Obrazem: První RegioPanter v „pyžamu“. Ve Středočeském kraji vyjedou příští rok
Provoz nových jednotek začne na středočeských kolejích v srpnu.
Škoda Group finišuje s výrobou první jednotky RegioPanter pro provoz v systému Pražské integrované dopravy v Praze a Středočeském kraji. První snímky jednotky v barevném schématu PID přezdívaném také pyžamo dnes zveřejnil středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký.
Do provozu by se první z 22 nových jednotek měly dostat nejpozději v srpnu příštího roku. „V lednu první jednotka dorazí na testy na zkušební okruh. „Nejpozději v červenci 2024 by měly první jednotky projít homologací u Drážního úřadu, od srpna by měly začít jezdit na tratích z Kralup nad Vltavou do Prahy a na trase Praha – Čáslav. V plném provozu by všech 22 jednotek mělo být od 15. 12. 2024,“ uvedl Borecký.
Pořízení nových třívozových jednotek RegioPanter (řada 640) s kapacitou 230 sedících cestujících schválilo letos zastupitelstvo. Kraj je nasadí hlavně na výkony Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem (linka S4/U4) a Praha – Kolín – Čáslav (spěšné vlaky R41). V případě linky do Kralup mají ve špičce jezdit zdvojené soupravy. To přinese nárůst kapacity ze 310 na 460 sedících. Mimo špičku naopak pokles na 230, což by podle Boreckého mělo stačit.
Zdvojovat ve špičce se mají jednotky i do Čáslavi. Na spěšných vlacích dnes jezdí v podstatě to nejhorší, co České dráhy v systému PID na koridorových tratích nabízejí. Cestující tak čeká zásadní změna k lepšímu.
Uvolněné jednotky 471 budou použity k posílení vlaků kolem Prahy na jiných linkách. Nové jednotky budou dvousystémové a vybavené zabezpečovačem ETCS Level 2. Pořizovací cena jedné jednotky činí zhruba 165 milionů korun. Nasazování nových jednotek se promítne i do vyšší ceny výkonu. V roce 2025 kraj zaplatí oproti stávající úrovni o 385 milionů korun více. V průměru se tak cena za vlakový kilometr pro celou objednávku Středočeského kraje při objemu 16 815 360,30 vlakových kilometrů zvýší o 28,57 Kč na 169,33 Kč/vlkm.