Obrazem: U Muzea už vyrostl les stožárů i zárodek trati k nádraží. Finišuje oprava magistrály
Stavba tramvajového propojení Václavského náměstí kolem Národního muzea (7. 11. 2025). Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Na konci letošního roku se provoz na magistrále vrátí do pruhů směrem k budově muzea.
Ať se na mě nikdo nezlobí, ale ty tramvaje tam nemají co dělat. Je tam tolik lidí, že tramvaje jezdící okolo „koně“ budou pohroma a nechci vidět těch mrtvých. Notabene ty komplikace, které to přinese do celoměstské dopravy. Omezit takhle automobilový provoz na magistrále, to je neštěstí pro celou Prahu…
Neštěstí pro celou Prahu je automobilový provoz na magistrále.
Ty čtyři pruhy pro auta kolem koně, to je v pohodě, ale tramvaje tam budou zabíjet lidi? Nechtěl byste si dát připomínku do kalendáře a za pět let napsat, kolik tam bylo mrtvých po střetu s tramvají? Já mám tip, kolik to bude: 0.
Fuj, to je hnus.
Pravda, ta magistrála tam opravdu nemá co dělat.
To slovo Travba v popiscích fotek je schválně, jako zkratka pro Tramvajová stavba, nebo jde o překlep? 🙂
Proč není sjednocená barevnost sloupů veřejného osvětlení se sloupy pro semafory na přechodech? Takto tam jsou nyní černé sloupy VO, bronzové historické lampy a nově pozinkované sloupy pro semafory na přechodech pro chodce.
Tři pruhy na magistrále??to je možná vize tak 10 let zpět,pokud si vzpomínám tak již více jak 5 let tomu tak rozhodně není,protože je vždy jeden pernamentně uzavřen!a to nejen z centra ale i do centra,a jak je možné pozorovat různé práce a omezení,tak tomu během dalších několik let jinak nebude.
A rozhodně situaci nevylepší blížící se stavba dalších přechodů přes magistrálu v prostoru hlavního nádraží které radní slibují..Jinde se staví podchody,ale zde již podchody jsou,tak proto musíme postavit přechody abychom mohli dopravu více zkomplikovat.Děkujeme.
A hlavne, kdyz uz tu podchod mame, tak ho radeji zasypeme. I kdyz by to mohla byt alternativa pro ty, co se chteji treba aspon na chvili schovat cestou nekam pred destem nebo snehem, ochladit se ve stinu apod. Navic s moznymi obchody a sluzbami. To proste normalni clovek nevymysli.
No zrovna ty „obchody a služby“ způsobily, že ten podchod přestal být přívětivý, a lidi se těšili na přechod, který z většiny začali přednostně využívat, dokud ten podchod ještě existoval.
To jako ze obchody a sluzby se nemuzou vymenit za jine? Nebo ze do tech obchodu chodili bezdomovci nakupovat? V cozine je naprosto bezne, ze velke podchody v centru jsou zive a vyuzivane. Pred par dny jsem byl v Krakove a tam je jeden hned u nadrazi. Clovek si koupi svacinu, kafe, noviny cestou na vlak nebo z vlaku.
Jo, najdou se podchody, který fungujou a lidi je vlastně rádi využívaj. Tenhle k nim rozhodně nepatřil, byl úzkej, stísněnej, měl výstup do Vinohradské nešikovně do pravého úhlu a rampa musela být až téměř do křižovatky. Jako zázemí pro údržbu městské zeleně poslouží daleko, daleko líp.
Tak zrovna tenhle byl v pohodě, vstupovalo se do něj přímo v rovině z chodníku u NM a ústil dlouhou rampou do Wilsonovy. Výstupy do pravého úhle má většina podchodů z principu a nikomu to nevadí.
Ne, v rovině to opravdu nebylo, od Muzea tam byla klesající rampa. Ano, neklesalo se o celou výšku podchodu, ale o rovině se fakt mluvit nedá.
Rampa na druhou stranu do Wilsonovy byla všechno, jen ne příjemná a to nároží, na které ústila, zhoršovala ještě víc. Pravoúhlá zatáčka je častou součástí podchodů, ale opravdu to není pravidlo a neplatí, že by nikomu nevadila. A tahle byla extra úzká a nepříjemná.
Kolikrát jste tam šel. Od zastávky přes koleje, cik cak směrem k Vinohradské, otočit se a dlouhou rampou nebo po schodech dolů do podchodu, pak zúžený podchod plný obchodů a zase šikmina nahoru (aby následoval svah dolů k Václaváku. Lidi okamžitě začali upřednostňovat přechod, bez ohledu na to že se tam zase musí čekat na zelenou. To samo o sobě byla známka toho, že ten podchod není dobrý.
Kdyz neco neni dobre, tak se to da treba i upravit. Nemusi se to hned bourat. Takova rekonstrukce se deje uplne bezne.
Vždyť se to upravilo: namalovaly se přechody, lidé je okamžitě začali využívat, preference je jasná, problém vyřešen.
Posledních 8 let jsem tím podchodem chodil 2x denně i po zřízení přechodu
Veřejná poptávka po povrchových přechodech několikanásobně převyšuje poptávku po podchodech. Obzvláště v centru. Rekonstrukce toho podchodu by stála vyšší desítky milionů korun. Podobně bláznivým způsobem mrhejte svými vlastními penězi doma a nepožadujte takové nesmysly hradit z veřejných prostředků.
Ten podchod se zavřel proto, že by jinak nebylo možné udělat bezbariérový přístup na zastávku nad ním.
Když něco chcete kritizovat, zkuste si nejdřív zjistit fakta.
1) Kde se staví podchody?
2) Pěší jsou minimálně stejně důležitou složkou dopravy jako iad a nepatří pod zem. Pokud nezvládáte vyřešit komplikaci v podobě přechodů, raději do auta vůbec nesedejte.
