Obrazem: Škoda ukázala první vyrobenou tramvaj Forcity Plus 52T pro Prahu
První představení tramvaje Škoda Forcity Plus 52T v Plzni. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný
Tramvaj Škoda Forcity Plus 52T vzniká jako zcela nový typ, má tak svá specifika.
vážně si nemůžu pomoct ale 29T/30T kór z poslední dodávky prostě vypadají lépe a moderněji a to i v interiéru. Docela škoda, že se jen neudělala 29T na klasický rozchod s pražským nátěrem
https://images.app.goo.gl/NzqbUJKahKNaPGpJ6
Ať koukám, jak koukám, tak nikde nevidím stěrač ani uchycení na předním okně?? 🤔
Čekal jsem, že odvedou lepší práci, že vychytají detaily. Použili staré informační panely – chybí RGB zobrazení v zahraničí běžné a zadní strana panelů uvnitř vozu zůstává nevyužitá. Dalším nedostatkem je překrývání venkovních displejů otevřenými dveřmi. Tlačítek pro otevírání dveří je málo, jsou špatně rozmístěná a nejasně označená. Z pohledu řidiče nevhodná ergonomie, sedačka je nepohodlně usazená, použité materiály jsou tvrdé a ostré hrany u kolen a navíc chybí jakékoli odkládací plochy. Designově tramvaj působí jako stroj z roku 2005. Zdá se, že na ní spolupracovali především technici a inženýři, ale zapojení designéra tu chybí. Bohužel, tramvaj se za mě… Číst vice »
Souhlas. Navíc ty ovládací moduly řidiče vypadají jak ze starého traktoru.
Designera by to chtělo jako sůl.
Proč má ta naprosto nesmyslné otvíratelná okna když má normálně už klimatizaci? Zbytečně to zhoršuje výhled a bylo by mnohem hezčí kdyby okno bylo z jednoho skla celé.
A když se klimatizace pokazí, tak se tramvaj odstaví?
To poznáte při výpadku elektroniky. Výhled vzhůru vůči tomu asi není tak zásadní. Horší by byl reklamní polep s průhledem tečkami.
Taky si říkám že je to zbytečné a dokonce v jednom videu z představení tramvaje jeden novinář krásně ukázal,jak se lidé mohou z takto velkých okem krásně vyklánět ven..v ČR opravdu bezpečné. Čekám kdo si první urazí hlavu o nějaký sloup. Ale hlavně si říkám, jak to řeší třeba soudruzi v NDR u NGT DX DD která skoro žádná otevírací okna nemá, případně jen nízké výklopné (taky když se porouchá klima odstaví celou tramvaj?) Myslím že i TINA pro Halle zrovna moc oteviracich oken nemá, stejně jako nová verze tramvají pro Berlín. A nové tramvaje pro T1 v Ile de… Číst vice »
nevím proč ty minusy – tramvaje ve světě se opravdu nedělají s tak velkými otevíracími okny a ještě šoupacími. Díval jsem se na všechny modely dodané v poslední době do různých měst v EU a fakt nikde jsem neviděl šoupací okna skoro do půlky skel.
Tak ohledně potřebě otevíratelných oken by se dalo polemizovat ale když už otevíratelná tak šoupací protože výklopná jsou absolutně nepoužitelný. Výklopná okna jsou zlo který nemělo vůbec v MHD vzniknout jejich užitná hodnota je prakticky nula.
Rozuměl bych otevíracím oknům, co by měla zámek na čudlík z kabiny.
Další jednosměrná potvora, KT8 na furt.
To se spíš dočkáme oboustranné modernizace T3…
Kdo by takovou blbost dělal…..
Áha, soudruzi ve svazu už nás předběhli.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/10/%D0%9C%D0%A2%D0%A2%D0%90-2_5888_01.jpg
myslíte soudruhy z NDR? https://images.app.goo.gl/SEAH5Pc2zWzf1Gtk9
ale fakt je, že je to T4D-z
A proč chodit tak daleko, co do vzdálenosti i času?
https://olomouc.eu/administrace/action/repository_foto.php?x=970&y=610&zachovat_proporce=1&file=gallery/articles/14_/14033/tramvaje-2013-107.webp
Hm, nojo, když Praha nakupuje „hlavní typ“ v počtu stovek kusů, to pak není úplně pravděpodobné že by takový „hlavní typ“ byl oboustranný… je tam příliš mnoho kompromisů které se musejí „obětovat“ (v otázce vnitřního rozložení hlavně, využítí prostoru, ale nakonec i ceny = dvakrát víc dveří, kabin řidiče atd.) aby tramvaj byla obousměrná.
Takže aý někdy bude nějaká „menší“ série (jenom tak několik desítek kusů) tak ty můžou být reálně obousměrné.
Nebo udělat jednu zakázku na obě uspořádání jako Varšava?
Varšava měla jednu zakázku na tři uspořádání – jednosměrné, obousměrné a krátké jednosměrné. Těch krátkých myslím nakonec nebylo mnoho a koncepčně jsou vlastně velmi podobné tramvajím Astra nebo Trio, jen podvozky jsou “otočné” . Spíš jsem zvědavý jestli se do nového výběrka ve Varšavě Škoda přihlásí, jednou už málem vyhrála a nyní místní DP nepožaduje nový typ ale stačí něco už vyrobeného což zrovna 52T je prakticky shodná s Hyundai Rotem co tam jezdí nyní – koncepce, počet článků…pomalu o rozmístění dveří je skoro stejné.
Nejhezčí fotky paradoxně na webu o autech
https://fdrive.cz/clanky/supertramvaj-pro-prahu-uz-jezdi-a-vychutnava-si-oblouky-13900
Také si dovolím zpětnou vazbu, respektive upozornění na nedostatky jinak kvalitní práce ↓ Největší slabinu vidím v implementaci LCD displejů: a) Absence RGB zobrazení omezující možnosti variabilního zobrazení informací, zejména v situacích, kdy je třeba odlišit různé linky nebo poskytovat dynamické vizualizace. Například v případě výluk by RGB displeje umožnily lepší kontrast a čitelnost, což by cestujícím usnadnilo orientaci. b) Nevyužitá zadní strana bočního LCD panelu z vnitřku vozu. Když už tam to hluché místo je, mělo by se využít. Další nedostatek spatřuji ve špatném nalakování vnějších krytů kol, které se nedrží vizualizace ani standardů nátěru PID. A do třetice… Číst vice »
RGB panely jsou zlocin pristupnosti. Pulka naroda nosi bryle, index lomu i te nejobycejnejsi cocky je 1.50, casteji 1.6 ci 1.7. Takove “bile” cislo tvorene nikoli fosforem krytou jednou LED, ale RGB trojici LED uvidite 3x uz od dvou dioptrii a za jizdy je to jen duhova cmouha…
Jakože nám je prvně olítají (homologace) v Plzni a pak na je dají do Prahy?
