Obrazem: Rozsypané špagety či italské pivo. SBB ukázaly, jak vypadá Gotthardský tunel po vykolejení nákladního vlaku
Po dvou týdnech se vrátil provoz do jednoho z tubusů.
Švýcarské spolkové dráhy (SBB) poprvé zveřejnily desítky záběrů ze stavu Gotthardského úpatního tunelu po vykolejení nákladního vlaku. K němu došlo před dvěma týdny. Díky snímkům je poprvé vidět, k jak velkému poškození infrastruktury v nejdelším železničním tunelu na světě došlo.
SBB ve středu již zprovoznily východní tunelovou troubu, provoz v západní se obnoví až za několik měsíců. SBB samy uvádějí, že termín zprovoznění je nejasný. Na snímcích jsou fotky několika z celkem šestnácti vykolejených vozů, které způsobily kolaps jedné z hlavních dopravních tepen v Evropě.
Podle snímků je patrné, že velká část vozů převážela italské potraviny a nápoje. V kolejišti tak skončily například špagety, konzervy s rajčaty nebo také italské pivo. Dopravcem vykolejeného vlaku bylo SBB Cargo, které vlak převzalo v Chiassu. Měl třicet nákladních vozů z pěti míst v Itálii. Vozy byly kontrolovány a nebyly zjištěny žádné problémy. Už před vjezdem do tunelu ale zaznamenal strojvedoucí protijedoucího vlaku kouř u vlaku, který později vykolejil. Vlak zastavil v Bellinzoně, kde se zjistilo, že se zadřela jedna z brzd. Po odstranění závady vlak dál pokračoval do tunelu. Příčiny se dál vyšetřují.
V místě nehody probíhají odklízecí práce. Většina ze 16 vykolejených vozů je stále v tunelu. Několik vagónů je tak vážně poškozeno, že je před odvozem musí v tunelu rozebrat. Souběžně s odklízecími pracemi plánuje SBB opravu železniční infrastruktury. Odstranění škod potrvá několik měsíců.
Podrobné vyšetřování ukázalo, že rozsah škod byl výrazně větší, než se původně předpokládalo. Celkem se musí vyměnit kolem 8 kilometrů kolejí a 20 000 betonových pražců. Kolejové lože je těžce poškozeno v oblasti dopravny Faido, kde mohou vlaky přejíždět z jednoho tubusu do druhého. „Výměna všech poškozených částí železničního systému bude trvat několik měsíců. SBB v současné době předpokládá, že oba tunelové tubusy budou pravděpodobně znovu k dispozici pro železniční dopravu v omezeném rozsahu začátkem roku 2024,“ uvedly dráhy.
Uzavírka tunelu způsobila velké komplikace pro mezinárodní nákladní dopravu, přes Gotthard míří dvě třetiny tranzitní železniční dopravy přes Švýcarsko. Maximální kapacita na Gotthardské ose byla oproti původním odhadu navýšena, dosáhne tunelem a původní tratí 130 nákladních vlaků denně. Na podzim 2022 projíždělo tunelem v pracovní dny v průměru kolem 120 nákladních vlaků. Stále však budou probíhat odklony přes osu Lötschberg-Simplon.
Osobní vlaky budou i nadále odkloněny po původní Gotthardské dráze a jedou zhruba o hodinu déle než tunelem. Od dnešního dne jezdí všechny mezinárodní vlaky opět přímo. Naopak vlaky přes Simplon čeká výluka: mezi Domodossolou a Milánem začínají stavební práce na opravě trati a do 10. září nahradí i dálkové spoje autobusy.