Přechody pěším dopravu nekomplikují. Přes přechod, i s určitým stáním na červené, je to pro chodce rychlejší než dolů kamsi do podzemí a pak zase nahoru.
Jasně, všechny chdoce narvěte někam do tmavých prochcaných podchodců s bezdomovci, hlavně ať náhodou nepřekážejí mémo autíčku.
Tak kdyz si tam lidi nachcijou… Rikat ze podchod je fuj, jenom proto ze nikdo neresi jeho stav je nesmysl. Ma se resit uklid a udrzba, pak muzeme mit funkcni podchody jako jinde ve svete.
Vy jste zjevně po světě moc necestoval. Podchody v památkových zónách tam opravdu nemají. Obzvláště ne v památkách UNESCO. Možná jste se inspiroval moSSkvou. Tamní zaostalost se nám pokoušeli vnutit už komouši a naši zem tím brutálně zničili. S ruSSáckoukou pakulturou se spláchněte, kam patříte.
názor Vám neberu, ale nepřijde Vám to -SS- tak trochu pubertálně trapné?
Masová automobilová doprava má zmizet z centra, jako jinde ve světě
Nejakou dobu tam bylo oboji vcetce obchodu v podchodu.. Lidi hlasovali nohama a podchod nikdo nepouzival. Plus jeho vyusteni nejspis vadilo te tramvajove krizovatce, ktera tam ma byt.
Jistě honit chodce do podchodů a nadchodů, aby ti co sedí na zadku v autě mohli jet rovněji a rychleji, to je skvělý způsob jak ničit centrum města.
Jinde také silně omezují provoz aut v centru, ale tenhle argument by se vám asi úplně nezamlouval.
Kromě toho ten přechod nic neomezuje, protože chodci dostávají zelenou společně s auty jedoucími od Václáváku, takže si tady hrajeme na klasické „tady chodec nemá co dělat, to je pro auta“. No není, je to město.
Přechody dopravu v městě zjednodušují. Komplikují ji auta.
Pokud vidíte, že se někde staví podchody, tak žijete někde v minulosti.
Přechody jsou super, mnohem pohodlnější než ten podchod. Škoda jen, že tam překáží magistrála. Vskutku „geniální“ bolševický způsob jak vyřešit dopravu v centru…
Není až takový problém, že je tam hodně sloupů, to je i jinde. Kardinální problém je, že se sloupy pro trolejové vedení po celé Praze teď dělají výrazně černé, které jde přehlédnout jen těžko. A z nějakého nepochopitelného důvodu se mnohem méně používají i pro veřejné osvětlení. Kdo chce vidět opravdu něco drsného, nechť si projde trasu budovaného trolejbusového vedení pro linku 131.
Já bych tu černou tak neodsuzoval, záleží proti čemu a za jakých světelných podmínek se na sloup dívám, někdy je to podle mě lepší než ta světle šedá. Třeba teď v zimě, kdy se na to v dopravní špičce lidi dívají za tmy a šera. A zrovna na lince 131 budou právě na polovině trasy šedé sloupy. Nepřepojí se na ně to osvětlení pak později, až budou fungovat?
U těch trolejbusových tratí se ovšem psalo, že jakmile bude hotová trakční část, veřejné osvětlení se přesune tam a původní se odstraní. Tak snad to tak i dopadne.
Přiznávám, že furt nechápu logiku nepřípravy této větve: https://mapy.com/s/fepelulabe
Argumenty proti tomu mi připadají stejné, jako ty proti šturcu k Opeře celkově, ale ten se přitom staví. Aspoň ty výhybky na začátku konci by se nemusely dodatečně vkládat místo nové koleje…
Taky jsem to nechápal. Jenže jsme v Praze, tady má všechno velké zpoždění, trať k hlaváku se může začít stavět až za deset let
To je ale argument i proti těm kolejím od Vinohrad k Opeře.
Proti tomuto oblouku neexistují žádné racionální věcné argumenty. Jen obludný iracionální odpor Prahy 1 proti návratu tramvají do centra a boj o hlasy automobilní čtvrtiny voličů, která nenávidí myšlenku omezování průjezdu automobilů centrem. Průjezd tramvají tím obloukem by byl totiž možný jen, pokud by byla zkrácena fáze průjezdu po magistrále. A to je v současnosti politicky neprůchodné. Pokud si dokážete uvědomit, že prosazování toho, co se dnes staví zabralo 15 let, pak vám dojde, že i prosazení toho oblouku zabere ještě několik období.
Měly by tím směrem jezdit nějaké linky?
Ano, pětka by měla mezi Hlavákem a Václavákem jet přes Muzeum.
Pravidlen linky ne, ale hodilo by se to pro mimoradne situace kolem Jindrisske veze
A že jich je.
Ta síť monstrózních černých sloupů na trolejové vedení je fakt do očí bijící. To fakt nemohli aspoň zvolit jinou barvu, která by více splynula s okolím? Ať si vezmou příklad z mobilních operátorů, jak umí krásně maskovat BTSky. Až takhle pěkně zasíťují celý Václavák, to teprve bude pohled. Úplný architektonický počin století. Když už dělají takovou novostavbu téměř v historickém centru města, chtělo by to trochu více vynalézavosti, jak ty sloupy minimalizovat a pohledově vyrušit.
