Obrazem: U Muzea už vyrostl les stožárů i zárodek trati k nádraží. Finišuje oprava magistrály
Travba tramvajového propojení Václavského náměstí kolem Národního muzea (7. 11. 2025). Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Na konci letošního roku se provoz na magistrále vrátí do pruhů směrem k budově muzea.
Škoda, že u nás neni možné mít tramvaje s baterkou a ty jednotky kilometrů v centru mít bez drátu a stožáru. Když povolování a výstavba kde čeho trvá 10+, tak by tomu šla i přizpůsobit obnova vozového parku
Porad me zajima, proc byla zrusena odbocka z Vacl. nam. do Wilsonovy tr., pri uzavreni jindrisske ji nepujde nijak objet…
chybi i druhy oblouk z Opletalky k Bulharu…
Nebylo nahodou v planu pri stavbe trati kolem Wilsonaku mit pripravenu trat do vsech smeru?
Ne
Magistrála by tam už hlavně vůbec nemela být. Respektive by se z ní měla stát standardní obousměrná městská ulice, pravděpodobně v Legerově. Ve Wilsonově a Mezibranské by žádná auta být neměla, ať je konečně důstojný přístup k Národnímu muzeu a Státní opeře.
možná bych navíc použil slovo znovu ve vaší : větě ať je konečně důstojný přístup k Národnímu muzeu a Státní opeře. Navíc ať je klidný prostup na Vinohradskou , ale jinak naprostý souhlas. Magistrála stála a stojí město hodně. Zbourané památky, památky které mají okolo sebe dálnici s provoz, který prostě do centra města nepatří.
Ten provoz se do Legerovy nevejde. Kolem magistrály toho vyrostlo tolik, že většina dopravy po ní má už start nebo cíl blízko ní, ta doprava jinam nepůjde.
Většina jí nikam nepůjde, ale může snadno probíhat daleko efektivnějšími prostředky než jsou auta.
Ale půjde ta doprava jinam. Do MHD, na kola, …
Chápu že na kolej směr Hl.n. půjde odstavit tramvaje, které nezvládnou dojet do vozovny ale zvládnou dojet na slepou kolej. Budou krok tohoto mít ještě nějaký jiný účel?
Posily.
Jakože se tam odstaví vozy v sedle mezi špičkami? To zní rozumně, ale na různých kusých kolejích v centru (Hlavák) či „v centru“ (Špejchar, PodoVod) jsem nikdy nic takového neviděl
Je někde mapka kde všude tedy nové tram koleje budou ?
https://app.iprpraha.cz/apl/services/short_links/_040cgzjoz5.html
https://www.openrailwaymap.org/?style=standard&lat=50.080996882996416&lon=14.434527754783629&zoom=17
Popisek: Travba… pod fotkama má být patrně Stavba?
Naprosto promarněná příležitost něco s tou jizvou na hraně historického jádra města udělat. Ale co čekat od města, který má radši auta než lidi (jak to trefně pojmenoval Jan Gehl, jehož studio už před lety udělalo pro Prahu plán na zcivilizování magistrály, kterým si město komplet vytřelo pozadí…)
V autě jsou ale také lidé :D… Stejně tak jako na chodnicích, tramvajích, autobusech, metru atd…
Při přepočtu na zabraniu plochu prostoru v těch autech moc lidí není. 1,2 člověka na 10 m2 je neefektivní
to je vic, nepocitate prostor kolem auta a nepocitate zvdalenost mezi auty, cim vetsi rychlost, tim vetsi rozestup…
Jo to jsou. A Praha si kombinace člověk + auto váží o řád víc, než člověka, který zrovna v autě nesedí. Z toho vyplývá, že 9/10 „hodnoty člověka v autě z pohledu představitelů města“ tvoří to auto a jen 1/10 člověk za jeho volantem…
V zaparkovaných autech lidé nejsou. A v autech, kde někdo je, jsou zjevně nadlidé, protože mají mnohem víc práv, než lidé okolo, kteří v autě nejsou.
Jako bylo by to pěkné, ale nejdřív musí být hotové okruhy a obchvaty
To je milionkrát vyvrácenej nesmysl. Mělo se to udělat nejpozději s otevřením Blanky.
https://share.google/pGN79aMCPUFazD5qk
Jen nechapu, proc se v tehle fazi stavi ta cast rozpletu Vinohradska – Opera, kdyz ten zbytek trianglu se neudela. Jaky to ma smysl? Stejne se pak bude muset pri pokracovani stavby pred hlavak trat na nekolik tydnu/mesicu cela uzavrit, aby se dostavely vyhybky Vaclavak – Opera… Tusite prosim nekdo, proc se ted dela tohle takove polovicate reseni?
Salámová metoda. Nebo pokud někdo zná nějaký opravdový důvod, tak ať mě opraví.
