sebe, jeden… Číst vice »
Řidiči motorových vozidel nemají na tomto úseku nábřeží co dělat. Doba se změnila a zde rozhodně už nejde o klíčový tah mezi severem a jihem Prahy, už je to desítky let hlavně turistická zóna.
Jako vašnostové se chovají ti řidiči. Ty argumenty, že tam někdo musí nebo že tam bydlí jsou poněkud trapné při frekvenci tisíců aut denně. Jednak tam nejezdí všichni obyvatelé Prahy 1 a druhak v centru mají výbornou dostupnost MHD 24/7, takže autem často vůbec nemusí. Zásobování, řemeslníky a IZS beru, ale to tvoří asi promile veškeré dopravy. A turisti mohou místo pseudoveteránů použít speciální vyhlídkové linky jim určené.
A co kdybyste to nechal na nich? Tuhle touhu se furt montovat do života ostatním nikdy nepochopím. Nevidím důvod, proč by se měl majitel nemovitosti v této lokalitě podřizovat hrabecim radám krasoduchu, co se tam jdou jednou za rok projít, a pak 14 dnů vydychavaji tu morální paniku, že tam jezdí auta.
Jenže oni se taky montují do životů okolí. Hlukem, splodinami, prachem, větším množstvím zabíraného prostoru, než v těch místech na jednotlivce připadá. A bohužel i ohrožováním bezpečnosti.
To si pleteš, Hučavo, nelze to nechat jen na nich, protože to nejsou jediní majitelé ani jediní účastníci tamního provozu.
Že ten důvod nevidíš, neznamená, že neexistuje. Úplný zákaz aut na Smetanově nábřeží je prostě otázka času. A můžeš túrovat motor sebevíc.
Je to ale i důležitá spojnice mezi cíli v centru. Když chce jet host taxíkem třeba z intercontinentalu k ND, tak je blbost, aby to jezdil po magistrále nebo Blankou.
Prave, ze neni. Je o dost lepsi, aby to musel vzit Blankou, nez aby kvuli svemu pohodli zdrzoval stovky lidi a zneprijemnoval navstevu mesta ostatnim turistum.
Ale přes Staromák se jezdí a až ke Stavovskému divadlu se dá také dojet, akorát ne pokračovat či zaparkovat. Takže poněkud liché argumenty. Ony to ale vlastně nejsou argumenty, jako spíše emoční výlevy, že?
Pres jeden roh Staromaku se jezdi, ale nejprimnejsi trasu z Intercontinentalu do Stavovskeho, coz by bylo z Parizske do Zelezne, autem pouzit nemuzete. Muzete se tam autem dostat,, ale musite oklikou. A tak to ma v historickem centru byt. Prujezdne skrz byt nema, dostupne autem v pripade potreby jo.
Tak ono je už dnes neprůjezdné docela dost. Od severu k jihu vede pouze cesta přes Malou Stranu nebo právě Smetanovo nábřeží. Jde o to, aby cíle v centru byly rozumně dostupné. To neznamená, že musí být průjezdná každá ulice nebo se v každé musí dát parkovat a už vůbec ne zadarmo (naopak, ať to klidně stojí dost, je to centrum a to je prostě drahý). Na druhou stranu, uzavření i těchto dvou posledních průjezdů by znamenalo, jak jsem už psal výše, vytvoření velmi rozsáhlé neprůjezdné oblasti a spoustu zbytečně naježdených kilometrů a to nejen rezidenty, ale i zásobováním, taxi… Číst vice »
Zároveň by ale znamenalo, že by ta oblast přestala být tak strašně špatně průjezdná pro lidi v MHD a na kolech a nepříjemně průchodná pro pěší. Což je o několik řádů víc lidí, než kolik tam vůbec může projet v autech, i kdyby tam byli jen oni… Bude pro vás příjemnější než úplný zákaz, když bude ten průjezd zpoplatněný (ale tak zpoplatněný, aby opravdu většinu projíždějících aut odradil, mluvím o částkách odhadem tisícovka za jednotlivý průjezd, bez jakýchkoli množstevních slev nebo rezidentských úlev, nebo maximálně s rezidentskými úlevami typu 5 průjezdů ročně zdarma pro obyvatele nejbližších okolních ulic, případně naopak… Číst vice »
Nepříjmeně průchodná pro pěší není, těch ulic, kde není doprava vůbec žádná nebo jen minimální je v okolí dost. Pro kola je tento úsek blbý, ale dá se objet, třeba Husovou. Jinak ale vtip je v tom, že takové částky by to vůbec stát nemuselo. Třeba ve Stockholmu to žádné horentní částky nestojí, ale je to odstupňované podle denní doby a centrum zůstává v pohodě průjezdné, protože tam jezdí jen ten, kdo to opravdu potřebuje. Já beru mýto jako spravedlivý způsob alokace zdrojů (mnohem lepší, než současná plíživá buzerace a zákazy). Ale bohužel k tomu u nás není politická odvaha… Číst vice »
Podle mě silně podceňujete negativní jevy s tím množstvím aut spojené.
S řešením primárně jinými prostředky než zákazy souhlasím, ale nesdílím váš optimismus, že by situaci vyřešilo nízké mýtné bez „tvrdé“ regulace počtu aut.
Lepší jak pro koho, že. Když jsem se na to díval tehdy, jak se to resilo, tak uzavřením Smetanova nábřeží i Malý Strany (bez toho to jaksi nedava moc smysl) by vznikla nrprujezdna oblast asi 8-10 km2. Něco takového teda v centru neznám nikde na světě, to by byl opravdu dopravni unikát.