Asi jako všechny tramvaje Škoda co jezdí v Praze.
Nikoliv. Tramvaj projde homologací v Praze.
Osobně jsem rád, že je to tramvaj (pouze) pro Prahu.P.S.Nejsem z Prahy
Osobně se mi mnohem více líbí Brněnské EVIČKY..(Draci) ,takže mne mínusy nechávají v klidu.Ale je pravda , že Praha je Praha,to máte marný…..
Evičky jsou zbastlený tramvaje na první pohled, které design ani nepotkaly (viz třeba polský Modertrans, který umí dělat levné a zároveň moderně vypadající tramvaje). Akorát je místo v Krnově smontovali v Brně. Takový humus nepatří ani do Mostu. Ale proti gustu…
… Ta opadaná zeď na prezentačních fotkách skvěle vystihuje mentalitu firmy…
… Takových věcí tam je víc než dost…
… Nejabsurdnější je to, že díky děravé
střeše na vás při svačině prší a po dešti ještě několik dní stále zatéká…
… Nikoho to nezajímá protože, instalací fotovoltaiky se poškodila střecha, ale protože to byla firma ,, spřízněného prominenta “
neřeší se nic…
Takže tedy víte, že tam kvůli děravé střeše prší, ale stejně si tam jdete sednou na svačinu? 🙂
Dělal si někdy v takové fabrice? To si nemůžeš jít sednout na kdejaký patník nebo bednu, na svačiny jsou speciálně určená místa a běda jak budeš žrát kde nemáš…
Interiér je proti 15T krok zpět, ale to se dalo čekat. 15T je podobný příběh jako víděňské ULFy – high-tech tramvaj, která je velmi sofistikovaná, a tudíž drahá. Takže bude nahrazena typem sofistikovaným méně, ale za to levnějším.
přesně tak, tahle tramvaj je hoodně krok zpět. Provedení interiéru (bílá lednice”) – kde je designově řešený strop, různé barvy atd. oproti tomu tuctově vypadajícímu nemodernímu interiéru kde světla vypadají jak zářivky z 80. let? Navíc koncepce je to vlastně již trochu zastaralá i když se k ní občas vrací i Alstom (T1 Paříž) nebo Hyundai Rotem (tam je ale od nich tramvaj spíš úlet od výrobního programu), jinak jsou prosazovány většinou koncepce s plně otočnými všemi podvozky (až na Pesy s krátkým středním článkem – Vratislav, Tallin, Kyjev, Moskva a vlastně už i Ufa). Design je subjektivní ale oproti… Číst vice »
Jistěže bude. Přece tam nenapíšou těch 250 rovnou, ještě by se tam vetřel nějakej nezvanej host ze Švejcar a co pak…
Jak v čem.
15T byla v mnohém hodně progresivní a uložení podvozků mezi články vytvořilo krásně prostorné salony.
Jenže pak kvůli limitaci hmotnosti stejně v tom salonu zůstaly sedačky 2+1 a k tomu úzké tunýlky mezi články, takže pohyb ve vozidle se dost zhoršil a vznikla úzká hrdla. K tomu se pak přidala náchylnost koncových podvozků k poškození, a raději se zvolilo něco jiného.
V 52T budou nepříjemné hlavně ty čtyřsedačky nad podvozky, ale zase v harmonikách a u dveří bude místa daleko víc a výměna cestujících tam bude komfortnější. Takže uvidíme v praxi.
jako limitace v 15T sedačky 2+1, tak tady máme pro jistotou 2+2 a velmi úzkou uličku mezi nimi – holt pokrok nezastavíš
Přesně tak, 15T vypadala extrémně progresivně papírově. Praxe ukázala, že ta revoluční koncepce přinesla tolik omezení nejen v interiéru, že výsledek nijak dobrej a praktickej není. V Praze vyčnívá coby jednookej král mezi slepými jen díky tomu, že 14T byl ještě větší průšvih a cokoli dalšího, co tu jezdí (T3, Wany, Kačeny) je koncepčně víc jak půl století starý.
90 let starý. PCC vozy šly do výroby památného roku 1935…
náchylnost koncových podvozků k poškození – takže se u 52T zvolilo to absolutně stejné řešení podvozku až na konci skříně. Technicky je to jiný podvozek. Ale koncepčně stejné
Ne, tohle má klasické nápravy. Veliký rozdíl vzhledem k podstatě těch problémů s 15T.
k designu – zástěna kabiny řidiče v 52T – bílá plná stěna bez designu, naprostou otřesná jak vážně z 89. let – proti tomu zástěna u 15T z kouřového skla, s výrazným designem…je to prostě smutné, ona i u 14T je hezčí a to je té tramvaji 20 let!
To tmavé sklo v 15T se dodělávalo fóĺií až v depech a není to ve všech vozech. Taky se přidávalo těsnění kolem dveří. Skleněná stěna v 15T je za mě jako řidiče dost nepovedená a hlavně dveře, které se otvírají do salónu, při otevření je v obsazeném voze na prvním místě náraz do něčího ramene nebo do zad.
Zde ta plná stěna kryje bedny s jističi a dalšími věcmi. Kabina není zbytečně tak velká.
nevšiml jsem si, že by 15T existovala v jiné verzi než se zatmavenou zástěnou.Už i prototyp ji měl tmavou. Za mě prostě sterilně bílá zástěna bez jakékoliv designu je příšernost v nové tramvaji která si hraje na modernost a úžasný design….
jinak můžete porovnat třeba s téměř stejně dlouhou, obousměrnou tramvají za poloviční cenu pro Poznaň, ano podvozky alá EVO mají svou daň v podestách ale vzhledem k tomu jak jsou jinak tramvaje EVO na diskuzích chváleny, tak to nebude takový problém. Je tam i foto interiéru a když si odmyslíte zelené sedačky, tak to pro mě působí prostě moderněji.
https://www.cs-dopravak.cz/do-poznane-dorazila-prvni-z-30-inovovanych-tramvaji-moderus-gamma/
jen mám asi problém s čistě bílým sterilním lednicovým interiérem bez designu.
Můžete mi vysvětlit čím? Protože já to prostě nevidim nebo ještě lip co dělá interiér zastaralý?
Nebojte, on ji dopravní podnik „vylepší“ nějakou reklamou.
Jsou i vozy 15T, které mají stěnu téměř čirou. Ze salónu to tolik nepoznáte, protože kabina není tak prosvícená. A občas to řidič doplní závěsem, aby si nepřipadal jak za výlohou. I řidiči přes odbory občas přijdou s nějakými požadavky, takže v 15T je v kabině i šatní skříňka, kterou jsem za ty roky nikdy nepoužil. Taky je u dveří prostor pro ledničku, ta se nikdy neobjevila, tak ten výklenek používáme pro plechovku s pískem. zmenšením kabiny zbyl prostor pro ty sedačky hned za stěnou, kde sice koukáte „do zdi“ ale zase jsou lidé, kterým se takové místo líbí, protože… Číst vice »
Koukání do stěny ale není nutnou podmínkou bytí mimo pohyb ostatních a čtení si. Co když si zrovna číst (nebo dokonce civět do přechytralého telefonu) nechci, a toto místo na mě zbude? Podobně nešikovné mi přišly sedačky nad sníženou částí KT8D5, místo výhledu do prostoru a zad chráněných stěnou, i když chápu, že tam to je asi daň za neměnné umístění pískového zásobníku. Nakonec ono stínění řidiče také nemusí mít formu absolutní neprůhlednosti celé plochy, jde-li o to.
