Obrazem: Rekonstrukce tatranské zubačky finišuje. Začaly zkušební jízdy, první cestující se svezou příští týden
V sobotu byly na trati zahájeny jízdní zkoušky s novými elektrickými jednotkami typu 495.95 od Stadleru.
Ke konci pracovního týdne bylo v železniční stanici Štrbské Pleso nebývale rušno. Důvodem bylo odklízení sněhu ze staniční koleje č. 9 a přilehlého nástupiště. Právě odsud za normálních okolností odjíždí vlaky tatranské zubačky směr Štrba. Díky dlouhodobé výluce ovšem tuto část kolejiště skryla vysoká vrstva sněhu.
Ve čtvrtek železničáři nejprve provedli hrubé čištění za pomoci silničního bagru a lopat. V pátek pak do akce povolali multifunkční lokomotivu 485.951 se sněhovým pluhem 592.001. Tato souprava postupně provedla čištění celé tratě, včetně kolejiště železniční stanice Štrba. Po několika zkušebních
jízdách se přitom jednalo o první ostré nasazení soupravy. Ve Štrbě nadto došlo k ručnímu otočení pluhu, což při dostatku prostoru umožňuje výsuvná točna, která je součástí vozidla.
V sobotu byly na trati zahájeny jízdní zkoušky s novými elektrickými jednotkami typu 495.95. První den šlo o soupravy 495.951 „Bradavica“ a 495.955 „Ganek“, které byly zkoušeny ve dvojité trakci. V následujících dnech by se na trati měly postupně vystřídat další soupravy.
Nepřetržitá výluka tatranské zubačky byla zahájena 6. července 2020. Jejím cílem byla celková rekonstrukce tratě, při níž došlo k obnově železničního spodku a svršku, včetně odvodnění. Dále bylo kompletně vyměněno trakční vedení a zabezpečovací zařízení. Opravou prošly také nástupiště nebo opěrné zdi, které byly v některých místech nově vybudovány.
Náročnost stavby byla dána nejen unikátností tratě, která zdolává výškový rozdíl 550 metrů na vzdálenost 4,8 kilometru, ale také vedením v národním parku Vysoké Tatry. Zhotovitelem stavby o celkovém finančním objemu 18,5 milionu eur (cca 450 mil. Kč) bylo sdružení firem Strabag a Swietelsky.
Zároveň s rekonstrukcí tratě došlo také ke generační obměně vozidlového parku. Multifunkční lokomotivu s pluhem a pět elektrických jednotek v celkové hodnotě 38,8 milionu eur (cca 950 mil. Kč) dodala společnost Stadler Rail. Všechna vozidla přitom mohou být provozována v celé síti Tatranských elektrických železnic o rozchodu 1000 mm, tedy i mimo ozubnicovou trať.
Původní plán počítal se zprovozněním tratě na konci května loňského roku. Postupně však docházelo k opakovanému odkládání termínu. V současné době je oficiální zahájení provozu naplánované na středu 16. února.
Dalibor Palko