Obrazem: Škoda Auto představila čtvrtou generaci nejúspěšnějšího českého vozu, cenu ještě tají
Automobilka Škoda Auto dnes v Praze ve světové premiéře představila novou podobu vozu Škoda Octavia. S více než 6,5 miliony
Automobilka Škoda Auto dnes v Praze ve světové premiéře představila novou podobu vozu Škoda Octavia. S více než 6,5 miliony vyrobenými vozy je Octavia nejúspěšnějším modelem českého automobilového průmyslu.
Pro Škodu je Octavia klíčovým modelem, tvoří přes třicet procent prodejů, je nejprodávanějším autem v řadě evropských zemích. Oproti stávající verzi je větší a prostornější. Na jaké ceně bude nová generace octavií začínat není jasné, automobilka ceník zveřejní na konci listopadu.
Premiéra další generace přichází v době oslav výročí 60 let od zahájení výroby tohoto modelu v roce 1959, jehož produkce byla obnovena v roce 1996. V současné době je Octavia nejprodávanějším vozem v České republice, Rakousku, Švýcarsku, Finsku, Maďarsku, Polsku, Srbsku a v Bělorusku.
Škoda jako první představila auto jako kombík, verze liftback bude následovat o několik týdnů později. Oproti stávající generaci bude auto dlouhé 4,698 metru, o 22 milimetrů více než dosud. Bude o 15 milimetrů širší (1,829 metru). U verze liftback dojde k prodloužení o o 19 mm větší, když měří 4 689 mm, šířka narostla o 15 mm na 1 829 mm. Rozvor činí 2 686 mm.
Podle automobilky je nová Octavia výrazně aerodynamičtější. „Nová Octavia tak patří k vozům s nejlepší aerodynamikou na světě. Aerodynamické vlastnosti karoserie přispívají k nízkým hodnotám emisí CO2 a spotřeby paliva,“ uvedla firma.
Významnou novinkou nabízenou v nejdražší verzi budou full LED Matrix světlomety. Světelný kužel se v tomto případě skládá z několika nezávisle ovládaných segmentů. Kamera s inteligentní technologií v čelním skle rozpozná vozidla jedoucí v protisměru i ve stejném směru, ale i osoby a objekty s reflexními prvky, a jednotlivé segmenty vypíná, aby nedošlo k oslnění. To umožňuje mít neustále rozsvícena dálková světla a významně tak zlepšit osvětlení prostoru před vozidlem, aniž by byli oslněni ostatní řidiči.
Téměř legendou byl u první generace nových oktávií z devadesátých let malý prostor na nohy na zadních sedačkách, tento problém dávno zmizel. Škoda se teď chlubí, že u nové generace budou mít lidé na zadních sedačkách o dalších 7,8 centimetrů většího prostor.
Objem zavazadlového prostoru naroste na 640 litrů u kombíku, u liftbacku na 600 litrů. Nově bude mít auto i takzvaný head-up displej, který zobrazuje důležité informace, jako například rychlost nebo údaje z navigace, přímo na čelním skle v zorném poli řidiče. Řidič tak může číst tyto informace, aniž by musel odvracet pozornost od dění na silnici. Novinkou bude i automatická převodovka DSG se systémem shift-by-wire, kde místo známé volicí páky automatické převodovky DSG se tak ve středové konzoli vozu nachází nový ovládací modul s malým přepínačem, kterým řidič volí režimy R (zpětný chod), N (neutrál) a D/S (standardní režim Drive/sportovní režim), a také tlačítko parkovacího módu P.
Benzínové a naftové motory má doplnit pohon na CNG a také verze a také verze s plug-in hybridním pohonem. Poprvé se také objeví ve voze ŠKODA motor s mild-hybridní technologií (dobíjení za jízdy rekuperací).