Obrazem: Unikátní parní vůz Komarek po letech znovu zadýmal, dostal nový kotel
Parnímu vozu Komarek se po čtyřech letech zakouřilo z komína. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Cílem je znovu rozpohybovat historický železniční unikát z roku 1903 vlastní silou.
Určitě dobře, že tento unikát je opět provozuschopný. Jedné věci nerozumím: přístupu NTM. Muzeum argumentuje, že s unikátními vozidly se nemá jezdit kvůli nebezpečí poškození nebo zničení a také potřebnému nahrazování původních dílů novými. Z toho důvodu se neopravují a nebudou opravovat lokomotivy 378.043, 498.106, 475.1142 nebo 411.019 (tam dokonce z důvodu výměny nýtovaných dílů svařovanými opravy muzeum zastavilo a spolku v Jaroměři stroj odebralo). A nyní se dozvídám, že u komárka byl nýtovaný kotel z roku 1905 nahrazen kotlem svařovaným a vůz bude příležitostně jezdit, přičemž riziko zkázy i při lehké srážce je nesrovnatelně vyšší než při srážce parní… Číst vice »
ale jo,je to pěkný kousek!dobře,že už je zase provozní.palec nahoru
Za mě pohodlnější než Hurvínek. Rozhodně co se týká hluku a vibrací motoru a i ten smrad z uhlí je takovej lepší než spálená nafta.
Měl by se zachovat, a hlavně technická dokumentace, bude se hodit, až dojde na zeměkouli ropa. Dříví bude vždycky.
To si mysleli v Řecku taky ve starověku… No a pak zjistili, že se mýlili. Jenže to bylo pozdě. 😉
Uhlí mělo dojít někdy v 70 letech. Předpovědi ze 30. let ale nepočítaly s využitím zemního plynu, atomové energie ani se zvýšením účinnosti strojů. Podle těchto předpovědí nemáme na čem vařit.
Viete o tom, že kvapalné palivá sa dajú vurobiť aj umelo Fischer-Tropschovým procesom?
Elektrický pohon bez ropy nefunguje?
Úžasná technika, víc než stoletá, ale vlastně věčná!
„Parní motoráky“ nevím jestli tento typ měly jezdit na trati Česká Lípa-Kamenický Šenov.
Je to zmiňováno v některé z knih Zdeňka Šindlauera. Včetně toho, že se personál snažil aby to moc nefungovalo.
zkoušel se tam…jako Dobruška -opočno…
Pamatuji si, že třeba 20 let zpět se na nějakou jeho opravu vybíralo skrz výherní losy. Byly sběratelské a na každém byla jiná mašinka a z každého šlo asi koruna na opravu. Jako dítě jsem rodiče na pár kousků uprosil. Tak ať mu to opět jezdí 🙂
Ten je za posledních 15 let zprovozněný už alespoň po páté, ne? Pokaždé pár jízd pro papaláše, jedna pro veřejnost a ende.
V článku je to všechno napsané. Zprovozněn byl roku 2006, po čemž dojezdil v roce 2011. Pak byl zase zprovozněn roku 2017 a v roce 2021 pak znovu konec.