Obrazem: Slovenskem projel 73tunový Tupolev. Vláda ho vyměnila se zábavním parkem za elektromobil

Přeprava bývalého slovenského vládního letounu Tupolev TU-154M. Zdroj: Pavel ŠvestkaPřeprava bývalého slovenského vládního letounu Tupolev TU-154M. Zdroj: Pavel Švestka

Letoun urazil na podvalníku téměř 300 kilometrů.

Bývalý slovenský vládní speciál Tupolev TU-154M dorazil po téměř 300 kilometrů dlouhé cestě do Liptovského Mikuláše. Stane se tam součástí zábavního parku Fantázia Liptov Park.

Z bratislavského letiště M. R. Štefánika, kde byl dlouhodobě uzemněn, odjel letoun ve středu. Do Liptovského Mikuláše jej úspěšně dopravila česká společnost Švestka. Souprava s trupem usazeným na podvalníku Faymonville měla na délku 50 metrů. Vážila 73 tun. Příprava transportu zabrala několik měsíců.

Do stejného zábavního parku už v minulosti zamířil například vyřazený Airbus A320 z ostravského letiště. Široké veřejnosti je pak jistě známý převoz Naganského expresu z Prahy do muzea v Kunovicích. I zde se jednalo o bývalý vládní Tupolev TU-154M.

Slováci měli Tupolevy TU-154M dva, druhý stojí v muzeu na letišti v Košicích.

Do Liptova dopravený letoun nesl registraci OM-BYR, poslední let ve službách Leteckého útvaru slovenského ministerstva vnitra absolvoval 16. března 2010.

Vyměněn za elektromobil

„Protože Tupolev už neměl žádnou finanční hodnotu a generoval jen náklady, letecký útvar hledal způsob, jak s ním dále ekonomicky výhodně naložit a zároveň zachovat tuto leteckou památku pro veřejnost. Před sešrotováním, které by stálo desetitisíce eur, se ho nakonec podařilo zachránit. Ministerstvo vnitra za něj dostalo záměnnou smlouvou elektromobil, čímž získalo nový majetek v hodnotě více než 30 tisíc eur (přes 750 tisíc korun),“ uvedlo slovenské ministerstvo vnitra.

Letadlo získal Letecký útvar Ministerstva vnitra SR v rámci deblokací ruského dluhu v roce 1998. Během 1 496 letů (2 423 hodin) stroj přepravil téměř 35 tisíc osob po celém světě. Nejdelší lety s mezipřistáními absolvoval bývalý vládní speciál na Nový Zéland a do Chile do Punta Arenas v Patagonii.

„Součástí letadla byla ložnice se sprchou a toaletou, luxusní salonek, dvě VIP lóže pro 16 pasažérů a ekonomická třída pro 52 cestujících. Na délku má stroj 48 metrů. Na výšku měří 11,5 metru. Rozpětí křídel je 37,55 metru. Létal rychlostí 850 km/h. Spotřeba paliva na jednoho pasažéra při plné obsazenosti letadla činila 61 kg na 1 000 km,“ dodalo ministerstvo.

Bývalé slovenské vládní speciály Tupolev TU-154M.
Zdroj: Letiště BratislavaPřeprava bývalého slovenského vládního letounu Tupolev TU-154M.
Zdroj: Ministerstvo vnitra SRPřeprava bývalého slovenského vládního letounu Tupolev TU-154M.
Zdroj: Ministerstvo vnitra SRPřeprava bývalého slovenského vládního letounu Tupolev TU-154M.
Zdroj: Ministerstvo vnitra SRPřeprava bývalého slovenského vládního letounu Tupolev TU-154M.
Zdroj: Ministerstvo vnitra SRPřeprava bývalého slovenského vládního letounu Tupolev TU-154M.
Zdroj: Ministerstvo vnitra SRPřeprava bývalého slovenského vládního letounu Tupolev TU-154M.
Zdroj: Pavel ŠvestkaPřeprava bývalého slovenského vládního letounu Tupolev TU-154M.
Zdroj: Ministerstvo vnitra SRPřeprava bývalého slovenského vládního letounu Tupolev TU-154M.
Zdroj: Ministerstvo vnitra SRPřeprava bývalého slovenského vládního letounu Tupolev TU-154M.
Zdroj: Ministerstvo vnitra SRPřeprava bývalého slovenského vládního letounu Tupolev TU-154M.
Zdroj: Ministerstvo vnitra SRPřeprava bývalého slovenského vládního letounu Tupolev TU-154M.
Zdroj: Ministerstvo vnitra SRPřeprava bývalého slovenského vládního letounu Tupolev TU-154M.
Zdroj: Pavel ŠvestkaPřeprava bývalého slovenského vládního letounu Tupolev TU-154M.
Zdroj: Pavel ŠvestkaPřeprava bývalého slovenského vládního letounu Tupolev TU-154M.
Zdroj: Pavel ŠvestkaPřeprava bývalého slovenského vládního letounu Tupolev TU-154M.
Zdroj: Pavel ŠvestkaPřeprava bývalého slovenského vládního letounu Tupolev TU-154M.
Zdroj: Pavel ŠvestkaPřeprava bývalého slovenského vládního letounu Tupolev TU-154M.
Zdroj: Pavel Švestka
Tagy slovensko Tupolev
57 komentářů