Obrazem: Rozsypané špagety či italské pivo. SBB ukázaly, jak vypadá Gotthardský tunel po vykolejení nákladního vlaku

Gotthardský úpatní tunel po vykolejení nákladního vlaku. Foto: SBBGotthardský úpatní tunel po vykolejení nákladního vlaku. Foto: SBB

Po dvou týdnech se vrátil provoz do jednoho z tubusů.

89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojtech

Starý hajtravagon vypuštěním Do tunelu způsobil škodu 10 000 000 krát větší než má sám cenu. Oprava je v miliardách…

Šejdr

Nevíte někdo, co jsou zdeformovaná žlutá vrata? Protipožární bariéra?

Martan

Tusime 😉
Jedna se o barieru zabranujici proudeni vzduchu. Primarne proto, aby se v druhym tubusu dala delat udrzba za provozu prvniho….

Šejdr

Velký dík za vysvětlení. 🙂

Dušan

Něco k té pevné jízdní dráze – v tunelech ve Švýcarsku je použitý systém LOW VIBRATION TRACK (LVT) – viz leták níže:
https://www.sonneville.com/sites/default/files/2022-09/Prospekt_v1A%20EN%20Web%202022.pdf
Konstrukce je použitá i v Lamanšském tunelu – viz níže:
https://ctrlv.cz/NZKn

Alfonse

Právě. Otázka je, v jakém rozsahu bude probíhat oprava…

korda

které způsobily kolaps jedné z hlavních dopravních tepen v Evropě.Švícaři neutralní stát.EU to zacálne.

MP22

Tak si místo čtení internetových diskusí a článků na novinkách přečti nějakou knížku, třeba se zkus vrátit zpět na základní školu a až se tam naučíš psát, tak dělej chytrýho.

El Barto

Když ono psát kosočtvercoviny do internetových diskuzí je mnohem jednodušší. Zvláště, když to na první pohled „líbivě“ zapadá do uživatelova narativu o tom, jak se věci dnes mají.

korda

swiss

T679.2

„Švícaři“ :- ))

Hala D

Dále můžeme vidět, že Švýcaři se toho nebojí a vlakem vozí trvanlivé potraviny, konzervy a nápoje. Což je v Česku naprosto nepředstavitelné. Jako nejčastější argument zastánců kamionistů je zásobování supermarketů a skladů potravin, a jakýkoliv jiný způsob přepravy by způsobil hladomor. Ovšem Švýcaři i ty potraviny vozí vlakem a proto je u nich svět stále ještě v pořádku. Posledním krokem, už jsou snad jen ty vlečky do těchto obchodních center. Opět se máme co učit. Takhle se to dělá ve vyspělé civilizaci.

Elb

Švýcaři to ale nakonec taky přeloží na kamión, ty joudo. Teď se taky běžte podívat na cenu v těch supermarketech.

Hala D

Jo, teď jsem se díval nedávno na srovnání cen Švýcarska a Česka. Už konečně Švýcary doháníme.

Ale pouze ve výši cen potravin. Ne na jejich kvalitě a kupní síle ovčanů ČR.
Takže tak nějak.
A my jídlo vlakem nevozíme ani na těch dlouhých trasách.

Nemel

A jéje, další, co četl bulvární článek srovnávající slevové ceny běžných potravin ve Švýcarsku s cenami prémiových potravin v ČR 🤦‍♂️

Hala D

Ten článek za výmysl nepovažuji. Mj tam byly čokolády Merci a Toblerone.

Nemel

No to je tedy vrchol luxusu…

Hala D

Šak říkám, že v tom žebříčku byly běžné potraviny.

Elb

Vozíme obilí pro Somálce k Jadranu a minerálky z Karlových Varů do Budapešti. Potraviny, vůbec pohostinský průmysl, je v Švajcu podstatně vyšší, tam se opravdu ještě neblížíme. A sám vidíte, jak tady lidi prskají, když se jim nákup zvedne o procenta, teď jim běžte vysvětlit, že dalších 10 zaplatí je proto, že jim ředkvičky dovezl vlak.