Praha taky je unikátní město. Historické, kopcovité, s úzkými uličkami naprosto nestavěnými pro auta. Takové město holt nikdy nebude pro autodopravu ideální, s tím nic nenaděláte. Miliony lidí ročně do Prahy míří právě pro tu unikátnost. A výjimečné by to bylo jen rozlohou, ne charakterem. Takové zóny jsou dávno běžné, i v Praze, jen by se tady holt spojily do trochu většího celku. Což je dáno terénem. V takovým historickým, kopcovitým městě, prostě nemůžete očekávat infrastrukturu pro auta jako ve městě stavěným na zelený louce až dávno po vynálezu automobilu, kde jsou všechny ulice široký. A tím spíš u řeky.… Číst vice »
No podobná tvrzení ohledně unikátní charakteristiky Prahy se často zmiňují také v souvislosti s cyklodopravou 🙂 Kde to bývá odbýváno zpravidla tím, že lidi budou radostně jezdit do těch kopců, až se nebudou bát těch zlých aut. Jinak já neříkám nic o ideálním stavu pro autodopravu. Mně by úplně stačilo, aby byla dostavěna základní infrastruktura jak to je plánováno a aby nebyly uměle omezovány stávající komunikace ani ubírána parkovací místa tam, kde za ně není rozumná náhrada. Parkování se s tím jednotným systémem, kde se dá platit přes aplikaci už dost zlepšilo, chybí ale kapacitní parkoviště na okrajích a podzemní… Číst vice »
Jinak ještě nejsem si zcela jist, že se dá centrum Prahy srovnat s Prokopským údolím nebo oblastí kolem Stromovky. Tam zdaleka tolik lidí nežije a ani tam není tolik přirozených dopravních cílů, zásobování, hotelů, kulturních a turistických atrakcí atd.
O to spíš jsou v tom centru, kde je o tolik větší koncentrace lidí, automobily problematické. Zásobování, atd. je potřeba. Ale to tvoří malou část provozu. A i to zásobování se dá dost racionalizovat, když k tomu nastavení pravidel nutí. Velká část jsou automobily, které vezou jednoho člověka a tašku s dokumenty. Bohužel přitom zabírají v podstatě stejně místa, jako ta zásobovací dodávka. Mnohonásobně víc, než tam na jednoho člověka je místa.
Tak auta tam po tramvajových kolejích jezdila už před tím, možná v menším rozsahu, ale jezdila. V té myší díře dál to ani jinak nejde. Tam je asi nejužšší hrdlo… Teď zase budou auta muset stát za tramvajemi, když ty budou ve stanicích. Takže ono se to tam celé bude sunout jako jeden dopravní proud klasicky „po skautsku“ – tzn. podle toho nejpomalejšího. Jen těch pár set metrů toho cyklopruhu umožní autům případně předjet nějaké cyklisty, pokud se tam budou vyskytovat. Pokud tedy auta zrovna budou moci jet rychleji. Já mám tedy občas z ježdění na kole po Praze někdy… Číst vice »
A pokud auta nově musejí jezdit po kolejovém pásu tak co? Motají se v dráze kolejovému vozidlu. které se tak stane součástí kolony a bude v ní nuceno trčet což jistě ocení cestující. Dále tramvaják bude muset za deště či v zimě počítat s brzdnou dráhou. Pro cyklisty-to jsem popsal někde výše a pro chodce? Pokud cyklopruh je v jedné úrovni chodníku je třeba aby cyklisté respektovali pouze tento pruh a nevjížděli do části určené pro chodce. Malé děti či osoby se sníženou pohyblivostí nejsou jistě zvědavé na nějaké messengery spěchající s balíčkem a kteří se neobtěžují používat pro ně… Číst vice »
Pokud chcete o něčem napsat tolik komentářů, co si tak o tom nějdřív co nejvíc zjistit? Auta tam stejně na koleje musely vždycky do toho podjezdu u Karlových lázní. Takže tramvaj s nimi musela skákat v jejich koloně stejně. Po samotným nábřeží k ústí Divadelníé jezdí aut minimum díky zákazu odbočení vlevo z mostu a nemožnosti průjezdu z nábřeží rovně ve směru od Výtoně. Drtivá většina aut tam najíždí až tou Divadelní ulicí. Kde se otočila přednost, takže tramvaje na nábřeží jsou dnes na hlavní a auta z kolony v Divadelní jim musej dát přednost a ne naopak. To bude… Číst vice »
Na koleje se tam v některých úsecích muselo, ale já vycházel z textu v článku. Pokud to je jak píšete nejde o žádnou novinku a pak tato zmínka postrádá smyslu. Co se výšky cyklopásu týče díky za upřesnění.
Stačilo by udělat pěší zónu z Křížovnického náměstí. Po nábřeží by se dalo dojet jen k Novotného lávce y dopravní a zas by se muselo autem zpátky. Takže normální doprava, ale bez možnosti tranzitu.
Jsem místní, tedy Pražák používající tramvaje, které nemají adekvátní průjezd Karlovými lázněmi a okolím. Pokud zajistíte dodržování jejich jízdního řádu, přestanu se plést do dopravní situace v této oblasti.
Paráda, jen bych ještě přidal trochu víc stromů.
Myslím, že to přijde až v další etapě, kterou bohužel blokuje Praha 1.
Pěkné. Jen mohli vykázat i ty auta a bylo by je ještě lepší. 🙂
Parada! Pekna mozaika na chodniku, zlepseni pro kola a decentnejsi prostor pred Krannerovou kašnou. Na protejsi strane uz je hotovo, nebo přijdou nejake vetsi zmeny?
Druhá strana by měla být v druhé etapě, snad na podzim.
