Obrazem: UFO přistává na Ještědu. Liberec ukázal finální podobu nové lanovky od Anny Marešové

Finální podoba nové lanovky na Ještěd. Foto: Anna Marešová designersFinální podoba nové lanovky na Ještěd. Foto: Anna Marešová designers

Finální design reaguje ještě na některé připomínky.

Odebírat
Upozornit na
guest
75 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Hezké, jen mi pořád uniká, proč lanovka končí relativně tak daleko pod vrcholem. Za ošklivého počasí není ten poslední úsek vůbec příjemný.
A to je i má další připomínka — je už architektura horní stanice finální? Pokud ano, tak to teda nic moc. Moc to neladí s vysílačem.
Opravdu by stálo za to zamyslet se nad přímým výstupem na vrchol — ideálně přímo z lanovky, třeba výtahem, aby byl přístupný i pro vozíčkáře.

MartinD

Daleko pod vrcholem, myslíte těch 32m? 🙂
https://mapy.cz/s/horagavupo

Black

Hezké. Jen malá připomínka – cestující kolem stěn se budou držet visících poutek a tyčí. Ta větší část cestujících uprostřed se bude držet čeho?

Filip Jirsák

Visících poutek a tyčí, jen z druhé strany.

Michaela Samoláková

Bude na danou kapacitu – jednorázový přísun takového množství lidi- připravena i restaurace hotelu a další služby na vrcholu?

Daniel Jablonecký

Samozřejmě.

Jarda

Kdy začne stavba?

sáček

Ta dvě přední světla teď dávají masce takový trochu otupělý, ospalý výraz. Ten původní návrh měl jenom jedno středové světlo.

sáček

smutná velryba

Adam Tywoniak

usmívající se velryba

Juraj

Je to boží!
I to prezentační video je fakt neskutečně povedené.
Těším se, až to bude v provozu!

Láďa

Ve výsledku to bude půl miliardy kvůli odstraněnému tachodynamu a trestuhodně formálně prováděným revizím. Hlavně že tam budou velká okna a v podlaze světýlko. Brzdu na lanech vidět není. O kolik asi bude muset být výkonnější motor, když tam nebude v protiváze druhá kabina?

Ondra K.

Zase za ty peníze vznikne nová moderní a poměrně unikátní lanovka, která bude mít perspektivu dalších desítek let provozu. Stávající lanovka z roku 1975 byla už značně zastaralá a konec životnosti by byl stejně jenom otázkou času. Náhrada by do budoucna byla stejně nevyhnutelná.

Daniel Jablonecký

A nebude tam platit režijka. To vás, předpokládám, trápí nejvíc.

ToMa

Dneska máji lanovky běžně rekuperaci, takže to co spotřebuje cestou nahoru, z větší části vrátí do sítě cestou dolů. Motor sice výkonnější bude, ale spotřeba díky moderním technologiím spíše klesne

Mira

Tak takovou jsem ještě nečetl. Kdy to vyjde?👀👀

Mira

{

Alibaba

Nějak mě chybí vizualizace dolní stanice.

Tehnicky je to něco jako výtah bez protizávaží (s tím, že tam je lano ve smyčce)? Jak je to energeticky náročnější proti kyvadlovému systému (původní lanovky)?

Anna Černá

Ta kapacita je naprosto nesmyslná !

Mirek

Mne by tedy zajímal ten nosný sloup ( nebo sloupy? ) uprostřed. Jak je řešen a jak bude vypadat.

Petes

Běžně mají tvar Y

F. Brabenec

A kdy bude svítit to světlo v podlaze? Za šera se jezdit nebude, za mlhy taky těžko… 🥸

Pako

Proč? V mlze nebo šeru se ztratí lana? 🫢

Padre

To světlo je zřejmě inspirované úvodními titulky Mr Beana…

Mirek

Podle videa jen během pobytu ve stanici. 😉

Elvis

Za mě fajné. Jen ten světlík v podlaze může u někoho vyvolat panický záchvat.

Kubrt

Kdo se bojí výšek, vůbec do té lanovky nenastoupí, takže záchvat ze světlíku nedostane 🙂

Air Traveller

mam ukrutny strach z vysek. kolena se mi podlamuji i kdyz koukam na youtubu na manika, co leze na stozar vymenit zarovku nebo se podivam pres zabradli na karlove moste.

ale do lanovky (nebo treba letadla) vlezu bez problemu.

ale (byt zasklenou) diru v podlaze – nooo, nevim 🙂

MartinD

Si sedneš na zem do rohu a budeš zírat do mobilu.

Padre

To je otvor pro stojánek.U modelů letadel je to zcela běžné.

Daniel Jablonecký

Ano, může. Takový člověk ale zpravidla podobné dopravní prostředky z principu nevyhledává.