Hala D

Já jsem poptával vlakovou dopravu a byla levnější než náklaďák. I jinde jsem slyšel názor že přeprava je cenově +- srovnatelná. Tak teď nevím jestli jste dezinformátor nebo kecal. Prosím raději se nevyjadřujte k něčemu čemu nerozumíte. Nevýhoda vlaků je horší časová operabilita, což se ale u trvanlivého zboží nemusí řešit. A aktuálně ceny potravin zdražují i přesto, že božské kamionky vozí skoro celou potravinářskou produkci, přitom podle vás úžasná kamionová doprava by měla potraviny zlevňovat i při zdražování ropy.

Elb

Cenu potravin zvyšuje ale hlavně inflace, cena hnojiv a celkových energií, ne jen ropy, ty joudo. To že jste vy jednou poptával dopravu, kouzelné, zbytek světa a Evropy je ale zřejmě pod nějakou velmi silnou kamioňáckou hypnózou, že si zdražují produkty a snižují konkurence schopnost tím, že nechce vozit vlakem.

Hala D

Třetí země možná, ale Rakušáci, Švýcaři, částečně i Němci a Američani vozí jídlo vlakem a jsou co? Vyspělé země. A dokonce mají nižší inflaci než u nás. Takže těmi vlaky to asi nebude. Spíš těmi kamiony. Takže jste zřejmě dost mimo realitu, že tvrdíte, že země třetího světa a východní Evropa, kde se vše vozí kamiony jsou na tom lépe než západní Evropa.
Hahahaha, dejte si prášek.

Elb

U nás je větší podíl dopravy na kolejích, než je v průměru na Západě nebo EU, ty blázne. To samé počet cestujících.

XB-1

U nejprůmyslovější země EU s vysokou závislostí na fosilních palivech to není takový div. S tím současným tempem poklesu železnice u nás to bude brzy minulost.

Elb

To má mrak jiných důvodů, jsme ve středu , máme velký tranzit, pobaltí a Finsko, Španělsko a Protugalsko na širokém rozchdu, Francie zatrolená, ostrovní státy.

Tomas

bobecku, abyls nekdy v tom svycarsku?

ja jo. pred mesicem. a teda do cen ve svycarsku mame jeste setsakra daleko.

nesmis verit vsemu, co ti kdo nakuka

Hala D

Skvěle, tak se pochlubte. Udejte za kolik jste koupil lahev mléka, jogurt, chleba, řízek s bramborem nebo co jste to tam jedl. Já zase byl v rakouském supermarketu, kde řízek v bistru, sušenky a Nutella v Intersparu byly lepší a kvalitnější (i levněšjší) než u nás. V září jedu nakupovat 50 km do Rakouska zas.

Vojtech

A to je Rakousko ( kromě Heller= německé Aldi) o nějakých 15% dražší, než Německo. Pro představu, kolik je v ČR normální cena levného Parmazanu ? 500-600 za kg ( ten plagiátorství z Moravy). Lidl, kdyz má jednou za čas super promo a v obchodech prázdné regály, tak je na nějakých 350 Kč = 15 EUR. Německo normálně 13,5, Rakousko 15k Itálie 12-14, Švýcarsko kolem 15… nebo chcete to v gouda? Ta bude v Polsku levnější, ale aktualne Německo 8, u nás obdobně, ve Švýcarsku taky, ale nechtějte srovnat ten chuťový rozdíl. Jo a v ČR je to většinou light… Číst vice »

Hala D

Já souhlasím. Však říkám, že máme ceny srovnatelné s Němcem a Švýcarem, bohužel to co je u nás má do jejich kvality daleko.
Kdo si to chce ověřit a ovládá němčinu, může si do 10 minut udělat srovnávací průzkum švýcarských potravin.
Já jsem jen chtěl vědět, zda Tomas, na základě jeho silných vyjádření uvede svoje zkušenosti z udávané dovolené ve Švajcu, nebo je to jen internetový kecal.

Tomas

na rozdil od vas jsem ram opravdu byl. a tyhle kecy opravdu miluju 🙂

Hala D

A uvedete jak dlouho jste tam byl, co jste kupoval, v jakém městě a za jakou cenu? Zní to dost neprofesionálně.

