Obrazem: Správa železnic vystavuje návrhy terminálu VRT v Roudnici nad Labem

Terminál VRT Roudnice n. L., 2. místo - dh architekti + METROPROJEKT. Pramen: Správa železnicTerminál VRT Roudnice n. L., 2. místo - dh architekti + METROPROJEKT. Pramen: Správa železnic

Součástí terminálu v Roudnici by mělo být mimo jiné parkoviště pro 3 000 automobilů a nástupiště pro autobusy.

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Suchý

V téhle podobě to bude k ničemu…dokud nebude terminál tunelem ve středu města, můžou jezdit klidně 500, protože člověk musí připočítat další hodinu cestu na nádraží a druhou z něj. A najednou je to na trase praha-brno pomalejší než běžnej rychlík

Alibaba

To budete chodit z Roudnice (města) pěšky, že potřebujete hodinu? Z nádraží tam budou zajíždět osobáky, a i očekával bych nějaké linkové autobusy co pojedou okolo do sousedních vesnic.
Ano, tunel pod městem je výborná věc, ale cena tomu odporuje, trasování by taky bylo nic moc a není to v územním plánu. To už spíš nějaký sjezd na trať Straškov – Roudnice i pro směr od Prahy, trať se bude stejně lokálně překládat.. .

Jarda

VRT běžte se vycpat:-) to nepoleze víc jak 160

Alibaba

Nápodobně! 🙂

Proč by to nemělo jezdit víc jak 200, když už dnes na tuto rychlost vozidla existují?

Karl vB.

Vozidla ano.
Například i takový luxusní automobil Škoda 110 L,, vyráběný v letech 1972-1977, měl již tehdy tachometr „až na 160 km/h“. :-). Akorát ty silnice na to holt nebyly….
https://auta5p.eu/zkusenosti/skoda_110/s110_02.php

Alibaba

A kolik teda škodovka jezdila ve skutečnosti a podle techničáku?
Fábka má tachometr na 200, v techničáku 170 a prakticky jsem s ni nejel víc jak 160, protože mám pocit, že nad 150 má vír v nádrži.
Určovat maximální rychlost podle maximální hodnoty na tachometru jsme dělali na základní škole…

Železniční vozidla mají stanovenou maximální rychlost, a hodně často s ní i jezdí.

Majkl

Terminály poslouží automobilistům a cestujícím z busů pro dojíždění do práce a na víkendy a dovolené a budou tam zastavovat mimo jiné čistě VRT zastavkové vlaky i vlaky co na tu trať najedou z pomalých tratí. TEE druhé generace to jen prosviští.

Ondřej

V diskuzi níže můžete vidět, jak vypadá pragocentrismus v akci – nezpůsobuje ho sama Praha, ale myšlení lidí z venkova:

„Na možnost rychlého spojení v rámci EU ani nepomyslím, zajímá mě jen, jak se dostat do Prahy a nic jiného nemá smysl stavět, a nezajímá mě, že to bude benefitem pro mnohé jiné.“

Proč se tolik lidí, co nejsou z Prahy, cítí pořád méněcenně? To se nemáte rádi? 🙂

Josef

Tenhle komplex je hodně patrný na Moravě…

Ondřej

🤷‍♂️

Ondřej

Fakticky vzato, terminál na 2. místě je velmi pěkně navržený, ale navrhnout v dnešní době takhle velké parkoviště, ještě na úkor úrodné půdy, je zhovadilost a už jen z toho důvodu měl být tento návrh diskvalifikován. Ani nevím, jestli je předpoklad, že v jednu chvíli potřebuje u železniční stanice zaparkovat 1 000 aut, logický. Za sebe bych nejraději viděl terminál z návrhu na třetím místě, stavba je úchvatná a líbí se mi i navržení „exoticky“ vypadajících rostlin v okolí…působí to na mě podobně jako stavby v Brasilii. Ovšem, zastřešení nástupišť je na tomto návrhu k ničemu. Byť nepředpokládám, že na… Číst vice »

none

A co se postavi drive? Terminal nebo VRT?

Krchna

SŽ není schopná za desítky let zrekonstruovat koridor, aby se po něm dalo jezdit 160 km/h a chce budovat novou trať… Už jen výkup pozemků bude problém.

