Obrazem: Šest kilometrů bývalé trati u Dobrovice se proměnilo v cyklostezku. Značkami se nešetřilo
Cyklostezka Dobrovice - Ledce na tělese bývalé železniční trati. Foto: Město Dobrovice

Trasu tvoří těleso bývalé trati Dobrovice - Dětenice.
Cyklostezka odnikud nikam po extra klikate vlecce je lepsi nez bodnout do oka. Kontrast s likvidovanym sirokym telesem mezi CB, Sevetinem a prodlouzene az Veseli nad Luznici je ale znacny.
čím víc značek tím větší bezpečí a malá domů – nic víc nic míň
Pokud je možnost pumpnout Brusel, projektanti mají práci a úředníci jsou bez starostí o mzdu..
Proč je to jenom pro cyklisty, a chodci tam nemůžou. To tam bude takový cyklistický provoz, hustější než automobilový na silnici I. třídy, kam chodci můžou.
Nevíte někdo, prosím, jestli se plánuje výhledově prodloužit cyklostezku po celé trase logálky?
Je neuvěřitelné, že si někdo dal práci s naprojektováním takového množství zbytečných značek, pak to jistě ještě schválila Policie, a stejně jsou ty značky umístěné špatně. Za prvé se svislé dopravní značky umisťují vpravo od pozemní komunikace, vlevo mohou být zopakované pro zdůraznění jejich významu. A stejně tam vpravo je sloupek pro tu značku vedlejší silnice, takže stačilo dát značku konce cyklostezky na něj. Za druhé tam nikde na té polňačce nevidím označení hlavní silnice, takže je porušeno pravidlo, že dopravní značení musí tvořit ucelený systém. Protože řidič vozidla přijíždějící po polňačce je povinnen dát přednost cyklistům přijíždějícím zprava, kteří… Číst vice »
ad vlevo –
§ 2
Umístění svislých dopravních značek
(3) Svislé dopravní značky „Stezka pro chodce“, „Konec stezky pro chodce“, „Stezka pro cyklisty“, „Konec stezky pro cyklisty“, „Stezka pro chodce a cyklisty společná“, „Konec stezky pro chodce a cyklisty společné“, „Stezka pro chodce a cyklisty dělená“, „Konec stezky pro chodce a cyklisty dělené“, „Stezka pro jezdce na zvířeti“, „Konec stezky pro jezdce na zvířeti“ a svislé dopravní značky zónové (konec zóny) lze, je-li to vhodné, umístit pouze při levé straně pozemní komunikace na rub jiné z uvedených dopravních značek.
Máte pravdu, to jsem přehlédl. Nicméně si nemyslím, že by se tady jednalo o případ „je-li to vhodné“, protože vidí-li cyklista značku vpravo, je oprávněn očekávat, že nebude ještě nějaká další značka na stejné úrovni vlevo.
Mně to taky přijde celý absurdní, jen k tomu dodávám, že levé umístění je možný.
Ovšem nesplnili to „na rub jiné z uvedených dopravních značek“. Což dává smysl, že vlevo lze, aby se značky sdružovaly na jeden sloupek a ušetřilo se. Tady to dali vlevo a naopak tím zbytečně použili sloupek navíc.
Splnili – dali to na rub značky začátek cyklostezky. Tady ty značky umístili tak, jak jsou zvyklí – začátek cyklostezky vpravo, na její rub konec cyklostezky. No a k tomu pak přidali ještě ty vedlejší silnice, a už nikdo nepřemýšlel, zda náhodou nejde ty cyklostezky přesunout na stejný sloupek, jako je vedlejší.