To je fajn, jestli jsem si dobre vsiml, tak odstranili ty puvodni lavice s zulovym bednenim a dali nove super komfortní lavice:)
JJ, lavičky se dělaly i naproti už teď, ještě se snad čeká na další, které teď nebyly skladem a na stojany pro kola.
ještě je potřeba absolutní zákaz vjezdu autům do centra mimo zásobování.
Cyklisti mají jezdit po těch kostkách, nebo je to jenom tak namalované? Ale když je to v centru, asi jsou zvyklí…
Nehodnoťte jen podle obrázků, ale jděte se podívat na místo… Ona totiž není dlažba jako dlažba. Už před více lety jsem si říkal, co to mají třeba ve Vídni na Stefansplatz za dlažbu, že se po tom jezdí na kole celkem dobře a i se po tom asi lépe chodí… Ono totiž dlažební kostky můžou být jak něco ve stylu „kočičí hlavy“ (v Praze mě jako extrémní případy napadají třeba ulice Anny Letenské nebo Viničná a Apolinářská – asi to má urychlit porody u žen, které vezou do porodnice k Apolináři). To jsou snad štípané kostky. Ale mohou být také… Číst vice »
Nezavření tohohle místa definitivně pro IAD, je obrovská chyba. Já vím, Lomecký, Bureš atd., ale sem prostě auta nepatří, kór v případě, kdy mají jezdit po tramvajových kolejích a tím blokovat dopravu.
Takže, reálně to současná radnice podělala.
Uzavření pro IAD je otázka maximálně 20 značek. Rekonstrukce je nákladnější, a také nekontroverzní.
Pri ty rekonstrukci ubyly parkovaci mista. To v Praze nikdy neni bez kontroverze, natoz na P1. Toho neuzavreni prujezdu je skoda, ale ze by tahle rekonstrukce byla hladce projednatelna samozrejmost, to v Praze fakt bohuzel pravda neni.
Není, protože místa na povrchu jsou ubírána (což je správné), ale nejsou nahrazována místy podzemními, jako je obvyklé v západní Evropě. Když přijedu do nějakého západního města, tak mi v hotelu či apartmánu často řeknou, tady na ulici se parkovat nedá, ale tady v ulici, nebo támhle za rohem je podzemní parkoviště, kde auto můžete nechat za 3 EUR/hod, nebo zvýhodněnou cenu 17 EUR/den. Kolik takových možností má obyvatel nebo návštěvník Prahy 1 (mimochodem smutné a bohužel zcela příznačné zároveň je, že většina těch mála, co existují, vybudovali ještě komanči).
Rudolfinum, Palladium, Kotva, ND, parkovací dům vedle Státní opery. A to jsou jen veřejné a tak velké, že o nich vím i já, který autem do centra jezdím velmi výjimečně, jen když opravdu musím.
Quadrio, Slovanský dům, Myslbek, všechno to má garáže. Tyhle nejsou veřejné, ale pokud budou mít volno, nejspíš by se hotel v okolí mohl domluvit na pronájmu určitého počtu míst pro svoje hosty.
Ještě vám tam chybí hlavní nádraží a něco veřejného bývalo tuším i v Mariottu a Intercontinentalu, ale jinak to opravdu bude asi tak všechno. A vezměte si, že z toho jen Palladium je moderní, všechny ostatní stály ještě za komančů se zlomkovými objemy dopravy a jsou dimenzovaná na tehdejší Škody 120 (takže dneska nic moc). A to je jen část Prahy 1, na Malé Straně není nic a přesto se tam docela dost míst na povrchu ubírá a běží kampaň za ubrání dalších. A teď to srovnejte třeba s centrem Vídně. To je „povznášející“ rozdíl, co? A to už ani… Číst vice »
ND se nedávno draze rekonstruovalo právě pro větší auta. Na Malé Straně je (bohužel) obří parkoviště ve dvoře Tyršova domu, kousek za hranicí na P5 tři podzemní patra parkování Nového Smíchova a další podzemní parkingy na Andělu. Na Letné je nově parking v Centru Stromovka, furt funguje parkoviště na Letenské pláni, kde jsou i poměrně nové podzemní garáže, další jsou na Prašném mostě (obojí postaveny za městské peníze s Blankou, byť dokončeny později). Další městské parkovací plochy (i pro dlouhodobé pronájmy) jsou dole v Holešovicích v Tržnici. A prozatím jsou tam obří plochy na brownfieldech kolem Bubenského nádraží. Soukromé podzemní… Číst vice »
A vidíte, to ND mi ušlo, už jsem tam dlouho nebyl. K tomu zbytku – chápu vaše argumenty, jen si myslím, že máte příliš sklon je vydávat za většinově přijímané. Tak tomu ale není ani na tom západě. Kdyby tomu totiž tak bylo, a vaše názory by skutečně byly většinové, tak budou vznikat celé čtvrti, kde prostě auta nebudou nebo jen ve velmi minimální míře v podobě zásobování a s vlastnictvím vozidla jejich obyvateli se prostě nebude počítat. Takové čtvrti ale ani na západě masově nevznikají, byť o pár takových projektech vím, je otázka, jak životaschopné budou, různé kolektivistické pokusy… Číst vice »
Nejsem přesvědčen o tom, že je to všeobecně nebo většinově přijímané. Naopak vím, že u nás není a na tom západě se to teprve děje. Což nic nemění na tom, že je to pravda a v mezích fyzikálních zákonů, prostoru daného vývojem našich měst a disponibilních zdrojů planety je nezbytné se s tím smířit. Prostě se auta rozjela příliš velkoryse na to, jaké mají obrovské nepříznivé vedlejší účinky. Bohužel stále nesmyslně umožňujeme, aby používání aut neplatil plně jejich uživatel, ale z významné části i všichni kolem díky tomu, že musí snášet externality z provozu automobilů plynoucí. jednou z největších je… Číst vice »
K tomuto už jen poznámku k tomu „usmaženi“. Předpokládám, že víte, že individuální automobilová doprava v celé EU představuje cca 1% globálních emisí CO2. Čili i kdyby všichni že dne na den v celé EU přestali těmi auty jezdit, vliv na globální klima bude zcela zanedbatelný. Tím neříkám, že se emise nemají snižovat, jen říkám, že volání po drastickych opatřeních v tomto směru je zpravidla pouze zástěrka pro útok na individuální dopravu jako takovou, která dotyčnému z ideologickych důvodu vadí.
