Obrazem: Slovenskem projel 73tunový Tupolev. Vláda ho vyměnila se zábavním parkem za elektromobil
Přeprava bývalého slovenského vládního letounu Tupolev TU-154M. Zdroj: Pavel Švestka

Letoun urazil na podvalníku téměř 300 kilometrů.
To je dobře, že se letadlo podařilo zachránit. Snad tam v tom zábavním parku z toho letadla neudělají prolézačky a skluzavku.
Slováci alespoň něco umí, v ČR by se to rozkradlo, dostaly dotace a podobně.
Jo jo, na Slovensku se nekrade, dotace je nezajímají, Fico je svatý muž a Slováci k nám jezdí max. na dovolenou. Co tam máte dal?
Pane zbenda ,při vší úctě ,je vidět ,že jste tam asi nikdy nebyl.
A převoz letadla v ČR nezaznamenal, popřípadě mu vypadl z paměti.
Jak dopadla stejná akce v ČR je v článku uvedeno, i kdy letadlo dnes je.
Bavíme se o šrotu. Ten se v ČR sice krade, ovšem ti, co ho kradou, sem přišli ve druhé polovině 20. stol. ze Slovenska. Kruh se uzavírá.
Technicka připomínka: „zámenná zmluva“ je česky směnná smlouva.
To má opravdu pouze 2500 hodin naletanych při tom počtu letu? To by jeden let netrval v průměru ani dvě hodiny.
hmmm, pro mne mimoradne zajímavé, tyto nadmery to je vzdy trošku loterie, rad bych si to jednou zkusil, když ne ridit tak aspon doprovazet. nektere ty fotky mi přijdou, ze tam musel zůstat viset do ted! 😅
K čemu vlastně adorovat symbol CCCP? Ani u nás jsem se do Kunovic na tenhle pozůstatek bolševika podívat nejel. Že to bylo vlastně plnění za dluh CCCP, o to to bylo smutnější…
Já tedy v uchování CCCP letadla nevidím žádnou adoraci. Je to „kus techniky“, svědek své doby. Uchování v muzeu (Košice) mi přijde naprosto na místě. Tenhle „zábavní park“ není muzeum, mě nijak neoslovuje, ale to je věc jeho majitele a návštěvníků, ne moje. Nečekám, že by tam kolem toho letadla dělaly nějakou vystavku úspěchů sovětského prumyslu a oslavu toho systému.
Tak to jste je teda potrestal! 😀
Mím Liptovská MIkuláš velmi rád, město uprostřed hor, škoda, že s toho dělají kovošrot, to je krajně neuvážené. Jéjej a já jsem dal starou ledničku na sběrný dvůr, mohl jsem ji poslat na Slovensko, nebo na dálnici do Liberce, kde v jednom místě také mají takový kovošrot.
Vaše lednička sloužila vládním účelům?
Vládním účelům = aktuálně Ficovi = budete chtít z této doby také něco zachránit?
Uvědomujete si, že tohle letadlo sloužilo v první vládní letce samostatného Slovenska? Ať už je Fico pruhovaný nebo ne…
S tím šroťákem u D10 trefa… 👍
Bohuzel je to fakt. A já nemyslim to letadlo, ale ten bordel kolem.
Do toho IL-18 v době kubánské krize naložili Kubánce co u nás pracovali, že musím letět chránit Kubu a že se bude startovat z dálnice. Chvíli jim prý trvalo, než jim došlo že je to vtip.
To nebylo v době Kubánské krize, ale mnohem později.
To se vážně likvidace letadla nezaplatí z vytěžených kovů, že se musí ještě doplácet? Nebo je to nějaká alternativní národní realita nejvíc národní vlády?