Za tyhle nesmyslné značky evidentně nemající jiný význam než zdražení projektu, by už konečně měli začít padat tresty. Nejen že to nesmyslně navýší cenu, ale ke všemu to dělá naše cyklostezky prakticky nepoužitelnými. K čemu mi je cyklostezka, když musím každých 20 metrů zastavit a podívat se přes rameno? Není bohužel výjimkou, že se u nás podél cyklostezek zcela nesmyslně osazují červené patníky, značící výjezd z účelové komunikace. Kolikrát jsou tak blízko u sebe, že by mezi nima traktor stejně neprojel. U nás půl metru za jedním takovým výjezdem z cyklostezky následuje potok a hned za ním prudká stráň. Ale… Číst vice »
Tělesa bývalých tratí jsou pro cyklisty skvělá svými mírnými sklonovými poměry a dostatečnou šířkou. Legislativa z toho dělá nadbytečné značkové peklo na křížení s komunikacemi prakticky všech úrovní…
Na kole není problém jet do kopce (má převody) nebo jet z kopce (má brzdy). Bývalé železniční tratě jsou fajn hlavně pro inline brusle. Potřebuji ale vyasfaltovaná kvalitním jemnozrnným asfaltem. Což se v tomto pripade evidentně nepovedlo.
Nikoli legislativa, ale nase PCR a odbor dopravy v Mlade Boleslavi. Jedna se o iniciativu konkretnich jednotlivcu.
Zatím jsem nepotkal jediný DI PČR, který by fungoval jinak, než alibisticky.
A jsou tu i takové, kde si před budou zrušili cyklopruh. Což je velmi praktické řešení pro parkování jakkoliv dlouhých aut
https://maps.app.goo.gl/QEFCvudMyqWyzkEw6
Tím hůře, objednat Feromont a přes noc to bude v pořádku…
Ještě bych připomněl že v Dobrovicích bývala před rokem 89 montážní základna železničního vojska kde se kompletovaly kolejové páry
Trocha historie k této trati a pobytu železničního vojska v Dobrovici.
https://www.idnes.cz/cestovani/po-cesku/zanikle-trate-20-dobrovice-mesto-detenice.A190531_154421_po-cesku_vrja
To fakt nejde ty tři značky („začátek“ a „konec cyklostezka“ a „dej přednost v jízdě“) dát na jeden sloupek? Ano vidím už nějakého točvolanta se vymlouvat, že značka začátek cyklostezky je v protisměru, takže neplatí pro něj…
Dej přednost v jízdě tam hlavně být vůbec nemusí, to vyplývá už z toho Konce stezky pro cyklisty
Jestli je to pravda, tak mě to nenapadlo.
Na začátku cyklostezky v Dobrovici, je v areálu muzea instalována parní lokomotiva s cisternou.
Dále mně na jížním okraji obce zaujalo rozsáhlé parkoviště nových aut, patrně z nedaleké automobilky.
https://mapy.cz/letecka?source=base&id=1915177&x=14.9662777&y=50.3614012&z=16
To parkoviště nepatří Škodovce, to je sklad logistické firmy Mosolf.
Děkuji za upřesnění.
MOSOLF Logistics & Services GmbH, 76726 Germersheim
– mj. přepravai automobilů. Jedna z jejich 43 poboček, jediná v Česku, s kapacitou 4.800 aut se nachází v Dobrovici.
https://www.mosolf.com/leistungen/
Nevím, odkud jste čerpaly informace. Ale cyklostezka nevede do Prodašic, ty jsou až za obcí Ledce. Místo Prodašic tam mají být Žerčice.
Není tam těch značek málo? Já ještě viděl na šumavě něco jako „pozor, mohou padat větve“, tohle je odraz ještě slabé OCD…
Obecně se značkovým morem by to chtělo udělst něco systematicky, stojí to peníze i na údržbě a blbne to lidi, to není dobré…
Berte to tak že na těch značkách se tam zřejmě dala udělat největší marže. Stejné jak když udělají naucnou stezku a pak vidíte že jedna „naucna“ tabule vyšla na 70000.
Obecně jsou cyklostezky a naučné stezky v ČR největší defraudace financí místních samospráv směrem ke spratelenym lokalnim firmám.
Cyklostezky jsou užitečné a smysluplné. Tohle je důsledek špatné legislativy. Podívejte se, kolik značek mají při podobných kříženích v Holandsku.
Značky (množství i polohu) neurčuje stavitel, ale projektant na základě požadavku Policie ČR. Jde tedy spis o závan byrokratického šimla.
Ten požadavek je ale nezávazný.
Už jsem zahlédl i značky: pozor žáby nebo pozor kočky.