David

Tak to vypadá že Anna Marešová nahradí Patrika Kotase jako vrchní designerka české hromadné dopravy. A podle mě je to skvělá zpráva.

Nose Peak

A když to zkombinuje se svou druhou specializací, tak z toho budou elektrické modýlky pro celou rodinu…

Adam Ř

Kotas byl imo dobrý návrhář vozidel (M1, 15T). Ne ze by to bylo něco extra úžasného nebo nápaditého, ale neurazí a nemaji chybu. Co nezvládl byly hlavně stanice metra, kde neukočíroval své ego a postavil megalomanské a často nepraktické stanice (zvlášť Střížkov, který byl velmi drahý a kde je vedro, ale i Kobylisy s obrovskou a tedy drahou lodí) bez jakéhokoliv respektu ke stylu jednotlivých linek.

Prostě chci říct, že design vozidel je zcela jiná disciplína než stavby a jsem rád, že už to nedělá stejný člověk

Ondra K.

Zejména v případě staveb je potřeba zohlednit i zadání, které daný architekt/projektant musel splnit. Kotasovi se celkem často vyčítá třeba podoba zastávek na tramvajové trati na Barrandov, jenže investor tehdy požadoval, aby ta trať vypadala velkoryse a připomínala spíš metro než obyčejnou tramvajovou trať. Těžko lze autorovi zpětně vyčítat, že tehdy prostě splnil zadání.

Adam Ř

Proto nekritizuji TT Barrandov (vlastně se mi i líbí ta metrovitost, byť to asi není praktické). Kritizuji jeho přístup k stanicím metra, zvláště na C, které má svůj jasný styl, kterého se drží každá jedna stanice od Hájů po NádrHol: hladké obdélníkové kovové obklady, ve stanicích i povetisnou i ve vestibulech. A co udělá Kotas na IV.C? Úplně se na to vykašle a udělá tam svoje trubky. Ty stanice vůbec nevypadají jako metro C, zato vypadají úplně jako Kotas. Neodkázal odložit svou pýchu a pokorně se podílet na díle větším než je on sám. Jasně, neměl nekonečný budget, a kámen… Číst vice »

Václav

Co naplat, že na celé trase C je Patrik Kotas podepsán pouze pod Střížkovem (sic!). Kobylisy, Ládví, Prosek i Letňany navrhli jiní autoři a autorky, kteří se o několik let později s estetikou sobě vlastní realizovali také na úseku V.A pražského metra a v příštím desetiletí někteří ještě budou mít svou práci na trase D.

Jan Tichavský

Zastávky mohou být velkorysé i praktické zároveň a taky jednoduché na údržbu. V tom je spíš potřeba nějaká ta vize a zkušenost jak to udělat kvalitní v několika ohledech najednou, ne jen aby to vypadalo hezky na několika stranách autorova portfolia. Troufám si tvrdit, že nakreslit a zrealizovat něco megalomanského je ta jednodušší část, přemýšlet jak to bude fungovat v praxi, komu to slouží a jak to bude vypadat za pár desítek let, to už je větší oříšek.

sáček

M1 na svou dobu dobré, neurazí-nenadchne. Ale původní 15T je „obluda“, nepovedla se (desítky kusů, které budou jezdit desítky let, každý den se s nimi musí potkávat celá lidnatá metropole). Modernizovaná a exportní 15T vypadaly radši jinak.

medd

Netuším, co paní Marešová je zač. Nicméně design horní stanice je průšvih. Bez respektu. Humus.

Daniel Jablonecký

Když netušíte, tak o designu víte asi uplný prd a radši se k tomuto tématu nevyjadřujte.

vlachjan

Paní Marešová řešila design kabiny, nikoliv architekturu spodní či horní stanice.

Kozor24

Ta horní stanice je extra hnusná

Jan Tichavský

Anna Marešová zřejmě nemá ráda barvy, všechno je to sice hodně prosklené, ale černobílé a působí to na mě sterilně. Aspoň ta T3 Coupé má jěstě modrou.

X 1

Jaké barvy je Ještěd?

Padre

Jepravda ,že uprostřed té kabiny by se dobře vyjímal katafalk..

Pražák

Říká se tomu elegance.

sáček

Lanovka na Petřín měla být zelená jako ta klasická. To by ale musel objednavatel požadovat. Stále nejsme západní země.

vlachjan

Veměte si pastelky a ukažte nám, do jakých barviček byste to oblékl. Předem děkuji.

Štěpán Matějka

Nemám teda pocit, že by v dnešním světě plným křiklavých reklam, hluku, barevných fasád a hromady barevných aut chyběly barvy. Alespoň v té krajině tomu dejme pohov.

Tomáš

Nemáte někdo nějaké technické údaje? Když bude jezdit jen jedna kabinka, znamená to, že interval bude klidně 15 možná 20 minut?

