Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Obrazem: Stavba finišuje, první vlak projede Ejpovickým tunelem v polovině listopadu

Budování tunelu Ejpovice vrcholí. Autor: FB Metrostav
Budování tunelu Ejpovice vrcholí. Autor: FB Metrostav

Výstavba nejdelšího železničního tunelu v České republice spěje do finále. První vlak projede jižním tubusem Ejpovického tunelu 15. listopadu. Uvedli to zástupci Správy železniční cesty při kontrole stavby v pátek. Plný provoz oběma tubusy pak bude zahájen 9. prosince s příchodem nového jízdního řádu.

Tunel je součástí přeložky, která zkrátí trať mezi Plzní a Rokycany o 6,1 kilometru. Jeho vybudování má zkrátit dobu cestování mezi Prahou a Plzní. „V průměru se jízdní doba sníží o devět minut, u souprav s naklápěcími skříněmi až o deset minut,“ sdělil generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Současně se podle něj zvýší bezpečnost železničního provozu, komfort pro cestující a zajistí se i požadovaná propustnost trati.

Každý ze dvou tubusů tunelu měří více než čtyři kilometry. Vlaky budou tunely projíždět rychlostí 160 kilometrů v hodině. Stavba je výjimečná mimo jiné tím, že v tubusech je položena pevná jízdní dráha – kolejiště není ve štěrku, ale je upevněné ve speciálních betonových panelech. V případě potřeby to umožní jízdu záchranářským vozidlům.
Ražba jižního tubusu začala v únoru 2015 a trvala 15 měsíců. Ražbu severní tunelové roury zahájili stavbaři v září 2016, dokončili ji loni v říjnu.

Stavbu provádí Metrostav a Subterra. Tunel vyjde nakonec podstatně dráž, než původně správci kolejí čekali podle výsledků soutěže. Cena už překročila pět miliard korun. Původní hodnota kontraktu byla 3,97 miliardy korun. SŽDC i Metrostav vysvětlují zdražení hlavně geologickými podmínkami, které byly komplikovanější, než předpokládala zadávací dokumentace.

Ejpovický rekord (4,1 km) v délce tuzemských železničních tunelů má v příštím desetiletí překonat pětikilometrový Chotýčanský tunel u Českých Budějovic na 4. koridoru, jehož stavbu letos schválilo ministerstvo dopravy.

68 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • netuší prosím někdo, co znamená toto?

    „První vlak projede jižním tubusem Ejpovického tunelu 15. listopadu. Uvedli to zástupci Správy železniční cesty při kontrole stavby v pátek. Plný provoz oběma tubusy pak bude zahájen 9. prosince s příchodem nového jízdního řádu.“

    Jestli 15. 11. začnou jezdit nějaké zkušební vlaky bez cestujících/nákladu?? nebo v jednom tubusu už bude normální provoz??

  • S rychlostmi v tunelu už je snad definitivně jasno – od 9.12. bude 120 km/h, koncem června 2019 má proběhnout pantografová zkouška a po ní 160 km/h. Zdroj SŽDC.

    • Rychlost max 100km/h platí pro vozidla, u nichž není spolupráce mezi traťovou a vozidlovou částí vlak. zabezpečovače. Jak dnes jezdí vlaky, když ETCS prakticky nikde není?

      • Rychlostí vyšší než 100 km/h se jezdí s přenosem kódu na H.V. V tunelu bude kódovat autoblok nebo aut.hradlo??

  • Budu se opakovat. Každá vláda má priority postavené jinak. V Rakousku asi občané vítají peníze utracené za dopravní stavby a kvalitní cestování. Nyní v Rakousku prorazili rekordně dlouhý tunel 33 km dlouhý, razí na Semmeringu 27 km dlouhý a zároveň razí další rekordní 54 km dlouhý. U nás občané zřejmě vítají levné jízdné na úkor pohodlí a rychlosti. Samozřejmě na dokončení našeho tunelu se těším a doufám, že podobných staveb u nás bude přibývat, viz. též nový most u Břeclavi.

    • Občané ne, ale Babiš v demisi se sichroval na předčasné volby. Které nenastaly, takže to populistické jízdné je vlastně zcela zdarma.

      • s čím souvisí jízdné zdarma s dopravní infrastrukturou? Vy si snad snad myslíte, že kdyby stát nevyhodil oknem zmiňovaných 6 mld. nebo by jízdenka Pha-Plzeň stála 200, že by se jako více stavělo? Jestli si toto myslíte, musíte žít v ČR tak 5 minut. Peněz na stavby je jak máku, bohužel je není za co utratit!

