Obrazem: SOR Libchavy představil nové autobusy pro meziměstskou dopravu, nahradí „hrbáče“
Autorem designu je Patrik Kotas, autobusy se budou vyrábět ve třech různých verzích.
Tuzemský výrobce autobusů SOR Libchavy dokončil svůj přechod k nové modelové řadě. Na veletrhu Czechbus SOR ukázal novou řadu autobusů určenou zejména pro meziměstskou a příměstskou dopravu. Nahradí autobusy řady C, CN a BN. Po představení nového městského vozu řady NS před 5 lety jde o dokončení úplného přechodu ke zcela nové modelové řadě vozidel.
Nový typ autobusů ponese označení SOR IC, ICN a IBN. SOR u nich chce zachovat nízkou spotřebu paliva a nízké provozní náklady. „Náš dieselový či plynový autobus měl díky nízké hmotnosti výrazně nižší spotřebu. Tuto konkurenční výhodu jsme chtěli v rámci pokračování vývoje zachovat. Fakticky jsme se standardním typem spalovacího motoru dokázali dosahovat spotřeb, na které se dostávaly či dostávají běžně hybridní autobusy. To byl vždy významný přínos pro dopravce i životní prostředí,“ řekl Filip Murgaš, jednatel a obchodní ředitel společnosti.
Nové typy autobusů budou nabízeny ve čtyřech délkových variantách, a sice 9,5 m, 10,5 m, 12 m a 12,5 m. „Nebráníme se pochopitelně v případě zájmu zákazníků přijít i s dalšími řešeními, čtyři vyjmenované typy ale budou tvořit základ naší nabídky. Chceme si ale pochopitelně nadále uchovat vysokou míru flexibility k zákaznickým přáním,“ dodal Murgaš.
Design autobusu je dílem Patrika Kotase, který stál i za podobou ostatních autobusů řady NS. Má respektovat základní tvarové křivky autobusů SOR (typické zešikmené čelní okno). Zároveň se má se odlišit od soudobé produkce linkových autobusů v dané kategorii. Podle výrobce nabízí autobus i velkorysý prostor pro řidiče.
Zahájení sériové výroby příští rok
V současné době je vyrobeno několik vozidel, která se používala k homologačním zkouškám a brzy by se měla objevit na testech u prvních zákazníků. Sériová produkce, jež povede k ukončení výroby starších vozů SOR C, CN a BN, by měla být zahájena v polovině roku 2022.
Historie modelu C spadá až do 90. let minulého století, nahradí jej SOR IC. Další typy – SOR CN a BN – jsou na trhu nabízeny od roku 2003 (potažmo 2004 v případě městské varianty BN). Částečně nízkopodlažní vozidla se stala jednoznačně identifikovatelnými díky vyvýšení střechy v zadní části vozu, pro něž si vysloužila přezdívky „hrbáč“ či „velbloud“. Tyto modely budou nahrazeny vozidly SOR ICN (linkový) a SOR IBN (městský), která budou sice nadále částečně nízkopodlažní (tzv. verze LE; low entry), avšak střecha již bude po celé délce v jedné rovině.
„Autobusy s „hrbem“ mají za sebou naprosto fenomenální úspěch. Jejich příchod na trh ve své době znamenal možnost nákupu cenově dostupného vozidla, které mohlo pohodlně přepravovat i na delší vzdálenosti vozíčkáře, respektive obecně osoby se sníženou schopností pohybu. Na úspěchy v ČR a na Slovensku navázaly dodávky například do Německa, Srbska, Rumunska, Polska či Dánska,“ uvedl Jiří Paroulek, jeden z jednatelů a ředitel společnosti SOR Libchavy.