Staví se maximum toho, co je efektivní teď postavit. Větev Václavák nádraží bude vyžadovat splítky a splítkový výhybky, což je trochu drahý řešení na to, aby se dalších x let využívalo pouze pro jízdu v jednom směru.
A kudy ta větev má vlastně vést?
kolem domů a nebo tram pojede před magistrálu dvakrát?
2x
Škoda že to u nás nejde bez těch stožárů a trolejí….
myšleno tram bez trolejí 🙂 jako v pár městech na západ od nás.
Nebo v Turecku 🙂
To funguje ve městech, kde jedna trať = jedna linka (a nejlépe novostavba). V pražském systému, kdy každým úsekem (zejména v centru) projíždí několik linek a ještě se očekává, že právě tato trať zlepší možnosti odklonů, to bez trolejí moc nejde.
To jo, ale otázka je je jestli by nemohly ty sloupy bejt decentnější, třeba nějaký repliky původních ozdobnejch litinovejch stožárů.
Otázka je jestli to v nějaké daleké budoucnosti nenastane, že se někde troleje demontují nebo se postaví nové úseky bez nich. Ale to by chtělo začít objednávkou 52T rovnou s bateriemi, byť by se zatím nevyužily. Jsou města kde se přešlo z plně závislých tramvají na částečně bateriové? Nedávno jsem četl jen o úseku demontovaných trolejí v Moskvě 🙂
Tak jasně, je to otázka dlouhodobé koncepce a – v případě zavedeného provozu typu Praha – by se musely začít nejdříve průběžně nakupovat vozidla s bateriemi/kondenzátory a až jich bude dost, zavést úseky bez trolejí. S touto myšlenkou koketuje Krakov, do budoucna. Moskva nevím.
Právě, dokud se nekupují takové tramvaje ani teď, bylo by to stejně ještě nadlouho. O prvním úseku v Moskvě s odstraněnými trolejemi se před pár dny psalo na ČS Dopraváku, ale v Rusku člověk nikdy neví, jestli je něco součástí nějaké koncepce.
jo četl jsem na Novosti, linksa 90 má tramvaje, které na baterie jezdí úsek cca 1.9 km s tím, že při plném nabití by měly zvládnout 4 ž 7 km podle zátěže… Hlavní důvod byl ale , že v místě není pořádná rozvodna 🙂
Nejde. Jedná se o významnou páteřní TT v centru a jako taková musí být sjízdná pro celý vozový park tramvají.
aha ok 🙂
Škoda že jsme se nedožil tunelu plánovaného za Béma. V centru města měl být jako samozřejmost a bylo by to jediné dobré řešení. Jinde se staví zbytečně tunely pod polem a tady to je problém
Jo, je to problém, protože už jsou tam dva tunely a stanice metra, kousek vedle tunely vlakové, taky kolektory, kanalizace, atd. Takže další tunel pro auta se tam fakt nevejde, i kdyby ho tam někdo nesmyslně dělat chtěl.
Magistrálu to chce proměnit na normální městskou ulici jeden směr (Legerova), a druhý (Sokolovská) osadit tramvají od Hlávkova mostu až na Pankrác, žádný tunel pro auta, ten ať si postaví na vnitřním okruhu, kde se dá chápat.
A u Žitné, Ječné, Anglického, Rumunské, Bulhara, Vinohradské a Sokolovské by byly na vždy zabetonované mimoúrovňové křižovatky?
Jo, ty články o „magistrále v tunelu“ z doby před 15 lety jsou dodnes zábavné čtení, když vůbec nikdo neřešil, JAK a kam tam ty tunely dostat a jak vyřešit napojení na sousední silnice, do kterých a ze kterých se taky odbočuje…
A takhle si tu žijeme. Aspoň něco se pak začalo s Piráty a Praha Sobě měnit.
Promarněná příležitost udělat tam po rekonstrukci magistrálu 2+2 pruhy. Škoda
Ten prostor „Muzejní oázy“ bude konečně důstojný… Teda doufám že to bude platit i ve chvíli, kdy se tam zase budou cpát auta.
jako na kole nalítám dost, cca 15 tis ročně, občas pro zrychlení po té magistrále projedu, ale to je cca tak 1-2x ročně a vždy to je zkouška odolnosti, nervů a strachu. A to jen proto, že se mi nechce do metra. Ale který jiný „pacient“ tam ten cyklopruh bude využívat? To je fakt pražská hloupost. Pro těch pár střelců to rozhodně není potřeba. Magistrála je pro auta, ne pro cyklisty…
Magistrála je na kola super, zvlášť na P2, která absolutně peče na cykloobousměrky. Například jet přes Nuselák do oblasti Muzea nejde vlastně ani jinudy, pokud nemá člověk sjíždět do Nuslí.
