Obrazem: Stanice metra Pankrác už je odstrojená. Roční rekonstrukce naplno začíná
Roční rekonstrukce stanice metra Pankrác začala. Foto: DPP - Dominika Brabcová

V celé stanici se provede sanace průsaků a vymění se všechny čtyři eskalátory mezi nástupištěm a vestibulem.
Mezi tím můžeme na povrchu pozorovat, jak v Praze vypadá v praxi preference MHD. Na křižovatce Na Pankráci × Hvězdova je nová tramvajová trať zprovozněná na konci roku 2024, takže křižovatka má nový signální plán, který počítá i s tramvajemi. Jezdí tam posílená tramvajová linka jako náhrada za metro, takže na té křižovatce je zajisté ta nejlepší preference tramvají, jakou Praha umí. Což v praxi vypadá tak, že prakticky pokaždé, když jdu kolem a na tu křižovatku vidím (zhruba tak pětkrát denně), stojí tam nebo brzdí tramvaj linky 19 od Pražského povstání. Průjezd bez zastavení od PP jsem viděl jednou,… Číst vice »
Prekvapuje mne, ze jeste nebyly demontovany ty ohavne reklamni desky na vnejsich stenach kolejiste (viz posledni obrazek), zvlaste kdyz cely predminuly vikend byla vyluka provozu. No snad nekdy priste.
Ty tam můžou zůstat, tam, se kopat nebude 🙂
V článku se píše, že se budou odstrojovat i obklady za kolejištěm. Co tam máš dál? 🤓
Snad budou další pokračování s fotkami ze stavby. Je hrozně zajímavé, jak se stanice promění, když se sundají obkladové panely a podhledy. Fascinovalo mě to už kdysi, když se rekonstruovala Staroměstská, vůbec jsem poprvé nepoznal, že ten hnusný sklep za plotem je stanice…
Doufám, že se odstraní ta idiocie, že eskalátory dolů jsou jižně od osy a nahoru severně od osy (tedy že z eskalátoru, který jede dolů, se vystoupí na straně perónu směr Háje). Vzhledem k tomu, že většina nastupujících jede směr Letňany (a většina přijíždějících jede ze směru od Letňan), tak dole pod eskalátory dochází ke zbytečnému křižování proudů cestujících.
Úplně by stačila trochu konzistence: z nástupiště pravý eskalátor nahoru, levý dolů.
DPP se to na mnoha místech snaží dělat chytře, ale každý UX designér ví, že „intuitivní je lepší než chytré“. Třeba na Palmovce, Hradčanské nebo Holešovicích jede dolů levý eskalátor, protože „tam přeci nastupuje víc lidí“. Jenže ve výsledku to pouze mate, a ke křížení nastupujících a vystupujících stejně dochází.
Jediné dokonalé řešení je „španělské nástupiště“ na obou stranách soupravy, ale to tu nikde nemáme, tak nemá cenu snažit se znovu vynalézt kolo.
(Mimochodem, zrovna z Pankráce jezdí docela hodně lidí na Jižák a k přípojům na Háje…)
To je ještě z dob, kdy vstup a výstup byly odděleny zábradlím, takže severovýchodníma eskalátorama se jelo dolů a jihozápadníma nahoru. Asi předloni v létě zábradlí zrušili, takže 90% vystupujících se teď valilo úzkými dveřmi do Arkád. Tam snad vznikne širší koridor 🫣
Ty eskalátory samozřejmě opačně. 😎
Jasně, ale pokud by někdo u projektování vestibulu myslel na předpokládané dopravní proudy, tak by dal turnikety na opačnou stranu vestibulu.
To by dávalo logiku. 👍
Ty eskalátory byli původní nebo už někdy měněné?
Nebyly sovětské.
Tam nikdy sovětské nebyly.
Už jednou byly měněné.
Původní byly z Transporty Chrudim, teď tam jsou Schindler.
Nevíte, zda-li se bude již v rámci rekonstrukce stanice realizovat příprava na budoucí montáž nástupištních stěn?
Nebude
Chápu to stejně, na to je teprve vypsán tendr na automatizaci včetně nástupních stěn. Každopádně je to škoda, na téhle úzké stanici by to prospělo bezpečnosti. Mezi těmi eskalátory a kolejištěm není moc místa a lidi mají přirozený pud procházet všechny nástupiště, vozidla a kdyby to šlo tak i ty vlaky metra skrz na skrz, bude to tam náročné.