Alibaba

Proč by výkup pozemků měl být problém?
Problém bude, pokud VRT nebude veřejně prospěšná stavba. Pokud bude, prohlášení nejlépe zákonem, tak bychom na to měli přebrat pravidla jako mají pro takové stavby v Německu a Polsku. Tam se začne stavět hned a nemusíte mít vykoupené všechny pozemky. To se řeší paralelně klidně až po kolaudaci.

Ondřej

Novostavba je vždy jednodušší než rekonstrukce. Vždy, za všech okolností. Obzvlášť, když se ta rekonstrukce dělá za plného provozu. Zkuste si zrekonstruovat psí boudu, aniž byste svému psovi způsobil dočasné nepohodlí…prosím, běžte do toho. Když se pak podělíte na Twitteru o fotoreportáž s poklidně spícím psíkem, zatímco kolem něj řežete, vrtáte apod., bude to 👌

Alois

Může mně nekdo, prosím vysvětlit, proč to má zastavovat někde v iči v Roudnici? To jako nestačí zastávka v Práglu?

Jiří Kocurek

Pro lidi z okolí. Aby se do toho Práglu dostali rychleji než po současné trati, která se kroutí kolem vody a pro další vlaky na ní není místo. A narovnat na 200 km/h se možná dá, ale za stejné peníze jako novostavba VRT, jen se kapacita trati sníží.

Winchester1873

Ono to narovnání mezi Nelahozevsí a Roudnicí podél dálnice se zvažovalo ještě před výstavbou koridoru v 90. letech. Nakonec se prosadila však modernizace ve stávající stopě a jediným narovnámím bylo cca 500m-1km tunelu Vepřek+cca 200m v žst Hrobce.

Winchester1873

Prezentovalo se to už několikrá, přesto informovanost nevzdávám. Pokud by měl po VRT jezdit jen vlak mezi Prahou a Drážďanami tak je to opravdu na nic. Těžko by se takto uživily vlaky například v půl hodinovém intervalu. Proto je třeba aby sloužila také vnitrostátní přepravě a odlehčila pomalé a podél Labe/Vltavy kroutící se stávající trati a souběžné dálnici, byť by zde někteří rýpalove a škarohlídi viděli raději další pruhy.

Daniel Mach

To máte samozřejmě pravdu, ale nestačila by stanice v Praze a druhá v Ústí nad Labem? Vždyť mezi Ústím nad Labem a Roudnicí to je jen asi 30 km.

Frantisek

Takhle bude trať místo dalších pruhů, ale ne místo současných aut. Bude to doprava navíc. Ještě k tomu se stanicí v polích pro lidi s dalšími auty, namísto zaústění do některého uzlu pro lidi z návazné veřejné dopravy. Prostě něco, čím si v důsledku příliš nepomůžeme. Vlaky pro auta a auta pro vlaky…

Air Traveller

a cemu to vadi?

Alibaba

Protože takto bude obslouženo i další území.
A nebudou tam zastavovat všechny vlaky, jinak by nemělo cenu dělat nástupiště mimo hlavní koleje.

V. K.

Musím říct, že vítězný navrh je stejně jako Nehvizdy opravdu povedený. Vypadá to, že by v Čechách konečně mohla vzniknout nějaká kvalitní architektura.

Karl vB.

No, já bych s hodnocením raději počkal až jak bude vypadat reálné provedení. Ono v počítačové grafice vypadá pěkně skoro vše, hlavně pokud se autor oprostí od všech těch praktických nezbytností, (viz příspěvek pana Koumesa), které by efekt presentovaního celoskleněného „vzdušného zámku“ kazily. Další pohádka je, pokud návrh plave v moři vzrostlých, nejméně dvacetiletých košatých stromů – viz např. návrh Metroprojektu. Zelená a bílá (světle šedá) jsou barvy příjemné pro oči, ale SŽ by se moha naučit hodnotit návrhy i z pohledu následné udržitelnosti ve funkčním stavu a provozních nákladů na to vynaložených. Například pravidelné čištění velkých prosklených ploch prozatím… Číst vice »

Frantisek

Uprostřed polí…

Adamgolias

Jo , 3000 plechovek rozmistit po polich , to je teda umeni. Kdyz uz teda nutne musime podporovat nesmysly jako je vrt v podobe zde prezentovane tak proc ty auta nejsou na mensi plose v poschodovem parkovisti?
A z roudnice pojede vrt do pole u nehvizd? To se na cas snad ani nemuze vyplatit.