No je to dost možné. Nedávno jsem viděl video, kde se řešilo co s obří výletní lodí v USA. Prý ač je celá ze železa, tak se ji nevyplatí seštrotovat a nakonec bylo rozhodnuto, že ji potopí a udělají z ní korálový útes, protože to je levnější než ji rozebrat a ještě platit za recyklaci… A prý se to takhle dělá běžně… Stejně tak výroba nových plastů je levnější, než jejich recyklace. Vítejte v kapitalismu…
V socialismu by to bylo jednodušší ,tam by ta loď fungovala tak dlouho ,dokud by se sama od sebe nerozpadla a nepotopila nebo dokud by ji někdo neukradl.Nehledě na to že za socialismu by takovou loď nebyli schopni ani vyrobit.Příkladem muže být socialistické Československo které v rámci Rakousko Uherské monarchie před 1.svetovou válkou bylo schopno vyrobit celou bitevní loď včetně motorů a děl a roce 1988 po 40 letech komunismu nebylo schopno vyprodukovat ani plechovku od piva a muselo je dovážet.
Jj naprosto souhlasim se vsim, socik a komari hruza, nekteri lide se tak chovaj dodnes.
Koncem osmdesátých let sice československo nestavělo bitevní lodě na parní pohon, ale jaderné elektrárny ano … Takže určitý progres tu je …
Ano ve Škodě Plzeň /v padesátých letech Závody V.I.Lenina /v osmdesátých letech postavili halu na jaderný program.A par set metru vedle musel Plzeňský Prazdroj který měl do státního rozpočtu asi pětinásobně větší přínos kupovat piksly na plnění piva v Bavorsku ,protoze je v Československu nebyl schopen nikdo vyrobit.A ta bitevní loď byla poháněna parními turbínami nikoli parním strojem.:-)
Takže třída Tegetthoff. Děla i pancíře byly ze Škodovky, ale zklamu vás, turbíny byly Siemes a boiler byl Babcock & Wilcox.
Ano, sleduju Drachinifela.
Lodě méně na očích se prodají vlastníkům do zemí rozvojového světa a tam až doslouží tak skončí na plážích, kde se recyklují za podmínek pro nás nepředstavitelných jak po stránce bezpečnosti práce, tak i likvidace nebezpečných materiálů. V takovém případě ta likvidace „zisková“ je, chce se říci bohužel.
Tak zas na nákladní lodi toho moc nebude. Odčerpaným motorovým olejem zatopíte v peci, totéž se zbytkem paliva. Zbytek váhy je jenom železo. Dělá se to v Indii, protože indové jsou levní.
Ovšem USS Texas a Iowa letos prošly suchým dokem – jsou to muzejní bitevní lodě, ač tedy neschopné pohybu vlasní silou. Pohon parní turbínou a kotlem je v dnešní době značně neúsporný, levněji vyšel odtah.
V případě té lodi byl problém, že nebyla samostatně pohyblivá a odtáhnout ji přes půl světa by bylo dražší, než kolik by se vydělalo na železe.
Jméno té lodi asi neznáte, že?
jinak teda s tím „prý“: Říká se, že po sovětské armádě tady zbyly ekologické škody takové, že se budou odstraňovat půl století.
Já jsem viděl zprávy nebo dokumenty o třech lodí, kapesní letadlovka, nakladní a luuxusní zaoceanský parník.
Teď by měla jít ke dnu SS United states – jaro 2025.
A na wiki pedi je celá stránka lodí:
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Ships_sunk_as_artificial_reefs
To je zvláštní, jak od dopravního letadla sklouzne debata k lodím.
SS United States jak píše kolega níže.
Na tom stroji je tak max 15. tun hliníku, při dnešních cenách je to cca 200 000,-. To by to musela ta parta rozebrat během 2 týdnu a ještě zbudou 4 motory (13 tun šrotu), a dalších 30 tun na likvidaci (sedačky, izolace, okna atd.)
Asi to vyjde šul nul. Zaleži jak kdo dá cenu. Kdysi se to oplatilo, když se prostě přebytečný bordel naložil na Tatru a odvezl na skládku. Dneska už se platí jiné prachy za uložení….
Osobně bych řekl, že dostat za to elektrouplátek, teda elektromobil nebyl špatný kup….
Díky, myslel jsem, že je tam toho prodejného šrotu víc, když celé letadlo má nějakých 50 tun. Chápu, že vymlátit z toho interiér dá dost práce.
