Obrazem: Stavba Štvanické lávky míří ke konci, pěším a cyklistům se otevře do začátku léta
Stavba Štvanické lávky (HolKa, stav v dubnu 2023). Foto: Petr Tej, Marek Blank, Jan Mourek, Vít Najvárek
Na novou lávku se dosazují poslední betonové segmenty.
To nemohli postavit most alespon v trochu zajimavejsim modernim designu? Opet typicky nudna prazska architektura dnesni doby, ktera je uplne o nicem, aby soudruzi nahodou nepostavili neco moc moderniho a zajimaveho, ze jo. Kdyby se nahodou postavilo neco nadprumerneho a lehce svetoveho, co by stalo za podivanou, tak to by ta Praha zrejme spadla. Takze opet zase dalsi prumerna nudna stavba o nicem.
Mně jen zaráží, že lávka pro pěší – tedy z podstaty méně náročná konstrukce než běžný most se staví tak dlouho (včetně té v Troji) a stojí to tolik peněz.
To by se dalo vyřešit nějakou lehkou kovovou montovanou konstrukcí jako např. železniční most na Výtoni.
Dalo, no. Akorát by se muselo nějak zajistit nepřetěžování (jak? takhle je to řešené tím že to má nosnost aby to uneslo tolik lidí kolik se tam „vejde“) a byla by dražší pravidelná údržba/trvanlivost…
No, ja tedy nevim, ale neni nahodou pruzna montovana ocelova konstrukcena tom mnohem lepe nez betotova nepodajna a jeste se skrytymi nosnymi lany? Ale to me az tak netrapi, i tak je zajimava, ovsem co me prekvapuje, je to, ze na Stvanici je zvazovam jen dlouha odbocka smerem zapadnim. Sice mnohu lidi nebude chtit zrovna smerem k cipu ostrova, ale sejit by se melo dat i primo… No a jeste druha vec, u smisenych cyyklopesich cest to byva hodne nebezpecne, tady pokud se budou proti sobe hnat dva a vice cyklistu, tak chodci budou vystaveni riziku (nejsme na zapade, kde… Číst vice »
Bože, tady je zase estétů🤣🫣🙄. Ani mezinárodní architektonická soutěž není místním znalcum dostatečně dobrá. Bavíte mne, pánové. Už se těším, až se projdu – jak tu někdo napsal – mezi průmyslovými Holešovicemi a průmyslovým Karlínem. Jistou náhodou na jedné straně Vltavy bydlím a na druhé pracuju, ale toho průmyslu jsem si už dlouho nevšiml. Město se mění a je dobře, že se současně mění i architektura. Bude to krásné a snad i funkční. A zastávku na Štvanici nechce na pokoji, automobilisti. Dík!
To je tak v šotodiskusi vždycky, když přijde řeč na architekturu nebo památkovou ochranu.
Mezinarodni byli pouze soutezici, nikoliv porota, pokud vim. Clovek nemusi byt architekt, aby mohl zhodnotit proste betonove koryto za 300 milionu. Reknete mi kde je ta pridana hodnota? Praha by mela mit hodnotnejsi stavby nez prosty navrat brutalismu (opet, kdyby to aspon nestalo 300 mega).
Jsem si téměř jisté že s touto tendencí byste „vytvořil“ něco co by nestálo „pouhých“ 300M, zato bych se z toho málem zblil kdybych to viděl…
Ty volání po krásnější a ZÁROVEŇ levnější stavbě v jedné jediné větě/odstavci mě fakt dojímají.
Tak se podívejte kdo byl v porotě a přečtěte si zdůvodnění u jednotlivých návrhů. Třeba vám dojde, že nejlepší návrh nevyhrál a jazýček vah byl opět posunut směrem k jednomu jménu.
Každý má právo na svůj názor a člověk nemusí být student architektury aby viděl, že právě v dnešní době kdy se architektura mění je tohle designově krok zpět (ale jako plocha pro streetart je to nápad skvělý). Trendy ve světě jsou úplně nikde jinde a i taková Trojská lávka je proti tomuhle umělecké dílo. Tím, ale nechci říct ze myšlenka spojit dva dva břehy v těchto místech je špatný nápad, naopak. Jen se trochu bojím, že z klidného místa ve středu města (Stvanice) se stanou druhé “Riegráče” a klid a pohoda bude pryč.