Alibaba

A proč by měl jezdit do pole u Nehvizd? Co tam bude dělat?

xyz

Je zajímavé, že tedy mají vzniknout terminály na širé VRT u Roudnice a u Nehvizd, zato nemají – jak vyplývá z oficiálních map na stránkách Dobré správy – vzniknout ani u Velkého Meziříčí, ani za Kolínem/Kutnou Horou.

Tzn. vlak jedoucí po VRT z Prahy směr Brno bude moci zastavit leda tak u těch Nehvizd a pak až u Jihlavy, pakliže by neměl z VRT sjet do Světlé (ale to už by se na tu VRT pak neměl jak vrátit).

Frantisek

VRT tu není pro lidi bez aut. Nakonec je z toho jen další pomoc lidem uvízlým na dálnici v koloně před městem. Nadto byla opuštěna trasa přes Benešov, takže na jih jen klikatě přes obce, zato v Polabí ještě ani není druhá kolej přes Hradec, ale už tam malujeme další koleje. O převedení dopravy z aut jako takové už patrně vůbec nejde.

Adamgolias

K cemu? Z kolina jsem rychlikem za 45min v centru prahy. To jako mate predstavu ze budu muset pouzit auto abych se trmacel do poli , pak 20 min vrt do nehvizd a tam znovu prestup? Ja jsem spokojen s tim co je . Jen by se nemusel 30 let nedostaveny koridor kazde dva roky nesmyslne prekopavat

xyz

Z Kolína možná. Z centra Kutné Hory určitě ne.

Mimochodem z Roudnice (města) do Prahy taky je cesta vcelku svižná, že (= dle stejné teze, netřeba mít VRT-nádraží za městem).

Ale v případě Velkého Meziříčí (a cest odtud nejen do Prahy, ale i do Brna) obdoba rychlého spojení Kolína s Prahou odpadá, že.

Alibaba

A co když pojede z Kolína na Brno?
Pokud by byl přestupní terminál někde u Bečvár, tak by tam mohly jezdit i vlaky z Kolína.
Proč by měl v Nehvizdech přestupovat? Kam pojede a na co bude přestupovat?

Ondřej

Do Prahy je to možná zbytečné, to máte pravdu. Ale co když si budete chtít zajet třeba do Berlína? Nezapomínejte, že celá EU je náš domov a kvalitní dálková spojení potřebujeme jako sůl.

Alibaba

taky si myslím, že by podobný terminál pro Kutnohorsko měl vzniknout někde u Bečvár. A něco podobného pro Velké Meziříčí, i když tam to vypadá, že bude nějaká zastávka na sjezdu okolo Velké Býteše.
P.S.: Na mapce linek od SŽ se objevil terminál „Pučery“, když jsem si ověřoval zastávku u Býteše.

xyz

Jenže ta zastávka u Velké Bíteše má být právě pouze na tom sjezdu, tzn. nepoužitelná pro směr na Jihlavu (a i na Prahu jedině pro linku jedoucí přes Žďár a H. Brod).

Alibaba

Ano, pro cesty na Jihlavu a Prahu by se zastávka na VRT u Vel.Mezu hodila.

Karl vB.

BÝTEŠ, boha jeho….

Alibaba

Pardón. 🙂
Koho boha?

Sova

Parkoviště pod stromy, aby na to mohli *** ptáci přímo z hnízda, to je sen každého řidiče…

Karl vB.

Doporučuji tam nasázet vzrostlé javory, pak tam ptáci ani nemusejí být.

Adamgolias

Plastove , nejlepe

Winchester1873

Osobně mě takto pokřtěné auto může také dohnat k infakrktu, ale jste ve vyprahlém Polabí, kde by další nestíněné betonové plochy jen zvýšili průměrnou teplotu. Pak by jste v létě pro změnu nadával že máte v autě horko jak v morně. Mimochodem i ptáci-sovy potřebují stromy 🙂

Frantisek

A k tomu horku tak jako tak to parkoviště s auty ještě dále přispěje. Nebude co žrát, ale bude kde parkovat. 🙂

Adamgolias

Vy mate poznatky jak po zhlednuti poucneho poradu na ct decko.