Ale ty jsou naprosto v pořádku, narozdíl od zbytečné „Dej přednost v jízdě“ a vlevo umístěného (tedy neplatného) začátku a konce cyklostezky…
Vlevo umístěno je taky platné, ale dle vyhlášky (či i zákona?) by to mělo „být vhodné“, což zrovna tady si nemyslím, když je sloupek i na druhé straně.
V jihočeských Nových Hradech je regulérní dopravní značka (nebo se to tak aspoň tváří) „Cyklisto neopírej kolo o hrad“ 🙂
Kdyby to vyasfaltovali, dalo by se tam jezdit i na bruslích. No, co se dá dělat.
Jen by to pak už nebyla cyklostezka.
Na bruslích můžeš dle zákona.
to není o zákonech, to je o tom co zažívají cyklisté v místech kde jsou brusle populární a není pro ně dobrá infrastruktura . Respektive kdyby to bylo asfaltované všude, tak by se onlinisté tak nějak rozvrstvili a bylo by to asi v pohodě. Pamatuji si jak před lety udělali Rokytku a ráno to byla nádhera a odpoledne jsem raději jel domů po silnicích, protože se tam sjížděli lidé z okolí si zabruslit “ sem a tam “ na těch pár km… Proto jsem radši za slušnou šotolinu , makadam nebo zámkovou než za úsek kde vás o víkendu či… Číst vice »
Nj na kole se da skoro všude , ale čistého asfaltu s rozumným stoupáním na brusle pomálu .
Pro výlet na horském kole asi dobrý, ale tahle cesta je pro silniční kolo jen obtížně sjízdná. A i na krosovém kole to vezmu raději po silnici, než jezdit po tomto.
na silničku to není na jiném typu kola v poho, dobře udělané, zapadne to do krajiny, není potřeba všude cpát asfalt
K čemu je cyklostezka, když na ní s velkou částí kol nejde jet a musí se stejně po silnici?
Až budem umět ty šotolinové cesty udržovat, dám vám za pravdu. Realita je bohužel taková, že při naší obvyklé neúdržbě strašně rychle degradují.
Není potřeba všude cpat asfalt, ale z bývalých železničních tratí by to měla být samozřejmost, protoze jsou profilem vhodné na inline brusle.
To by mě zajímalo, co máte za kolo. Na krosové kolo je tohle ideální povrch.
Trochu mě překvapují z fotek kola Nextbike, když tam není žádná výpůjční stanice.
Vzhledem, že na obrázku č. 5/6 šlape do pedálů i pantáta v saku a kravatě, tak by mně vůbec nepřekvapovalo, kdyby tam ty kola na slavnostní zahájení odněkud dovezli autem.
tak první “ sdílená kola“ se z Paříže dostala až do Afriky 🙂
Značek tam je, každých pár metrů na křížení s každou polní cestou čtyři. Neuvěřitelné. Dále taky šest přístřešků na šesti kilometrech. Stejný je i počet informačních cedulí, zatím prázdných. Prostě jak jsou dotace. Ovšem na kus betonu nebo něco aby po ní nejezdila auta už nezbylo.
Tak to bohužel dopadá, když to projektují neschopní lidé a/nebo lidé, kteří nejezdí na kole.
Já zase říkám, že podmínkou úspěšné kolaudace má být průjezd investora (starosty) a projektanta minimální průměrnou rychlostí 20km/h na inline bruslích. Alespoň by se to konečně naučili pořádně stavět.
No jo, ale jak by potom správce této vyprazdňoval ty odpadové koše (než zmizí) a opravoval poničené dopravní značky (třeba až se bude snažit projet traktor s pluhem, nebo jinou širší mechanizací z pole na jedné straně cyklostezky na druhou)?
Bylo by zajímavé vědět, kolik procent z celkové ceny ukously ty „nezbytnosti“, (které akorát zakládají na pravidelnou údržbu) o kterých píšete, že tam jsou.
No já teda vidím, že je to nový, ale už jsou tam od aut vyjetý koleje. To asi vydrží opravdu “dlouho”.
Když by to stezku protáhli do Dětenic, tak tam už atraktivní cíl cesty je. Stylová středověká hospoda.