Není jen EU, a není důvod, proč by neměla jít příkladem. Evropa v historii exportovala do světa i velmi nehezké věci, každý export dobrých věcí je dobrý. Taky to nejsou jen emise z výfuků těch aut, ale i všechny ty emise ze stavby a neustálých oprav silnic. Protože z hlediska jejich trvanlivosti je obří rozdíl, jestli má obvyklý dopravní prostředek na nich sto kilo a výkon pár set wattů, nebo dvě tuny a výkon pár set kW. Dále platí, že globální emise jsou jedna věc, tepelné ostrovy měst, které to smažení pro jejich obyvatele dost zhoršují, druhá. A k těm… Číst vice »
A jistě si to plně zaplatí uživatelé silniční dopravy, že? Nebo to snad půjde ze státního rozpočtu, tedy i z peněz těch, co auto nemají a nechtějí?
Uzavření bylo téměř jednohlasně odmítnuto všemi rezidenty…
OK, tak uzavřít pro jakýkoli tranzit. Zákaz vjezdu s výjimkou dopravní obsluhy.
Přesně tak. Uzavřít, rezidenti (ale opravdu jen z bezprostředně přilehlých ulic, ne jak na Václaváku že povolení má kde kdo a jezdí si sem a tam) ať mají výjimku, ale včetně automatické kontroly ideálně kamerami.
Jasně, zbuzerovat ostatní široko daleko a sledovat je kamerama jen pro váš dobrý pocit. A pak prý, že řidiči aut jsou sobci…
A jak byste to kontroloval? Bud tam mate bydliste nebo ne,… co je na tom za buzeraci, to nechapu…
Nijak, za mě má toto místo zůstat průjezdné, protože je to důležité pro dopravní obslužnost centra.
Jsou a hlavně vše chtějí zadarmo a skutečná cena třeba zdraví lidí, které poškozují, je nezajímá.
Pro jakýkoli tranzit? To si budu pamatovat 🙂
Jo, oni i kolisti a tramvajisti jsou tranzit. Tramvaje asi zadnou jinou možnost nemají, a krome toho už jsou dost pomalé, cyklisti pak z obchvatu žádnou výhodu nemají.
Kromě rezidentů, pro jakou relaci by bylo výhodnější jet autem tudy než jinudy?
To záleží, kde se co zrovna ucpe přebytkem aut. Online navigace vás tudy poženou, jakmile algoritmus odhadne, že to tudy bude pro vás rychlejší, než třeba Ječnou, Žitnou, atd. Na to, že tím tady, narozdíl od trasy po větších ulicích kolem centra, zdržíte tisíce lidí v tramvajích, fakt Waze a spol. ohledy neberou.
No to je teda skvělý nápad. A mohli by to udělat všude. Takže v rámci všech čtvrtí (částí čtvrtí) by rezidenti mohli jezdit od baráku k baráku, ale do cizí čtvrti by už projet nemohli. Geniální.
Aha, takže vy jste příznivec co nejsilnějšího provozu na Magistrále?
Fotka č. 5 krásně vystihuje mentalitu a inteligenci cyklistů.
🙂 jo, to je někdy pravda.. Ale někdy, ne vždy. V poslední době potkávám spoustu cyklistů, kteří zastaví a nechají auto v místech, kde je to obtížné předjet než že by „vyžadovali“ 1,5m. Jen mě tak napadá… z té fotky není vůbec zřejmé, zda jel tento cyklista v protisměru 🙂 Třeba jel správně, ale pozadu:-)
Když máte každý půlkilometr jinak řešenou infrastrukturu, z toho by se jeden zbláznil. 🙂
Spíš to vystihuje to, jak blbě to bylo udělaný, když už něco. (Za předpokladu teda, že tu není dělaná tímto stylem cyklostezka. Vzhledem k mentalitě radních P1 bych se ani nedivil.)
Váš komentář vystihuje mentalitu a inteligenci lidí, pro něž označení idiot je pochvala.
Co je blbě udělaného na odděleném cyklopruhu? Že tam není vysloveně vyznačeno, že je jednosměrný? To ale jaksi vyplývá ze zákona (který většina cyklistů nikdy nečetla).
Pokud to není součástí téže vozovky, ale je to oddělený pás, tak to není cyklopruh. Jízdní pruh je v zákoně definován jako část vozovky. A samostatný pás pro cyklisty se zase nazývá stezka pro cyklisty a taky se tak označuje, pokud úředníci znají zákon.
Jako všech? Prosím, negeneralizujte… Ono ale také nikde v článku není zmíněno, že v opačném směru tam žádný takovýhle luxusní cyklopruh není… Ale taky je fakt, že když jsem se tam byl včera podívat, tak jsem viděl nějakou cyklistku se stejně cpát na protějším chodníku mezi chodci, i když na téhle straně měla takovýto luxusní prvek nové cykloinfrastruktury… Já taky nechápu třeba různé cyklokurýry motající se po chodnících na Vinohradech… Že by v ulicích jako Moravská a Lužická byl takový provoz? No, tak jestli se bojí i do provozu jako je v těchto ulicích, ať si jdou raději vydělávat jinak.… Číst vice »
Bohužel, ač jinak podporovatel cyklodopravy, musím souhlasit, podstatná část cyklistů se opravdu chovat neumí. Chodník, jednosměrka, přechod, sem tam kličkují… na červenou, příkaz nepříkaz. Je mi z toho smutno, protože je to je jen další argument na mlýn automobilistů.
