Obrazem: Těžká dřina na Muzeu. Jak se mění pražce v metru

Že nejde o práci pro každého, je jasné hned na první pohled.
V sobotu 15. listopadu začala na trase C pražského metra třídenní výluka mezi stanicemi Pražského povstání a Hlavní nádraží. Pracovníci Dopravního podniku hl. města Prahy během ní vymění původní dřevěné pražce za betonové.
Celkem bude přes prodloužený víkend vyměněno 178 pražců, starých přes 50 let. Pochází ještě z doby výstavby nejstaršího úseku pražského metra, tedy z přelomu 60. a 70. let 20. století. Práce probíhají jak v mezistaničním úseku Hlavní nádraží – Muzeum C, tak v samotné stanici Muzeum C.
Právě na výměnu pražců ve stanici Muzeum C jsme se byli v noci z pátku na sobotu podívat. Vše začalo demontáží zabezpečovače Matra, následoval příjezd vlaku s materiálem a nástup dělníků.
Že nejde o práci pro každého, je jasné dle množství navezeného materiálu hned na první pohled. Jde o tvrdou manuální práci, kterou musejí zaměstnanci DPP udělat v krátkém časovém úseku. Aby nepoškodili povrch nástupiště, kam si nástroje a materiál odkládají, zakryjí jej dlouhým kobercem.
K výměně pražců je nutné rozřezat kolejnice. Ty se následně nadzvednou a posunou tak, aby zůstal přístup k pražcům volný. Následuje demontáž upevnění a nadzvednutí pražců heverem. Desítky let uložené pražce pak dělníci za pomocí palice ručně dostanou ven. Jejich stav odpovídá stáří, jsou již značně ztrouchnivělé. Prostor po pražcích se vyčistí, osadí se nové betonové a ty se zalijí speciální směsí. Tím, že jsme ve staničním úseku, jsou pražce jen pod kolejnicemi. V tunelu musí být pražec rozřezán na tři části.
Až bude mít DPP současnou výměnu hotovou, budou na nejstarším úseku pražského metra Kačerov – Florenc C vyměněny už více než tři čtvrtiny původních dřevěných
pražců.




