Ale vzdyt oni ty sloupy minimalizovali… Teda jenom na vizualizacich😂 Je to takovy svebytny druh populismu, ukazuji nam, jak bude vsechno zalite sluncem, vsude zelen, kavarny se stolecky venku (krome Vaclavaku treba Hradebni korzo) a pak to dopadne tak jako vzdy. V realite vsude sloupy, draty a dalsi nezbytnosti, na ktere se pri prosazovani a propagaci zameru jaksi “zapomene”. Uz pri vyberku na posledni tramvaje mel byt pozadavek na parcialni provoz, nebo aspn moznost dodatecne zastavby baterie. Takhle se mozne reseni odklada o dalsi roky. Mame totiz vedeni meste s “koncepci a vizi”🤦♂️
Škoda, že u nás neni možné mít tramvaje s baterkou a ty jednotky kilometrů v centru mít bez drátu a stožáru. Když povolování a výstavba kde čeho trvá 10+, tak by tomu šla i přizpůsobit obnova vozového parku
Třeba linka 15 má v centru 5 km, některé linky během výluk asi i víc, a zvlášť při mimořádnostech a odklonech by to mohlo skončit jako ulice plná vybitých tramvají čekajících na nabití z generátoru.
10+ let je pořád nic proti životnosti kolejových vozidel
Je to velmi drahý způsob jak si kouoit trochu krásy do centra, měli bychom se k němu uchýlit až se spotřebují levnějsu způsoby zkrášlování
Třeba zbavit se tý šílený, ošklivý a vše kolem špinící dálnice uprostřed města?
Ano, to je jeden z hlavních. Další by byla redukce parkování v místech kde je fakt ošklivé (Nerudovka) a dalším regulace vizuálního smogu.
Tyhle jsou všechny samozřejmě těžko prosaditelné (bohužel), ale i redukce počtu sloupů (sdružení lamp, trolejí a značek) nebo úpravy povrchů (dláždění chodníků) by pomohly a nestály miliardy
Fujtajxl, ještě tyhle baterkový nesmysly tahat do tramvají…
Prakticky všechny nové tramvajové provozy jsou parciální, protože to funguje a stavět troleje v celé trase je vlastně zbytečné a jen to celou stavbu komplikuje. U stávajících provozů, natož v Praze, se na to nedá ale snadno přejít. Ale na to, že u vlaků se rozšíří BEMU a některé tratě se v dohledné době nakonec vůbec drátovat nebudou, je potřeba si zvyknout 🙂
Ani se to veřejně neřeší, nikdo to neuváděl jako alternativu. Předpokládám, že dřív to nikdo neřešil, mezitím se už podepsala zakázka na 200 tramvají.
Ovšem zrovna přes Václavák hrozí že pojede téměř jakákoliv linka odklonem, tedy by šlo dráty odstranit až po nahrazení téměř celého vozového parku za baterky, což dřív než 2050 nebude.
OK. Nakonec sundat ty sloupy nebude tak obtížné. Ale je škoda, že to není záměr do budoucnosti.
Porad me zajima, proc byla zrusena odbocka z Vacl. nam. do Wilsonovy tr., pri uzavreni jindrisske ji nepujde nijak objet…
chybi i druhy oblouk z Opletalky k Bulharu…
Nebylo nahodou v planu pri stavbe trati kolem Wilsonaku mit pripravenu trat do vsech smeru?
Ne
Nedava to smysl, Jindrisskou nelze tak nahradit a pritom stacilo vlozit jeden oblouk navic… a ten nicemu neprekazi….
A jeste zajimavejsi je, ze od Karlaku pres ostrcilovo nam., se neda odbocit smerem na IPP, ani na Ty;aku se neda odbocit smerem k Muzeu, a ani na vaclavaku se neda odbocit k wilsonaku…
Prakticky uzavrena Jindrisska znamena ze vse co jede obvykle Vodickovou, se nedostane k Senovaznemu nam. jinak, nez kolem Pravnicke fakulty nebo pres Zelivskeho… obdobne uzavrena Vodickova, sice se dostane pres vaclavak na IPP, ale odtud uz neodboci zpet, nema kde…
Oblouky na sever ze zapadu nejsou nikde…
Nicmene vacl. nsm. vyborne resi pretizenou Jecnou…
Magistrála by tam už hlavně vůbec nemela být. Respektive by se z ní měla stát standardní obousměrná městská ulice, pravděpodobně v Legerově. Ve Wilsonově a Mezibranské by žádná auta být neměla, ať je konečně důstojný přístup k Národnímu muzeu a Státní opeře.
možná bych navíc použil slovo znovu ve vaší : větě ať je konečně důstojný přístup k Národnímu muzeu a Státní opeře. Navíc ať je klidný prostup na Vinohradskou , ale jinak naprostý souhlas. Magistrála stála a stojí město hodně. Zbourané památky, památky které mají okolo sebe dálnici s provoz, který prostě do centra města nepatří.
A můžu se zeptat, kam ten provoz přesunete? Při tom množství automobilů, které jezdí do města a to nepočítám zásobování, Taxi aj. Je už tak jízda centrem za trest. A obvykle přeplněné MHD tomu taky moc nepomůže.
Dokud prostě nebude (a to ještě řádku let nebude) plynulý provoz Prahou, tak se to bude pořád na určitých místech kumulovat.
Přesunout provoz na jinou ulici za mě nic neřeší.
Neříkám, že znám řešení, ale zrušit magistrátu kolem Muzea je za mě absolutní nesmysl
Pro vaši představu, jedna souprava metra zaplněná na 2/3 kapacity odpovídá koloně aut na magistrále od Pražského povstání až na I.P.avlova.
Ten provoz se do Legerovy nevejde. Kolem magistrály toho vyrostlo tolik, že většina dopravy po ní má už start nebo cíl blízko ní, ta doprava jinam nepůjde.
Většina jí nikam nepůjde, ale může snadno probíhat daleko efektivnějšími prostředky než jsou auta.
Myslíte, že lidi, co mají prachy na zdejší ceny bytů a kanceláří budou k nim jezdit na kole? Ne, nebudou. Bude z toho mrtvé město s rozpadajícími se baráky.
Lidi z nové výstavby na Barrandově normálně využívají tramvaj do města. Do kanceláři na Budějovické nebo Pankráci jezdí taky hromadně MHD. Proč by nemohli jezdit i další?