Moc nevím, co by se tam dalo chystat, když ještě není ani určen dodavatel stěn. Maximálně tak kabelová přípojka
Očekával bych, že by se mohl instalovat rám mezi stropem a podhledem stanice, do něhož se v budoucnu bude stěna kotvit.
Jakože náhodný kus železa blíže neznámého tvaru pověšený kosuek pod stropem, aby se při stavbě nové zdi ušetřila troška vrtání do stropu? To nestojí za to, jak ošklivé by to bylo. Cením vaši snahu myslet na budoucí úpravy, ale občas je nejrozumnější řešení počkat
Na lince C ale nebude klasická stěna, kvůli aerodynamice atd bude ta stěna jen asi metr vysoká, taková přihrádka, jako zde: https://youtube.com/shorts/G6CSzlQ9rFg?si=IxQAEQCzTkE4YptZ
*ohrádka 🤣
Kéž by to tak dopadlo.
na to je ještě brzy, když ještě ani není dokončen tendr na dodavatele.
Průsaky řešili i na Skalce a je tam zase mokro
Možná se ptám blbě :). Ale kam vedou schody pod těmi eskalátory? Někam do technických prostor? Nebo je tam něco většího?
Je tam podzemní město Zion.
Slouží pro údržbu eskalátorů. Je to případ od případu. Někde jsou schody jen po stranách, jinde vůbec a tady jsou přes celou šířku.
Neví někdo, proč se uzavřené stanice neprojíždí v plné rychlosti – zpomalí se na průjezd? Vzhledem k mobilnímu plotu u hrany to asi nebude kvůli bezpečnosti, nárazy vzduchu asi taky ne. Napadá mě ještě nižší traťová rychlost kvůli technickému řešení kolejiště ve stanici, ale rád bych znal odbornější pohled, díky moc
Kolem nástupiště lze technicky běžně jet 60 km/h, kolem stavby to ale bývá snížené na 40 km/h, aby tam nebyl uragán a všechno nelítalo. Navíc je to jedno, stejně se nezastavením vlak předjede oproti jízdnímu řádu, není moc důvod to ještě zrychlovat.
Tady ještě musí být zajištěn signál průjezd pro vlakový zabezpečovač PA135, protože ten má jinak všechny programy ve stanici do zastavení.
Jízdní řád tomu bude přizpůsobený, nemá cenu jezdit rok pomaleji a čekat minutu navíc v další stanici, což se nedělo ani při rekonstrukci Jiřího z Poděbrad.
To je jasný a zpomalení ve stanici dává smysl, mě spíš vrtá hlavou proč po průjezdu opět nezrychlí a pokračuje sníženou rychlostí až do další stanice.
Ale taky je možný, že zrychlí, jen to není poznat.
Bych rekl kvuli prestupum, ve spickach a tech 2-3minutach taktu je to asi jedno, ale mimo spicky by to, ze je metro treba o 30-60s rychlejsi mohlo vadit.
tipuju kravál, tlak vzduchu a s tim spojene vireni prachu apod.. zkuste rok pracovat v prostredi, kde vam kazdy tri minuty projede „plnou“ rychlosti vlak metra 🙂
Ono to Céčko dělá docela slušné fičáky i když ve stanci zastavuje. V plné rychlosti by to už bylo nesnesitelné, zvlášť pokud by tam projížděli v obou směrech naráz
Je někde k dispozici vizualizace jak má vypadat stanice po rekonstrukci?
Céčko bude vypadat plusmínus stejně – v jižním průčelí stanice (kde byl výtah) přibude tunel na přestup na D.
Něco málo má DPP na webu ke stanici Pankrác D. Jsou tam i vizualizace vestibulu a přestupů, dělal to Metroprojekt asi před 6 lety. Eskalátory ze stanice C na povrch to ale neukazuje.
https://www.dpp.cz/metro-d/stanice/stanice-pankrac
Kvalita bednění i vyzdívky je opravdu fascinující.
Socialisticky pracovat-socialisticky žít…
„To nemusí být rovný, my v tom bydlet nebudeme…“
Opravdu skvostně působí zabudování zárubní na fotce č. 9. To je čiré zoufalství