Jasně, všichni nejsou dementi, ale těch co jezdí (víceméně) podle předpisů je tak málo, že se začínám radovat pokaždé když nějakého vidím zastavit na červenou, nebo sesednout když má.
Pokud jezdíte po Praze převážně motorovými dopravními prostředky (v tomto případě je celkem jedno, jestli autem nebo MHD) většiny těch opatrnějších si nevšimnete, protože se vás bojí a radši jedou oklikou vedlejšími ulicemi, jen aby se s vámi museli co nejmíň potkávat. Pokud sám nejezdíte na kole, taky pravděpodobně neregistrujete řadu značek, které lidem na kole umožňují vjezd na některé chodníky a podobně. Některé ani z těch míst, kudy projíždíte jiným prostředkem nemáte vůbec šanci vidět, jiné snadno přehlídnete. Na tyhle dojmy se fakt nedá spoléhat. V Dánsku to zkusili zanalyzovat pořádně (z videozáznamu provozu z různých míst). A vyšlo… Číst vice »
Já po Praze chodím převážně pěšky, takže těch společných chodníků jsem si vědom, problém je že cyklisté většinou nerespektují když skončí a měli by pokračovat po silnici. Kdyby se lidé v autech chovali jako ti na kole tak to tu vypadá jak v Kalkatě.
A chodíte po hlavních ulicích přímo, nebo oklikou vedlejšími? Ono v některých částech je opravdu člověk na kole, pokud se chce vyhnout ohrožování auty a zároveň nechce jezdit chodcům nelegálně po frekventovaném chodníku, musí jet velkou oklikou vedlejšími. O to hůř, když je tam spousta jednosměrek (aby to nebyla vhodná zkratka klidnými ulicemi pro auta), které nejsou pro kola obousměrné (to by mělo být plošně s pár výjimkami, bohužel v Praze je to zatím spíš jen výjimečně povolováno). Záleží také na čtvrti, některé, jako třeba velké části Prahy 2, v podstatě nejsou pro člověka na kole některými směry reálně bezpečně… Číst vice »
Tohle si říkám, když vidím chování točvolantů.
Stavebním řešením to vypadá jako cyklostezka, a cyklostezky jsou zpravidla obousměrné. Bývalo standardem, že jízdní pruh je součástí téže vozovky, zatímco pokud je to oddělený pás, je to cyklostezka. Tohle je nějaký podivný kočkopes. Cyklista na fotce č. 5 je nápadný jen tím, že jede vzorně předpisově.
No ty jo. Teď jsem si všiml 🙂 jestli jsem níže řešil obrubník, tak ten je naprosté prdlajs před tím cyklopruhem na fotce č.8 a 9 vedoucím po tramvajovém pásu. Tak na tohle snad jedině Fatbike, protože trekový či silniční kolo s tímhle moc dohromady nejde.
Ale jde a v pohodě. Jsou v Praze o hodně horší místa, zejména když jsou uprostřed těch kolejí ještě kočičí hlavy. A i takovej úsek je při troše cviku a opatrnosti průjezdnej (příjemnej samozřejmě ne).
Tak asi to také není pro každého, ale pro zdatného jedince je to ok a jak jste napsal pokud si je vědom rizik jízdy v takových místech je to ok.
Ideální to není. Ale není to ve skutečnosti nijak zásadní problém a ani to nevyžaduje nějaké velké dovednosti. Spíš jen trochu opatrnosti. Pokud by to bylo to nejhorší, co člověka na kole v Praze čeká, bylo by to super.
To ovšem není nic nového, to už tam je dávno. Podstatné je, že ten cyklopiktokoridor (nikoliv cyklopruh, ten tam fakt není) je značen uprostřed mezi kolejnicemi, a ještě na to upozorňuje výrazná dopravní značka, aby se nějaký cyklista nesnažil jet v pravém žlábku nebo přes kanály.
Hm. Pro chodce žádná změna. Použitelná pěší dráha je stále stejně široká, vymezená sloupy osvětlení a nově mřížemi kolem stromů. Prostor navíc je jen pro zastavení a kochání se. Pro cyklisty taky zlepšení nevidím. Na turistické kochací cyklotrase to není a prostý průjezd bude pořád lepší po silnici než po malých kostkách. Leda snad v protisměru, jako ten jezdec na foto č. 5. (Kam asi uhne ten kdo ho potká? Z obrubníku pod tramvaj, nebo po stejném povrchu mezi pěší?) Pro řidiče taky žádná změna, snad jen mírné zlepšení propustnosti (po předchozím umělém zhoršení) díky přesunuté zastávce k divadlu. Pro… Číst vice »
A teď vám někdo řekne, že co se divíte, tohle je na západě běžné. Ano, ale zpravidla už nikdo nedodává to B, a sice, že parkovat se v takových oblastech dá v podzemních parkovištích, pravda, něco to stojí, někdy i dost, ale zas v takový oblasti to nemůže být zadarmo. Jenže v centru Prahy je jich málo, často jsou navíc nevyhovující pro dnešní auta, třeba zrovna to pod ND. Srov. dále hustotu těchto zařízení v centru Prahy a třeba v centru Vídně.
A nechcete místo hodnocení z fotek si třeba vzít kolo a jet se na místo podívat a zkusit si ten pruh na tom kole projet, než budete tvrdit, že to pro cyklisty není žádné zlepšení?
