Obrazem: Slováci chystají modernizaci nočních vlaků, ukázali jejich podobu
Nový lůžkový vůz pro ZSSK. Foto: ZSSK

Základní smlouvy počítají s modernizací deseti lehátkových a deseti lůžkových vozů.

Základní smlouvy počítají s modernizací deseti lehátkových a deseti lůžkových vozů.
Článek by to chtělo nějak upravit. Jasně se v něm mluví o „nových dvoupodlažních lůžkových vozech“ a čtenáře pochopitelně napadá, proč zrovna tohle stavět nové, když je jich plný Mukran (a Vrútky), a stačilo by modernizovat. No a až v diskuzi se pak dočtete, že přesně to je v plánu.
Za nové je vydává ZSSK. Ale souhlasím, že je to celé tak legrační zakázka, že se ji ještě pověnujeme)
Mě by zajímalo, jestli se to bude schvalovat podle TSI. Pokud ano, tak budete mít o materiál postaráno.
Preštudoval som si tú tlačovú správu a nikde ich ZSSK za nové nevydáva. Takticky sa vyhli okomentovaniu ich stavu, budú to tie čo kúpila v 2023 Yosaria.
Spravu som nestudoval, nasiel som to tam za 30 sekund.
Prvé nové vozne by mohli byť nasadené do prevádzky už v roku 2026. https://www.zssk.sk/aktuality/zssk-planuje-modernizaciu-nocnych-vlakov/
Treba čítať s porozumením.
Je tam jasne napisane NOVE VOZNE. Ale vklude si to obkecavaj kolko chces.
Neni to poprve, co ZSSK propaguje reko-vozidla (vozy i lokomotivy) jako nove. Hezky to falsuje prumerny vek vozidel.
Neviem kto to dizajnoval ale urcite niekto kto vobec necestuje vlakom. Len z fotiek vidno ze nemyslel ze kde ulozi cestujuci batozinu.
Intuitivně by dávalo smysl, kdyby byl úložný prostor pod/nad uličkou, ale otázka je, jestli ho tam skutečně někdo postaví.
Z Viedne do Tatranskej Lomnice by to bolo najlepšie v lete aj v zime
Kde v T. Lomnici chces robit udrzbu (+ plnenie + vyprazdnovanie) ?
Inteiérové řešení lehátkových vozů na mě působí výrazně lépe, než těch lůžkových. U nich mě rovněž překvapuje pouze jeden pár nástupních dveří na vůz. Jistě ŽOS Vrůtky nejsou žádná Škodovka, aby jim pořád nefungovaly dveře, ale jedny na vůz mi přijdou docela málo, i přes delší doby pobytu ve stanici. Přecejen do takového vlaku budou nastupovat cestujcí s větším množstvím zavazadel. Rovněž si myslím, že dvoupodlažní uspořádání lůžkového vozu umožňuje zajmavější alternativy uspořádání, než jsou zde prezentovány: Například by bylo možno ve spodním patře udělat lůžková kupé tak, jak jsme zvyklí z běžných lůžkových vozů (byť maximálně pro dva cestujcí,… Číst vice »
Málokteré WLABmz má více než jedny dveře a funguje to.
Jel jste někdy spacím vozem? A jak jste nastupoval? Mohl jste si vybrat nástupní dveře nebo jste musel nastoupit těmi, u kterých stál průvodce? (často má průvodce na starosti 2 vozy a pak se do obou nastupuje dveřmi „uprostřed“ – z tohoto pohledu je lepčí mít ve voze 4 dveře, ale není to kvůli rychlosti nastupování)
Musím se přiznat, že si nevybavuji, zda-li byly noční vlaky, kterými jsem jel, vybaveny dveřmi na obou koncích vozu, nebo ne. Nicméně si nevybavuji, s vyjímkou mojí první jízdy s JLV, že by steward stál u dveří. (vždy se jednalo o lůžkový vůz OBB, v podstatě shodný s tím budapešťským).
Já jsem jel European sleeperem a nastoupil jsem sám – ono to stálo v každé stanici jen pár minut, tak by asi „průvodce“ nestihl vylézt a něco organizovat. Průvodce přišel až docela pozdě, když už jsme jeli.