Tomas

bobecku, zkus krome cen v obchode taky srovnat dalsi zivotni naklady, treba cenu sluzeb a cehokoli dalsiho.

zjistis, ze i kdyz obcas maj nemci v obchode neco levnejsiho, tak to bohate predzenou jinde.

takze se te rovnou zeptsm – kdyz chces nemecky ceny v obchode, chces tedy tak moc i nemecky ceny sluzeb, bydleni apod?

Hala D

Zatím Tomáši, nejsi moc přesvědčivý, co takhle nějaké příklady z praxe, nebo jsi se živil jen instatníma polívkama koupenýma v ČR?

Tomas

no, vzhledem k tve neznalosti bych to na polivky a padtiky tipoval spis u tebe… tyk nevim 🙂

hele, ja tam byl. zjevne narozdil od tebe, kterej si to nejspis precetl nekde v blesku.

Hala D

Ano já ve Švýcarsku zatím nebyl. Ale nic mi nebrání tam příští rok vyrazit. No ale ty furt opakuješ, žes tam byl, ale už se nepochlubíš kde a co jsi jedl a za kolik. Takže čtenáři v této diskuzi ti nemají důvod věřit. A většinou, kdo někde v zahraničí byl tak o tom spoustu věcí ví a neuráží ostatní na potkání

Tomas

To je neuvěřitelné – nebyl tam, ale hádá se tu do krve, jak jentam levno a u nás draho.

Ale ne, nepřekvapuje mě to.

Hala D

Ok, takže neschopnost říct ke jste byl beru jako důkaz, že jste tam nebyl a kecáte. Dále není důvod brát vaše komentáře vážně.

Tomas

hele, a k cemu ti bude informace, ze letos jsem byl ve svyvarsku dvakrát, a to v zeneve a podruhe v ose zurich wintertur a bodamske jezero?

na tom, ze si tady vymejslis, to nic nezmeni

Tomas

jj, nebe modrejsi a trava zelenejsi 😀

Nemel

Obávám se, že je marná snaha se pokoušet to kolegovi vysvětlit…je to stejné, jako tak moc omílané Polsko…v současnosti Vás půlka vnitrozemců, co si dvakrát zajeli do Kudowy pro levné máslo a cigára bude zarytě přesvědčovat, že v Polsku je VŠECHNO levnější a kvalitnější. Posledních 20 let žiji napůl v Praze a napůl v malém městečku u hranic s Polskem. Předtím to bylo jenom to malé městečko u hranic. Celkem mám 30 let zkušeností s výjezdy do Polska a občasnými nákupy tam. Že bylo Polsko tradičně o trochu levnější, nemůžu vyvrátit. Ale vždycky se najde nějaká položka, která je dražší.… Číst vice »

Tomas

Vím, že je to marné.

pred lety, kdyz se se rozjizdel narativ “v nemecku je levneji”, jsem v tom nemecku asi rok bydlel (3-4 dny kazdy tyden).

Musel jsem se smát.

Vojtech

Jj je tam podstatně kvalitnější a levněji. Nakupoval jsme tam naposled letos v únoru, ale platí to min 15 let

Martan

@doprava vlakem: No v principu souhlas, takhle to tu funguje.
Az na to teda, ze tohle presne neni tenhle pripad.

Tenhle vlak nebyl urcenej pro Svycarsko, ale jednalo se „jenom“ o tranzit z Italie krz CH smerem na sever 😉

Hala D

To je jedno. Předpokládám, že v ČR nenarazíme ani na tranzitní vlak s Baltickýma sardinkama či tuňákem, Hamé konzervami, Sudovou Plzní, Kolínkama, Brambůrkama, Kofolou, zmrazeným Vodňanským kuřetem, Babiččinou polohrubou mouku, cukrem Krystalem atakpodobně. Protože kamiony jsou ta jediná správná doprava, co může vozit potraviny, aby spasila jakéhokoliv Evropana od umření hlady.

Petr Šimral

Nicmene jiz nekolik let projizdi Ceskou republikou banany z Hamburku do Rumunska…

Tomas

jedno to neni. uplne to zrusilo smysl tvyho prispevku.

tebe ta ideologie uplne zaslepila. jen by me zajimalo, jestli lzes umyslne a nebo tomu fakt veris.

