Cestovní ruch Infrastruktura Letectví Zprávy

Proměna budějovického letiště v mezinárodní přístav začíná, potrvá rok a půl

Letiště ČB po dostavbě (vizualizace). Zdroj: Letiště České Budějovice
Letiště ČB po dostavbě (vizualizace). Zdroj: Letiště České Budějovice

Po Praze, Brně, Ostravě, Karlových Varech a Pardubicích bude mít Česká republika další veřejné mezinárodní letiště v Českých Budějovicích. Jihočeský kraj uzavřel v listopadu po více než dvouletých peripetiích smlouvu se stavební firmou Hochtief, která mimo jiný zbuduje nový terminál a naváděcí systém. Staveniště bylo předáno 20. listopadu, slavnostní zahájení stavby se uskuteční v úterý příští týden, potvrdila mluví letiště Martina Vodičková. Proměna letiště vyjde na půl miliardy a potrvá rok a půl.

Letiště vlastní kraj napůl s městem České Budějovice, pozemky jsou kraje. Dnes je v provozu v režimu veřejné vnitrostátní a neveřejné mezinárodní kategorie 4C (rozpětí křídel letounu do 36 metrů). Přestavba a status veřejného mezinárodního letiště umožní přijímat a odbavovat i stroje typu Boeing B737 nebo Airbus A320. Kdo a kam bude z Budějovic létat, ale zatím není jasné. Mimo jiné i kvůli blízkosti Lince letiště nezískalo evropskou dotaci a muselo své stavební plány notně zredukovat.

Letiště České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Letiště České Budějovice.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Loni zaznamenalo přes 8000 pohybů, z toho zhruba 686 mezinárodních. Letos v listopadu loňská čísla v mezinárodním provozu překonalo. Provoz na letišti bude řídit v budoucnu zřejmě státní podnik Řízení letového provozu, uvažuje přitom o vůbec prvním využití takzvané virtuální věže v České republice. To znamená, že by dispečer neseděl na věži v Budějovicích, nýbrž by provoz řídil na dálku. Na letiště vedou i koleje v podobě vlečky, poprvé sem na zkoušku zavítal osobní vlak loni. Praktické využití je ale zatím v nedohlednu.

Budějovické letiště využívají zatím jen malá soukromá letadla. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Budějovické letiště využívají zatím jen malá soukromá letadla.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jihočeši se do stavby svého letiště pouštějí v době, kdy zájem aerolinek o lety z českých regionů skomírá. Z Ostravy nechtějí létat ani za dotace. Do tendru na linky do Helsinek a Amsterodamu se nikdo nepřihlásil, z Brna zase po sedmi letech odchází společnost Wizz Air.

13 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Nesmyslné vyhazování veřejných prostředků na ztrátový podnik :-(. V regionu neexistuje dostatečná poptávka v segmentu osobní ani nákladní dopravy.

  • Jsem pro a fandim teto myslence. V roce 2020 se dostavi dalnice D3 a obchvat budejovic,zmodernizuje se zeleznicni koridor v roce 2021 a pocet obyvatel v jihoceskem kraji se neustale navysuje. takze letat z budejovic mezinaridne bude velkym lakadlem jak pro lidi z kraje,tak i treba z jihovychodni casti plzenskeho kraje ci ze zapadni vysociny a jizni casti strednich cech. 🙂

    • … pochopitelne to neni jen o preprave osob (chartery,pravidelne linky(,ale i nakladni doprave atd. Fandim tomu a doufam,ze to v budejkach bude fungovat mnohem uspesneji nez treba v ostrave ci ve varech.

    • V roce 2020, kde jste vzal tuto sci-fi informaci ??😳😳D3 nebude ani nahodou dostavena.

  • U Budějovic je to spíše otázka charterove dopravy s vlivem blízkého Českého Krumlova. Ale z hlediska byznysu a linek je to málo. Pozitivem může být o vcelku dlouhá dráha,ale bohužel nevím v jakém je momentálně stavu.

  • Co je to za blbost???

    Do Linze je to 1:19, do Prahy o něco více. ČB mají málo obyvatel a spádová oblast také nic moc.

    Ještě, že v Bruselu mají více rozumu než na kraji.

    • Jiri,dovoluji si nesouhlasit.Jsem pro a fandim teto myslence. V roce 2020 se dostavi jizni cast dalnice D3 a obchvat budejovic,zmodernizuje se zeleznicni koridor v roce 2021 a pocet obyvatel v jihoceskem kraji se neustale navysuje. takze letat z budejovic mezinaridne bude velkym lakadlem jak pro lidi z kraje,tak i treba z jihovychodni casti plzenskeho kraje ci ze zapadni vysociny a jizni casti strednich cech. 🙂

    • Rakušáci budou dostavovat svou dálnici z Lince do 3 let na hranici, takže ta doba bude ještě kratší. Pokud by se investovalo ještě do zrychlení železničního spojení mezi Lincem a
      Českými Budějovicemi, tak to není potřeba vůbec.

  • Skomírá… zase Pardubice získaly dvě nové linky a Ostrava si za to může hlavně podmínkami těch dotací.
    U Jihočeského kraje si dovedu představit nějaký ten low-cost z Holandska, Londýn + letní chartery

    • Pardubice: v roce 2013 – 184 tisíc cestujících, v roce 2016 – 31 tisíc cestujících. Vím, že velkou roli hrají Rusové, ale i tak je to sešup.