Jinak si nedokážu představit, jak se jezdí na štěrku a zda to lidé budou chtít absolvovat.
A také jsem se divil, že byla odbočka z Dětenic do Dobrovic. Ale podle článku zanikla, když jsem ještě nechodil do školy. Ví někdo, jak byla trať značená? 6e?
6c viz https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Cyklistick%C3%A9_stezky_na_zru%C5%A1en%C3%BDch_%C5%BEeleznic%C3%ADch
Díkas za odkaz. Pěkně jsem si to prošel a větvil, až jsem skončil u Krabice z Veitmíle. 😎 🤝
6c byla trať značena
Ta odbočka začínala v Rokytňanech do Dobrovic do cukrovaru.
Trať odbočovala z Děteničky v Rokytňanech a vadla přes Ujkovice kde je na okraji obce stále budova nádraží. Trať nikdy do Ledců nevedla.
Tak to se příležitostně zajedu do Ujkovic podívat. Jsem Kopidňák a mám to kousek, ale na M.B. jezdím už roky přes JC.
Povrch té cyklostezky netvoří štěrk, ale namletý asfaltový odpad, takže ta věc je vlastně skládka. Není jistě nic krásnějšího se projet po prachu plném aromatizovaných uhlovodíků, v létě krásně rozvoněných.
Jsem stále překvapený, že tento způsob užití asfaltového odpadu je legální – vozí se to na polní cesty, do lesa… Stavaři se toho rádi zbaví a zdarma to i rozhrnou – a blbci se radují, že dostali zadarmo karcinogenní odpad… Tady se jim ovšem povedl majstrštyk, z několika stovek tun odpadu vyrobili „cyklostezku“ a ještě dostali 17 míčů…
Recyklát není odpad, a vy to dobře víte. Je to z hlediska zdravotního úplně stejný materiál jako nová balená, tak tady laskavě nešiřte dezinformace.
Je to odpad a jeho použití v podobě prachu na povrchy cest je takové mafiánsko-kapitalistické.
Vezměte tam svoje děti a vnoučata a hezky si projížďku užijte. Zjara se to rozvoní, větřík ten prach pěkně zvedne.
To že to nejaký urednicek prohlasí za neškodný recyklačný materiál ješte neznamená, že tomu tak je i ve skutečnosti – osobní zkušenost v parném léte je skutecne k nezaplacení ☠️
A je to ta Dobrovice, nebo ty Dobrovice? Za 55 let jsem to četl poprvé asi před dvěma roky. Vždycky jsem slyšel „do Dobrovic“. Znáte někdo někoho z Dobrovic/e, jak to říká on? A to samé jsou Hostivice.
Jednou jsem někde potlak nějaké tamní, a ti říkali ta Dobrovice.
Je to TA Dobrovice, protože název vznikl z Dobroviceves (původně Dobrovítova ves). Aspoň to tvrdí místní 🙂
https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=Dobrovice
Značky jsou základ. Měly by se ideálně vyrábět z PET lahví…
Pesky se tamtudy tedy nesmi?
Riskujete sešlehání pumpičkou
Pokud je to cyklostezka, tak naprosto opravnene. Cyklostezky jsou pro kola, brusle a obdobně sportovní vybaveni. Ne pro dementy s čoklem.
A bez čokla?
Nesmí, je to cyklostezka. Ta opravdová jen pro cyklisty, ne smíšená
Jsou místa, kde kvůli značkám není vidět do přírody. Tady není skoro žádná.