Mrtvé město s rozpadajícími se baráky je to teď, protože to množství aut tu oblast spolehlivě likviduje.
Vaše teorie neodpovídá realitě. Všude, kde se ve městě ubral prostor autům a dal se lidem, se dané místo oživilo. Funguje to tak v Praze, v ostatních městech ČR i v jiných státech – není důvod, proč by to s magistrálou mělo být jinak.
Ale půjde ta doprava jinam. Do MHD, na kola, …
Co se vejde, to se vejde. Ostatní budou muset jinudy nebo jinak.
Jednosměrné ulice jsou mnohem efektivnější než obousměrky a dávají možnost pro vytvoření i další infrastruktury. Naopak si myslím, že jednosměrky v Praze využíváme málo anebo spíš málo efektivně. Od Španělska bychom se v tomto směru mohli hodně učit.
Chápu že na kolej směr Hl.n. půjde odstavit tramvaje, které nezvládnou dojet do vozovny ale zvládnou dojet na slepou kolej. Budou krok tohoto mít ještě nějaký jiný účel?
Posily.
Jakože se tam odstaví vozy v sedle mezi špičkami? To zní rozumně, ale na různých kusých kolejích v centru (Hlavák) či „v centru“ (Špejchar, PodoVod) jsem nikdy nic takového neviděl
Spíše záloha na rychlé nasazení za porouchanou tramvaj.
Myslel jsem že rychlé zálohy sedávají na vozovnách. Pokud by je chtěli mít v centru, mohly by sedět třeba na Hlaváku nebo Těšnově nebo Na Knížecí, ani jedno se přitom neděje
Někde jsem četl, že záloha stávala na Zvonařce, nicméně se zrušila, protože stála moc peněz a nebyla tak užitečná.
Teď se to dá použít jako výlukový obrat při výluce.
Wow, tolik mínusu za tak nevinnou otázku jsem dlouho nedostal
Je někde mapka kde všude tedy nové tram koleje budou ?
https://app.iprpraha.cz/apl/services/short_links/_040cgzjoz5.html
https://www.openrailwaymap.org/?style=standard&lat=50.080996882996416&lon=14.434527754783629&zoom=17
Naprosto promarněná příležitost něco s tou jizvou na hraně historického jádra města udělat. Ale co čekat od města, který má radši auta než lidi (jak to trefně pojmenoval Jan Gehl, jehož studio už před lety udělalo pro Prahu plán na zcivilizování magistrály, kterým si město komplet vytřelo pozadí…)
V autě jsou ale také lidé :D… Stejně tak jako na chodnicích, tramvajích, autobusech, metru atd…
Při přepočtu na zabraniu plochu prostoru v těch autech moc lidí není. 1,2 člověka na 10 m2 je neefektivní
to je vic, nepocitate prostor kolem auta a nepocitate zvdalenost mezi auty, cim vetsi rychlost, tim vetsi rozestup…
Jo to jsou. A Praha si kombinace člověk + auto váží o řád víc, než člověka, který zrovna v autě nesedí. Z toho vyplývá, že 9/10 „hodnoty člověka v autě z pohledu představitelů města“ tvoří to auto a jen 1/10 člověk za jeho volantem…
V zaparkovaných autech lidé nejsou. A v autech, kde někdo je, jsou zjevně nadlidé, protože mají mnohem víc práv, než lidé okolo, kteří v autě nejsou.
Jako bylo by to pěkné, ale nejdřív musí být hotové okruhy a obchvaty
To je milionkrát vyvrácenej nesmysl. Mělo se to udělat nejpozději s otevřením Blanky.
Koukám, legendární ažbudeokrushismus pořád vládne.
Já Váš názor podpořím. Minimálně městský okruh musí být funkční a kapacitní. Takhle velké město už vždy vygeneruje silnou vnitřní dopravu. Pokud budeme pak chtít vnitřní část města bez AID, nedá se nic jiného než zpoplatnit vjezd do definované chráněné zóny mýtem. Jediné, co mi by mě zajímalo, jak zohlednit Pražany, aby to bylo nějak smysluplně vyvážené. Jinak většina Pražanů využívá MHD a je to tak správně. Ale svoboda volby musí být samozřejmě zachována. Zejména pro ty Pražany, protože ti tu žijí 24/7 a Praha není jen oblast kolem Muzea.
Silná vnitřní doprava ovšem neznamená automaticky IAD. Svoboda volby je fajn věc, ale musí s ní být spojená i odpovědnost – tedy platit náklady s tím spojené.
https://share.google/pGN79aMCPUFazD5qk
Jen nechapu, proc se v tehle fazi stavi ta cast rozpletu Vinohradska – Opera, kdyz ten zbytek trianglu se neudela. Jaky to ma smysl? Stejne se pak bude muset pri pokracovani stavby pred hlavak trat na nekolik tydnu/mesicu cela uzavrit, aby se dostavely vyhybky Vaclavak – Opera… Tusite prosim nekdo, proc se ted dela tohle takove polovicate reseni?
Salámová metoda. Nebo pokud někdo zná nějaký opravdový důvod, tak ať mě opraví.
Staví se maximum toho, co je efektivní teď postavit. Větev Václavák nádraží bude vyžadovat splítky a splítkový výhybky, což je trochu drahý řešení na to, aby se dalších x let využívalo pouze pro jízdu v jednom směru.
A kudy ta větev má vlastně vést?
kolem domů a nebo tram pojede před magistrálu dvakrát?
2x
No nazdar…
Škoda že to u nás nejde bez těch stožárů a trolejí….
myšleno tram bez trolejí 🙂 jako v pár městech na západ od nás.
Nebo v Turecku 🙂
To funguje ve městech, kde jedna trať = jedna linka (a nejlépe novostavba). V pražském systému, kdy každým úsekem (zejména v centru) projíždí několik linek a ještě se očekává, že právě tato trať zlepší možnosti odklonů, to bez trolejí moc nejde.