A Lenin byl citován dokonce 3x! Že s tím Lenin nemá nic společného? Ale má, stejně jako ti automobilisti. Lenin totiž za každým stromem viděl třídního nepřítele.
Vy co tu nadávíte na betonové koryto z kterého děti nic neuvidí, považujete za něj třeba i Mánesův most a Libeňský most? Co Karlův most, je to kamenné koryto? Mimochodem výhledy skrz díry na Plackého mostě, Jiráskově mostě, Trojském mostě či mostě Legií asi také nebude nic moc.
Vsechny jmenovane mosty maji vice architektonickych prvku a i jejich samotne zabradli neni prosta, souvisla betonova deska. Nekdy se po nich projdete a zirejte kolik zajimavych umeleckych del ty mosty nabizi.
U stavby trojské lávky se chlubili sklopným zábradlím, které nebude v případě povodně bránit proudu vody.
A zde udělají betonové zábradlí bez otvorů?
Asi je to dostatečně vysoko nad povodňovou hladinou .. je to pod jezem kterej sám dělá 4 metry rozdílu.
Tady to vyřešili tím, že část u Holešovickýho břehu bude v případě povodně zvedací. Zbytek je zřejmě dostatečně vysoko.
Taky je to povodňové koryto u Štavenice širší
V souvislosti s tím mě napadlo, že by to možná chtělo lávku z Holešovic, konkrétně okolí Ortenova náměstí, do Troje – k areálu MFF UK. Tím pádem by nemuselo docházet k přeplnění linky 201 v úseku Nádraží Holešovice – Kuchyňka.
Tam je Most Barikádníků, nestačí? (Pravda, chtěl by trochu zpřátelštit pro pěší, ale posloužil vždy dobře.) Prstem jsem si tam na mapě natáhnul čáru v ose Přístavní-Bulovka, která spojuje konce Libeňských ostrovů, ale proti Štvanici asi přínos nula prd, asi by ho měli rádi cyklisti po cestě z Proseka do centra.
Most Barikádníků stačí, ale muselo by proběhnout to zpřátelštění pro po pěší.
Bylo by fajn otevírat do 8.6., kdy začíná Pražské Quadrienalle. Holešovická tržnice má být (spolu s Veletržním palácem) hlavní lokací 15. ročníku.
Esteticky je ta lávka opravdu hnusná a celkem obstojně hyzdí nádherný pohled na Vltavu. Ale jinak je to super projekt, je dobře, že se cyklostezky propojí a pěší budou mít možnost v klidu přejít řeku. Praha je dlouhodobě zcela neschopná budovat koncepčně propojenou síť cyklostezek a celý tento problém řeší Pražští radní levným nastříkáním cyklopruhů na silnice – což samozřejmě s cyklostezkou nemá vůbec nic společného a škodí to úplně všem, cyklista by na to vjel snad jen sebevrah a motorista propadá panice strachy kdy zabije cyklistu. Nezbývá něž doufat, že podobných projektů bude víc a víc, a že konečně… Číst vice »
Jestlipak se následně odstraní ta šílená tramvajová zastávka na Hlávkově mostě, když bude Štvanice krásně přístupná z Holešovic přímo od zastávky tramvají Holešovická tržnice? Doufám, že most zase bude sloužit jako most pro auta a tramvaje, a ne jako místo pro výstup a nástup cestujících MHD.
Ta zastávka tam patří.
Tím pádem by to chtělo ten prostor nějak adekvátně trvale upravit, včetně rozšíření pruhů magistrály do stran. Řešení pár baliset tu, pár metrů betonových bloků tam, a ještě do toho všeho namalovat pár cyklo pruhů určitě není řešení.
Chusta se komplet rekonstrukce celeho soumosti. Predpokladam, ze jeji soucasti bude i trvale reseni zastavky lepsi nez aktualni provizorium.
Já bych se toho nebál a odstranil bych komplet všechny tramvajové zastávky. Zabírají místo na ulicích, kde by jinak byl prostor pro auta.. a tramvaje.
stvanice je pristupna i dnes, ne? na hlavkove moste je chodnik.
a prece tam ta zastavka je – a neuhodnete proc…
A komu že přesně prekáží?