Tohle je paráda. Moderní, velkokapacitní tramvaj je naprostým základem celé MHD v Praze. A zároveň bude i dalším impulzem pro část lidí, aby přesedlalo ze svých aut do tramvají, což samozřejmě udělá z města zas o trochu lepší místo (protože jak říkám, v nynějších podmínkách, kdy většina tramvají nemá ani klimu, si hodně lidi rozmyslí, zdali vezme své auto nebo vleze do sauny).
No velkokapacitní… 32 metrů…
Takže o chlup víc než dvojce Vario LF 15,1+15,1= 30,2 m pro 2x(32+84)=232 cestujících. Nebo KT8D5M, která má 30,3 m pro 50+176=226 cestujících.
Prostě stejná specifikace jako u současných tramvají. Což tak nějak odpovídá limitu pro soupravu podle obvyklé délky zastávek na síti (podle standardu PID je na jednu tramvajovou soupravu 33 m nástupní hrany).
velkokapacitní určitě ne, moderní tak možná technologie, design tak napůl, koncepce řešení – 10 a víc let nazpět, interiér 90. léta, a tahle tramvaj určitě nebude ten decision maker pro ty co jezdí autem aby jeli raději touto tramvají…Když tramvají tak ne touto.
Velkokapacitní určitě ano-v parametrech se udává zvýšení přepravní kapacity o 50 osob oproti 15T.
Přijďte mi ukázat jednoho jediného člověka, který přestal jezdit autem, protože se mu zalíbila nová tramvaj. Fakt aspoň jednoho konkrétního, pro kterého tohle byl impuls přejít z auta do MHD.
Já :D. Jak jsem již zmínil-v lete při horkých letních dnech zvolím raději auto(ať už své, sdílené nebo taxík) kvůli komfortu.
A věřím, ze pokud bude modernizován celý “vozový park” Prahy, tak si dost lidí rozmyslí použití vlastního auta a raději ho nechají v garáži.
Funguje to spíš opačně, veterány jako T3 které už nesplňují ani základní požadavky na vozidla jako klima nebo nízkopodlažnost cestující odpuzují.
A nebo je spíš odpuzuje jistá část „cestujících“ bez ohledu na typ tramvaje…
To je minimální problém. Jasně, občas člověk na někoho, komu se chce vyhnout obloukem narazí, ale je to tak málo častý, že to v úvahách o tom, jak jet, v podstatě nehraje roli.
Daleko větší faktor v uvažování je kvalita té služby celkově, přístupnost zastávek, přeplněnost, vozidla, styl jízdy řidičů a ještě daleko víc strašlivá nevyrovnanost, kdy je MHD použitelná jen vybranými, převážně radiálními směry.
Koukám, že u krajních článků je zopakována stejná chyba jako u 15T a venkovní displeje jsou zase překryty otevřenými dveřmi :-((
Ale už ne z obou stran, takže se po otevření dveří už nemusí tolik zmenšovat
Stejně tak by se dala označit absence plnohodnotného vnějšího panelu na zadním čele. V situaci, kdy existují běžné spoje, které nejedou celou trasu linky by se dost hodilo, neboť člověk jdoucí k tramvaji zezadu nemá jak zjistit na které konečné daný spoj končí.
To není chyba ale vlastnost. Jinak to prostě nešlo.
Stejné umístění transparentů do bočních oken má akorát 29/30T a 52T. Všechny ostatní Škodovky této generace pro ostatní provozovatele mají transparenty v bočnici nad linií oken. Z toho bych usuzoval, že tohle byl požadavek DPP.
Lepsi pozadi na promo fotky snad ani vybrat neslo 🙂 Zejmena me zaujala ta chybejici omitka v odlesku toho svetlometu, to uz je temer umelecke dilo!
Přesně. Prezentace nejnovějších výrobků u otřískané zdi
Ještě před pár lety byla neomítnutá celá zeď… nerozumim tomu, co je za problém to udělat hezké.
Nechce se, nikomu to nevadí… 🙂 utrácí miliony za PR a pak si to takhle vytuní a úplně zadarmo. .-)
Možná jde o to, že když něco vystavíte před ošklivým pozadím, tak tomu zaniknou všechny nedokonalosti. Podívejte se na takovou Jessicu Alves, jak vždycky je vyfocená někde v temné boční uličce.
Koukám nelibě, že vítězné červenobílé schéma PID stále více vytlačují nevzhledné plochy černého laku 🙁 Tahle tramvaj už je spíše černošedá. Nejlépe působí bratislavská celočervená.
vidím že jste jeden z mnoha kteří vůbec nechápou, proč vítězní designeři vybrali právě vertikální pruhy a nikoliv stávající horizontální. Přesně z tohodle důvodu! Protože se zvětšuje zasklení boků i čel vozidel, navíc díky nízkopodlažnosti jsou okna níže a níže, tudíž za chvíli by nebylo na některá vozila ten horizontální pruh kam dávat – viz SOR NB 12/18 – černý skoro celý bok autobusu, na pruhy moc místa už není, ani se tam nevejde logo DPP a je z části vidět zevnitř nalepené na skle. Černé je tady o dost méně než na 15T. Na druhou stranu nezačerněné sloupky oken… Číst vice »
Zase jen propaganda v těch textech jako by vyrobili kdo ví co. Doufám že bude kam si konečně sednout po směru po jednom a nebudou tam jen nesmyslně překážet sedadla vedle sebe po dvou jako v předchozích verzích
No nejmíň dvě jednosedadla jsou na fotkách vidět… ale podle toho co je nad podvozkem v první části (a nepochybně i v poslední) těch „čtyřek“ bude i tak dost… ale ono se to při požadavku na 100% nízkopodlahu blbě řeší jinak… zase z toho vyjde „úzká soutězka“. Tak snad aspoň v těch nesených článcích (článku?)…
Mě by zajímalo kdo vymýšlel ty kryty otočných podvozků (první a poslední)?
Pochopil bych kdyby byli barevně opačně šedý nahoře aby navazoval na karoserii a černý proužek dole nebo celý šedý ale toto provedení co je na vozidle je divné.
Však je to taky blbě nalakované 😀
Dobrý den, jsem jediný, komu nefunguje možnost přepnout video na celou obrazovku? Je chyba na mojí straně přijímače?
mně to taky nejde..
Mě také ne.
