Obrazem: Trať Českým Středohořím dál zarůstá. Opravu slibuje SŽ za dva roky, přibude ETCS
Zast. Radejčín, pohled z vyloučeného úseku směr Úpořiny. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Aktuálně probíhá zpracování projektu inženýrsko-geologického průzkumu.
Hned u prvního snímku je chyba v popisku, cituji: ,,Chotiměř, lovosické (kdysi dávno radejčínské) zhlaví“.
Lovosické zhlaví na snímku určitě není, ale opravdu radejčínské, což nemění ani to, že dál je trať nesjízdná.
Logicky lovosické zhlaví je na opačné straně. 😉
Dle starsich fotek, ještě před sesuvem, je vidět, že v Chotiměři fungovala návěstidla, výpravčí atd. Předpokládám tedy, ze dopravní služba se tam ukončila se zavedením té výluky.
Vskutku, byl zde elektromechanický ústřední stavědlový přístroj, v Radejčíně byl myslím ústřední zámek? VSDZ zde bylo už před sesuvem dělali se 24h směny a pak ještě nějakou dobu po sesuvu tam vypravčí byl.
To mě taky hned trklo, byť nejsem odborník, jak se v Chotiměři mohlo radejčínské zhlaví změnit na lovosické.
A pak teda taky od fota č. 9 dál, ten jižní resp. severní konec kolejí. Jo, o tom už se dá diskutovat, ale pro mě byl vždycky „jižní konec něčeho“ nejjižnější bod objektu přicházejícího ze severu. Autor měl spíš na mysli „jižní konec nesjízdného (bezkolejného) úseku“.
Jsou prosím k dispozici čísla o provozu na trati před sesuvem? Je potřebná a stojí za to ji obnovovat?
Vzkaz pro případné mínusaře. Toto je dotaz, nikoli vyjádření názoru ano/ne. Přiznávám, že nevím, jak se po trati jezdilo (náklad, lidé).
Nějaká čísla se najít dají, ale dnes o 10 let později je třeba je brát s určitou tolerancí. Před sesuvem tam jezdila 810+010 (ke konci 814) po 2 hodinách, dnes by tam kraj rád objednal RS1 po hodinách a výchozí už z Litoměřic (tak jako jezdí turistické vlaky do Chotiměře). Rovněž krajská integrace za tu dobu celkem pokročila.
Už jen kvůli tomu, že vlaky dlouho stojí v Radejčíně (za tu dobu by bez problémů dojely do Lovosic a zpátky) a je potřeba navíc řidič autobusu, který ještě k tomu jezdí delší trasu, než vlak, tak je čistě z logiky věci evidentní, že stávající stav s autobusy v části trasy je dražší, než kdyby jezdil v celé trase vlak a žádný autobus nebyl potřeba. Nehledě na to, že se v současném stavu nejezdí právě do Lovosic, kde jsou návaznosti na R20 a U11 z/do obou směrů.
Obnova tak docela určitě za to stojí.
Překvapuje mě, že zrovna Vy neumíte číst v JŘ. Návaznost na R20, U11 je zajištěna i autobusy NAD.
Číst umím. Ale právě proto, že je nahrazen autobusy tento úsek, který právě díky návaznostem býval využit nejvíce, snižuje atraktivitu tohoto spojení.
To je ošemetné, posuzovat to podle čísel z roku 2013, protože to nezachytí nic z vývoje posledních let – integrace DÚK, dostupnost lepších vozidel, větší vůle objednavatelů udělat rozumný JŘ, změna společenského pohledu na dojíždění vlakem, celkový trend počtu cestujících…
Tohle rozhodnutí by mělo být čistě v gesci objednavatele a je to i jeho politická odpovědnost. Stát připustil znehodnocení infrastruktury, tak je namístě očekávat nápravu.
Již před sesuvem, měl úsek Lovosice-Žim spíše sezónní charakter (viz dopravní plán ÚK 2012-2016). Bez zatraktivnění tratě (jízdní doba, interval) není předpoklad k nárůstu cestujících, bohužel…
To je ale přesně problém té úvahy – perspektivnost trati určuje celá řada proměnných, které dneska neodpovídají stavu před rokem 2013.
To je jako spekulovat, zda má cenu dostavět tu či onu dálnici, protože před 15 lety tam byl slabý provoz a poptávka. Nemluvě o tom, že poptávku v dopravě často vyvolává právě existence infrastruktury a nabídka spojení.