Motoristům Sobě
A nebo je to tak, že štvaničtí cestující zabírají lidem místov tramvaji. Co co, jeden zastánce odsunu prohlašoval totéž o vlakových cestujících a že zastavení zbytečně zdržuje tramvaj. On tam v životě nevystupoval, tak je podle něj taková zastávka zbytečná. Ego větší jak Olmypus Mons.
Mezi průmyslovým Karlínem a průmyslovými Holešovicemi by se lépe hodila ocelová příhradová lávka. Třeba miniaturní napodobenina železničního mostu na Výtoni. Děti by viděly na řeku. Tohle bílé betonové koryto, za rok šedivé a posprejované nebude pěkné. A mám obavy z vyústění před tržnicí přímo před tramvaj.
Kolik průmyslu je v Holešovicích a v Karlíně a proč v 21. století používat technologii z 19. století?
Tu otázku lze položit i opačně. Když už se staví něco za desítky milionů a na desítky let, proč to musí být nudné betonové koryto s nulovou estetickou hodnotou? Například u Trojského mostu byla snaha, aby to k něčemu vypadalo.
Na minimalismu není nic nudného, jen si holt některý lidi myslej, že když má bejt něco hezký, tak to musí bejt co nepřeplácanější.
Je to samozřejmě věc názoru/vkusu. Ale pokud by lávka měla být ve stylu „minimalismu“, čekal bych subtilní konstrukci a ne takové betonové koryto.
Na minimalismu samozřejmě není nic nudného a je to jeden z mých oblíbených výtvarných směrů. To ale nic nemění na to, že tahle lávka je obyčejný betonový žlab bez špetky rafinovanosti. Navíc je úzká. 4 metry jsou pro obousměrný provoz chodců a cyklistů málo.
A to se jinde musíme vejít na 2,2 metru šírky i se svozem popelnic, protože jiná cesta není.
A to taková Trojská lávka je ještě o půl metru užší… já osobně bych něcěmu širšímu než tohle přestal říkat lávka a mluvil už vyloženě o mostě.
Minimalismus není totéž, co zašedlé koryto pro tagery a grafiťáky.
Je hodně možností, jak by mohla vypadat lávka pro pěší a cyklisty. Místo koryta zábradlí průhledné i pro mimina (na lávce) i pro čumily odjinud (pohled jakoby přes lávku).
Nojono. Holt mten návrh vybrali nějací diletanti v mezinárodní architektonický soutěži. Třeba se příště zeptaj vás.
Spíše psali zdůvodnění na míru, a ostatní návrhy nebyly o tolik horší, jak se prezentuej.
Hlavně ty boční stěny opticky „neprůstupné“ z toho dělaji pohledově zbytečně mohutný bago. Ale komisi se to líbilo, no ..
A je alespoň nějaký koncept cyklostezek na straně Holešovic po přejetí po lávce z Karlina. Připadá mi, že specialitou pražských cyklostezek je, že moc nenavazují…. Což je škoda. A cyklopruhy za cyklostezku opravdu nepovažuji.
V Brne by to zaústenie na Bubenské nábřeží dopravný inšpektorát zakázal ako nebezpečné.
jestli narazite na stare vizualizace, tak chodnik u reky je nove vyrazne sirsi.
Myslím, že to bude hodně posprejovaný.
Asi bych si tam víc představoval něco vzdušnějšího, se zábradlím, aby i malé děti měly výhled.
Co mate vsichni s temi detmi? Praha je same detske hriste, tak holt jedna vec ve meste pro deti nebude, no co:D Kdyztak to dite zvednete, kdyz mu budete chtit ukazat vyhled. Nebo ho misto lavky vezmete do zoo, alespon to nebude brzdit provoz.
Mne by zajimalo, jak je resen odtok destove vody, nikde nevidim zadna vyusteni, ale neverim, ze by se na to zapomelo. Pokud ano, byla by to takova reka nad rekou behem lijaku.
Tak to malé děcko zdvihneš.
Tam to bude v létě neskutečný masakr, až se večer pohrnou davy kancelářských z Karlína a mezi nimi cyklisti. Ono už to teda stejně vypadá na té stezce podél řeky na karlínské straně, ale tam má člověk aspoň kam uhnout. Mělo tam být něco takového https://www.amc-archi.com/mediatheque/1/3/6/000011631_large/vue-exterieure-passerelle-simone-de-beauvoir.jpg Ale jsme v Praze, tak holt máme typicky poddimenzovaný betonový žlab.