To video má prehistorické rozlišení, čili buďte rád, že to nejde
Buďte rád, na Firefoxu video nefunguje vůbec (stream.cz – platforma pro pamětníky :-). Nicméně pokud chcete na celou stránku (v mizerném rozlišení), tak zkuste tento odkaz: https://www.stream.cz/embed/index?urlName=prvni-predstaveni-tramvaje-skoda-forcity-plus-52t-v-plzni-65220303
Mně to ve Firefoxu přehrát šlo. Možná to nejde jen ve Firefoxu na Windows? Sice to taky nešlo na fullscreen, ale to šlo obejít tím, že šlo oddělit okno přehrávače a to pak maximalizovat.
Takže se Praha zbaví toho nesmyslu s názvem 14T?
Ne, Praha se zbaví zastaralých a malých T3.
Myslím že i kdyby se dodalo všech 200 kusů, tak se Praha nezbaví všech T3. (Kromě wan samozřejmě). Protože s rozšířením sítě bude potřeba víc vozů a 200 je pořád málo. Praha je v tom podle mě docela jedinečná, protože pro většinu měst by 250 15T a 60 (57) 14T stačilo k skoro celkové obnově vozového parku. Možná je porovnatelná Varšava kde jsou dodávky také po stovkách kusů a ještě to také nestačí na vyřazení všech Konstalů
Mě napadá spíš Budapešť, tam to taky nevypadá že by se v blízké budoucnosti plánovali s T5C5 rozloučit
Copak v Budapešti a zbavit se T5, ale kolik tam ještě jezdí článkových tramvají GANZ (divím se že do nich nedají alespoň střední nízkopodlažní článek) a přitom Combina, CAF Urbos..
Nejen Ganz, ale i ty použité Duewagy z druhé ruky jim tam jezdí ve velkém.
Přesně tak!
No Bratislava má nových tramvají 90, co odpovídá 180 vozům T, ale nemůže si dovolit vyřadit T3 nebo T6, vyřazují se pouze K2 pro svou nižší kapacitu.
Dokonca sa opravila posledná súprava T3M po väčšej nehode (komplet čelo), čo už mnohí považovali za jej koniec. Ale to je súprava pre pár ľudí, ktorí vedia s TV1 jazdiť. Očakávam, že z nej bude historičák (aspoň sólo zo zadného vozňa).
14 T nejsou nesmysl a myslím že oproti tomuto jsou pořád velmi dobré. A pevné podvozky opravdu nejsou ten problém. U 52T se mi zdá, že oproti 15T je to cesta zpět. Nic moc interiér, zbytečně široký průchod mezi články (víte že v Praze jsem si jako v jediném městě na světě z těch co jsem procestoval a že je jich opravdu hodně, všiml že cestující si myslí že průchod mezi články je určen ke stání – i když je tramvaj poloprázdná, a navíc se opírají či pomalu sedají na kryty kloubů (harmoniku) která fakt není stavěná na sezení či… Číst vice »
Prostor v kloubu je ideální pro stání, zvláště pokud jedete delší trasu. Je to nejdále od dveří a tak je tam minimální pohyb lidí a tudíž nikomu nepřekážíte a nikdo neruší Vás.
Mě jde hlavně o to že konstrukčně prostor mezi články není určen pro stání a opírání harmoniku. A jestli někdo argumentuje že v kloubu je aby cestujícího nerušil nikdo další, tak takový cestující asi nemá jezdit MHD kde se vyskytuje větší množství lidí a nemá to být o tom že si stoupnu do kloubo protože nechci být „rušen“. A zkuste mi vysvětlit proč kromě Prahy si lidé nikde jinde v zahraničí do kloubů nestoupají
Ale stoupají, právě že všude v zahraničí jsou klouby široké a prostupné, ne úzký tunel jako u našich 15T. Když je interiér dělaný tak blbě, že je za dveřma plno sedaček, hlavně těch ve dvou řadách, tak už zbývají jen plošiny pro kočárky kam se člověk může uchýlit, aniž by musel každou zastávku vystupovat a nastupovat jen aby pustil lidi ven kolem sebe.
Fakt jsem nikde neviděl že by tam někdo stál když je tramvaj poloprázdná jako v Praze. Když je narvaná tak jasně že další místo kde stát není. A to opírání se o harmoniku? Přijde mi že se tím dost ničí když se do ní někdo pomalu lehne..
Pokud tam může stát když je tramvaj plná, nemůže logicky vadit když tam stojí i když je poloprázdná…
Když stojíte více zastávek, tak se přesunete do míst, kde je nejmenší výměna lidí.
Nevím, co je na tom nepochopitelného a nepřirozeného.
A samozřejmě, že i jinde si lidé do kloubů stoupají, kde jste přišel na to, že to nedělají?
Pevné podvozky se u 14T daj řešit nasazením na vybrané linky s jakž takž vyhovující trasou. Nepraktičnost interiéru z té koncepce vyplývající bohužel odstranit nejde. Když člověk jezdí s kočárkem, není dobrej ani jedinej z dosavadních pražskejch typů, ale relativně při tý bídě vede 15T dost jednoznačně, 14T je někde na úrovni Wany a Kačena ještě kousek pod nimi. O vysokopodlažních T3 se radši nezmiňuju…
Myslím, že mám rekord 9 kočárků v 15T 😀
Jak jsem psal jinde, když je jinak prázdná, jde leccos. Na Malostranský směrem na Hrad je často extrémní sport probít se dovnitř s jedním…
To tĕžko, toto bude na rozvoj. 14T ještě nejsou po životnosti!
Tramvaj 14t poškozené menší poloměry zatáčkách. Jezdí jen vhodný úseky. Asi měly zbavit dříve než budu zbavovat T3.
Za sebe bych po stránce designu ocenil menší množství černé barvy, hlavně na bočnicích. V porovnání s ostatními vozidly v PID nátěru je zde černá zastoupena snad nejvíce ze všech.
U 15T je asi černé i více, nicméně šedá to také moc nezachraňuje.
Mě se naopak zdá že všude ve světě jsou tramvaje víc a víc černé (nové pro T1 v Ile de France, Polsko, Rumunsko, Sydney,..https://images.app.goo.gl/3c7cCKVwYaQvz4px8
Nové tramvaje pro Poznaň, viz aktuální článek na ČS dopravák. Za mě jsou to trochu bláboly, že se všude kromě Prahy zbavují černé. I městský mobiliář je skoro všude v Evropě i ve světě tmavě šedý nebo černý a nikdo mi neukázal jiný příklad opaku
Černý koráb jako v odkazované fotce mi nepřipadá ani moc hezký ani bezpečný z hlediska viditelnosti, to už má lepší barevné provedení Ostrava.
Nejelegantnější je bratislavský nátěr, kombinace pouze červené a černé, u nejnovějších je i pantograf antracitový. Když je barev moc, je to jako z cirkusu.
Koukněte se na dveře 15T, červená barva je na skleněných plochách dveří dodělaná červenou fólií, jinak jsou ty dveře kromě spodního panelu celé černé.