        • Pokdu by úřednící a politici neřešili jízdné mohli řešit jak zrychlit přípravu staveb – legaslativa atd.
          6 miliard mohli jednoduše nechat v rozpočtu (snížit schodek) a stavět, až to bude připravené.

          • Nebo těch 6 miliard mohly dát krajům na pořízení nových souprav pro dopravní obslužnost. S tím by nadělaly více muziky.
            Já vím. Moc to není ale lepší jak drátem do oka.
            Praha, ve své zkorumpovanosti si pořídí dva Elefanty ze skladovejch zásob.
            Libecko třeba 10 Alstom Lint.
            Olomoucko, tři elektriky a tři Linty.
            A do Jižních Čech stádo koní, dva dostavníky a maštal. Myčku už mají. 🙂

    • Utracených více jak devět miliard a zhoršení dopravní obslužnosti žádné pohodlí nepřinese. Naopak kolik by bylo nových vagónů za tuto částku nebo ještě více zánovních nebo nových souprav náhradou za katastrofální regionovy?!

      • A k čemu vám bude moderní motorák na 120 km/h, když pojede po kolejích, které umožňují max 50 km/h? Zapotřebí je oboje, navíc tunel staví SŽDC a vozidla si kupují dopravci.

    • 160 bude pro všechny, jen až s rokem 2020, jen ale asi jediný vlak schopný této rychlosti bude Pendolino, pro který to bude dávat větší smysl i z toho důvodu, že v přilehlých úsecích k tomu směšnému kousku 4 km pro rychlost 160 bude zrychlovat a zase zpomalovat z menšího rozdílu, než soupravy, které neklopí..

      • „jen ale asi jediný vlak schopný této rychlosti bude Pendolino“
        A to proč? Předpokládám, že když je „generálem“ ČD osoba odborně (údajně) zdatná v oboru vozby, měla by umět zajistit, aby všechna vozidla v tamních rychlících (včetně hnacích) dokázala rychlostí 160 km/h legálně jezdit.

        • Tak hlavně proto, že do toho má co kecat i objednavatel, když moderní dvousystémová mašina bude při pronajmutí nebo koupi náklady na kilometr trochu někde jinde, než Eso, které ale zároveň na tak malém čtyř kilometrovém kousku blbým rozdílem 20km/h nemůže udělat časový rozdíl, který by vůbec stál za to ho zanést do JŘ.

        • Vzhledem k tomu, že 160 km/h bude v úseku Pha – Cheb pouze na tomto 4 km úseku, je naprostý nesmysl sem posílat lokomotivy, které zvládají 160… pokud jich ovšem nebude k dispozici tolik, že ČD nebudou vědět co s nima. Této trati by s ohledem na výškové poměry pomohly spíš výkonnější stroje a optimalizace GVD – dnes když pojede rychlík 100, v pohodě zvládá jízdní doby v GVD.

      • Možná se pletu, ale tuším že z jedné strany tunelu je Plzeň s Vmax 80 km/h a z druhé nějaký oblouk na 120 km/h (Ve kterém Pendo asi může víc). Pokud někdo víte přesněji, prosím o doplnění/upřesnění.

        • 120 je tam pro všechno, ale vypadá to, že se s tím bude asi hýbat, to by potom znamenalo, že tam Pendolino přijede s rychlosti 145-150 a z toho je na 160 hned.

    • Ta je v tunelu pro všechno.
      Rozdílné úsekové jízdní doby (Plzeň – Rokycany) vznikly pravděpodobně tím, že Pendolíno jede/může jet rychleji v okolních úsecích.

  • Cena sice povyskočí oproti kontraktu o půldruhé miliardy, ale původní cena s jakou operoval stát, když vyhlašoval vyberko byla jestli se správně pamatuju šest miliard jen za tunely. Takže těch cca 5.5. miliard za dvakrat 4 km tunelu a přeložku trati ( buduje se i nová zastávka v Ejpovicích) je solidní cena.
    Brněnské Dobrovského tunely staly 6 miliard a to mají kilometr

  • A zase jedna politická předvolební agitka. Parta šašků z ANO naplánuje v nesmyslném termínu „předváděčku“ téměř hotového tunelu a přivlastní si práci předešlých politických garnitur, za kterých se tunel opravdu naplánoval a připravil. První jízda pomalu za 2 měsíce, ale šaškárna okolo zrovna teď, aby to zapadlo do předvolební kampaně, že? Z mého pohledu to téměř dehonestuje snahu všech lidí, kteří se svými znalostmi a úsilím snaží posouvat naši dopravní infrastrukturu někam dál, politikům navzdory. Kdyby ti budižkničemové raději opravdu „makali“, místo objížděních takovýchto akcí, na kterých se jenom předvádějí. A pak ještě hrozně pospíchají s modrými majáčky po našich kvalitních přehledných silnicích ohrožujíc jiné účastníky provozu, aby stihli „sousedskou večeři“ na druhém konci republiky 🙁