Možna trochu víc kovu tam je. Ale problém je to rozebrat na nějaké manipulační kusy a ještě zachovat „čistotu“ materiálu.
Proto asi vznikaji hřbitový letadel, vlaku atd.
TU ješte nemají na Dolní Moravě… to by se jim na příští sezonu hodilo…aby měli o šaškárnu víc..
Panensko skákavá, takové nápady nikde nepiště, ještě by si je mohl přečíst onen tamní principál a fakt by to tam dovezl!
Proč ne rovnou kolesové rypadlo? Když z něj udělá rozhlednu… 😀
Pšššt! On je toho vážně schopný! 😀
Ale můj strýc v Králíkách kdysi zařídil, že měli za panelákem vrak tůčka… Kdo jel z Králík směr Červná Voda, ten ho musel vidět… 👍
Byl jsem na Dolní Moravě a Kralickem Sněžníku v roce 1974 .Dolni Morava bylo zarostlé zpustlé údolí se zbytky rozpadlych domu po Němcích a jediné co jsme tam dopoledne potkali byla parta ozralych drevorubců.Kromě ruin a zarostlych kup bordelu nebylo ani známky po tom ,ze to bylo už před válkou horské středisko.A vrchol Kralického Sněžníku byl prakticky smetiště ,kde byly zbytky německého radaru z druhé světové,pozůstatky staré rozhledny a vršek byl rozježděn gaziky polské pohraniční straže.Krome toho tam byly na polské straně zbytky nějaké velké slavnostní vatry a kolem ni se valelo množství láhvi od alkoholu.A když jsme místního usedlika… Číst vice »
Zarostlost a rozbořenost byla i na jihu. Holt nebyl čas, občané museli makat pro Sovětský svaz. Teda „občané“. Ale soudruzi se měli dobře.
Věřím, že v 70. letech to ještě byly typické Sudety. Já ale byl na Kraličáku v 90. letech a tenkrát to byl turistický ráj. Nepořádek žádný, pohraničníci už na čáře nebyli vidět, výhledy krásné a hlavně tam byl klid, protože se nahoru muselo hezky po svých, a tak tam nebyly ani party výletníků, co se ožerou už cestou ve vlaku, ani řvoucí rodinky, které mají potřebu širokému okolí sdělit, že jsou tady fakt hustý panorámata. Horní Morava byla sice zapadlá, ale docela běžná vesnice s pár baráky, kterou jsme měli jako záložní cíl, ale protože se šlo dobře, tak jsme… Číst vice »
S tím vším souhlasím,ale mám jednu otázku.Jak dlouho jste tam byl? Půl dne? Dva dny? Tyden?Chtel by jste tam tehdy v těch 90 tých letech jako mladý bydlet nastalo?A to je problem, protože na klid a přírodu už mladé lidi do pohraničí nedostanete.Co tam budou dělat po večerech? Kde budou pracovat?Jen chlastat a procházet se? Ta investice do Dolní Moravy je jediná možnost jak tam dostat mladé lidi a rodiny.Musi mít práci,musí mít infrastrukturu,musí mít kam dat děti do školky,musí mít školy,musí mít lékaře.A na to všechno se musí nějak vydělat.
A bylo to tak fajn! Teď je to všechno šaškárna pro turisty, visutý most, kdejaká cyklostezka apod. Hrůza!
Ta přeprava musela stát balík, že se to někomu vyplatí takový šrot…
Vy jste se na tom nějak finančně podílel, že máte takové starosti, Vy šrote?
Takové věci ničí esteticka prostředí ,nejde jen o penízel, kvůli pár bláznům, jako jste vy, se to tam zas**e starými křápy.
A to je jediné dobře! 🙂
Já myslím, že hromadění starých věcí (vy říkáte křápů) je podstata muzea :-).
Muzeum by k těm starým křápům mělo mít nějakou kulturní nadstavbu 🙂
Levné bydlení. Já bych do toho šel…
Jak to nakonec vytočili 😀
https://www.youtube.com/watch?v=4obTh9pdcXU