Myslím, že černá to PIDžamo zlepšuje. Viz třeba 471, která má také hodně černé.
Proč nemůžou být LCD obrazovky i zevnitř vnejších panelů, tak jak je to u všech pražských tramvají…třeba v sudých článcích by to pomohlo 100%.
Co si budem povídat, DPP je u informačních systémů hodně zamrzlý v čase. Snad nejlépe to ilustrují ty malé oranžované LED orientace, zatímco už prakticky všude jinde se používají velké RGB displeje.
Nejlíp to ukazují soupravy metra, kde se dva roky dohadujeme o kusu papundeklu, pardon jezevčíkovi, zatímco všude ve světě je tam normálně LCD displej, kterej zobrazí asi 1000x víc informací a třeba i takovou vymoženost jako je aktuální čas, který se zatím do souprav nedostal
Přesně. I ta černá barva všude, z které se ve světe už dávno ustoupilo, tak ji Praha zavádí.
Všude ve světě jsou v metru nade dveřmi LCD panely? Opravdu všude? Na jaře 2024 v Římě, ani na podzim 2024 v Madridu jsem LCD panely s vedením linky nade dveřmi vozů metra nevidět. Ani v roce 2023 v Athénách a Lisabonu.
V klidu. V reálu nejsou až na výjimky nikde.
To jen pánové mají příliš vlhké sny…
Jedna věc je co všechno kde stále jezdí. Druhá věc jsou nově dodávané soupravy, tam už to opravdu neobvyklý není.
Oranžové displeje jsou daleko lépe čitelné (za nejrůznějších světelných podmínek) než barevné. I oranžová na RGB panelu je na tom o dost hůře…
Zrovna večer a v noci se oranžová ztratí v záplavě veřejného osvětlení, i když se pomalu přechází na teplou bílou. Bílá na RGB panelu nebo čistě bílá by měla být víc svítivá než čistá oranžová a oproti černému pozadí bude podávat maximální kontrast. A barvou snadno indikujete nějakou výluku nebo mimořádnost. Dnes když jede tramvaj do vozovny s inverzním nápisem tak si toho moc lidí nevšimne a další zastávku se diví, že to nejde jinam, protože číslo to má přece stejné.
Jo bílá je nejlepší, líbí se mi to v Budapešti, když vedle sebe stojí starší autobus s oranžovou a novější s bílou, čitelnost úplně jinde a navíc to vypadá i esteticky dobře. Ale to by panečku byla pro dpp revoluce jako když se přecházelo z koňky na eletriku
Tak to se mi ještě nestalo, že bych přehlíd bus/tram kvůli lampě. Nejsou to vznášedla.
Zato bílýho není přes den ve městě nic, co?
Za mě je bílá ve dne ta nejméně výrazná barva ze všech.
A o tom, proč RGB panely nejsou dobrá volba píše výše M.Z.
Nejde o to, že by tam měla být jiná než oranžová, ale o možnost barevně odlišovat např. odklony, zátahy, výlukové informace. Spousta DP toto dokázala celkem kreativně využít ke prospěchu cestujícího.
No a pak samozřejmě nejde jen o barvu, ale hlavně o velikost.
Máte to špatně, ROPID je zamrzlý v čase a DPP to vyhovuje, ti také odmrzat nemusejí. Standardy na IS si DPP (u nových výrobků) neurčuje, ale že by to nějak pomohlo…
ROPID stanuvuje pevnou velikost panelu nebo nějakou minimální? A vnitřní displej s odjezdy návazných spojů se u příměsta používají už roky, zatímco DP se tváří, že nic takového nezná.
ROPID má generačně mladší odbavovací systém s otevřenou architekturou. DPP pořád má řešení odvozované od roku 1996, kdy se systém zaváděl. Byla výberka na modernizaci, ale byla zrušena, někomu ta závislost na Xanthusu zjevně vyhovuje.
Zřejmě bylo těch policejních razií stále málo.
Bavíme se o informačním systému, ne o odbavovacím. Požadavky na něj u nových vozidel určuje ROPID a jeho standardy udržování roku 2010 🙂
Žádná elegantní krasavice to takhle na první pohled není, tak snad to naživo bude lepší a jízdní vlastnosti + uspořádání interiéru taky nechají na tento první dojem zapomenout. Snad 🙂
Design předního a zadního čela je krokem zpět. 15T je mnohem pohlednější. No a černou barvou se nešetřilo.
je to všechno o osobním pocitu, uvidíme v reálu (ale Kardaus to není, no) 🙂
Připomíná to čelo lokomotivy 109E, kde zazněl argument „jednoduchého tvarování plechu ohybem jen jedním směrem“. Možná tedy to sklo pro 52T také ohýbají? 🙂
15T je možná pohlednější, ale o to dražší jsou opravy a na náhradní díly se dlouho čeká. Třeba čelní skla. Ono stačí polámat 3 přední plasty a hned je škoda skoro za 100 tisíc. Nyní se vybrala varianta, která už byla v podstatě hotová a neexperimentovalo se s nějakým novým vzhledem.
Upřímně design je snad na posledním místě co bych řešil, když nám jezdí v Praze ten kovošrot co je klidně 40 let starý a nemá ani klimu :d.
Tož všecko nélepši s tym pertinaxem…
Jinak mě fascinuje, jak se tento světový výrobce netají svým balkánskobanánověmongolským původem. Prezentační kolej, kde představuje své výdobytky nejmodernější balkánskobanánové techniky, a nejsou si schopni ani zaházet omítkou tu rozpadající se zeď… to je tedy úroveň…
jj, přesně to mě taky napadlo, jak hnusně to tam vypadá a oni tam představují svůj nový produkt…
Také bych očekával krásně namalovanou zed s velkým logem a nějaký úderným heslem a ono NIC.
Plány motoristů zhatí, naše šaliny boubelatý?
Automobilky točej reklamy na perfektních silnicích v Norsku, ne na rozdrbané cestě u Rakovníka. Proč asi…
Jenom místo toho “naše” bych tam dal “také”. Protože je nezhatí jenom šaliny, ale především semknutost městského lidu pod vedením Pirátské strany a v neposlední……
Zase možná na neupraveném pozadí lépe vynikne upravený výrobek. 🙂
No jo, ale když jejich výrobní areál vypadá takhle, tak to může poukazovat na jistou nekvalitu výrobku, i když je to schované pod novým lakem 🙂
Všechny budovy Škoda Transportation byly nově postavené a zeď kompletně opravena zvenku i zevnitř. Ano, je to už přes 10 let, zub času se podepisuje hlavně na stěně zkušební koleje, která je pod úrovní silniční strany zdi. Na mě areál výrobce působí moderně, jezdím tam často na den otevřených vrat, dokonce jsem byl účastníkem exkurze ze srdcerváčů.
Technika je jak známo použitá z finského výrobce Transtech, kterého skupina Škoda již před delší dobou koupila.