Perspektiva tratě bude po prosté obnově sesutého úseku naprosto mizerná jako je nyní.
Sousední Švestková dráha se dočkala obnovení provozu až ve chvíli kdy infrastruktura a nabídka spojení mohla být zajímavá pro potenciální cestující.
Pouhé postavení mostu přes sesuté území, cestujícím větší zkvalitnění trati a zatraktivnění intervalu nepřinese.
No ale to je přesně ono. Trať Bratislava-Komárna byla taky zralá na zastavení provozu, až najednou tam někdo objednal rozumný rozsah dopravy a čísla letěla raketově nahoru.
Stejně tak pražský semmering se před pár lety nechával rozpadnout, a teď najednou jsou opravené výhybny a plánuje se tam přesun více linek.
Mělo by být pouze v rukou objednavatele, zda výhodu v podobě existující infrastruktury využije a zhodnotí.
Přípoje a nepřípoje-to dělávelmi mnoho při (ne)použitelnosti vedlejších tratí.
Které přípoje zde byli sesuvem rozvázány?
Děkuji diskutérům za odpovědi, úvahy a názory na můj dotaz.
PS: říkám si, že když jen 26 lidí (aktuální počet mínusů pod dotazem) nerozumí psanému textu, tak je to vlastně super číslo 😀
Bylo by pro redakci možné třeba mezi 30.3 a 2.4 nevydávat tyhle plané skřeky sž? Vím že apríl neudržíte, ale člověk má tak nějak pocit, že se snažíte nás nachytat… Vzhledem k tomu že termín realizace bude stejně 10+ let, tak ty 4 dny počká…
Redakce si na apríl nikdy nehrála a ani to neplánuje, obor dopravy poskytuje dostatek aprílových zpráv celoročně.
Myslím že všichni stavbaři si notně odfrkli když zprovoznili alespoň tu dálnici . A to museli , protože to by byla už mezinárodní ostuda . Lokálka pod svahem pro pár lidí skutečně nebude terno pro hlavní investice.
Když už byly použity snímky 2 autorů, doporučil bych, aby byly seřazeny postupně tak, aby na sebe logicky navazovaly a byly lépe popsány. Děkuji za reportáž.
Za dva roky od kdy?
Od zejtra.
Tuhle trať by nemělo opravovat SŽ, ale ŘSD, které způsobilo její zničení.
ŘSD by to bylo nuceno zadat stejným projektantům a zhotovitelům jako SŽ. Jenže to nedělá, zatímco SŽ to má v popisu práce. Čili tento argument moc nechápu.
Hlavně ještě nikdo definitivně neoznačil viníka, takže pan pouze spekuluje.
Velké průšvihy mívají více než jednu příčinu, proto obvykle není možné stanovit jednoho viníka. Pokud vůbec vína ve smyslubporzseni předpisů existuje.
Osobní zkusenost: jedu takhle autem domů, cucham smrad, vidím plameny. A teď mi řekněte, kdo za to může. Auto má technickou, jedu docela významné pod dálničních 130, nehraju si se sirkama, dokonce to auto ani není extra staré…
Ale dělá, když třeba staví železniční most nad dálnicí. Samozřejmě to projektantovi SŽ připomínkuje.
No a čem to bude jiné? Stejný malý český okruh jak projekčních firem, tak zhotovitelskych.
Peníze budou s chlívečku ŘSD.
Zničení způsobil lom na kopci. Kdyby nebyla dálnice, tak by byla železnice poškozená tak jako tak. Dálnice je níže než železnice.
A jak jste na to přišel?
Taky tomu mohla pomoci dálnice odlehčením paty ujíždějícího svahu. A další kombinace různých příčin jsou taky možné…
Řekl bych, že hlavním viníkem je bývalá vládnoucí garnitura, která i přes upozornění geologů prosazovala současné vedení D8.
Mezi proklamovaná pozitiva patřilo rychlé postavení dálnice, které se sesuvem výrazně zpozdilo…
a náklady na provoz tunelu, které se nakonec díky monitoringu sesutého úseku výrazně zvýšily…
taky jsem kdysi věřívával….dopadne to stejně jako Mladotice…
Mohli jsme to samozrejme opravit z pojistky dalnicni stavby (nebo pridat par desitek mega k dodatecnemu rozpoctu na dokonceni D8), ale roc. Bezva prilezitost zkusit to zavrit, kraj vymekne… Sakra nevymekl, tak z toho, tak z toho aspon vyrobime miliardu, aby se to mohlo nekolikrat zdlouhave schvalovat a porad doufame, ze se aspon nektera z prilezitosti to zamitnout nakonec povede…
Bohužel to tak může i vypadat, nicméně by stálo za investigativní reportáž, kdo vlastně a jakým způsobem nápravu v této věci tak intenzivně brzdí.