Lůžkové/lehátkové vozy mají citelně menší počet pasažérů (30-40 na vůz) takže pokud náhodou všichni nevystupují na té stejné (krátké) zastávce, musí to v pohodě jedněma dveřma projít…
Kupé bych bohužel potřeboval „co nejmenší“ abych případně mohl zaplatit druhé lůžko tak abych nikoho netrápil chrápáním. Ve troj/čtyřmístném kupé už to prakticky nepřipadá v úvahu, to už bych si mohl rovnou zaplatit „taxíka“ který navíc pojede kdy chci kam chci a ještě pojede rychleji…
Copak? Letectví Bratislava-Košice se rozvíjet nebude? Kdyby dokázali stlačit jízdní dobu na železnici mezi Bratislavou a Košicemi pod 4 hodiny zavedením rychlosti 200-230 km/h v modernizovaných a nových úsecích, žádné noční vlaky by potřeba nebyly.
Takže na devátou do Blavy hurá z Košic ve 4:30? Super nabídka. 🙂
WTF not? Tak jednou půjdu o dvě hoďky dřív spát… místo cesty 12h. 4h v solidní sedačce (s možností se projít) není problém, takže mj. levnější…
Cesta 12 hodin minus doba spánku = 3-4 hodiny. Cesta 4 hodiny = asi 5 hodin. A usnout “na povel” dřív, než je člověk unavený, taky umí málokdo (zejména cca v 19-20 hod), nehledě na možnost programu předchozí den.
Nojo, uznávám že to beru dost podle sebe, pro mě by 4h v jedničce umožňovaly to vklidu dohnat poklimbáváním…
Vidím problém v tom že aby „to vycházelo rozumně“ jde splnit jen pro jisté kombinace časů a vzdáleností, a pak to potřebuje celkem omezená skupina lidí čili je to „malosériovka“ (nemluvím jen o výrobě) což dost zvedá cenu a tím pádem je ta skupina ještě menší… mrtvý cyklus…
Vyšší rychlost vlaků by to řešila elegantněji. Jakmile budou mít dostavěnou dálnici, bude to tvrdá konkurence…
200 – 230 km/h ? 😃😃😃
Slovensko nie je ochotné prerobiť celú trať BA – KE ani na 160-tku.
Tak to su zvědavý, co z těch patrových vozů vykouzlí. Už toho mají hodně za sebou. Jejich provoz u ÖBB je dost problematický. Úplně nevěřím, že z toho ve Vrútkách zvládnou udělat spolehlivé vozy.
Není trochu zavádějící říkat o těch patrových vozech, že budou nové, když za sebou mají alespoň 30 let provozu?
ZSSK ich nikde za nové nevydáva.
Prvé nové vozne by mohli byť nasadené do prevádzky už v roku 2026.
https://www.zssk.sk/aktuality/zssk-planuje-modernizaciu-nocnych-vlakov/
Neni to poprve, co ZSSK propaguje reko-vozidla (vozy i lokomotivy) jako nove. Hezky to falsuje prumerny vek vozidel.
Úmysel aj vizualizácia dobré, otázka je, či sa to nakoniec bude realizovať (podobne ako trať do Čiernej nad Tisou, ak si dobre vybavujem). Druhá vec je vybavenie interiéru – vidím, že nie všetky lôžkové kupé budú mať aj umývadlo. A posledná vec, vzhľadom na stav našich tratí vnútroštátny nočný vlak stále dáva časovo zmysel, žiaľ.
Tých otázok je viac. Majú to dostať ŽOS Vrútky bez súťaže? Na základe čoho?
A nemala podobné second-hand vagóny u seba Yosaria, ktorá stále nie a nie rozbehnúť ten ich projekt nočného vlaku?
Jak bez soutěže? Vrútky vyhráli (jako jediný uchazeč) ve výběrovém řízení:
https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie/vyhladavanie-dokumentov/detail/3526565
Sú to vagony Yosaria zaparkované u ŽOS Vrútky. Teraz asi tie vozne patria ŽOSke.