Tramvaje pro Tampere jste viděl?
To je problém pověsit tam aspoň nějakej potištěněj kus hadru? Asi je…
A ještě jeli jen dopředu a dozadu. To tam nemohou mít okruh?
Pripomina mi to Liaz v roce 1999 a slavnostni odhaleni Foxe. Fabrika na spadnuti a uprostred toho vseho bordelu vyjizdi z kotelny improvizovane predelane na vyvojovou dilnu krasny nalesteny nakladak v metalize s revolucni kabinou z hliniku a lepenych laminatovych panelu.
A do ctyr let bylo po vsem…
Pro mladsi rocniky – tohle vse, co popisuji, je zachyceno na videu na youtube.
Pokud chcete zaujmout zákazníky na otevřeném trhu, je potřeba zvládnout prezentaci svého produktu.
Nový typ, takže cena údržby až do stropu?
Tak tvrdí, že třeba ta revidovaná brzda má být naopak na údržbu jednodušší. Stejně tak podvozky, které jsou tu méně náchylné na poškození při nehodách.
Speciální soustruh už DPP má kvůli 15T, takže tam nic nového. I ta elektronika a diagnostika léty pokročila, takže bych se zas tak nebál.
Naštěstí je to tentokrát smluvně řešeno výrazně lépe než u 15T.
Ten antikolizní systém slibovali už u 15T. Ví někdo, jestli ho 15T skutečně má?
Minimálně jedna ano.
Mají ho zkušebně dvě, 9424 a 9425.
Je z toho už nějaký výstup nebo to jen sbírá zkušební data?
Sbírá data a stále nefunguje, stejně jako v Ově…
Vidím dobře prostor pro kočárky na začátku a na konci? To bude sakra adrenalin dostat se tam s kočárkem, když bude člověk čekat tam, co je ten přední (kde ho má většina tramvají v Praze) a uvidí, že je tam plno. Už doprostřed, když jede Kačena nebo k zadní plošině 14T to stojí za to….
Poradím jeden life hack:
Když se blíží tramvaj, zvednu ruku, abych indikoval nástup s kočárkem. Spousta řidičů v té chvíli mrkne na monitor nad hlavou a ukáže jeden nebo dva prsty podle toho, kde je právě volná plošina.
Za sebe doporučuji ještě upgrade v tom, že před příjezdem kouknu na Mapu PID, co jede za typ. Pokud třeba kačena nebo poršeta, tak se rovnou stavím na úroveň druhého článku.
Že by mi někdy řidič ukázal, to se mi nikdy nestalo (ano, mávám). Ti, kteří mají dítě mi asi dají zapravdu, že rady pana Juraje jsou spíše teorie,v praxi spíše nepoužitelné
V tom případě asi náš červený kočárek působí na řidiče nějak magicky, protože toto funguje ve většině případů.
Možná jen neumíte mávat 😊
Možné to je, v 80% kývne hlavou, v 15% mávne a 5% ignoruje nebo si možná nevšimne
Ukazuju podle obsazenosti, jinak je to volba cestujícího, jestli první nebo druhá plošina. Ono to ukazování málokdo pochopí, takže v případě nutnosti to řeknu i ze dveří.
Ukazuju při větší obsazenosti, jinak je to volba cestujícího, jestli první nebo druhá plošina. Ono to ukazování stejně málokdo pochopí, takže v případě nutnosti to řeknu i ze dveří kabiny A asi lepší začít u té druhé plošiny, na první má přednost invalida a pak se musí kočárky přesouvat.
Ano cestujici bude jako šotouš složitě hledat co zrovna za typ tramvaje jede…
Hlavně řidič ukáže „jsi jednička“ nebo dva jako „počkej na druhou tramvaj“? Pochybuji že by toto bylo možné i po nějaké kampani, protože tomu nebudou rozumět.
Tak já třeba dítě nemám ale tohoto life hacku sem si již mnohokrát všiml, takže asi to celkem funguje, narozdíl od vašich teorií
Takže mi chcete říci, že když ukazuji cca na vzdálenost 2-3 Fabii, aby si mě řidič bezpečné všiml, tak má čas sledovat a vyhodnocovat obrazovku, stačí mi dát znamení a ještě hlídá, kdo přebíhá a kdo mu tam padá?
Ještě poprosím o odpověď, jestli to dotyčná pochopila, to je na tom to nejdůležitější.
Taky jsem si toho všimnul, záleží však na tramvajákovi.
V kterém městě řidiči indikují obsazenost plošiny? V Praze jsem se taky najezdil dost s kočárem a jediné co vidím od řidiče je pokynutí, někdy nic. Taky jsem neviděl že by mi řidič ukázal, že už má plno, což se taky stává a rodič s kočárem pak pobíhá po zastávce, aby zjistil, že se vlastně nikam nevejde.
To jako vážně? Maminka s kočárkem a druhým prckem v druhé ruce bude cestou na zastávku hledat, jaký typ tramvaje se blíží? Musíte občas vystoupit ze své bubliny. Většina cestujících chce řešit jen jednou za rok lítačku, najít zastávku a linku svého směru. Všechno ostatní je pro ně prostě tramvaj, která má být nízkopodlažní.
Honzo, klidně se nadechněte a přečtěte si to ještě jednou.
Celá pointa je, že hodně tramvajáků na prstech ukáže, pokud je zrovna první plošina obsazena.
A kdo na to má možnosti a schopnosti, ten je schopen si to optimalizovat dál tím, že se rovnou připraví na příjezd KT8 a nemusí se pak s kočárem přetlačovat po ostrůvku.
Už si rozumíme?
Rozumím a nesouhlasím. Ale od toho jsou diskuze. 🙂
Smyslem mého nesouhlasu je, že veřejná doprava má být pro cestující jednoduchá. A právě proto, že jsem dopravní technolog, to o to víc vnímám.
Mávám vždycky, že by řidič takto napovídal volnou plošinu jsem si zatím nevšiml, většinou jen pokývnou, ale i kdyby, při šířce a přeplněnosti některých ostrůvků už je na sprint k zadní části tramvaje v tu chvíli hodně pozdě…
Poslední dobou v tramvajích řeší prostor pro kočárky málokdo, cpou je do dveří u kterých zrovna stojí a je jim jedno, že udělají kočárkem u dveří neprůchodný špunt.
Vůbec se jim nedivím, přejet s kočárkem po mnoha ostrůvcích k jiným dveřím je často hodně náročnej až nemožnej výkon, nezanedbatelná část řidičů fakt nepočká, a plošiny pro kočárky jsou většinou nejzaplněnější z celé tramvaje, protože jsou to jediná místa, kde může skupinka stát pohromadě. Vybojovat si tam místo pro kočárek je často velmi náročné. Zejména na 22 směrem z centra na Hrad je občas vidět, jak ty dvě plošiny zaplní skupiny turistů, kteří se drží těsně u svého průvodce (a ten chce mít skupinu pod kontrolou, tak je směruje tam) a zbytek tramvaje je volnější. Pokud tam potřebujete jet… Číst vice »
Poslední odstavec musím jako otec 3 děti rozporovat. Samotní Pražané jsou vcelku ohleduplní, problém byl správně a výstižně popsán těmi turisty. Neuhnou, blbě čumí a ještě se drží kočárku
Ten poslední odstavec je na město celkově ne na obyvatele. A infrastruktura Prahy (včetně vozidel MHD) je k rodičům s dětmi nepřátelská opravdu výrazně.