Růža

Nad celým parkovištěm postavit fotovoltaiku a auto je v chládku a nezabere se místo pro elektrárnu na poli. Takto se to staví ve světě.

Adamgolias

Budte v klidu , stromy rostou pomalu a potrebuji vodu. Ve zdecimovane krajine plne betonu a drenazi voda neni takze stromy budou zivorit. A ptaci musi taky neco jist. To co je na obrazku tam nikdy nebude. Jen zaprasene parkoviste s fleky od oleje .

Alibaba

A myslíte si, že tam bude na parkovacích plochách všude beton, nebo se dají použít zatravňovací prefabrikáty a tím pádem se odvodňovací drenáž dělat nemusí?

Vojtěch Suchan

Stavět autocentrickou infrastrukturu i pro vlaky, to už chce odhodlání. Takže budeme mít věčně prázdný P+R uprostřed polí s kapacitou jednoho vrt vlaku. A to se vyplatí.

Jiří Kocurek

A když tam budete ty lidi nutit šmajdat z širokého okolí pěšky, tak pajedou autem rovnou a ne jen na nádraží. Protože aby šel někdo až 4 hodiny pěšky na vlak, který bude o 30 minut rychleji v Praze, to se na to vykašle. Stavět lokálky do každé vesnice je blbost.

Frantisek

Stačilo by VRT pojmout jako nadstavbu současné sítě, s propojením v městských uzlech, aby člověk nebyl nucen to auto pokud možno vůbec použít. Však tím autem stejně pojedou rovnou, pokud nebude kolona. Berlička pro automobilisty místo provázané veřejné dopravy…

Kuba2

Vždyť tam taky bude napojení na lokálku do Straškova, co víc by si šotoobec mohla přát?

Alibaba

Vždyť je to pojmuto jako nadstavba sítě!
Nebo co si pod tím představujete?
Na ten terminál klidně může jet (a on pojede) i autobus (linkáč nebo MHD, to je jedno).

původní Jakub P

Což taky v základu bude. V Praze to má stavět na hlaváku, v Brně většina taky na hlaváku (ať už v tý době bude tam nebo tam) a ten zbytek v terminálu na okraji města, ne za městem, i v Ústí se to snažej dostat do města. Jen navíc k těm městskejm uzlům počítaj ještě s dvěma zastávkama ve středočeským kraji, aby lidi, kteří z něj na ten vlak pojedou nemuseli až do Prahy, ale dostali se autobusem, v Roudnici i lokálkou, nebo i autem na ten terminál. Táhnout to centrem obcí typu Roudnice nebo Nehvizdy by byla totální neprůchodná… Číst vice »

Vojtěch Suchan

Mohli jsme to stavět jako Němci, nebo Rakušáci, ale místo toho jsme vybrali extrémně zastaralej a zdaleka nejdražší francouzskej způsob.

Alibaba

Co je na francouzským „způsobu“ zastaralé? A co je to teda podle vás „Francouzský způsob“?
Koukněte se na to jak stavějí tratě Němci, Rakušané a Francouzi. Podle mě jsme si v trasování staveb a propojování se současnou sítí vzali od každého něco. A proč podle vás stavějí Němci a Rakušané levněji?

xyz

Rakousko: Tullnerfeld, Lavanttal.

Německo: např. Limburg Süd.

