Obrazem: Stavba Štvanické lávky míří ke konci, pěším a cyklistům se otevře do začátku léta
Na novou lávku se dosazují poslední betonové segmenty.
Stavba Štvanické lávky pro pěší a cyklisty, která překlene Vltavu mezi Holešovicemi a Karlínem, míří do poslední etapy. Mostní specialisté Skanska usazují poslední betonové segmenty u holešovického břehu, následovat bude jejich definitivní spojení a dokončovací práce. Tři sta metrů dlouhý most nazývaný také HolKa se otevře počátkem léta.
O posunu informoval v tiskové zprávě Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Na stavbě pracují desítky specialistů se zkušenostmi ze staveb mostů ve Švédsku a Norsku, kromě těžké pozemní techniky využívají i několik remorkérů a pontonových soulodí. „Teď usazujeme posledních osm předvyrobených dílů mostu. Přestože pracujeme s velkými jeřáby na pontonech ve Vltavě, dodržujeme milimetrovou přesnost a definitivní polohu kontrolujeme laserem. Pak budeme celou konstrukci spínat ocelovými lany, a dokončovat povrchy, osvětlení a terénní úpravy na Štvanici,“ říká projektový manažer Skanska Michal Kunc.
Lávka propojí Holešovice a Karlín. „Prostupnost vnímáme jako jeden z důležitých aspektů příjemného města. Lávka propojí dvě významné a oblíbené čtvrti s dnes špatně přístupným ostrovem Štvanice. Zároveň mě těší, že jedna z prvních architektonických soutěží pořádaných IPR se dostala do fáze, kdy je vidět výsledek. Díky patří všem, kdo na úspěšném dokončení pracovali,“ říká ředitel IPR Ondřej Boháč.
Subtilní bílá linka vedoucí městskou krajinou
Tři sta metrů dlouhá konstrukce z bílého betonu podle návrhu Petra Teje, Marka Blanka a Jana Mourka se začala stavět v lednu 2022. Jednotlivé segmenty se vyrábějí s milimetrovou přesností v panelárně ve Štětí, na místo určení putují postupně na nákladních autech a lodích. Pochozí šířka je čtyři metry, u ramene na ostrov Štvanice pak tři metry. Most bude osvětlen LED pásy ukrytými v madle zábradlí, nebude tedy vznikat zbytečný světelný smog. Poslední pole mostu u holešovické strany bude možno nadzvednout tak, aby odolalo i průtoku tisícileté vody.
Speciální materiály propůjčí mostu vynikající mechanické vlastnosti a vysokou trvanlivost. „Lávka je navržena jako bílá subtilní linka vinoucí se městskou krajinou. Je vyrobena z kvalitního ultra-vysokohodnotného betonu (UHPC – ultra-high performance concrete) s povrchem připomínajícím bílý mramor,“ přibližuje autor lávky, architekt Petr Tej.
Skanska získala zakázku za 298 milionů korun. Lávka překonává koryto Vltavy mezi Karlínem a Štvanicí o délce 38 metrů, mezi Štvanicí a Holešovicemi je dlouhá 149 metrů.