Obrazem: Šlechtična a Sergej testují zatížení dokončované druhé koleje Branického mostu
Na mostě zároveň finišuje instalace stožárů a trakčního vedení.
Na pražském Branickém železničním mostě probíhají zatěžovací zkoušky jižní části konstrukce. Stavbaři na ní dokončují nové kolejiště, které bude zprovozněno příští čtvrtek.
Most byl původně postaven jako dvoukolejný a těleso tratě je tak vybudováno. Při stavbě však byla v severní části tratě položena jen jedna kolej. Druhá kolej, položená na Branickém mostě, byla později po provedení zatěžovacích zkoušek mostu snesena a vlaky tak přes půl století jezdily pouze po jedné.
Před rokem se most kvůli zdvoukolejnění a rekonstrukci uzavřel, provoz na první koleji se obnovil začátkem července.
Během zatěžovacích zkoušek expertům z Kloknerova ústavu ČVUT asistuje parní lokomotiva Šlechtična z plzeňského depa. Z Plzně ji na místo dotáhla dieselová lokomotiva Sergej z železničního muzea v Lužné.
Šlechtična by sice cestu zvládla i sama, pro testy je však podle mluvčího Správy železnic (SŽ) Davida Kábeleho důležitá její normovaná hmotnost 170 tun včetně vody a uhlí. Strojvedoucí lokomotivy však upozorňuje, že parní stroj je přesto roztopený, jelikož ve „studeném stavu“ nesmí být Šlechtična tažena kvůli hrozícímu opotřebení. Po depu se navíc pohybuje pouze vlastní silou.
Trať na mostě bude uzavřena i během pátku, kdy se bude měřit chování konstrukce bez zatížení. Na mostě zároveň finišuje instalace stožárů a trakčního vedení, aby mohla být nová kolej vedoucí až na Kačerov za týden zprovozněna.
Odšpuntováno. Na Branický most se vrátily vlaky, zatím stále jen na jednu kolej
Bude představovat podstatné navýšení kapacity, které pomůže dopravě v situaci, kdy se postupně omezuje provoz železničního mostu pod Vyšehradem. Od prosince budou přes Branický most jezdit i Západní expresy, už v červenci na něj zamířila téměř veškerá nákladní doprava.
👌 Branický most prošel těžkou zkouškou!
Odolnost této klíčové železniční spojky prověřily dvě impozantní lokomotivy – historický dieselový Sergej, vážící přes 110 tun, a majestátní parní lokomotiva Šlechtična, která dosahuje hmotnosti téměř 170 tun.
Test ukázal, že most po… pic.twitter.com/jQswJWejs4
— Správa železnic (@Spravazeleznic) October 17, 2024
Přestože bude most dvoukolejný, na levém břehu Vltavy směrem na Radotín ústí do tunelu, který pojme jen jednu kolej. Ten byl sice v 50. letech 20. století stavěn jako dvoukolejný, nyní však již normám nevyhovuje a jeho přestavba by byla neekonomická.
Podle mluvčího je však jednokolejný úsek dlouhý jen několik set metrů a díky dispečerskému řízení to výraznému navýšení kapacity tratě nevadí.