Pražané (ale i ti turisti) jsou „kus od kusu“ spousta jich je v pohodě a snažej se vyjít vstříc, občas člověk narazí na idiota. Bohužel ta nepřátelská infra znamená, že ten občasnej blbec má daleko větší možnosti škodit a ti, kdo jsou v pohodě a vstřícní, často prostě uhnout nemůžou, nebo si všimnou až když je pozdě…
Někdy asi ano, ale zrovna odpoledne jsem čekal na Koh i noor, přijela poloprázdná devatenáctka a pár do ní rval kočárek po schodech i když vedlejší dveře byly bezbariérové s plošinou pro kočárky a i nástupiště bylo poloprázdné.
Asi záleží jak kde. V centru na 9, 22 nebo 10, 16 může být problém vůbec nastoupit, ale já vešel skoro vždycky. Většina řidičů čeká, když už to znamení viděli. Někteří je pravda začnou zavírat už když začínám nastupovat a to jsem se ohlásil předem. Horší je to u řidičů autobusů, dnes už málokterý zajede k obrubníku a klídně nechá velkou díru od chodníku i tam, kde není problém si k němu přijet blíž. Kneeling dnes už prakticky žádný řidič nepoužívá (hlavně že se to objednává u každého busu). Je to problém jak pro kočárky tak pro malé děti bez… Číst vice »
Jo, ty mezery mezi busem a chodníkem jsou často obří. když tam zapadne kolo od kočárku, je to velkej stres. Co se týče kapacity 15T, tak je pro kočárky slušná jen tehdy, když ta tramvaj jede jinak prázdná. Tím, že u ostatních dveří je strašně málo místa, jsou ty plošiny často zaplněný i lidma bez kočárků. Na 22 na Malý Straně směrem na Vypich / Bílou Horu je to fakt běžný, že musí člověk velmi asertivně a hlasitě upozorňovat, s půlkou kočárku uvnitř tramvaje a půlkou venku,, aby mu udělali aspoň prostor na zajetí kočárkem natěsno. O tom, že by… Číst vice »
Oba problémy i některé další tady v diskuzi zmiňované mají stejnou příčinu – v české MHD bývá příliš mnoho sedadel. Sednout si může být fajn ale pak si brzo není ani kam stoupnout a kapacita vozidla celkově je prostě bídná.A protože z velkého množství míst se nedá rozumně vystoupit takže se na ně nikomu v plnějším vozidle nechce je vnímaná kapacita ještě o mnoho menší než se do něj skutečně vejde.
No to tedy ani náhodou, naopak jsme odkojení T3 se sedadly 1+1 a chybnou představou, že plná tramvaj je narvaný dobytčák na stání. V zahraničí máte na stejné délky menší kapacity a více sedaček, přeplňování se řeší prodloužením tramvají.
Jo, T3 s uspořádáním 1+1 mají sedaček zbytečně málo, ovšem 14T je opačnej extrém a 15T k němu nemá daleko. Reálně je potřeba vyváženej poměr sedaček a volnýho prostoru, extrémy nejsou dobře ani na jednu stranu.
Vidím dobře, že jsou suchých článcích jen vodorovná madla pod stropem?
Zdá se že ano. Kdo na ně nedosáhne, může se chytit některého sedícího cestujícího za rameno.
Jak říkal Mládek: “ pozor, nechytněte se těch, co na madlo nedosáhnou“ 🙂
Svislá madla jen nejsou namontovaná. V podvozkových článcích budou čtyři, každé i s tlačítkem na dveře.
Tak to je škoda že to prezentují takto, v diskuzi už se tady stihly pomluvit i ta „chybějící“ tlačítka na dveře v těchto článcích.
Rozkaz zněl jasně. Delegaci se musí něco ukázat.
V Plzni nejsou schopní nahodit si kus zdi? Prezentace nové tramvaje u oprýskané zdi jak v Horní Dolní vypadá skutečně originálně…. .-)
Třeba chtějí mít fotky jako od Saudka 🙂
Ne, je to hrozný. Chápu, že je to pod terénem a ta zeď vlhne, ale existují takové věci, jako sanační omítka, když už to nechci nebo nemůžu pořádně zaizolovat.
Prezentace jak ve Vidlákově….
Koukej na tramvaj a ne na zeď.
Koukám, ale tu díru vedle tramvaje vidím hned.
A když se ta díra odráží v tramvaji tak se mám dívat kam, na tebe? 🙂
Když jsi hňup a musíš to furt komentovat, tak ti není pomoci.
Copák šotomaniak? .-)))
Nevidím, že by se nějak zvýšil počet tlačítek dveří, což považuji za zásadní chybu. Současné vybavení tramvají pro zastávky na znamení je naprosto tristní a doufal jsem, že nové vozy budou mít konečně tlačítek více. Docela se děsím představy, jak velkou vzdálenost by musel člověk ujít ze sudého článku k nejbližšímu tlačítku, které je až na dveřích. Bohužel to není poprvé, co se DPP vůbec nezamyslel nad tím, že některé věci by bylo dobré změnit (např. bizarní označení tlačítek znamení, která pro zastávky na znamení neslouží)
Počet tlačítek je jedna věc, druhá je letitá logika DPP, kdy tlačítko „Znamení k řidiči“ NEDÁVÁ signál k zastávce na znamení. Pro tu se mačká tlačítko dveří 🙂
Tlačítko Znamení se používá jako telegraf s morseovkou, kterým cestující komunikuje svoje úmysly ke kapitánovi. V tomto snad aspoň 52T konečně má samostatné tlačítko pro kočárek.
Zatímco v autobusech lze zmáčknout prakticky cokoliv, v tramvajích si to cestující musí zasloužit.
Když jsem viděl tramvaje v jiném DP, tak si zase říkám, že se to přehádní, mít v jednom voze tlačítko pro kolo, kočárek,invalidu, otevírání dveří a klasické signální tlačítko, to už je celkem dost. Do toho jsou tam samozřejmě bezpečnostní tlačítka na odblokování dveří a záchrannou brzdu. Ona ta morseovka nebyla úplně špatná.
Svého času právě naopak – pro čtyři různé účely čtyři druhy tlačítek, a najděte si to správné. V tomto mi „morseovka“ s návodem přišla jednodušší. Dnes už jsou některá sjednocena, v tom jedině je to lepší.
