Obrazem: Stadler testuje nové jednotky KISS na slovenských tratích
Testování jednotky Stadler KISS na Slovensku. Foto: Jakub Lexa / CityRail
Jednotky najíždějí povinné kilometry pro schválení bez cestujících.
Jednotky najíždějí povinné kilometry pro schválení bez cestujících.
Na 1400 cestujících jenom 4 záchody?
To není dálkový vlak, ale jen zrychlení osobák.
No ono to bude v praxi regionalny rychlik alebo regionalny expres čo v podstate dnešný rýchlik do Žiliny aj Rex do Trenčína je. A v zmysle pravidiel EU to diaľková doprava ani nemôže byť takže čakám že sa z Považanov stane buď RR ako už aj boli alebo Rex….
Zastávkami co 5-10 minut většinu cesty je to blíže Sp než rychlíku, tím nic proti tomu konceptu dojení dotací nebo jednotkám.
Zdravím, viděl jsem tu jednotku na výstavě CzechTrade raildays v Ostravě a nepřipadá mi z pohledu cestujícího nijak výjimečná nebo nadměrné standardní, spíše dnes slabší průměr. Výhodou je jen jejich kapacita a výkon, ale i City Elefanty 471 mi připadají lepší. A na vysvětlenou: každé vozidlo určené pro hromadnou přepravu cestujících misí dle předpisu ujet nejméně 20tisic kilometrů bez cestujících ( přirozeně prototyp určený ke schválení). Jezdí se s balastem.( na ověření při plné zátěži). Máte tak jistotu, že se ve vozidle nezabíjejte z důvodu špatně zprojektovane konstrukce.
preco to neurobia ako v CR s aktualne skusobnou prevadzkou PESY 847 ( RegioFox Rakovnik – Beroun – Nucice
– Praha Smichov) priamo s cestujucimi??? kilometre to tak ci tak najazdit musi a naviac je tu moznost rovno reagovat na pripomienky cestujucich…
Asi nechtej Švýcaři delat beta test s lidma. Na rozdíl od Čechů a Poláků.
Od Škody si taky kupujes prototyp, zatimco Siemens/Stadler dodaj rovnou funkcni vlak :))
asi Svajciari neveria svojim jednotkam 😁😂😂😂
Jestli to nebude tím, že Foxy si ten provoz bez cestujících už odkroutily a přechází se do další fáze „zkušební provoz s cestujícími“.
Proč nejsou pod sedadly vidět žádné bedny, kvůli kterým si člověk musí v jiných vozidlech dát nohy třeba za krk?
Taky si myslím že Škoda to má vyřešeno mnohem líp. 🙂
Foto č. 17, řada sedadel u dveří je na nějakých bednách, na fotce č. 22 je taky vidět nějaká bedna pod sedadlem 🙂
Ano, u příček, tj. ZA těmito sedadly nikdo nesedí.
Fakt škoda, že len 4 kusy… Ale lepšie ako nič.
Kto povedal že sú posledné? Veď nové programové obdobie 2021-2027 len začína 😉
Super Slovensko. Jde to. Tesim se ze nasi vychodni sousede upgradujou… Jen tak dal.
No to je strašný upgrade, keď sa to do Žiliny dostane až po jej prepnutí. Čo podľa sieťového vyhlásenia ŽSR skôr ako na GVD 2026 nebude(ak vôbec). Človek by už v roku 2023 naozaj očakával viac-systém. V tomto prípade aspoň ,,dvoj“. Reči typu bolo by to drahé. No ŽD je neskutočne drahá. Nehovorím že má byť drahšia ale keď investujeme, tak poriadne. No a 4 jednotky ZSSK z biedy fakt nevytrhnú. Na čo Vám je takáto jednotka, keď medzi uzlom Zvolen a uzlom Žilina musíte ísť 3 vlakmi(117km-viď návrh GVD 2024)
K čemu dvou systém, když plán je celé střídavé Slovensko? 2 roky se to nepodívá na Žilinu, to asi jde přežít, stejně to jinak bude jezdit tak jen Trnava, Kúty, Komárno-Blava, ne? Možná pak ještě někdy Budapešť-Brno, pokud by náhodou někdy sousední železnice začali jezdit Brno-Budapešť přes Vídeň, když by to bylo rychleji.
Realne to bude prve dva-tri roky jazdit do Zvolena a potom do Ziliny. Kamkolvek inde snad nejaky okrajovy spoj. Ale v najblizsich rokoch nas cakaju sutaze, tak to moze skoncit hocikde.
Ako fantasmagoria by mohol davat zmysel dvojsystem 25 s 15kV, aby mohli jazdit na striedacku s rakuskymi Kissmi na predlzenych rychlikoch (Zilina-)BA-W(-Salzburg).
Po dobu udržitelnosti projektu se musí udržet na trati do Žiliny, respektive doplňkových trasách uvedených v projektu.