…za 300 mega. a fakt ty 4 metry je malo, zejmena jestli se soucasny provoz pesich s cyklisty mysli vazne.
Hm, akorát, že „něco takového“ nemá délku 300 m, což je dost podstatné při hraní si s tvarem.
To „něco takového“ na obrázku má délku 304 metrů, jmenuje se to Passerelle Beauvoir v Paříži.
Já vím co a kde to je, ale nikdy mi to nepřišlo takové délky. Zajímavé. Asi tou šířkou.
Mimo jiné: „Náklady na stavbu činily 21 miliónů eur“
To bude myslím srovnatelné s Trojskou lávkou. Chce to vzájemnou ohleduplnost, žádná cyklodálnice či pobytové místo pro pěší to ani nemá být. Čistě k přesunu. Dá se to přežít.
„Dá se to přežít“ je naprosto geniální přístup k veřejnému prostoru.
Je to popis daného stavu, nikoliv přístup k veřejnému prostoru 😉
Jenže tohle je fungl nová stavba. U tý fakt není „dá se to přežít“ dobrej výsledek.
K cestě sloužící pro tranzit.
Chodby v metru taky nejsou umělecké dílo a taky jsou při špičkách relativně plné.
Na obdivování krás je třeba Karlův Most
Jenže na chodbě v metru spolu nekolidují dva druhy dopravy různou rychlostí.
Tak jasně, moh to steně velkolepě vyšvihnout třeba Velký Patrik, to by to pak ale stálo 2 miliardy.
je pravda, že širší to bejt klidně mohlo, ale ty 4 metry jsou tam dostačující, pokud se lidi nbudou chovat jak bezmozci.
4 metry budou asi ze zacatku stacit, ale bude to natesno, bez rezerv. Pokud bude brzy i ten vedlejsi most, schopnej prevzit cast lidi na kolech mezi brehy a tady zbydou hlavne ti mirici na ostrov nebo z nej, bude to asi v pohode. Jestli ne, muze to tu byt casem neprijemne rusny. Preci jen to spojuje ctvrti, ktery jsou z hlediska infrastruktury pro lidi na kolech v Praze prislovecni jednooci kralove mezi slepymi, takze v nich podil cyklodopravy roste rychleji nez ve zbytku mesta. A toto bude hodne lakava spojnice.
No tak cyklisté pojedou tak, aby nesráželi chodce, ostatně zákon to po nich vyžaduje.
Na Masarykově třídě se to neděje a to tam jezdí šalina a chodí davy lidí.
Toto vzájemné neomezování/neohrožování dokáže bohužel řešit až zcela vyhražený most (nebo jeho stavebně oddělená část) pouze pro cyklisty. Jinak se chodci neradi rozhlížejí neustále na všechny strany (i za záda) a cyklisté chtějí jet různou (navzájem) rychlostí včetně někteří z nich docela vysokou (25+kmh)…
No tak to je naprosté vítězství archtektury nad funkčnonstí… teda OK, není naprosté, aspoň částečně zůstala nějaká funkce zachována, nicméně je aspoň ztížená…
To je designovej hnus, velebnosti…
Hezky. Akorat to teda ma ctvrt roku zpozdeni a vetsi smysl by to davalo o dve ste metru niz po rece, v miste dnesniho privozu.
??? Ne ke vstupu do tržnice?
Tam se plánuje vyloženě most.
Zpoždění má i něco podobného v Ostravě, protože
„Pro pokládku pochozí vrstvy potřebujeme několik dnů s minimální teplotou alespoň 10° Celsia, a to i v noci,“
https://novojicinsky.denik.cz/z-regionu/kudy-lavka-v-ostrave-vede-nove-spojeni-s-dolnimi-vitkovicemi-brzdi-komplikace-20.html
To mají technologický potup nedodržet? Výsledkem pak bude zmetek…
Tak jasně, stěžejním bodem zadání bylo zpřístupnění Štvanice, tak proč to nepostavit 100 metrů pod ní, žejo.
Bože, tady je to dneska zase kolokvium absolventů fakult architektury a urbanismu na VŠŽ až běda.
Na Stvanici by to s tim side mostikem dosahlo, i kdyby to bylo v ose Zizkovskeho tunelu/Thamova/Komunardu. Kde to puvodne slibovali.
Čím dřív se to ušpiní do šeda tím líp.