Obrazem: Stavba finišuje, první vlak projede Ejpovickým tunelem v polovině listopadu
Výstavba nejdelšího železničního tunelu v České republice spěje do finále. První vlak projede jižním tubusem Ejpovického tunelu 15. listopadu. Uvedli
Výstavba nejdelšího železničního tunelu v České republice spěje do finále. První vlak projede jižním tubusem Ejpovického tunelu 15. listopadu. Uvedli to zástupci Správy železniční cesty při kontrole stavby v pátek. Plný provoz oběma tubusy pak bude zahájen 9. prosince s příchodem nového jízdního řádu.
Tunel je součástí přeložky, která zkrátí trať mezi Plzní a Rokycany o 6,1 kilometru. Jeho vybudování má zkrátit dobu cestování mezi Prahou a Plzní. „V průměru se jízdní doba sníží o devět minut, u souprav s naklápěcími skříněmi až o deset minut,“ sdělil generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Současně se podle něj zvýší bezpečnost železničního provozu, komfort pro cestující a zajistí se i požadovaná propustnost trati.
Každý ze dvou tubusů tunelu měří více než čtyři kilometry. Vlaky budou tunely projíždět rychlostí 160 kilometrů v hodině. Stavba je výjimečná mimo jiné tím, že v tubusech je položena pevná jízdní dráha – kolejiště není ve štěrku, ale je upevněné ve speciálních betonových panelech. V případě potřeby to umožní jízdu záchranářským vozidlům.
Ražba jižního tubusu začala v únoru 2015 a trvala 15 měsíců. Ražbu severní tunelové roury zahájili stavbaři v září 2016, dokončili ji loni v říjnu.
Stavbu provádí Metrostav a Subterra. Tunel vyjde nakonec podstatně dráž, než původně správci kolejí čekali podle výsledků soutěže. Cena už překročila pět miliard korun. Původní hodnota kontraktu byla 3,97 miliardy korun. SŽDC i Metrostav vysvětlují zdražení hlavně geologickými podmínkami, které byly komplikovanější, než předpokládala zadávací dokumentace.
Ejpovický rekord (4,1 km) v délce tuzemských železničních tunelů má v příštím desetiletí překonat pětikilometrový Chotýčanský tunel u Českých Budějovic na 4. koridoru, jehož stavbu letos schválilo ministerstvo dopravy.