🙂

Koumes

Já nějak nechápu, k čemu architekti pořád navrhují rozsáhlé prázdné prostory, kde je minimum laviček a míst ke klidnému čekání, ještě ke všemu s velkými náklady na vytápění díky bohatému prosklení. Nebo se to nebude ani vytápět? To se čeká, že všichni, co budou přestupovat, se ani nezdrží? Jakože všechna doprava bude perfektně navazovat? Ha ha.. A všichni si nakoupí jízdenky jen online do mobilu, časy odjezdů a zpoždění také najdou v mobilu. Tudíž nejsou zapotřebí ani informační stánky, prodejny jízdenek, toalety, prostory pro personál, natož nějaké bistro či stánky s občerstvením a novinami. Ovšem nejspíš, až se to postaví,… Číst vice »

zdydy

to se dodělá dodatečně až zjistí že to chybí

Martin

Sklo ma celkem dobre izolacni vlastnosti, zalezi na typu, ale chybi mi nejaky maly obchudek, automaty, proste nejake obcerstveni, vzdyt to je temer na kazde pumpe…
Ale navrhy jsou pekne, spis bych predpokladal s ohledem na energie nejake vyuziti solarni energie, ci rekuperace pro vytapeni a osvetleni, i to uz je dnes mozne…

V. K.

Prodejní prostory tam vyprojektované jsou. Ale v téhle vizualizaci nejsou příliš vidět. Doporučuji se podívat do půdorysu na stránkách SŽ

Andrej Veliký

I když vůle ke stavbě je, stejně na to nebudou v dnešní době utahování opaků peníze. Sorry jako.

Roman Čadek

Pokud energetická agentura doporučuje významně snížit spotřebu ropy, logicky nemůže schvalovat ani takovéto megalomanské projekty. Kolik set tisíc barelů ropy by asi bylo potřeba k výstavbě takové sítě VRT?

Martin

to jste uplne prevratil :-D… naopak vyuzitim VHD misto aut se usetri velke mnozstvi ropy… ovsem to by stanice mela byt velmi dobre napojena na VHD…

Frantisek

Tohle je ale spíše vlak k autům než vlak místo aut. A v tom je ten problém. Neřeší se slabá místa sítě, záplatují se problémy plynoucí z neochoty vůbec z těch aut aspoň zčásti přejít zpět na koleje. A to je sice jemný, ale přesto zásadní rozdíl.

původní Jakub P

Tohle, stejně jako Nehvizdy, fakt není klíčovej uzel VRT. Jsou to doplňkový terminály pro středočeskej kraj, aby se jednak dala využít kapacita trati i pro nějaké ty dojížděcí linky a jednak aby to i lidi z okolí té trati měli relativně blízko a nemuseli pro její využití na nějakou delší cestu až do Prahy. Vy děláte, jako by kvůli VRT chtěl někdo stavět obří parkoviště v hlaváku v Praze…

Jiří Kocurek

A to jako počítáte s tím, že se situace v době zahájení stavby nezmění?
A zkuste poradit, jak získat kapacitu na železničních tratích pro dálkovou dopravu, aniž by se postavily další koleje v celé trase.

vydra

Fascinuje mě napojení na lokálku Rce – Straškov 😀

Twix

Jakožto připoj do centra města, popřípadě dál podél Labe směr Ústí, tuto lokálku asi nic lepšího potkat nemohlo. Samozřejmě o druhém směru na Straškov a Zlonice si iluze nedělám, i když by to taky nebylo úplně marné jezdit z Prahy do Klobuk nebo Budyně tudy 🙂

Winchester1873

já ačkoliv ve VRT věřím tak napojení podřipských lokálek jsem mírně skeptický. Podél Labe na Ústí je plánovat sjezd tak i tak mezi Hrobcemi a Bohušovicemi.

Frantisek

Je to sice lepší než minutí a odepsání, ale přesto – kdyby byl systém stavěn tak, aby páteřní trať obsluhovala centra a přípoje byly od nich do okolí namísto opačně, a jako základ by byla brána veřejná doprava s možností dojet autem, a ne auto s možností přestoupit na vlak, byl bych osobně o dost raději.

Karl vB.

To by do Nehvizd mohli protáhnout Mochovku.

Frantisek

Mohli. A ještě i na druhou stranu na jih. Ale pozor, přesnější by bylo „do polí za Nehvizdy“. Snad aby to nikdo neměl přímo a všichni museli dojet. Lepší by ale stejně bylo ji protáhnout i tak, lépe napojit, a ideálně i připojit místní zdroj nákladní dopravy, než celé to nádraží v polích určené zejména pro auta.

Alibaba

A z druhé strany napojit vlečku do lomu, a máme to průjezdné pro nějakou linku „S“.

zdydy

tak jsme zvědavi na dostavbu v termínu