Elb

Více druhů nápojů se od nás vozí vlakem do Budapešti.

El Barto

Jedno je kolečko od trakaře.

Hala D

Prosím odpovídat rozumnými argumenty. Ideologické žvásty o dokonalé kamiondopravě a nepodložené dezinformace špatné vlakové jsou fakt otravné.

Tomas

ten kdo tu idelogicky lze a prekrucuje, co se da, jsi ty. takze zacni u sebe.

Hala D

Že vždycky Tomáši vyskočíš jak čertík z krabičky v článcích o železnici. Působí to dost divně.

Nemel

Například minerálky Toma Natura z Teplic nad Metují se vozí do vnitrozemí vlakem a to dlouhá dlouhá léta…na diskutéra na dopravním webu jste dost neinformovaný 🙂

Hala D
kolmix

Ano, taky mne to zaujalo. Jenže Švýcarsko železnici podporuje a staví ji do pozice páteřního druhu dopravy.
U nás je to ale právě naopak. O významnosti železnice se jen mluví (aby to alespoň vypadalo, že ctíme evropské vize), ale v praxi se bohatě podporují pouze silnice…

User

Když oni ty vlečky k supermarketům už v mnoha případech mají…

Hala D

Tak to neříkejte nahlas, jinak vás češti ultra kamionteroristi zadupou do země. Podle nich je vlečka do supermarketu nejhorší ideologický zločin a pouze výplod chorých mozků.
Samozřejmě je to naopak, čím více nahlas tím lépe.

pzag

To víš že jo, chudáčku.

Hala D

Fakt pěkná fotogalerie. Sice je to neštěstí, ale naštěstí, jsou škody jen na infrastruktuře a ne na životech.
A to je prosím velká výhoda vlaku. U kamionů, kdy jsou na 50 tun zboží potřeba dva kamiony a dva řidiči – je ve vlaku jeden vagon a 0 řidičů. Takže pokud se stane takováto situace, tak nikdo nepřijde k úrazu. Další výhoda je, že vagon je spousta mrtvého železa, takže nehrozí zahoření od vyteklé nafty jako v případě kamionů.

Michal Štěpán

Můžeme spíše mluvit o štěstí, že poškozený vlak nepřevážel něco opravdu hořlavého. Protože pak by poškození tunelu mohlo být i fatální a bylo by nutné komplet vybudovat nové ostění v určité sekci. Kdyby vlak převážel například kerosin, tak za ideálních podmínek by bylo možné dosáhnout v určitých místech teploty 850°C až 1000°C, což by zcela jistě byl pro železobetonovou konstrukci tunelu při delší expozici problém. Ale pokud by vlak převážel např. elektromobily z lithiovými bateriemi, mohla by teplota požáru v jeho nitru dosáhnout 1500°C až 2000°C. Navíc takový požár by se v prostředí tunelu velmi špatně hasil, protože lithiová baterie… Číst vice »

Hala D

Elektromobily prosím ne. LiFePo baterie nehoří a jak jsme viděli na požáru nákladní lodi, spalováky hoří mnohem častěji. Jinak máte s benzínem pravdu. A proto je potřeba co nejprve od těchto nebezpečných paliv upustit.

Hala D

Apropo, ten požár lodi kde shořely všechny spalováčky a elmobily zůstaly netknuté je dost legrační ťafka pro všechny elektromobilní odmítače.
Ještě teď se směji, až se popadám za břicho.

Michal Štěpán

Z fotek je vidět, že vlak vykolejil patrně na výhybce do tunelové spojky. Kdyby tam ta výhybka nebyla, možná by vlak projel tunelem v pořádku, ale k vykolejení již „načatého“ dvojkolí by došlo až na první výhybce za tunelem.

Jinak stejnou značku rajčat jako na obrázku, jsem si dnes koupil v německém supermarketu 🙂

Martan

@vyhybka: Spis ne. Jelikoz jel vykolejenej podle poskozeni trati neco okolo 8 km uz predtim. Ale rekneme, ze ta vyhybka to dorazila 😉

Honza D.