To jo, ale otázka je je jestli by nemohly ty sloupy bejt decentnější, třeba nějaký repliky původních ozdobnejch litinovejch stožárů.
Otázka je jestli to v nějaké daleké budoucnosti nenastane, že se někde troleje demontují nebo se postaví nové úseky bez nich. Ale to by chtělo začít objednávkou 52T rovnou s bateriemi, byť by se zatím nevyužily. Jsou města kde se přešlo z plně závislých tramvají na částečně bateriové? Nedávno jsem četl jen o úseku demontovaných trolejí v Moskvě 🙂
Tak jasně, je to otázka dlouhodobé koncepce a – v případě zavedeného provozu typu Praha – by se musely začít nejdříve průběžně nakupovat vozidla s bateriemi/kondenzátory a až jich bude dost, zavést úseky bez trolejí. S touto myšlenkou koketuje Krakov, do budoucna. Moskva nevím.
Právě, dokud se nekupují takové tramvaje ani teď, bylo by to stejně ještě nadlouho. O prvním úseku v Moskvě s odstraněnými trolejemi se před pár dny psalo na ČS Dopraváku, ale v Rusku člověk nikdy neví, jestli je něco součástí nějaké koncepce.
Je to otázka peněz i fyziky. V pražském provozu je bezmála tisíc vozů, většina jede centrem. Při obrovské hustotě kolejí a provozu jsou časté delší údržby a pak se objíždí, takže teď Ječná čeká na Václavské, jako na smilování, aby mohla jít do velké rekonstrukce, tedy potřebuje tam vedení, to budou stovky tramvají vedených tudy, jinudy to objet jednoduše nejde – jedině snad Nuselským údolím, ale… Takže bez vedení by bylo potřeba stovky bateriových vozů během roku a půl – kde na to vzít? Fajn, začneme kupovat dražší bateriové tramvaje, aby v budoucnu 10-20 let se stáhly v centru troleje… Číst vice »
Pokud se soutezila dodavka 200 tramvaji, tak se mohla pripravit na budouci zmenu cca 1/5 vozoveho parku. Takhle se zase nezmeni nic dalsich x let. Ve smlouve se da osetrit i to, ze dodavatel bude pripraven baterie dodat treba za tech 10 let. A pokud by se porizovaly dodatecne samostatne, tak v te dobe budou nejspis lehci, kapacitnejsi a levnejsi.
jo četl jsem na Novosti, linksa 90 má tramvaje, které na baterie jezdí úsek cca 1.9 km s tím, že při plném nabití by měly zvládnout 4 ž 7 km podle zátěže… Hlavní důvod byl ale , že v místě není pořádná rozvodna 🙂
Je to tak, teď jsem se na to podíval znovu a vidím že jde o novou trať, beru zpět své mylné tvrzení o demontovaných trolejích.
Nejde. Jedná se o významnou páteřní TT v centru a jako taková musí být sjízdná pro celý vozový park tramvají.
aha ok 🙂
Vyznamna paterni trat, ktera dosud neexistuje… To musi mit obrovsky vyznam😉
Ted to samozrejme nejde, ale uz davno se meli udelat kroky, aby to do budoucna slo. Treba mit uz aspon 52T s moznosti parcialniho provozu.
Okruh taky není, tak to nemůže mít význam…
Ve Vídni mají velkou část trolejí kotvených do budov, čímž v daném místě odpadá nutnost stožáru. My jsme tento princip na mnoha místech v Praze opustili a ještě jsme tam dali stožáry dva, protože DPP a Eltodo nejsou schopni se domluvit na společném stožáru.
Škoda že jsme se nedožil tunelu plánovaného za Béma. V centru města měl být jako samozřejmost a bylo by to jediné dobré řešení. Jinde se staví zbytečně tunely pod polem a tady to je problém
Jo, je to problém, protože už jsou tam dva tunely a stanice metra, kousek vedle tunely vlakové, taky kolektory, kanalizace, atd. Takže další tunel pro auta se tam fakt nevejde, i kdyby ho tam někdo nesmyslně dělat chtěl.
Magistrálu to chce proměnit na normální městskou ulici jeden směr (Legerova), a druhý (Sokolovská) osadit tramvají od Hlávkova mostu až na Pankrác, žádný tunel pro auta, ten ať si postaví na vnitřním okruhu, kde se dá chápat.
A u Žitné, Ječné, Anglického, Rumunské, Bulhara, Vinohradské a Sokolovské by byly na vždy zabetonované mimoúrovňové křižovatky?
Jo, ty články o „magistrále v tunelu“ z doby před 15 lety jsou dodnes zábavné čtení, když vůbec nikdo neřešil, JAK a kam tam ty tunely dostat a jak vyřešit napojení na sousední silnice, do kterých a ze kterých se taky odbočuje…
A takhle si tu žijeme. Aspoň něco se pak začalo s Piráty a Praha Sobě měnit.
Promarněná příležitost udělat tam po rekonstrukci magistrálu 2+2 pruhy. Škoda
Ten prostor „Muzejní oázy“ bude konečně důstojný… Teda doufám že to bude platit i ve chvíli, kdy se tam zase budou cpát auta.
jako na kole nalítám dost, cca 15 tis ročně, občas pro zrychlení po té magistrále projedu, ale to je cca tak 1-2x ročně a vždy to je zkouška odolnosti, nervů a strachu. A to jen proto, že se mi nechce do metra. Ale který jiný „pacient“ tam ten cyklopruh bude využívat? To je fakt pražská hloupost. Pro těch pár střelců to rozhodně není potřeba. Magistrála je pro auta, ne pro cyklisty…
Magistrála je na kola super, zvlášť na P2, která absolutně peče na cykloobousměrky. Například jet přes Nuselák do oblasti Muzea nejde vlastně ani jinudy, pokud nemá člověk sjíždět do Nuslí.
souhlasím, že když potřebuješ z Pankráce směr Holešovice a nechceš metrem, Nuselák je vhodná volba. Navíc s křižovatkou s Wenzigovou je stejně vždy zasekaný, tak se tam dá lehce problést mezi auty. Ale je to opruz 🙂
Naopak, Magistrála má být i pro cyklisty, je tam 50 km/h a vede skrz rezidenční čtvrtě
95% cyklistů v Praze se neumím chovat v provozu. Většina z nich na retro kolech. Bez helmy, sluchátka v uších. Opravdu o tyhle případy stojíte aby se motali po magistrále, kde prodeje desítky tisíc aut denně? Přes Prahu vede desítky tras, které jsou pro kola vhodnější.