Nene chlapci…. Zde vás musím bohužel přibrzdit, bohužel… Investigativní novináři v té zemi, co si pamatuji za těch cca 30 let, tak nějak svojí práci odvádějí dobře (i když pocit vymření, či vyhoření mezi jejich řadami je cítit – bodejt). Ale potom co se děje…?“ Mrtvo, prázdno, do ztracena… Možná ještě je slyšet smích, chechot a tlemení se hajzlů, vychcánků a jiné novináři odhalené zběře. Jenomže holt, kde není žalobce, není soudce a když se nechce, je to horší než když se nemůže.
Organy necinne v trestnim stihani, obzvlaste hospodarska kriminalka, jsou na presdrzku obecne.
A naprosto netecni, mnohdy i pitomi a manipulovani volici tomu davaji pak korunu.
Priklad – Neprozivam sice sosany, ale ten predvolebni faul lithium…to byl majstrstyk. Uz jen timto jednim jedinym skutkem je pro mne dotycny volitelny stejne jako konecna a pitomio, zjevne ale mam neobvykla kriteria…
A opraví se současně i zbytek úseku Úpořiny – Lovosice? Traťová 30, 10 – 15 před přejezdem, …
Apríííl …
Přesně Apríl.
Za ck. mocnářství stavěli tratě s koňskými, či volskými povozy, krompáči lopatou a dynamitem. Dnes mají k dispozici veškerou moderní techniku, ale chybí to hlavní – chuť do práce a elán. Raději dloooouuuhoooo přemejšlí a pak řeknou, že už to nemá cenu. Peníze se utratí za zbytečný kraviny – zlaté padáky atd….
Hlavně chybí peníze a ty tisíce lidí, kteří tehdy na stavbách pracovali…
Chybějí peníze? Vždyť je rozhazují, kam se člověk podívá.
pssstt! to kam se rozhazují, se nesmí ani naznačovat
No, chybějí. Rozházely se mj. do ostatních trati.
Jakože za Rakouska bylo peněz nad hlavu?
Obecně nikoliv, ale tahle trať vznikla jako nástroj daňové optimalizace investora – ATE – takže v tomto konkrétním případě se dá říct, že u vzniku tratě stál přebytek peněz.
Kdo jsou to ti „oni“?
Taky chybí to, že tehdy konkurovali jen těm koňským či volským povozům… Dneska má každý na venkově auto. Takze s traťovkou 40kmh a vlakem párkrát denně moc parády neuděláte.
No, ony tam v tom kraji silnice nejsou o moc rychlejší.
To opravdu musí být posuzován současný, nevyhovující, zanedbaný stav, jakožto výchozí, jen kvůli tomu, aby se mohlo zpochybnit jakékoli zlepšení na úroveň 21. století?
Ty zlate padaky z toho delaji typicky hospodsky vykrik, sorry jako
Když nevíš jak dál, vytáhni rozkrádající politiky, případně neziskovky atd.
Na výstavbě dvacetikilometrové trati Martinice-Rokytnice pracovalo v letech 1898 a 1899 přibližně 2000 lidí denně, to máte sto lidí na kilometru. Většinu z nich tvořili méně kvalifikovaní dělníci nebo nekvalifikovaní pomocníci (kopáči, přidavači aj.). Jen málo bylo fachmanů zedníků, strojníků, elektrikářů, kovářů nebo tunelářů.
Telnice-Duchcov, Loket-Krásný Jez, Kralovice-Mladotice…co mi to jen připomíná..
Jakou to má souvislost?
Vámi jmenované úseky jsou problémy/průšvihy z jiného ranku než tento sesuv.
To jo, ale o vše se „stará“ SŽ
Ale tenhle úsek není nesjízdný v důsledku „starání“.
To sice ne, ale o urychlenou obnovu výchozího stavu se postarat rozhodně mohli.
A dostala SŽ na to extra peníze? To se totiž za cenu běžné opravy neudělá.
je to jen lokálka…ta nikoho nezajímá
Ústecký kraj je „nikdo“?