Tady je vidět, že zrušení trati Plzeň – Chrást po otevření Ejpovického tunelu je krok špatným směrem.

Y.K.

To je dost těžké srovnávat. Zatímco zde stará trať má normální využití, takže se vyplatí ji udržovat v kondici, trať přes Ejpovice má využití maximálně pro lokálku, což je finančně problém.

Ono to zní hezky, ale někdo se o trať strat musí a pokud to má být kapacitní náhradní trasa, tak fakt musí být v plnotučných parametrech, i když tam nic nejezdí kromě Regionovy párkrát za den.

P_V

Jedna ze zvažovaných variant pro koridorizaci byla, že se stará trať od Chrástu nenapojí na Doubravce, ale přeložkou k seřaďovacímu nádraží, a bude sloužit zejména nákladní dopravě.

Martan

To jako pardon, ale ani tu nema „Bergstrecke“ bohajaky vyuziti. Hodinovej takt IR a plus neco malo okolo. A naklady na ni jsou enormni. Takze financni srovnani s tou lokalkou pres Ejpovice se mi nezda az tak uplne mimo 😉

Twix

Ony ty IR jsou docela dlouhé a nahradit je silniční dopravou prakticky nelze. Na každý IR krom toho navazuje velmi důležitá zubačka na Andermatt.

Lysimachia

Italská pomsta: víno, špagety, rajčatové omáčky.

Jihočeský velkoměšťan

Mamma Mia!

Nemel

👍

Ale pokud to myslíte skutečně vážně, musíte ještě přihodit bazalku! 😁

mgr.pavel

Zaujaly mne na fotkách respirátory pracovníků – víte prosím někdo proč? Je to kvůli zvýšené prašnosti, z preventivních důvodů (co kdyby se z rozbitého nákladu něco uvolnilo) nebo kvůli covidu apod.?

Nekritizuji to opatření, věřím že je pro něj důvod – jen jej neznám.

David Koňařík

Mají ventily, takže COVID asi ne. Taky bych ale rád věděl proč. Možná se bojí, že teď tunel nebude správně větraný?

Karel

Spíš kvůli zápachu. Špagety prolité pivem ai páchnou i při nižších teplotách

Ondřej 2

Špagety vařené v pivu! 😀

T679.2

Respirátor zápachu příliš nezabrání. Zápach z rokládajících se masných výrobků budete cítit i přes něj.

Pája

Já osobně tipuju, že kvůli prachu. Ale taky by mně zajímalo, jestli je to pravý důvod.

T679.2

Předpokládám, že by to mohlo být kvůli tomu, že se tam v rozlitých a rozsypaných potravinách budou tvořit bakterie.

User

Nějakej chytrák tu minule tvrdil, že se převážely odpadky… Přitom to bylo jasně vidět z fotek že to není pravda.

Swariner

Zato teď se bude odpadků odvážet docela dost…

Elb

Tak nějaké to pivo i špagety by to mohly přežít.

Ic540

Tedy snad by to mohlo nejen přežít.
Ale i být funkční. 😀

Elb

Jako když by chtěli vyhodit náklaďák piva, já bych si to klidně za svoje odvezl… 😀

Roman Beneš

Italské pivo? Kdyby bylo bavorské nebo české, tak snad.

Elb

Když by ta Italská piva byla tak špatná, tak na sever Evropy budou vozit je ty z uprostřed cesty vámi jmenovaných. Jestli ale nakonec i Itálie nebude ve Švédsku více piv než od nás. Protože ten Nordický region masivně létá do Itálie a Španělska, jsou tam lidé, co se učí Španělsky, tak to bude mít přesah i s těmi potravinami.

Swariner

Úklidové čety budou muset často rotovat, než se jim tam všichni vylejou jak kýble 🙂

Ic540

Odpovídám teď sám sobě.
Proč se můj příspěvek zobrazuje až po kontrole?
Jsem se něčím provinil?
Nevím. Možná by mi stačila informace do emailu. Děkuji. Radek Kohut.

T679.2

A není ani pravda, že by to tu minule tvrdil nějakej chytrák. Ono jich bylo více.