Obrazem: U Pirny už Češi vysunuli většinu extrémně štíhlého mostu. Spor se vyřešil
Stavba mostu dohromady spolyká sedm tisíc tun konstrukční oceli a 12 tisíc kubíků betonu.
Stavbaři Metrostavu a dceřiné německé firmy Bemo Tunneling v srpnu vysunuli pátý takt pozoruhodného silničního mostu přes údolí říčky Gottleuba (na české straně pod názvem Rybný potok) v saské Pirně.
Most překonává údolí ve výšce 70 metrů a bude dlouhý 912 metrů. Loni byla stavba na čas přerušena kvůli technickým problémům a sporům s investorem. Extrémně štíhlou konstrukci totiž bylo podle Metrostavu schválenou technologií nemožné postavit. Mostem vznikne propojení silnic 172 z Bad Schandau a 172a, která slouží jako přivaděč na dálnici A17.
Projektanti nakonec přistoupili ke změnám v dokumentaci a vysouvání jednotlivých částí mohlo pokračovat. Třetí takt musel být přímo na místě ještě zesílen, oceláři ho vysunuli těsně před Vánocemi. Poté to už šlo rychle – takt 4 s největším rozpětím 124 metrů byl po posílení vysunut v dubnu, nyní následoval 120metrový takt.
Zbývající tři mají být dokončeny do konce července 2024. Zároveň opět začaly betonářské práce na hlavách pilířů poté, co došlo ke statické redukci výztuže na minimum.
Vestavba ve štíhlém průřezu opěr byla místo obvyklé výztuže nahrazena mnoha tisíci šroubových spojek na každou hlavu podpěry. Do konce roku mají být hotovy všechny hlavy pilířů.
Obrazem: Čeští stavbaři vysouvají unikátní most přes údolí říčky Gottleuba v Pirně
Pilíře mostu jsou tak štíhlé, že v některých místech jejich spojení s nosnou konstrukcí bude betonářská výztuž rozdělena až do sedmi řad a dosáhne hustoty 600 kilogramů na kubík, což je podle stavbařů dvojnásobek oproti běžné hodnotě. Stavba mostu dohromady spolyká sedm tisíc tun konstrukční oceli a 12 tisíc kubíků betonu.
Termín dokončení po úpravách projektu a smluv počítá s koncem roku 2026 či začátkem roku 2027. Stavbaři Metrostavu odhadují, že nyní je stavba za polovinou.