Pardon to je trošku úplná lež, že většina cyklistů jezdí bez helmy a se sluchátky. A mohl bych vidět ty desítky tras? Mezi Pankrácí a hlavním nádražím existuje právě jen ta magistrála, jinak by se muselo sjet až dolů k Vltavě a zase nahoru, a tam taky není moc kudy.
a co Vám brání sjet dolů a pak zase nahoru? jedete na kole, tak si to přeci v klidu vyšlápnete, nebo to je problém?
Psal jsem přes Prahu, tedy máte volbu jet dolů na Dvorce, pak podél vody a přes Národní třídu kolem Stavovského divadla v klidu na hlavák.
Druhá strana pak z Pankráce dolů do Nuslí, podjezdem pod tratí ve Vršovicích a Košickou nahoru na Vinohrady 🙂
Praha je kopcovitá, musíte se s kopcem poprat
> jedete na kole, tak si to přeci v klidu vyšlápnete, nebo to je problém?
Ano, právě v tom je problém. Jedu, abych se někam dostal, ne abych objížděl dokola a přes kopce.
A kde těch 15 tisíc ročně najezdíš? Zcela určitě ne v pražském provozu, jinak by pro tebe magistrála nebyl až takový problém.
magistrála není určena pro kola, ale pro auta.
Najezdim to samozřemě mimo město, ale přes Prahu jedu do/z práce nebo na/z trénink/u takže přes centrum najedu dost a magistrála k tomu fakt není určena. Je desítky jiných tras jak se vyhnout magistrále, tak nevidím důvod proč by tam měl být cyklopruh.
Aha, takže jezdíš rekreačně… Můžu se zeptat kudy v tom centru z práce) tréninku domů jezdíš?
otázka zní, čemu říkáš rekreačně 🙂
ale pokud se ptáš, tak ze severní části Prahy do centra (okolí Masaryčky) – práce, případně jižní směr Zbraslav, Radotín, Brdy – trénink
pokud se chci vyhnout magistrále, jednoduše z Holešovic na nábřeží, následně přes Čechův most, kolem Karlovek na Palačák a tam už dál na jih směr Braník, případně druhý směr kolem Lihovaru na Radotín. Takže ano, samotným centrem se dá jednoduše protáhnout aniž bych k tomu na magistrále potřeboval cyklopruh…
To vypadá jako dost velká zajížďka, zejména pokud jedete doslova „od magistrály k magistrále“ – např. z Hlaváku na Pražského povstání. To prostě jinudy než po magistrále nejde (i kvůli jednosměrkovému peklu okolo). Nebo na tom severu třeba, přes most Barikádníků to nejde jinak než po silnici pokud potřebujete pokračovat dál „nahoru“ – cyklostezka dál nenavazuje a přes areál MFF UK je zákaz vjezdu. Navíc vámi popsaná cesta přes centrum taky není žádná zábava: kostky u Rudolfina, přejíždění přes koleje a tlačení se s auty u Karlových lázní (a v tunelu u Výtoně), úzké pruhy kde vás auta nemůžou předjet… Číst vice »
jako nic proti, ale kostky u Rudolfína jsou jediné místo a to je takový problém je na kole přejet? Jezdím tam na silničce a v klidu to přejedu a netrápí mě to. A tunel u Karlovek? Tam rozhodně nezdržuji, protože to je věčně ucpané, takže se to dá objet středem, protáhnout se mezi auty a už jedeš dál.
Je to o tom, zda-li člověk chce a ne jen hledat důvody proč něco nejde. Magistrála prostě není na kola, nemůže tam cyklista zbytečně zaclánět a zdržovat provoz.
> Je to o tom, zda-li člověk chce a ne jen hledat důvody proč něco nejde.
Tak nám ukažte tu cestu z Hlaváku na Pražského povstání, nebo z Plynární do Na Truhlářce.
> Magistrála prostě není na kola
OK, když se postaví srovnatelná alternativa, tak toto bude možné udělat.
> nemůže tam cyklista zbytečně zaclánět a zdržovat provoz
Na nábřeží, kde mezi bumlíky nejde předjet, zdržuje cyklista víc, než na magistrále, kde jsou na předjetí tři široké pruhy a ještě část jede po „krajnici“.
Přesně, mělo by tam být místo omalovánek mezi pruhy daleko lepší, bezpečné chráněné řešení, které by bylo použitelné i pro méně zkušené lidi na kolech a ne jen pro pár extra zkušených s vysokou tolerancí rizika…
Spíše by tam neměl být průtah pro auta, pak by to i na kole bylo celkem OK. Anebo tedy konečně nechat autům jen po dvou pruzích na směr a z části třetího udělat obrubníkem oddělenou kolostezku pod korunami stromů z vedlejšího zeleného pásu. 🙂
Já tam jakékoli malůvky vítám. Stává se mi totiž, že tam potkávám „pacienty“ v autech, kteří si právě myslí, že magistrála je (jen) pro auta, a různě na mě troubí, ostřikují, volají z okýnka nebo v nejhorším najíždějí. Dokonce mě tam několikrát zastavovali policisté a lhali mi, že tam kola nesmí (nedokázali však jmenovat přestupek, ze kterého by mě mohli obvinit a následně bychom to poslali do správního řízení).