      • Asi má na mysli tu z 21.září. ANO si to vzalo jako „svůj“ projekt, přitom to jejich práce není. No musí před volbama nějak zapůsobit…

        • No a kolikrát měl takovej Bárta předváděčku. Mockrát.
          Ale budoucím kolegům nenachystal nic, takže ti ostrouhali.

          Pana boha, že se Vám stojí ti politici za to. Každej soudnej člověk ví, že jsou to lidé, kteří nerozumí své práci a jen si hledí korýtka.

          Být dělníkem na stavbě, tož bych si o ně ani gumovku neotřel. Takovou u mě mají politici cenu.

          • Přesně tak, politici a zastupitelé jsou lidi, co svým rezortům absolutně nerozumí. Jde pouze „někým“ zaplácnout místo. Pravda je taková, že proč by ministr dopravy měl rozumět dopravě, když má na to lidi… bohužel mnohdy ty lidi, co na to má jsou na tom stejně jako ministr. Ony požadavky na ministra obecně nejdou dohromady – manažer, ekonom, stavař, dělník, praxe z výroby, znalec všech druhů dopravy… to prostě nejde

  • Takhle má vypadat investice do budoucnosti. Takové stavby natáhnou lidi na železnici. Jenom škoda, že toho není víc. Choceň – Ústí by bylo potřeba jako sůl.

  • Budou vlaky opravdu projíždět těch 160 km/hod jak to teď všichni včetně ministra dopravy omílají hned po otevření tunelů nebo od nějaké rozumné doby po otevření? Nebo to bude tak, že se bude jezdit rok, dva, tři, čtyři jen 80, 100, 120, prostě s omezením, protože nebudou papíry, razítko, nebude ETCS nebo co já vím. A tím pádem budou chybět minuty např. pro dosažení cílové časové polohy linky R16 a budou další roky provizorií v jízdních řádech?

  • Tunely super. Teoreticky by v něm mohli pustit Pendolino od nového GVD na 200 km/h nebo tomu brání zabezpečovací zařízení?

  • „V průměru se jízdní doba sníží o devět minut, u souprav s naklápěcími skříněmi až o deset minut,“ sdělil generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

    Škoda jen, že soupravám s naklápěcí skříní SŽDC naordinuje stejnou jízdní dobu jako ostatním spojům…

    • Podle Vás snad ten minutový rozdíl v jízdní době má nějaký podstatný smysl, aby kvůli němu bylo třeba komplikovat „vzhled“ taktového GVD?

        • Obávám se, že tohle trať do Radnice zabije. Zajížďkou přes Ejpovice se cesta vlakem stane neatraktivní oproti autobusu /autu.

          • To jako proč? Radnice-Plzeň:
            Letos = 46 až 57 minut, naprostá většina spojů s přestupem
            Příští rok = 53 minut, všechny spoje jsou bez přestupu

            • Všechny spoje do Plzně za řádově nezměněnou dobu beru taky jako plus téhle stavby, a to jsem si dovedl představit i jednu zachovalou kolej z původní tratě a triangl v Chrástu. Teď už jen asi zbývá něco svižnějšího a rychlejšího než 814, jak píší i jiní přispěvatelé.

          • U trati do Radnice je jediné řešení ji po otevření tunelu ZRUŠIT. Tahat Ejpovickým tunelem regionovu je zhovadilost a ukončovat ji v Ejpovicích ještě větší. Autobusy to odvezou levněji, přímo do Plzně a s větším pohodlím pro cestujicí, už jen kvůli přístupu k zastávkám autobusu (je to jednodušší než přístup na nádraží).

            • 814 se velmi pravděpodobně nahradí v blízké době něčím jako je 842 si tipnu. 🙂 Vycházel by pak hodinový špičkový takt s lepším krizovanim.

            • Odvážet něco do centra tří set tisícového města je moc pěkná teorie, která však v době špiček svojí spolehlivostí popojížděním v koleně padá jak domeček.

            • Pokud bude trať tak vytížená, že se souprava z Radnice do tunelu nevejde, lze to řešit přestupem v Ejpovicích, stále to nebude horší než dnes a navccí vzniká možnost přestoupit i do druhého směru.

Newsletter

Partneři


Výběr editora