Já to včera udělal a za mě říkám, že to zlepšení je. Jen je škoda, že podobný cyklopás není i v opačném směru. Ale asi už nebylo místo…
„prostý průjezd bude pořád lepší po silnici než po malých kostkách“ – s tím rozdílem, že pokud ty malé kostky jsou skutečně značené jako cyklopruh, tak to znamená, že po té zbývající vozovce cyklista jen prostě nesmí.
Zdá se mi to a nebo je „cyklopruh “ součástí vyvýšeného chodníku a od komunikace pro motorová vozidla je oddělen obrubníkem? Jestli tohle někomu přijde bezpečné mě nikoliv.
Nezdá se Vám to. V čem Vám to přijde nebezpečné?
Pozitivum je v tom, že stále zůstal chodník oddělen od komunikace pro mot.vozidla a bude plnit psychologickou funkci (rychlost vozidel) a ochranou tím, že vozidlo nebude tak snadno moci vjet na chodník (pod ostrým úhlem ho to odhodí zpět nebo rozláme disk). Tu samou funkci to může plnit i vůči cyklistům, ale… každý kdo na jednostopém vozidle někdy najel na podélnou nerovnost ví jaké to je. Na to stačí pouhých pár centimetrů zvýšeného asfaltu na krajnici kdy přední kolo sklouzne a jen obtížně se dostává zpět. A pokud to je centimetrů více jako v případě obrubníku je to o to… Číst vice »
To je jen dobře, co je na tom nebezpečného? Že cyklista nepozná obrubník? Pokud jsou tam sjezdy z/do silnice když cyklopruh končí tak nevidím problém. Dokonce by to oddělení od chodníku pomocí stromů mohlo zamezit i tomu, že tam budou chodit lidi.
Nebezpečná je ta podélná hrana .Sice bude nutit cyklisty nevjíždět do pruhu určného pro mot.vozidla, ale zase vytváří riziko. Ale je to jen můj osobní názor na to, na co bych si dával pozor pokud bych tuto komunikaci jako cyklista používal. jenže jedna věc je dávat si pozor, a druhá je nepotkat se s nějakým pirátem za řídítky.
Se s tim smiř, že to projektoval někdo nesrovnatelně fundovanější než ty
Ale mě je srdečně jedno kdo to projektoval. Jen jsem si prohlédl fotografie ze kterých mi vyplynula rizika. A s rizikem se daleko lépe pracuje pokud o něm člověk ví. To je asi tak všechno.
Nezdá. Včera jsem se tam byl podívat i s kolem a jede se po tom fajn. Proč by to mělo být nebezpečné? Určitě je to bezpečnější, než když je někde pruh jen namalovaný… Nebo jak byste si představoval, že by to mělo být bezpečnější? Cyklopruh schovaný za řadou zaparkovaných aut? S takovými mám bohužel zkušenost, že spolujezdci bývají v otevírání dveří ještě o něco větší lamy než řidiči (těm možná jde o jejich miláčky, aby je někdo nepoškrábal, nebo neutrhl dveře, tak do toho zrcátka někteří než začnou vylézat i kouknou). Nebo byste tam chtěl třeba takové ty „bumlíky“ (podélné… Číst vice »
Aha. Tak ono je to jen v jednom směru a na druhém straně není možnost takový pruh využít? tak to je potom problém a pokud tento pruh budou používat cyklisté v obou směrech ten u okraje obrubníku bude muset počítat s rizikem. Vodorovné značení jako problém nevidí. Jenže to by muselo být respektováno a nesměl by si kde kdo říkat , že čáara není zeď. A ona to není zeď, a právě proto v krizové situaci tímto dokáže výrazně pomoci. Co se otevírání dveří týče znám to. Sice na motorce nebo v autě, ale vím jaké to je, když lidé… Číst vice »
Když není cyklopruh, pro cyklisty je určen ten první zprava…
Přesně tak jsem to pochopil – je to jen ve směru z jihu na sever, v opačném směru žádný cyklopás není. Asi tam zase tolik místa nebylo a z chodníku se asi tam dál ubírat nedalo, přeci jenom těch lidí tam courá někdy docela dost, co si pamatuji, tak oni někdy „přepadávali“ do ulice už před tím. Na to aby tenhle cyklopruh byl obousměrný je podle mě dost úzký. A ani jsem tam neviděl žádné značení, které by něco takového naznačovalo – a to v Praze myslím taková místa jsou. To tam pak jsou piktogramy kola dva vedle sebe, jeden… Číst vice »
Pruh na druhe strane a navazujici useky by myslim mely byt soucasti druhe etapy. Snad na podzim.
Konečně něco “ člověk friendly“
Tohle není „friendly“ ani pro řidiče motorových vozidel, řidiče tramvají ani pro cyklisty. A ani ti chodci nezůstanou výjimkou.
Řidiči motorových vozidel nemají na tomto úseku nábřeží co dělat. Doba se změnila a zde rozhodně už nejde o klíčový tah mezi severem a jihem Prahy, už je to desítky let hlavně turistická zóna.
Moment. On je tam zakázán vjezd motorovým vozidlům a jediné co tam jezdí jsou tramvaje?
Jako vašnostové se chovají ti řidiči. Ty argumenty, že tam někdo musí nebo že tam bydlí jsou poněkud trapné při frekvenci tisíců aut denně. Jednak tam nejezdí všichni obyvatelé Prahy 1 a druhak v centru mají výbornou dostupnost MHD 24/7, takže autem často vůbec nemusí. Zásobování, řemeslníky a IZS beru, ale to tvoří asi promile veškeré dopravy. A turisti mohou místo pseudoveteránů použít speciální vyhlídkové linky jim určené.