V ramci projektu to je zadefinovane nejak takto:
Z dôvodu naplnenia potrieb riadenia prevádzky, obratovania a údržby EJ budú nasadzované aj na úseky Kúty – Břeclav (CZ, trať č. 110) a Trnava – Galanta (trať č. 133). Taktiež v prípade nepripravenosti trate č. 120 železničného uzla Žilina (do doby ukončenia rekonštrukcie železničného uzla Žilina – elektrického napájania trolejového vedenia trate č. 120 striedavým napätím 25 kV/50 Hz) budú jednotky jazdiť aj v úseku Palárikovo – Zvolen – Banská Bystrica (trať č. 150 + 170).
Úsek Palárikovo – Zvolen – Banská Bystrica (trať č. 150 + 170) obsluhujú súpravy s 81X
Řeč není o osobních vlacích, ale o Urpínech.
Je mezi Žilinou/Bratislavou-Vídní poptávka na to, aby se to uživilo?
Urcite ano, tu cast som si nevymyslel. Od septembra 2024 sa rata s priamymi vlakmi Bratislava-Salzburg v preklade s Kosice?-Zilina-Wien (2h takt BA-W spolu 8 parov denne), akurat to nemaju byt KISSy ale 7-vagonove klasicke supravy ZSSK a ÖBB railjety.
Rakúske vlaky budú čakať na meškajúce slovenské?
Pokud to pojede jen z Bratislavy, tak těch příležitosti meškat zase tolik mít nebudou.
Ano ale tie Ex z Košíc by meškať mohli…Snáď dovtedy dorazia reko Žiliny aspoň z časti a Lučivná-Poprad. Avšak neverím ze do septembra ani decembra 2024 ŽSR potiahnu 3 km z DNV do Marchegu….
Toto je choré myslenie. Nemá sa rozmýšľať, či budú AT vlaky čakať na meškajúce SK, ale aby SK vlaky nemeškali…
Stadlery maju iba sustavu 25kV/50 Hz, takze iba Slovensko s prislusným napajanim.
Však psal, když by byli dvou systémové. Je potřeba číst celé vlákno.
Stadler dela bimodalni jednotky, vodikove vlaky a trisystemove vlaky viz Slovinsko. Vubec nevis o cem mluvis. Zalezi pouze na tom co si zakaznik preje.
On ale myslel ty Slovenské, což jsou skutečně jedno systém.
Asi ani nie ale spojili by sa dve linky do jednej a zrušili obraty v BA. Ale keďže ŽSR je neschopné elektrifikovať 3 km z Devínskej Novej Vsi do Marchegu už niekoľko rokov a ešte nejaký čas to potvrvá, pričom z Marchegu sa veselo jazdí elektricky s OBB jednotkami do Viedne aj Gansendorfu, tak je to zatiaľ len v ríši snov. Skôr sa črtá po elektrifikácii potiahnuť Ex 6XX Tatrany z Košíc cez Marcheg do Viedne s Vectronmi, čo by šlo už dnes, ak by tie 3 km boli zelektrifikované. Hold babráci na ŽSR….
No jednoducho preto, lebo vozidlá v železničnej doprave odpisujete 30 rokov. Myslíte si, že v roku 2053 bude celá ŽSR ~25kV/50Hz? Sa dostaneme možno po Ružomberok. Ale týmto tempom v roku 2030 zistíme, že musíme opäť začať v Bratislava-Rača. A už samotné Vrútky ostanú =3kV, lebo nevieme, čo elektrifikácia do Martina, ktorú už nikto nikde nerieši, pretože CBA nevýjde a ÚHP nikdy investície v Martine neodsúhlasí
Hádam si ZSSK vie zariadiť obehy tak, aby tieto štyri jednotky jazdili iba na západnej polovici Slovenska so striedavým prúdom 😉 Po prepnutí Žiliny budú dvojsystémové vozidlá potrebné inde, nie na Považanoch do Bratislavy
Konfigurace těchto strojů z nich dělá nejlepší právě na rychlíky Žilina-Bratislava, uspoří hodně času, vozů i lokomotiv.
A obraty v Žiline sa dajú o dosť skrátiť. Dnes je to hodina na Považane a 20min trvá len výmena mašiny. Takto sa da vlak za 15 min točiť naspäť do Bratislavy.
Nejde ani tak o upgrade ako o to, ze ZSSK ma malo vozidiel. Je jedno ci KISSy uvolnia 4×7 rychlikovych vagonov z Povazanov alebo z Urpinov.
K navrhu GVD: Ja si myslim, ze celodenny polhodinovy takt na styl s-bahnu medzi Bystricou a Zvolenom bude mat vacsi prinos, ako tade donekonecna znasilnovat vecne meskajuce priame rychliky a prenasat meskania uplne vsetkymi smermi (a buduci rok to ma byt este horsie, lebo k rozkopanej Ziline sa prida NAD na juznej trase)
O akom ,,S-Bahn“ to hovoríte? Kde na jednokoľajke so starým RPB TZZ môžte mať ,,S-Bahn“? Bude to jazdiť hore-dole a keďže prípoje napríklad vo Zvolene sú niekedy len 5 minút, meškania z tej trate nikdy nezmiznú. Plus je to ZSSK, takže ja by som sa nečudoval, ak by na tých Os vlakoch ZV-BB a späť jazdili hore dole 861ky(,,ECO“ diesle pod drôtmi alebo nebodaj bagety či 812+011/012). Čo sa týka tých EJ, tak Banská Bystrica určite nie, veď ako ste napísali, na južnom ťahu bude výluka po dobu neuveriteľných 330 dní(ale konečne sa už niečo bude robiť – snáď to… Číst vice »
Na to ale netreba 6 vozový poschodvy KISS. Medzi BB a ZV stačí jedna 671 ako kyvadlo a aj to som si nie istý, či to nie je predimenzované, 4 vozový panter by sa uživí skôr….
