Obrazem: Stavba začala. Jihočeské letiště potřebuje k uživení 80 tisíc cestujících

Letiště České Budějovice. Tady bude stát nový terminál (foto z prosince 2017). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice. Tady bude stát nový terminál (foto z prosince 2017). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na bývalém vojenském letišti u Českých Budějovic dnes začala stavba nového terminálu, která má definitivně završit proměnu někdejší základny Migů

Na bývalém vojenském letišti u Českých Budějovic dnes začala stavba nového terminálu, která má definitivně završit proměnu někdejší základny Migů 29 v mezinárodní vzdušný přístav. „Za několik blízkých let budou z této stojánky odlétat lidé na dovolenou a myslím, že to první letadlo bude naplněno k prasknutí,“ nešetřil optimismem ředitel letiště Ladislav Ondřich, když uprostřed „ničeho“ odhaloval základní kámen.

Podle něj chce letiště do budoucna přilákat minimálně 80 tisíc pasažérů ročně, což je hranice rentability. Pro srovnání loňská čísla ostatních regionálních letišť: Karlovy Vary – 25 tisíc, Pardubice – 31 tisíc, Ostrava – 258 tisíc a Brno – 418 tisíc cestujících. Některá letiště na tom přitom byla v minulosti výrazně lépe, například v roce 2013 v Pardubicích odbavili rekordních 184 tisíc cestujících.

Jihočeši se podle Ondřicha spoléhají především na nízké náklady. Provoz letiště dnes stojí 50 milionů korun ročně, což by se nemělo po dostavbě výrazně zvýšit. Letiště si chce udělat průzkum mezi veřejností, o jaké linky by lidé stáli. Zásadní ale bude přesvědčit cestovní kanceláře, aby z Budějovic začaly vysílat charterové lety. Ty by měly tvořit podle Ondřicha až 90 procent provozu. „Je to krok k rozvoji celého regionu. Po dokončení letiště se nám bude rozhodně lépe hledat strategický partner,“ doplnila jihočeská hejtmanka Ivana Stránská.

Akcionáři letiště jsou kraj a České Budějovice. Stavbu provádí Hochtief, který například zbudoval i řídící věž v Ostravě nebo středisko Řízení letového provozu v Jenči. Stavba má být hotova v květnu 2019, pak musí letiště projít certifikací. Se zahájením takzvaného velkého provozu počítá na jaře 2020. Dnes funguje v režimu veřejné vnitrostátní a neveřejné mezinárodní kategorie 4C (rozpětí křídel letounu do 36 metrů). Přestavba a status veřejného mezinárodního letiště umožní přijímat a odbavovat i stroje typu Boeing B737 nebo Airbus A320.

Stavbu letiště České Budějovice zahájil ředitel Ladislav Ondřich (uprostřed) a hejtmanka  Ivana Stráská. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář Letiště České Budějovice. Schůdky by byly, teď ještě sehnat letadla.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice. Tady bude stát nový terminál (foto z prosince 2017).
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice. Místo budoucího terminálu (prosince 2017). 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice, místo budoucího terminálu. Foto z prosince 2017
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice se chce soustředit hlavně na lety na dovolenou.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice a MiG-23 u vjezdu do areálu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice má i kolejové napojení. Osobní vlak tu byl poprvé (a zatím naposledy) v roce 2016.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice, místo budoucího terminálu. Foto z prosince 2017
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice, řídící věž.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště České Budějovice.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště ČB po dostavbě (vizualizace).
Zdroj: Letiště České BudějoviceBudějovické letiště využívají zatím jen malá soukromá letadla.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tagy České Budějovice Jihočeský Letiště České Budějovice
9 komentářů