A co kdybyste to nechal na nich? Tuhle touhu se furt montovat do života ostatním nikdy nepochopím. Nevidím důvod, proč by se měl majitel nemovitosti v této lokalitě podřizovat hrabecim radám krasoduchu, co se tam jdou jednou za rok projít, a pak 14 dnů vydychavaji tu morální paniku, že tam jezdí auta.
Jenže oni se taky montují do životů okolí. Hlukem, splodinami, prachem, větším množstvím zabíraného prostoru, než v těch místech na jednotlivce připadá. A bohužel i ohrožováním bezpečnosti.
To si pleteš, Hučavo, nelze to nechat jen na nich, protože to nejsou jediní majitelé ani jediní účastníci tamního provozu.
Že ten důvod nevidíš, neznamená, že neexistuje. Úplný zákaz aut na Smetanově nábřeží je prostě otázka času. A můžeš túrovat motor sebevíc.
Je to ale i důležitá spojnice mezi cíli v centru. Když chce jet host taxíkem třeba z intercontinentalu k ND, tak je blbost, aby to jezdil po magistrále nebo Blankou.
Prave, ze neni. Je o dost lepsi, aby to musel vzit Blankou, nez aby kvuli svemu pohodli zdrzoval stovky lidi a zneprijemnoval navstevu mesta ostatnim turistum.
PS budeme vracet auta i na Staromak, co kdyby ten turista mel na druhy den listky jeste do Stavovskeho?
Ale přes Staromák se jezdí a až ke Stavovskému divadlu se dá také dojet, akorát ne pokračovat či zaparkovat. Takže poněkud liché argumenty. Ony to ale vlastně nejsou argumenty, jako spíše emoční výlevy, že?
Pres jeden roh Staromaku se jezdi, ale nejprimnejsi trasu z Intercontinentalu do Stavovskeho, coz by bylo z Parizske do Zelezne, autem pouzit nemuzete. Muzete se tam autem dostat,, ale musite oklikou. A tak to ma v historickem centru byt. Prujezdne skrz byt nema, dostupne autem v pripade potreby jo.
Tak ono je už dnes neprůjezdné docela dost. Od severu k jihu vede pouze cesta přes Malou Stranu nebo právě Smetanovo nábřeží. Jde o to, aby cíle v centru byly rozumně dostupné. To neznamená, že musí být průjezdná každá ulice nebo se v každé musí dát parkovat a už vůbec ne zadarmo (naopak, ať to klidně stojí dost, je to centrum a to je prostě drahý). Na druhou stranu, uzavření i těchto dvou posledních průjezdů by znamenalo, jak jsem už psal výše, vytvoření velmi rozsáhlé neprůjezdné oblasti a spoustu zbytečně naježdených kilometrů a to nejen rezidenty, ale i zásobováním, taxi… Číst vice »
Zároveň by ale znamenalo, že by ta oblast přestala být tak strašně špatně průjezdná pro lidi v MHD a na kolech a nepříjemně průchodná pro pěší. Což je o několik řádů víc lidí, než kolik tam vůbec může projet v autech, i kdyby tam byli jen oni… Bude pro vás příjemnější než úplný zákaz, když bude ten průjezd zpoplatněný (ale tak zpoplatněný, aby opravdu většinu projíždějících aut odradil, mluvím o částkách odhadem tisícovka za jednotlivý průjezd, bez jakýchkoli množstevních slev nebo rezidentských úlev, nebo maximálně s rezidentskými úlevami typu 5 průjezdů ročně zdarma pro obyvatele nejbližších okolních ulic, případně naopak… Číst vice »
A samozřejmě pokladní sloupek, kde se bude mýto platit, pustí třeba jen jedno auto za 3 minuty.
Nepříjmeně průchodná pro pěší není, těch ulic, kde není doprava vůbec žádná nebo jen minimální je v okolí dost. Pro kola je tento úsek blbý, ale dá se objet, třeba Husovou. Jinak ale vtip je v tom, že takové částky by to vůbec stát nemuselo. Třeba ve Stockholmu to žádné horentní částky nestojí, ale je to odstupňované podle denní doby a centrum zůstává v pohodě průjezdné, protože tam jezdí jen ten, kdo to opravdu potřebuje. Já beru mýto jako spravedlivý způsob alokace zdrojů (mnohem lepší, než současná plíživá buzerace a zákazy). Ale bohužel k tomu u nás není politická odvaha… Číst vice »
Podle mě silně podceňujete negativní jevy s tím množstvím aut spojené.
S řešením primárně jinými prostředky než zákazy souhlasím, ale nesdílím váš optimismus, že by situaci vyřešilo nízké mýtné bez „tvrdé“ regulace počtu aut.
Představte si, že auto nemám a dostanu se všude. Ale přitom mne auta otravují a poškozují a ještě překážejí. Co vy na to? Zkuste to taky. .
Lepší jak pro koho, že. Když jsem se na to díval tehdy, jak se to resilo, tak uzavřením Smetanova nábřeží i Malý Strany (bez toho to jaksi nedava moc smysl) by vznikla nrprujezdna oblast asi 8-10 km2. Něco takového teda v centru neznám nikde na světě, to by byl opravdu dopravni unikát.