Tak tam pojede pushpull s 381 . No A ?
A 381 už jezdí, nebo ten hje srovnatelný s touto jednotkou?
Na 6 vozů 6000Kw je hodně slušný, to bude mít odpich jak prase.
Tak poměrně solidní zrychlení je u jednotek Stadleru poměrně obvyklé. Na druhou stranu je třeba si zase uvědomit, že jsou hnané jen nápravy na krajních vozech a 6 MW bude pravděpodobně jen krátkodobý výkon, trvalý bude zřejmě jen 4 MW.
Ten rychlík Bratislava-Žilina zastavuje spíše jako zrychlený osobák, zastávky co 5-10 minut téměř celou cestu, takže to zrychlení, krátkodobý výkon i nízko podlažnost všechno využije a proti nějakým 361/2 určitě zkrátí jízdní doby výrazně. Uvolněné vozy by mohly pomoct řešit i situaci s vozy u nás.
Dočetl jsem se na wiki a taky no, kdyby si tohle koupili ČD tak by z toho profitovali celkem hodně, kord když by je později jako u 460 rozpojili a dali je někdy po roce 2050-65 na méně lukrativní výkony, tam by bylo sousloví „zkrácení jízdních dob“ na jiné úrovni.
U nás máme kde takto zatíženou rychlíkovou trať?
Napadá mě akorát Ostrava-Brno po modernizaci.
Možná ještě nějaký Děčín nebo Hradec.
No 6 vozů a výkon 4000 kW má dvojitý Ešus. Do nějakých 60 km/h se to bude rozjíždět podobně svižně, protože obě soupravy mají stejný počet hnaných dvojkolí a vyšší výkon stejně nepřenesou. Svižnější rozjezd ten Stadler oproti Ešusu bude mít až při rychlostech nad 80 km/h, kdy u té 4 MW jednotky už bude klesat tažná síla a rozjezd při těchto rychlostech bude pomalejší. Úsporu času v řádu minut u toho nečekejte.
Ešus na tom bude lépe: Řada 471 (3vz) – služební hmotnost cca. 155 tun, rozjezdové zrychlení až 1,4 m/s2, trvalý výkon 2000 kW, poměrný výkon 12,9 kW/t, adhezní hmotnost : cca. 40 % sl.hm. na hnacích nápravách Stadler KISS ZSSK (6vz) – služební hmotnost cca. 353 tun, rozjezdové zrychlení 1,1 m/s2, trvalý výkon 4000 kW, poměrný výkon 11,3 kW/t, adhezní hmotnost : cca. 30 % sl.hm. na hnacích nápravách Hned ve třech veličinách je 471-ka jasně lepší – jediný rozdíl může být v kvalitě řídícího systému, kdy Stadler má modernější regulaci a může jet na hraně adheze v momentě, kdy… Číst vice »
To je to celou dobu i jinde píšu: Slon není špatný a to určitě ne na dobu kdy vznikl. Ono to mělo důvod proč ho nasazovali místo Pendolina. I sedačky v druhé třídě jsou v porovnání ještě v pohodě (hlavně když se mrknu na sedačky Flixbus). Škoda je že se nepořizoval původně plánovaný dálkový, delší, 5vz slon na 160 km/h. A můžete klidně nadávat, že slon je jen příměstská jednotka a že není místo na zavazadla. Na problém je vždy možné najít řešení. KISS je v původu vlak na S-Bahn v Zürich a je dneska v různých provedení i v… Číst vice »
A na čem byste takhle kapacitní vlak chtěl uživit? To by bylo tak maximálně na Brno-Ostrava.
Ale tohle snad nemá jezdit místo řady 4/671, ale 362/361 s osmi vozy, ne?
Osobní vlaky kde jsou zastávky blízko u sebe, z toho nemůže nikdo očekávat že bude zkrácení jízdních dob o minuty, spíše je možnost že se tím bude moci alespoň lépe zkracovat zpoždění. Ten Stadler by se hodil možná na ty rychlíky víc, ale zase je to příměstská jednotka která není komfortem uzpůsobena na dlouhou jizdu, byť na příměstský provoz je určitě ideální.
A co brání tomu interiér uzpůsobit dálkové dopravě?
Nic, ale proč by to dělali?
Proč, aby rozšířili možností prodeje a vydělali peníze? Nelogické, že? Ještě víc, že ty jejich regionální vlaky skutečně železniční dopravci na dálkové kupují.