souhlasím, že když potřebuješ z Pankráce směr Holešovice a nechceš metrem, Nuselák je vhodná volba. Navíc s křižovatkou s Wenzigovou je stejně vždy zasekaný, tak se tam dá lehce problést mezi auty. Ale je to opruz 🙂
Naopak, Magistrála má být i pro cyklisty, je tam 50 km/h a vede skrz rezidenční čtvrtě
95% cyklistů v Praze se neumím chovat v provozu. Většina z nich na retro kolech. Bez helmy, sluchátka v uších. Opravdu o tyhle případy stojíte aby se motali po magistrále, kde prodeje desítky tisíc aut denně? Přes Prahu vede desítky tras, které jsou pro kola vhodnější.
A kde těch 15 tisíc ročně najezdíš? Zcela určitě ne v pražském provozu, jinak by pro tebe magistrála nebyl až takový problém.
magistrála není určena pro kola, ale pro auta.
Najezdim to samozřemě mimo město, ale přes Prahu jedu do/z práce nebo na/z trénink/u takže přes centrum najedu dost a magistrála k tomu fakt není určena. Je desítky jiných tras jak se vyhnout magistrále, tak nevidím důvod proč by tam měl být cyklopruh.
Aha, takže jezdíš rekreačně… Můžu se zeptat kudy v tom centru z práce) tréninku domů jezdíš?
Přesně, mělo by tam být místo omalovánek mezi pruhy daleko lepší, bezpečné chráněné řešení, které by bylo použitelné i pro méně zkušené lidi na kolech a ne jen pro pár extra zkušených s vysokou tolerancí rizika…
Spíše by tam neměl být průtah pro auta, pak by to i na kole bylo celkem OK. Anebo tedy konečně nechat autům jen po dvou pruzích na směr a z části třetího udělat obrubníkem oddělenou kolostezku pod korunami stromů z vedlejšího zeleného pásu. 🙂
Ten cyklopruh za muzeem je fakt lahůdka.. „Zase šikana řidičů, žádný cyklista tam nejezdi!“
Kudy tedy mám jezdit z Vinohrad na Hlavní nádraží?
co třeba Italskou a pak podjezdem u Bulhara? 🙂
To využívám spíš když potřebuji někam do centra, nebo pak třeba pokračovat ještě dál. Na nádraží je to ale nejrychlejší po magistrále a nemusí kvůli tomu ještě člověk zbytečně pár metrů nastoupat… A taky už se mi na té Italské 2x stalo, že mi někdo nedal přednost, naposledy pár týdnů zpátky nějaká ženská v SUV vyjížděla od VŠE, někdy vloni zase naopak někdo odbočoval k ní a že jedu po hlavní rovně ho taky nějak nezajímalo… To na tom kousku magistrály od Vinohradské k nádraží jsem ještě nikdy takhle ohrožen nebyl, tím spíš, když tam člověk najede na zelenou z… Číst vice »
hele, nic proti, ale tohle se mi stává obden. Když jsi na kole, musíš předvídat a takové situace bohužel očekávat. Pokud chceš jezdit na kole po Praze, je potřeba se adaptovat 😀
Jak nejezdí? Je to z Vinohrad nejrychlejší způsob, jak se na Hlavní nádraží dostat. Nebudete Vy z těch, kteří za šikanu považují i rozšíření toho chodníku tam před pár lety?
A čím je to šikana řidičů? A jinak logicky pokud nebudou cyklo opatření, tak moc cyklistů tam jezdit nebude…
Tomuhle snad ani cyklo opatření říkat nejde.. Místo milionu pruhů pro auta tam dát fyzicky oddělený cyklo pás, klidně o šířce toho pruhu pro auta
hloupost… proč by se to dělalo? Je tam snad taková intenzita cyklistů, že je potřeba jim dělat separé pruh a ubrat tak pruh autům? už takto tam denně byly kolony jen kvůli tomu, že se to ze 3 pruhů sjíždělo do dvou.
Doku nebude vnější a vnitřní okruh komplet, magistrála musí být co nejvíce průjezdná…
Zase jeden „nepotřebujeme tady most, vždyť přes tu řeku nikdo neplave“.
Díky za názornou ukázku, že málokdo je pro cyklodopravu horší, než „nadšenej cyklista, ale“…
Nenapadlo vás třeba to, že tam je cyklistů málo právě proto, že tam pro ně není bezpečná infrastruktura?
Proč podle vás musí být magistrála co nejvíce průjezdná pro auta a ne pro kola? Proč jsou auta důležitější než kola?
A ta argumentace okruhy, to už je takový folklór… Nevadí vám, že velká většina provozu na magistrále není tranzit? Že na něj tudíž okruhy nebudou mít žádný vliv?