Tender bol. Zúčastnil sa ho jeden jediný uchádzač.
Celé je to zosnované, aby ŽOSky mali zákazky. Na MinDop a ZSSK sa na viac nezmôžu.
Ďakujem, tak už to do seba zapadá.
Pragmaticky: nie je to najhorší kšeft, ale dúfam, že to nepokazia. Mám obavy, že ZSSK design vlastnými silami nezvláda a ŽOSka nemá nikoho s vkusom a skúsenosťami.
Tie vozy vyše roka stáli po celom areáli pod holým nebom. Takmer do každého zatekalo. Teda nájsť vo vnútri huby a prepadnúť sa cez podlahu nie je žiadny problém. Nakoľko sa naťahujú o cenu a robiť to bude ŽOS, zázrak od toho nečakajte.
Tak tam, kde bude podlaha mezi spodním a vrchním patrem shnilá, se udělá luxusní mezonet 😛
V těch vozech je voda aj při normální údržbě u ÖBB. Stačí, když si někdo v těch deluxe kupé nahoře pustí sprchu a nešťastník dole má najednou sprchu taky.
A není Slovensko na noční vlaky trošku moc malé..?
Jako chápu, infrastrukturu mají mizernou, takže musí jezdit pomalu, ale až takto..?
(osobně tipuji, že si někdo na ministerstvu všimnul se zpožděním trendu v západní evropě, tak se jej beze smyslu snaží naroubovat doma)
Nie. Pochádzam z Humenného – mladý človek z tejto oblasti, ktorý ide na vysokú školu sa väčšinou pozerá čo najviac na západ. Ja som skončil v Prahe a keď som bol na gymnáziu po niekoľkých rokoch, tak na poznámky, že Praha je ďaleko som reagoval, že aspoň máme možnosť priameho vlaku. Čo by za to dali ľudia zo stredného Slovenska, ktorí musia x-krát prestupovať. Nočný vlak je pre nás to jediné čo nás rozumne spája so svetom. Inak sa musí človek terigať najprv do Košíc a potom cez celú republiku po starom koridore. To zaberie minimálne pol dňa (ak vyrazíme… Číst vice »
Tak ono to nemusí jezdit jen Bratislava-Košice, žejo.
Taky nezapomínejme, že tady bývala doba, kdy mezi Prahou a východním Slovenskem jezdily čtyři noční vlaky denně, včetně mnohem atraktivnějších časů pro spojení Praha-Ostravsko a Praha-Žilina, což je dneska časově nepoužitelné. Své zákazníky to mělo, ale letité vozy už nebyly na úrovni (i když stejná liga jako lehátka RJ a často čistější).
Moc malé na noční vlak není nic, kde se jede víc než cca hodinu-dvě. Jasně, “tři hodky se zvládnou na sedačku” – ale výsledkem pak je vstávání ve 3 ráno, má-li být jednání v 8 hod.
Není malé, kdyz tomu pomůžete pomalým vlaky, které koňskému/volskému povozu nekonkurují zbytečné moc. Ta lepší část pak je, že tím pak budou jezdit hlavně na dotovaný jízdné a pro ty, co by si to platili sami to nebude zajímavé vůbec.
Na vnitro v noci staci, kdyz pojedou ve vlaku 50 – 60 km/h.
Muzou taky na trasu Praha – Kosice / Zvolen.
Zdá sa mi alebo ten sklápací stolík so zrkadlom pri posteli je ako 1k1 s nightjet2 kapsulami? Tak uvidíme, či keď dvaja robia to isté….
Kde jsou ty nové lůžkové vozy, co ŽSSK slibovaly (https://zdopravy.cz/velka-promena-nocnich-vlaku-na-slovensku-zssk-chce-poridit-az-24-novych-luzkovych-vozu-233857/)? Tyhle vozy jezdily kdysi v Německu na Citynightline.
Ale zase je jich momentálně ve Vrútkách vcelku zásoba…..teda pokud jsou volné. Po vzletných plánech Yosaria Trains zatím ani vidu, ani slechu.
Právě tohle jsou vozy po Yosarii. Ta to vzdala.