Praha taky je unikátní město. Historické, kopcovité, s úzkými uličkami naprosto nestavěnými pro auta. Takové město holt nikdy nebude pro autodopravu ideální, s tím nic nenaděláte. Miliony lidí ročně do Prahy míří právě pro tu unikátnost. A výjimečné by to bylo jen rozlohou, ne charakterem. Takové zóny jsou dávno běžné, i v Praze, jen by se tady holt spojily do trochu většího celku. Což je dáno terénem. V takovým historickým, kopcovitým městě, prostě nemůžete očekávat infrastrukturu pro auta jako ve městě stavěným na zelený louce až dávno po vynálezu automobilu, kde jsou všechny ulice široký. A tím spíš u řeky.… Číst vice »
No podobná tvrzení ohledně unikátní charakteristiky Prahy se často zmiňují také v souvislosti s cyklodopravou 🙂 Kde to bývá odbýváno zpravidla tím, že lidi budou radostně jezdit do těch kopců, až se nebudou bát těch zlých aut. Jinak já neříkám nic o ideálním stavu pro autodopravu. Mně by úplně stačilo, aby byla dostavěna základní infrastruktura jak to je plánováno a aby nebyly uměle omezovány stávající komunikace ani ubírána parkovací místa tam, kde za ně není rozumná náhrada. Parkování se s tím jednotným systémem, kde se dá platit přes aplikaci už dost zlepšilo, chybí ale kapacitní parkoviště na okrajích a podzemní… Číst vice »
Jinak ještě nejsem si zcela jist, že se dá centrum Prahy srovnat s Prokopským údolím nebo oblastí kolem Stromovky. Tam zdaleka tolik lidí nežije a ani tam není tolik přirozených dopravních cílů, zásobování, hotelů, kulturních a turistických atrakcí atd.
O to spíš jsou v tom centru, kde je o tolik větší koncentrace lidí, automobily problematické. Zásobování, atd. je potřeba. Ale to tvoří malou část provozu. A i to zásobování se dá dost racionalizovat, když k tomu nastavení pravidel nutí. Velká část jsou automobily, které vezou jednoho člověka a tašku s dokumenty. Bohužel přitom zabírají v podstatě stejně místa, jako ta zásobovací dodávka. Mnohonásobně víc, než tam na jednoho člověka je místa.
A co by se stalo? A zásobování by to neucpalo.
Proč myslíte, že to není „friendly“ pro cyklisty? A řidičům tramvají to má vadit jak a proč?
„Auta nově musí jezdit po kolejovém pásu.“
Třeba proto?
Mimochodem to říká, že tam zákaz vjezdu motorovým vozidlům není jak tvrdí Jiřik
Tak auta tam po tramvajových kolejích jezdila už před tím, možná v menším rozsahu, ale jezdila. V té myší díře dál to ani jinak nejde. Tam je asi nejužšší hrdlo… Teď zase budou auta muset stát za tramvajemi, když ty budou ve stanicích. Takže ono se to tam celé bude sunout jako jeden dopravní proud klasicky „po skautsku“ – tzn. podle toho nejpomalejšího. Jen těch pár set metrů toho cyklopruhu umožní autům případně předjet nějaké cyklisty, pokud se tam budou vyskytovat. Pokud tedy auta zrovna budou moci jet rychleji. Já mám tedy občas z ježdění na kole po Praze někdy… Číst vice »
Oni ty auta naženou na tramvajový pás aby pak mohli argumentovat tím, jak to zdržuje…
A pokud auta nově musejí jezdit po kolejovém pásu tak co? Motají se v dráze kolejovému vozidlu. které se tak stane součástí kolony a bude v ní nuceno trčet což jistě ocení cestující. Dále tramvaják bude muset za deště či v zimě počítat s brzdnou dráhou. Pro cyklisty-to jsem popsal někde výše a pro chodce? Pokud cyklopruh je v jedné úrovni chodníku je třeba aby cyklisté respektovali pouze tento pruh a nevjížděli do části určené pro chodce. Malé děti či osoby se sníženou pohyblivostí nejsou jistě zvědavé na nějaké messengery spěchající s balíčkem a kteří se neobtěžují používat pro ně… Číst vice »
Pokud chcete o něčem napsat tolik komentářů, co si tak o tom nějdřív co nejvíc zjistit? Auta tam stejně na koleje musely vždycky do toho podjezdu u Karlových lázní. Takže tramvaj s nimi musela skákat v jejich koloně stejně. Po samotným nábřeží k ústí Divadelníé jezdí aut minimum díky zákazu odbočení vlevo z mostu a nemožnosti průjezdu z nábřeží rovně ve směru od Výtoně. Drtivá většina aut tam najíždí až tou Divadelní ulicí. Kde se otočila přednost, takže tramvaje na nábřeží jsou dnes na hlavní a auta z kolony v Divadelní jim musej dát přednost a ne naopak. To bude… Číst vice »
Na koleje se tam v některých úsecích muselo, ale já vycházel z textu v článku. Pokud to je jak píšete nejde o žádnou novinku a pak tato zmínka postrádá smyslu. Co se výšky cyklopásu týče díky za upřesnění.
Velké zlepšení pro tramvaje je to otočení přednosti na vjezdu aut na nábřeží. Jinak se tam pro ně v zásadě nic moc nemění.
Paráda!
Tak ještě dva detaily:
– zneprůjezdnit danou lokalitu
– zajistit, aby na cyklopruhu nikdo neparkoval (včetně policejních aut)
„Zneprůjezdnit danou lokalitu “ 🙂
Pokud by s tímhle začalo tak se tam ty cyklopruhy vůbec nemusely dělat 🙂
Stačilo by udělat pěší zónu z Křížovnického náměstí. Po nábřeží by se dalo dojet jen k Novotného lávce y dopravní a zas by se muselo autem zpátky. Takže normální doprava, ale bez možnosti tranzitu.
Ano, tak jsem to myslel.
Ráčíte býti někdo z vás plánovačů místní (myslím tak od Křižovníků k Voršilkám)?
Zaplať Bůh ne.
Jsem místní, tedy Pražák používající tramvaje, které nemají adekvátní průjezd Karlovými lázněmi a okolím. Pokud zajistíte dodržování jejich jízdního řádu, přestanu se plést do dopravní situace v této oblasti.