cargo

Obrazem: Stavba finišuje, první vlak projede Ejpovickým tunelem v polovině listopadu

Budování tunelu Ejpovice na 3. koridoru, ilustrační foto. Pramen: FB MetrostavBudování tunelu Ejpovice na 3. koridoru, ilustrační foto. Pramen: FB Metrostav

Výstavba nejdelšího železničního tunelu v České republice spěje do finále. První vlak projede jižním tubusem Ejpovického tunelu 15. listopadu. Uvedli

Výstavba nejdelšího železničního tunelu v České republice spěje do finále. První vlak projede jižním tubusem Ejpovického tunelu 15. listopadu. Uvedli to zástupci Správy železniční cesty při kontrole stavby v pátek. Plný provoz oběma tubusy pak bude zahájen 9. prosince s příchodem nového jízdního řádu.

Tunel je součástí přeložky, která zkrátí trať mezi Plzní a Rokycany o 6,1 kilometru. Jeho vybudování má zkrátit dobu cestování mezi Prahou a Plzní. „V průměru se jízdní doba sníží o devět minut, u souprav s naklápěcími skříněmi až o deset minut,“ sdělil generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Současně se podle něj zvýší bezpečnost železničního provozu, komfort pro cestující a zajistí se i požadovaná propustnost trati.

Budování tunelu Ejpovice vrcholí.
Autor: FB MetrostavBudování tunelu Ejpovice na 3. koridoru, ilustrační foto. Pramen: FB MetrostavBudování tunelu Ejpovice vrcholí.
Autor: FB MetrostavBudování tunelu Ejpovice.
Autor: FB ministerstva dopravy ČRBudování tunelu Ejpovice vrcholí.
Autor: FB ministerstva dopravy ČRBudování tunelu Ejpovice vrcholí.
Autor: FB ministerstva dopravy ČRBudování tunelu Ejpovice vrcholí.
Autor: FB ministerstva dopravy ČRBudování tunelu Ejpovice vrcholí.
Autor: FB ministerstva dopravy ČRZ výstavby ejpovických tunelů. Foto: Václav Anděl - MetrostavStavba tunelů Ejpovice.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářÚdržba v Gotthardském tunelu. Foto: SBBBetonování výjezdového portálu. Foto: Václav Anděl - MetrostavBetonová pevné jízdní dráhy. Foto:  Václav Anděl, MetrostavPevná jízdní dráha v jižním tubusu. Foto: Václav Anděl - Metrostav

Každý ze dvou tubusů tunelu měří více než čtyři kilometry. Vlaky budou tunely projíždět rychlostí 160 kilometrů v hodině. Stavba je výjimečná mimo jiné tím, že v tubusech je položena pevná jízdní dráha – kolejiště není ve štěrku, ale je upevněné ve speciálních betonových panelech. V případě potřeby to umožní jízdu záchranářským vozidlům.
Ražba jižního tubusu začala v únoru 2015 a trvala 15 měsíců. Ražbu severní tunelové roury zahájili stavbaři v září 2016, dokončili ji loni v říjnu.

Stavbu provádí Metrostav a Subterra. Tunel vyjde nakonec podstatně dráž, než původně správci kolejí čekali podle výsledků soutěže. Cena už překročila pět miliard korun. Původní hodnota kontraktu byla 3,97 miliardy korun. SŽDC i Metrostav vysvětlují zdražení hlavně geologickými podmínkami, které byly komplikovanější, než předpokládala zadávací dokumentace.

Ejpovický rekord (4,1 km) v délce tuzemských železničních tunelů má v příštím desetiletí překonat pětikilometrový Chotýčanský tunel u Českých Budějovic na 4. koridoru, jehož stavbu letos schválilo ministerstvo dopravy.

Tagy Ejpovický tunel metrostav Správa železniční dopravní cesty SŽDC
68 komentářů