V podvozkových článcích budou tlačítka na svislých madlech, která ještě nejsou namontovaná.
Průchod mezi články vypadá širší než u 15T, konečně nějaké zlepšení oproti tomu tunelu, takový úzký máme snad jen v Praze.
Někam ty podvozky schovat musíte – buď pod klouby, jako u 15T, nebo pod 2+2 sedáky, jako je vidět v 52T.
Akorát mezi sedačkami bude úzký, ale to má teď každý typ škodovácké tramvaje dodávané do ČR. Ať už 39T, 45T nebo tohle
Tak to mají dneska všichni, kdo chtějí otočný podvozek a průchod nad ním bez schodů.
K čemu vlastně širší průchod mezi články?jak často máte potřebuje mezi články přecházet? Já při svém každodenním cestování snad nikdy nebo velmi výjimečně. Takže potřebu širších přechodů vidím jen v tom, že interiér vypadá vzdušnější. Zase jsou úzké průchody nad podvozky (pevnými!). To bylo halekání jak do Prahy již nesmi tramvaje s pevnými podvozky a hle! Ano krajní jsou otočné..
No třeba od doby kdy existuje v tramvaji pouze jeden prodejní automat jízdenek (měl by být v každém článku jeden). Nemusím procháze já, ale když někdo chce projít okolo (třeba hledá volné místo), tak je to lepší když se nemusí proplétat. Pak je tu více místa pro stojící, kteří jedou dál a nechtějí kolem sebe pouštět lidi anebo bolokovat prostor úplně. V neposlední řadě si tam dovedu představit i zaparkovat s kufrem nebo taškou, abych zas nepřekážel u dveří.
Přesně tak, když má člověk pár tašek, batoh a/nebo nejlíp oboje, potřebuje v MHD někam zalézt, aby co nejmíň překážel a co nejméně se s tím musel přesouvat. V těch pražských vozidlech často neřešitelný úkol.
Lépe se podívejte. Sudé články nemají dveře, takže klouby procházet musíte. Pod sudými články jsou podvozky a nad nimi sedadla, dveře tam nemohou být. Do sudých se vchází z lichých článků. Jelikož bydlíme střídavě v Bratislavě i v Praze, vždy si uvědomujeme, o co jsou ty bratislavské lépe průchozí. Pražské 15T jsou jinak z hlediska cestujícího vynikající, bohužel, technicky je to katastrofa – myslím nezávisle zavěšená kola a tím způsobené nestejnoměrné opotřebování kol. Bývala jich i třetina odstavených. V Bratislavě donedávna – kromě havarovaných – dlouhodobě odstavené 29T nebyly. To až teď, když najíždějí kilometry na VP. Zajímavé, že u… Číst vice »
Malé panely, zase. A levé stehno řidiče přitisknuté hned ke stěně. Ergonomie opět mizivá.
Pult je jak ve 40T, zase dělený, asi málo místa, řadič asi není spojen se sedačkou, tak možná malé zlepšení. No ergonomie dostává na frak.
Proč mam pocit, ze takový Stadler nad tím přemýšlí automaticky? Že si to nemusi zákazník explicitně zadat?
Tak bych si nebyl moc jistej v případě Tiny ta kabina vypadá u Stadler vlastně stejně jako tady u 52T. https://www.railvolution.net/resources/news/2152/1024x0_20220923-BK-1039dt.jpg
„…vzniká jako zcela nový typ, má tak svá specifika“ jinými slovy těšme se na problémy při dodávce a provozu? Snad to dopadne líp než 14T a ostatně i 15T
Zase tak nové to není. Je to upgradovaná bratislavská 29T, která se zcela osvědčila. Smutné je, že v době, kdy Škodovka dodávala do Bratislavy modernější 29 a 30T, Praha, kvůli svazujícímu a nevýhodnému kontraktu od primátora Béma, musela nakupovat v té době již překonané 15T…
Hlavně Praha musela financovat vývoj 15T objednávkou na ještě méně vhodné 14T.
Menší panel zase nebyl? To bude divení se, že se tam čitelně vejde málo informací.
A teda vtipné, že jednotný PID vzhled vyhrál s barevnou variantou šedá+červená, ale červená je ve výsledku v lakovaných částech zabitá na úkor černé
Ještě je blbý umístění těch bočních panelů za dveřma. Proč je nejde dát nad dveře, nad okna kde je nebude nic překrývat? Ty samotné prostřední dveře jsou taky nic moc, kdyby aspoň byly širší pro rychlejší výměnu cestujících.
Přesně, ten tlustej černej pruh nad okny k tomu přímo vybízí
Že by za ním byly jiné technologie (viz foto 11)? Navíc – čím výše, tím hůře z peronu těsně u vozu čitelné (úhel, rám pod panelem…).
Čelní nebo zadní panel jsou vysoko a je to bez problému čitelné. Stačí to mít hned za sklem a jde to.
Tohle mě také hned zarazilo, nikde jinde jsem neviděl tramvaje kde otevřené dveře překrývají vnější panel. Je tady sice určitá evoluce od 15T, kde jsou problémy u všech panelů a všech dveří, ale stejně…
Pokrok nezastavíš… ještě několik výrobních typů a možná je to napadne dát i nahoru…
Projekty Škody, na kterých je infopanel nad okny nebo dveřmi – 41T Bonn, 36T 37T a 38T Mannheim, 45T Brno, 46T Frankfurt, 47T Chotěbuz, 48T Brandenburg, 40T Plzeň, 39T Ostrava.
Tina pro Basilej ma na krajnich clancich panel dokonce pod oknem a dvere ho take prekryvaji
Umístění transparentů do oken bude nejspíš požadavek DPP, protože snad všechny současné Škodovky vyjma pražské 52T a 29/30T pro Bratislavu mají boční transparenty umístěny v bočnici nad linií oken.
To není pravda. 29/30T pro Bratislavu mají stejně umístěné panely v okně 2. a 4. článku, ve stejné výšce, stejně jako 52T. V 52T jsou k tomu navíc ještě panely v krajních článcích.
Omlouvám se, už jsem si lépe přečetl komentář. 🤦♂️
Alespoň se ROPID drží zavedeného – velký dopravce má v novém dizajnu jméno nahoře, stejně jako ČD na Panterech. Malí dopravci mají na nových busech loga a jména dole, stejně jako RJ Pesa.
Dobře, ten panel na levé straně je snad ještě vtipnější https://www.facebook.com/share/p/12DJ1r64UEB/
V čem? Panel pro číslo linky i na levé straně vozidla se běžně používá v různých městech napříč ČR.
V Bratislavě už dávno, na autobusech i trolejbusech a samozřejmě na tramvajích.
Já jsem za zobrazování na levé straně samozřejmě rád, vtipné mi to přišlo v tom, jak na poslední chvíli přibastleně to vypadá, a jak miniaturní to je (v diskuzi o malém celním displeji), aby to náhodou někdo nepřečetl/nevšiml si toho bez většího hledání