Totální neschopnost SZ a nejen v tomto případě. Soutěže ,studie ano ale stavět .nic.je třeba vyměnit vedení SZ.
Je třeba především vyměnit státní správu. Na SŽ zadání netvoří.
Tak kdyz vidim vytonsky most a zeleznici na letiste a etcs…tak je treba nejprve vyrazit svobodu se sosnou a pak se musi pokracovat smerem dolu…
SŽ bohužel na svoji zákonnou povinnost…….víte co. Není zákonná možnost, jak postihnout konkrétní jednotlivce za nekonání? Ono se toho v celém torzu sítě najde tak nějak víc…..
Vy jako občan nemůžete v podstatě nic.
Pokud byste chtěl jako dopravce objednat kapacitu, můžete si stěžovat u ÚOHS.
Prostě úředník za neplnění svých povinností sankci nedostane.
Jenže když úředník-technik nedostane peníze na problém, tak nemůže povinnost plnit.
Jinými slovy – SŽ sice má zákonnou povinnost udržovat tratě sjízdné, ale pokud to nedělá, nic se nestane? Jů, to je splněný sen, který v soukromém sektoru není….
Zákonná povinnost je také chovat se s péčí řádného hospodáře. To je pak ve vzájemném rozporu, když nemáte bezednou kasičku, a přitom musíte udržovat jak rušné trati, tak turistické atrakce.
Atrakce? Na téhle trati byl celodenní a celotýdenní dvouhodinový takt pravidelné dopravy.
Kraj by rád ve všední dny už několik let hodinovku, ta ale nemá význam do té doby, dokud se trať neopraví.
Tak proč ji neobjedná. Vlak i bus mu stojí hodinu v Radejčíně.
Jak by to ten bus vyjezdil, když přijíždí ve xx:29 do Radejčína a ve xx:25 už měl odjet zpět?
A on musí přijíždět ve 29 a odjíždět ve 25?
Na „Mochovce“ byl také objednáván provoz no a?
Tato linka, bez modernizace, je zralá pouze na sezónní provoz. Úsek Lovosice-Žim je minimálně využíván.
Obce podél tratě jsou slušně obslouženy autobusy.
Přes proklamace kraje, není kraj schopen/ochoten ani dnes objednat na trati 60 min interval, i když k tomu má ideální podmínky (prostoje busu, nebo vlaku v Radejčíně…).
Jaké turistické atrakce? Nekecá se furt o lepší železnici, za neustálého zlepšování silnic?
Například se nalila miliarda do Mšenky a vznikla tak železnice hodná konce 20. století. No a jaký je tam zájem o provozování provozu.
ŘSD za půl milardy postaví několikakilometrový obchvat. Díky němu tisíce řidičů denně ušetří několik minut času, stovkám obyvatelům obcí na původní trase se uleví od každodenního hluku a ještě se sníží nehodovost. Co za půl miliardy postaví Správa železnic?
Pár kilometrů dvojitého modrého zábradlí.
A za co by jste je chtěl postihnout? Že neplýtvají penězi?
Jiná torza v síti nejsou s tímto srovnatelné. Jiná torza vznikla neúdržbou, čímž netvrdím, že je to dobře.
Tady bude náprava finančně náročná, že by se za tady opravených 250 m koleje možná zprovoznily 1-t vámi myšlená torza.
SŽ není ta, která si má vybírat, co se jí chce a co ne. Pokud by se takhle vybodl na své povinnosti třeba správce budov v soukromém sektoru, dávno by to byl BÝVALÝ správce.
Jenže jako správce na to nedostala peníze od zřizovatele.
Jen na čase, aby zákonodárci trochu zabojovali a ten daný zákon upravili, aby byl konečně poplatný dnešní době. Ale to bych chtěl moc.
Ostuda státu….
Na výlety fajn trať, ale za větší ostudu považuju třeba stav železničního spojení podél osy Praha Liberec (a mnoho dalšího).
Ano, ale tam vládne automobilová lobby, která navzdory kolonám na D10 nepřipustí, že existují i jiné možnosti dopravy.
Dotyčné samosprávy by kvalitní trať chtěly. Že se teď objevil jeden blouznivec s obloukem u MB, není ten důvod, proč se tento směr už 70 let zanedbává.
Bohužel to asi blokuje ještě nějaká jiná žába na prameni.
Jaká?
Nevím. Ale kdyby to nikdo neblokoval, tak už je Liberec elektrizován, nebo ne?
řekněte panu Kupkovi….