Kdyby tam byl alespoň (naprosto nezávazný!) piktokoridor, tak by tohle ustalo. Stejně jako to po nakreslení piktokoridoru ustalo ve Vyšehradském tunelu a na nábřeží u Palačáku.
Já nalítám po městě taky dost a je mi celkem jedno, jestli je to i pomocí cyklopruhu nebo zcela bez něj. Stačí se v provozu umět chovat jako slušný jedinec s přiměřenou opatrností a respektem k ostatním a pak jde skoro všechno. 🙂 Ad tuten cyklopruh: ani mne netrápí to, že tam existuje, je to fakticky řadící pruh. Co mne trápí už dost, že na druhé straně křižovatky mám takové tušení, že nebude nic, takže je to fakticky stažení v křižovatce (kolizním prostoru) ze 4 na 3 jízdní pruhy a to je špatně a jeto dost nebezpečné. Kdyby za tím… Číst vice »
Tak aktualizace: našel jsem si na VŘ příslušnou situaci. Tak nezabijí ho rovnou v křižovatce, ale přejede se přechod a za dalších 11 m končí cyklopruh přímo do pikťáku a pomlaťte se, vážení. A to se vyplatí, Horste!
Kdyby to tam nedělali, zůstane to paradoxně bezpečnější. Tohle je úplně zbytečné vyvolání kolizního bodu! (Jak se dá udělat smajlík v kombinaci naštvání a facepalmu?)
Ten cyklopruh za muzeem je fakt lahůdka.. „Zase šikana řidičů, žádný cyklista tam nejezdi!“
Kudy tedy mám jezdit z Vinohrad na Hlavní nádraží?
co třeba Italskou a pak podjezdem u Bulhara? 🙂
To využívám spíš když potřebuji někam do centra, nebo pak třeba pokračovat ještě dál. Na nádraží je to ale nejrychlejší po magistrále a nemusí kvůli tomu ještě člověk zbytečně pár metrů nastoupat… A taky už se mi na té Italské 2x stalo, že mi někdo nedal přednost, naposledy pár týdnů zpátky nějaká ženská v SUV vyjížděla od VŠE, někdy vloni zase naopak někdo odbočoval k ní a že jedu po hlavní rovně ho taky nějak nezajímalo… To na tom kousku magistrály od Vinohradské k nádraží jsem ještě nikdy takhle ohrožen nebyl, tím spíš, když tam člověk najede na zelenou z… Číst vice »
hele, nic proti, ale tohle se mi stává obden. Když jsi na kole, musíš předvídat a takové situace bohužel očekávat. Pokud chceš jezdit na kole po Praze, je potřeba se adaptovat 😀
Jak nejezdí? Je to z Vinohrad nejrychlejší způsob, jak se na Hlavní nádraží dostat. Nebudete Vy z těch, kteří za šikanu považují i rozšíření toho chodníku tam před pár lety?
A čím je to šikana řidičů? A jinak logicky pokud nebudou cyklo opatření, tak moc cyklistů tam jezdit nebude…
Tomuhle snad ani cyklo opatření říkat nejde.. Místo milionu pruhů pro auta tam dát fyzicky oddělený cyklo pás, klidně o šířce toho pruhu pro auta
hloupost… proč by se to dělalo? Je tam snad taková intenzita cyklistů, že je potřeba jim dělat separé pruh a ubrat tak pruh autům? už takto tam denně byly kolony jen kvůli tomu, že se to ze 3 pruhů sjíždělo do dvou.
Doku nebude vnější a vnitřní okruh komplet, magistrála musí být co nejvíce průjezdná…
Zase jeden „nepotřebujeme tady most, vždyť přes tu řeku nikdo neplave“.
Díky za názornou ukázku, že málokdo je pro cyklodopravu horší, než „nadšenej cyklista, ale“…
já jsem ale nenapsal, že něco nepotřebujeme. Každá cyklostezka normálně udělaná je fajn, ale cpát cyklopruh na místo kam to nepatří je prostě volovina. Na hlavní tah cyklodoprava nepatří. Proč to pořád někdo cpe na sílu a má pocit že to je správné??? Máš pocit, že v Praze je málo cyklostezek? Málo jiných tras, které se magistrále vyhnou? myslím, že ne. Pevně stojím za názorem že cyklodoprava je fajn, ale s rozumem. Cyklisti patří tam, kde nebudou překážet. V autě najdezím dost km stejně jako na kole. Mám pohled z obout stran. Magistrála pro auta, na kole po stezce podél… Číst vice »
Jenže ta cesta podél vody je 1) taky dost nanic, zejména úsek od Rudolfina k Mánesu 2) vede úplně jinam. Když potřebuju nahoru na Pankrác nebo Brumlovku, nechci dolů pod skálu do Braníka a naopak. Když vyjíždím z Václaváku, je mi dost nanic trasa vedoucí dole u řeky kolem Rudolfina. Mít jednou paralelní ulicí hlavní tah pro MHD, druhou pro auta a třetí pro kola není špatnej nápad. Reálně ovšem za magistrálu žádná použitelná alternativa pro lidi na kole není, mimo jiné i proto, že P2 povoluje naprostý minimum cykloobousměrek a všechny jednosměrky kolem magistrály člověka vyhodí zpět na magistrálu.… Číst vice »
Nenapadlo vás třeba to, že tam je cyklistů málo právě proto, že tam pro ně není bezpečná infrastruktura?
Proč podle vás musí být magistrála co nejvíce průjezdná pro auta a ne pro kola? Proč jsou auta důležitější než kola?
