Obrazem: Sloužil jako polní šatna. Teď bude opravený „erťák“ jezdit na pražské retro lince

Zrekonstruovaný autobus Škoda 706 RTO pro pražskou retro linku. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýZrekonstruovaný autobus Škoda 706 RTO pro pražskou retro linku. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Na historickou autobusovou linku K zamíří nově zrekonstruovaný krasavec Škoda 706 RTO.

Pražský dopravní podnik (DPP) doplnil vozový park retro autobusů o Škodu 706 RTO MTZ. Vůz byl vyroben na sklonku roku 1970 a původně jezdil pod evidenčním číslem 141 na pravidelných linkách MHD v Jihlavě.

V neděli ho DPP poprvé vypraví v rámci retroprovozu na lince K. Kromě toho jej plánuje využívat na zážitkovou turistiku v Praze a okolí. „Erťák“ na retro lince K nahradí kloubovou Karosu ev. č. 6380, kterou podnik plánuje prodat.

Polokružní autobusová linka K z větší části kopíruje trasu historicky první trolejbusové linky v Praze, která jezdila z vozovny Střešovice přes Bořislavku a Hanspaulku ke Svatému Matěji.

Nejnovější přírůstek vozového parku retro autobusů DPP je totožný s vozidly, které v 60. letech 20. století jezdily v pravidelném provozu veřejné dopravy v Praze. V jihlavském dopravním podniku sloužil do roku 1977, kdy byl odstaven.

Následně v roce 1978 jej podnik prodal do nedalekého JZD Dolní Cerekev, kde autobus sloužil jako šatna pro zemědělce na poli.

V 90. letech autobus zakoupil soukromý majitel, který s ním v Jihlavě výhledově plánoval retro a zážitkové jízdy. V roce 2021 na vozidle nechal provést kompletní generální opravu.

Záměr na retro jízdy v Jihlavě nevyšel, kompletně zrenovovaný autobus byl nakonec určen na prodej. Toho jsme využili, protože těchto autobusů po generální opravě v téměř bezvadném technickém stavu už mnoho není,“ uvedl technický ředitel DPP – Povrch Jan Šurovský.

V dílnách v garáži Hostivař DPP na vozidle vyměnil jedno rozměrově nepřesné zadní okno a opatřil jej samolepkami tak, aby vypadalo stejně z přelomu 60. a 70. let 20. století. Nově nese symbolické evidenční číslo 4781, které odpovídá poslední sérii tohoto typu autobusů dodané do DPP v roce 1968.

Náhrada trolejbusů, pak rychlé stažení z provozu

Řidič musí nastupovat vlastními dveřmi zleva, protože vpravo má motor. To znamená, sice může vstoupit do salonu, ale musí přelézt ten motor,“ podotkl Šurovský. Dodal, že právě tento typ masivně nahrazoval v Praze v té době rušené trolejbusy.

Zrekonstruovaný autobus Škoda 706 RTO pro pražskou retro linku. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný Zrekonstruovaný autobus Škoda 706 RTO pro pražskou retro linku. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný Zrekonstruovaný autobus Škoda 706 RTO pro pražskou retro linku. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný Zrekonstruovaný autobus Škoda 706 RTO pro pražskou retro linku. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný Zrekonstruovaný autobus Škoda 706 RTO pro pražskou retro linku. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný Zrekonstruovaný autobus Škoda 706 RTO pro pražskou retro linku. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný Zrekonstruovaný autobus Škoda 706 RTO pro pražskou retro linku. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný Zrekonstruovaný autobus Škoda 706 RTO pro pražskou retro linku. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný Zrekonstruovaný autobus Škoda 706 RTO pro pražskou retro linku. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný Zrekonstruovaný autobus Škoda 706 RTO pro pražskou retro linku. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný Zrekonstruovaný autobus Škoda 706 RTO pro pražskou retro linku. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný Zrekonstruovaný autobus Škoda 706 RTO pro pražskou retro linku. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Jsou to vlastně velmi masové autobusy dodávané od roku 1959. A ačkoliv už v půlce 60. let vyjel model ŠM, který byl proti nim nízkopodlažní a motor měl pod podlahou, tak přesto se ‚erťáky‘ do Prahy dodávaly ještě dalších 10 let,“ dodal.

Jejich provoz pak velmi rychle skončil na přelomu let 1978 až 1979, přestože některé kusy byly ještě relativně nové.

Rychlost až 66 km/h

Tento typ autobusů vývojově navazoval na vozidla Škoda 706 RO.

Základ autobusů tvořil podvozek Škoda 706 RTO vyráběný v tehdejším národním podniku LIAZ v závodě v Mnichově Hradišti. Motor, který měl uložen nad přední nápravou, byl vznětový řadový šestiválec s přímým vstřikem paliva, vybaven dynamem a spouštěčem PAL Magneton. Objem válců byl 11 781 cm3 , výkon 117,6 kW (160 koní), vozidlo dosahovalo maximální rychlosti 66 km/h.

Sedadla měla latexové polštáře potažené PVC, u pozdější dodávek byl strop tapetován plastickou kůží. Autobusy dodávané od roku 1965 už neměly stanoviště průvodčího. Obsaditelnost vozidel nebyla u všech sérií stejná, lišila se ubíráním či přidáváním sedadel.

Jednotlivé dodávky se také lišily provedením okenních ventilací. Některé vozy měly výklopnou nebo posuvnou horní úzkou část ve všech oknech, některé jen u každého druhého okna.

První autobusy Škoda 706 RTO MTZ DPP zařadil do svého vozového parku a na pravidelné linky v roce 1959 (celkem 23 vozů ve dvou sériích, původní ev. čísla 127–151). Poslední sérii 39 vozidel DPP odebral v roce 1968.

Celkem DPP odebral a provozoval 489 autobusů tohoto typu. Na dodávky tuzemských autobusů 706 RTO navázaly v letech 1973 až 1975 ještě dodávky licenčně vyráběných autobusů Jelcz MEX 272 shodné, a ve své době již velmi zastaralé koncepce. Provoz typové řady vycházející z typu 706 RTO byl ukončen v roce 1979.

Tagy dpp Jan Šurovský. muzeum MHD Retrobus
43 komentářů