Greta

Takže kratší než u té staré.

Bjorn

Odhadnout to lze i z toho, co už je známé. Celková přepravní kapacita má být dvojnásobná oproti původní, zatímco nová kabina bude mít trojnásobnou kapacitu oproti jedné ze dvou kabin předešlé dráhy.

JanM

Takže 6x větší kapacita kabiny než obě původní ale jen 2x větší přepravní kapacita? Z toho mi vychází třetinový interval

Tomáš Záruba

Spíš trojnásobný. 🙂

Pako

Trochu jste to pomotali. 3 děleno 2 vychází 1.5 násobný. Ale nejspíš bude stejný, akorát mensi zaplněnost. V té vetsi kabině nebudou lidi namačkaný jak sardinky.

Jedlička

Za 400,-Kč si ji turisté určitě zamilují 🤔

Daniel Jablonecký

Tohle nebude atrakce pro chudý, ani pro režijkový kolenovrty. Aspoň se dostane na ty, co si za unikátní zážitek rádi zaplatí. Jsem rád, že u nás v kraji takovou atrakci budeme mít. Ještěd si ji zaslouží.

vlachjan

Jedna věc je, jestli si ji Ještěd zaslouží (určitě ano), druhá věc je, jestli si ji může město dovolit. Otevření nové lanovky určitě zvýší zájem o lanovku, nicméně, aby trvale narostl na dvojnásobek oproti stavu před havárií? To mi přijde poněkud optimistické.

Tom

a pokud tam bude jezdit dvojnásobek cestujících tak nastane jekot ,že ničí vrchol a tolik lidí je na něj moc ,jako na Sněžce

Daniel Jablonecký

Uvidíme. Není to stavba na jednu sezónu, ale možná na půl století. Já si tedy netroufám odhadovat, jaký bude svět v roce 2075.

Karl vB.

„Tohle nebude atrakce pro chudý…“
Parafrázoval bych váš výrok, že tahle atrakce nebude ani pro chudého provozovatele.
Krajské město Liberec zdaleka nevypadá tak, že by MÚ měl už všechno podstatné pro běžný život města splněno a nebylo, kam vrazit prachy.
Což takhle podobně velkoryse podpořit místní dopravní podnik, aby mohl pořídit nové tramvaje pro běžnou MHD a nevypadalo to, jako alternativní retro atrakce pro ty, pro které jízdenka na Ještěd bude drahá?

luzkovyvagon

Nebo posílil veškeré MHD, aby nebylo vkuse narvané. Jezdím všude možně, ale LBC v narvanosti v MHD i o víkendu vede 😀

Martin

Říkal pan primátor, že Liberečtí budou mít slevu

Bjorn

Při ceně 400 Kč by to znamenalo návratnost investice za dva roky. Samozřejmě, pokud by jezdila plná, což nebude, takže návratnost tak čtyři až pět let. To je docela rychlá návratnost a je otázkou, zda by na tom město mělo vydělávat. Na druhou stranu, chceš mít z Ještědu lunapark plný lidí? Cena přeci jen odfiltruje část lidí, kteří by tam jeli jen kvůli tomu, že je to levné a byli by tam třeba každý víkend.

Adam Ř

Samozřejmě že by mělo vydělávat, pokud mu to vyjde. Je to turistická atrakce, ne sociální služba

luzkovyvagon

Já tam za 400 Kč nepojedu z principu. Klidně si to vyšlápnu pěšky. A to se nepočítám mezi chudé.

Michal M

A finální podobu zdroje financování představí kdy? 🙂
Respektive, co se jim povedlo vyjednat s TMR?

MartinS.

Liberec má v rozpočtu na rok 2025 položku:
čerpání kontokorentního úvěru na EPC, lanovku a další projekty ve výši 538 565 775 Kč.

Michal M

Takže to chtějí postavit sami, ovšem na sekeru?
Ve vztahu ke zprávám z Liberce o nedostatku peněz na zásadnější infrastrukturu mě to trochu překvapuje.
Lanovka je dira na prachy a aby to bylo lidovy, budou muset dotovat i jizdny…

Michal M

Fešáky z Petzeru to ovšem po dosypu stálo jen 80 milionů a to při tamní poptávce mají dávno doma. Takže umí jezdit v mimosezoně i OW za dvě kila.
Vy jako insider a kritik libereckých poměrů jste viděl nějakou P&L, které se dá věřit?

Nose Peak

Má to stát třikrát míň než lanovka, co má v Dutohlavech nad Svratkou spojovat dvě místa, který jsou už teď napřímo propojený dálničním tunelem a trolejbusovou tratí…

sáček

Města po republice stavějí sportovní stadiony a areny za miliardy a taky to zvládají (dotace, peníze od kraje a státu zaplatí z těch miliardových částek třeba jen půlku)