Ta Yosaria akosi má smolu v podnikaní…Najprv chceli postaviť Yosaria Plaza z bývalého obchdého domu Prior v Ružinove, dodnes tam stojí len skelet z toho obchoďáku už 20 rokov – volajú to Hirošima…
https://www.yimba.sk/yosaria-plaza/hanba-ruzinova-speje-k-zaniku-nove-centrum-ruzinova-sa-konecne-pohlo-ziskalo-zasadne-stanovisko
No a podnikanie v železničnej doprave im akosi tiež nevyšlo…
https://www.aktuality.sk/clanok/SgMS2L5/vlastni-jednu-z-najvacsich-vil-v-bratislave-mal-aj-znamu-hirosimu-statnemu-cargu-vsak-nezaplatil-za-opravu-rusna/
Modernizaci nočníCH vlaků 😉
Jaké nočni vnitrostátní vlaky jezdi na Slovensku? Bratislava – Humenné. Jeste něco dalšího?
Jezdil (když nebyly výluky) Bratislava – Zvolen – Košíce – Prešov.
aj ta bola este pred vylukou skrátená do Košíc
čo bola škoda, lebo Poľana z Prešova bol dobrý nápad, konečne aj Prešovčania mali priamy vlak do Bratislavy cez noc bez prestupu v Kysaku na Zemplín. Je otázka, či sa ešte Poľana niekedy vráti. Dokonca ku koncu tam jazdil priamy lôžkový vozeň Prešov – Košice – Zvolen – Bratislava – Brno neskôr predĺžený až do Prahy. Naposledy išiel v roku 2021…
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=ZSSK&cislo=800&rok=2021
Jojo párkrát jsem s tím je právě do Brna. Z Košic ale i třeba z Roznavy a Plešivce. Po Brno to jezdilo plné.
Naposledy jel na jaře 2024. Nebo než začala výluka na trati 150. Nepamatuji si už od kdy přesně byla.
„Díky novým vozům chce například linku z Humenného do Bratislavy prodloužit až do Vídně.“
Vďaka zadrôtovaniu Humenného odpadne preprah v KE, t.j. kratší cestovný čas, ktorý skráti aj samotný pohon elektrinou KE – HN.
Čo však bude s vozňami ráno po príchode do Viedne? Čistenie, zbrojenie a celodenné státie tam nebude lacné alebo pôjdu naprázdno do BA a večer naspäť?
Možná kdyby sousedé vážení napřed rekonstruovali tratě a pak modernizovali vlaky, bylo by to rozumnější… Pokud jste někdy poslední dobou jeli ze Žiliny na Košice, víte, o čem píšu… Ale na druhou stranu – má to logiku… Vlak na celou noc (minimálně) a pomalé drncání krásně uspává😅
Právě, noční vlak z Blavy do Košic nebude mít smysl pokud se ta trať moc zrychlí 🙂 Ne, vážně, to prodloužení do Vídně se hodně nabízí, snad se to povede, když už tam konečně sú tie drôty.
Hele, to je slabá hoďka navíc… To by muselo střihat aspoň do Innsbrucku, kdyby se to na Slovači opravilo…
No, tak zase není účelem aby to Bratislavou projelo ještě uprostřed noci 🙂
Kto s nimi bude cestovať? Študenti a otroci fabrík, ktorí majú i tak v BA nejakú posteľ, takže príchod pred 5. h. ráno dospia v cieli svojej cesty.
To znamená posun, odstavení, vycucání fekálií, vyzbrojeni vodou, úklid a čisté povlečení za vídeňské ceny. Nebo se to vrátí soupravově zpátky do Bratislavy? A co když náhodou ráno ve špičce nebude kapacita mezi Stadlau a Erdbergelände pro nesystémový vlak?
ZSSK nasadzuje svoje lôžka aj na vlak do Splitu, ďalej sa ponúka aj nasadenie na nočák do Prahy, teoreticky tie po reko môžu následne vypomáhať aj na Metropole..
ZOS Vrutky a ZOS Trnava. To je ale sok…
Po Dunihlavu bude Bolizad…
Mečiarovi kamaráti stále kraľujú v ZSSK. 🤮👎