A ta argumentace okruhy, to už je takový folklór… Nevadí vám, že velká většina provozu na magistrále není tranzit? Že na něj tudíž okruhy nebudou mít žádný vliv?
a proč by sakra měla být pro kola? Normálně smýšlející cyklista nepojede po magistrále jenom proto, aby si dokázal, že tam může stejně jako auta. Na kole se jezdí pro radost. V Praze je desítky jiných cyklotras/cyklostezek, které se hlavním tahům umí vyhnout a cyklistovi nabídnout lepší svezení, než na magistrále. Z jakého důvodu si myslíte že mám být taková to doprvaní tepna omezena jen proto, aby tam byl cyklopruh? Domníváte se, že takovou to infrastrukturou přitáhnete více lidí na kolo? A poslední věc, věřte nebo ne, ale magistrála je tranzitní tepna. Jak jinak se chcete dostat ze severu Prahy… Číst vice »
> a proč by sakra měla být pro kola? Protože je to velmi žádaná spojnice, což ukazuje i to, že to je snad nejvytíženější směr v Praze: dohromady po povrchu a v podzemí (metrem) tam projede denně, někde jsem četl, asi 150 tisíc lidí. Dá se předpokládat, že se to tedy bude hodit i lidem na kole. Protože okolo neexistuje alternativa. > Na kole se jezdí pro radost. To je právě ten váš chybný mentální model. Stejně jako se autem a MHD („šotouši“) dá jezdit pro radost, ale většina lidí jezdí aby se někam dostala, stejně se v rozvinutých zemí… Číst vice »
Na kole se může jezdit nejen pro radost, ale protože je to na kratší vzdálenosti ve městě nejefektivnější dopravní prostředek. V řadě zemí to dávno pochopili.
v řadě zemí ale není kopcovitá Praha s poměrně úzkým uličním prostorem, kde vytvářet nové cyklopruhy paralelně s aktuální dopravou prostě nejde. A taky v řadě zemí nemají tak efektivní MHD, jako je v Praze. Ať lidé na kole jezdí, ale a’t se naučí chovat v provozu a nemyslí si, že když je na kole, tak že si z něj všichni řidiči sednou na zadek. Vidím to denně, jak se nějaký tataři na tom kole po Praze pohybují a jak se chovají. Půlka z nich ani nezná značky a základní pravidla provozu. Neříkám, že na to je potřeba VŠ nebo… Číst vice »
> v řadě zemí ale není kopcovitá Praha Velké části Prahy jsou placaté. > kde vytvářet nové cyklopruhy paralelně s aktuální dopravou prostě nejde A proto je vytváříme alespoň tam, kde se staví uliční profil na zelené louce… oh wait. Btw. byl jsem teď v Delftu a nepřišlo mi že by jejich „historické domy“ tvořily nějak širší ulice. > A taky v řadě zemí nemají tak efektivní MHD, jako je v Praze. Stále nejezdí tam a v dobu kdy potřebuji, nesmí se s ní převážet spousta věcí a DPP se chová jako mafie se kterou slušný člověk nechce mít nic… Číst vice »
Ažbudeokruhismus, kopcovitá Praha. Ještě vám chybí nepříznivé klima.
Úzký uliční profil je problém pro auta. Když v těch ulicích nebudou překážet auta, chodci a cyklisté se tam vedle sebe bez problémů vejdou.
Nemohli by se naučit chovat v provozu třeba také řidiči aut?
MHD v Praze je možná efektivní, ale mohla by být daleko efektivnější, kdyby jí nebránila auta. Navíc MHD je pro město pořád dražší, než cyklodoprava.
Vy pořád vycházíte z předpokladu, že auta jsou něco, co má mít automaticky před všemi ostatními druhy dopravy přednost. Ale k tomu neexistuje žádný racionální důvod.
„Domníváte se, že takovou infrastrukturou přitáhnete více lidí na kolo?“ Ano, bez diskuze. Kdyby na magistrále mezi hlavním nádražím a Vyšehradem existovala oddělená cyklostezka o šíři jednoho autopruhu, byl by to pro cyklodopravu v Praze „game-changer“ jako žádný jiný.
a proč na to potřebujete šířku celého pruhu? nestačí Vám šíře cca 1-1,5m?
A proč ne? Proč mají pořád mít jen auta to privilegium zabírat veškerý volný prostor? Proč vám na magistrále nestačí pro auta šíře jednoho pruhu 2,75 nebo 3 metry?
Protože pokud se bude jednat o dvě jednosměrky, je potřeba mít dostatečný prostor na bezpečné vzájemné předjíždění cyklistů.
> a proč by sakra měla být pro kola? Protože dopravě se ve městě asi úplně nevyhneme, a cyklodoprava je pro společnost ta úplně nejvýhodnější doprava. Na kole se nejezdí zdaleka jen pro radost. > A poslední věc, věřte nebo ne, ale magistrála je tranzitní tepna. Jak jinak se chcete dostat ze severu Prahy na jih, když vjezdy do tunelů v Holešovičkách jsou takřka non stop upcané? Jinými slovy: „I když budou okruhy, stejně budeme jezdit přes centrum, když nám to dovolíte.“ A to je přesně důvod, proč je ažbudeokruhismus nesmysl. Až budou okruhy, budou lidi pořád jezdit přes magistrálu,… Číst vice »
Dokud nebude postavena pro cyklisty nějaká rozumná alternativa – tedy spojka sever-jih, která:
– nikde nevede po kostkách
– nikde není přerušovaná tím, že by cyklista musel dávat přednost autům (aspoň ne na silnicích s o řád menším významem než páteřní spojky)
– nikde na ní nebudou zúžení a ostré oblouky kde by cyklisté museli brzdit
– budou na ní mít zákaz vstupu chodci (tak jako např. do Blanky)
– a cesta po ní nebude nejvýše 1.3-krát delší než magistrále (tj. povede rozumně přímo)
… tak magistrála musí být co nejvíce (a nejbezpečnéji) průjezdná.
Ještě přidejte sklonové poměry – plynulé stoupání/klesání.