Zdravím,
ono těch značek na šesti kilometrech asi zase tak moc „na husto“ nebude. Někde to mají na metrech téměř osmistech … https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&rm=9qO0mxWuHlfQng8p0nPMfFNMS&x=18.3730870&y=49.9055954&z=15 . 🙂
David
Zcela bez ironie by mě zajímalo, jakou vytíženost ta cyklostezka bude mít v souvislosti se snahami udělat cyklostezky i z jiných podobných tratí. Nevýhoda těchto lokálek je, že vedou zpravidla od nikud nikam, často sloužily více průmyslu než výletníkům, takže na jejich konci nečeká zámek, hospoda, turistický cíl, ale spíš ruina průmyslového areálu. Konkrétně tahle cyklostezka vede z areálu cukrovaru na kraj vesnice Žerčice, kde doslova chíp‘ pes. Pokud už taková lokálka spojuje nějaká dvě města, většinou bývá dost nešikovně trasována mimo kratší spojnici (kdo chce jet na kole do práce, pojede raději po silnici II. nebo III. třídy, která… Číst vice »
to je obvyklý problém, nejdůležitější je to pořádně proznačkovat na “ křižovatkách“ , čili mít alibi kdyby se tam jednou za půlstoletí potkal slepý cyklista se slepým traktoristou nebo jezdcem na koni a nedej bóže by neznali přednost zprava a neměli sebou ten den hrst zdravého rozumu, to je prostě neštěstí českého veřejného prostoru, že v něm vládnou značkaři. Každý rok jezdím podél Dunaje Německem a Rakouskem a tam se nikdo nezabývá tím, že by na ty stovky kilometrů páteřní cyklotrasy a jejího křížení se silnicemi a polními cestami měl potřebu nasázet desetitisíce značek …
Tyhle otázky nejsou úplně od věci.
Pak je i možnost, že dosud tam chcípl pes, ale existence té trasy to pomůže trochu oživit, alespoň např. sezónním kioskem. Cosi jako samovolně vzniklo podél vodácky sjízdných řek.
Jako, ze existence kiosku rusi povinnost vozidla vjizdejiciho na pozemni komunikaci?
Ne.
Pokud se na ní dá kvalitní asfalt, okamžitě se zaplní inline bruslaři. Pokud se udělá takový zmetek, pak to netáhne ani cyklisty, ani bruslaře.
Snad brzo vytrhají koleje na nevyužívané úzkokolejce…
A můžu se zeptat, proč po tom tak toužíte? Máte nějaký reálný důvod, nebo jen provokujete pod trapným anomymem?
Úzká se na cyklostezku předělat nedá, tam by se dva rozjetí cyklisti nevyhnuli 😀 ale pěšostezka pro trampy by to byla pěkná:)
i vy naivko! Pláň šířkově bohatě stačí na polní cestu, natož na cyklostezku.
P.S.: Tímto příspěvkem nepodporuji rušení, naopak budu rád za zachování úzkorozchodky.
Taky bych ji daleko radši viděl zachovanou a v provozu, ale pokud už by k tomu zrušení dojít mělo, nebyla by IMO cyklostezka z té větve do Nové Bystřice (tu druhou moc neznám) špatný nápad.
Škoda, že v článku není fotka z místa, kde má úvodní fotku článek od Městem na kole – to dávání přednosti kravám (?) stojí opravdu za to
to je tahle což ? https://mestemnakole.cz/app/uploads/2025/03/MNK_Dobrovice_Ledce_ZdenekOpava_MB_2025_otevirani_paska_cyklostezka______-1536×1152-c-default.jpeg
Přesně tak
Postavil bych tam četníka (resp. posadil pod maskovací síť pod strom) a vybíral pokutu od každého, kdo na konci cyklostezky nesesedne z kola. Bude na pivo a párky na konci cesty 🙂
A ona Vám značka „konec cyklostezky“ nařizuje sestoupit z kola???
Nenarizuje, ale v CR se vyskytuje nadmiru casto i na mistech, kde nema zadny logicky smysl, casto na konci stezky, na krizeni se silnici nebo na sirokem moste.
Jaky vidite vyznam u nize uvedenych?
https://mapy.cz/s/pokevugoha
https://mapy.cz/s/hecovunave
Nebo na kulataku od Kuri do Rican a na stezce u krizeni s krizovatkou s D0 u Jesenice
To ale není (jen) ukončení cyklostezky, to je něco jiného. Vaše příklady jsou z mého pohledu buzerašní doplňková tabulka a buzerační příkaz(ová značka). Za mě špatně.
Už jsem zažil takový výklad ze strany PČR (nechal si to vysvětlit).
A jakými paragrafy zákona to ten výklad příslušník podložil?
Dopravní inspektorát Policie ČR většinou nepodkládá. Jen se subjektivně vyjádří podle svých dojmů.