Obrazem: první konstrukce pro Vilémovský viadukt jsou na místě, začíná velká výluka
Na most je potřeba přes 500 tun oceli, konstrukce se připravují v Brně a Záboří nad Labem.
Stavební společnosti FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a Chládek a Tintěra Pardubice mají připraveny první tři ocelové konstrukce, které nahradí zchátralé z roku 1904 na Vilémovském viaduktu mezi Mikulášovicemi a Dolní Poustevnou ve Šluknovském výběžku.
Dnes večer ještě projedou po konstrukci poslední vlaky, od zítřka začíná tříměsíční výluka, během které dojde k nasunutí kompletně nového mostu, který ale bude po rekonstrukci vypadat na první pohled prakticky stejně.
„Dvě z pěti konstrukcí jsou na místě. Nyní se konstrukce svařují a připravují na postupné vkládání. Zbylé tři jsou již vyrobené a provádějí se poslední úpravy pro nátěry,“ uvedli zhotovitelé na speciálním webu k rekonstrukci viaduktu. Současně probíhají přípravné práce pro vysunutí konstrukcí, které se vyráběly v Záboří nad Labem a Brně. Spotřebuje se celkem 565 tun oceli.
Rozsáhlá oprava mostu začala loni na jaře, Správu železnic vyjde na 217 milionů korun. Hotovo mělo být původně loni, kvůli pandemii a zpoždění dodávek potřebného materiálu ze zahraničí se výměna ocelové konstrukce samotného mostu uskuteční až letos. „Vzhledem ke zpoždění dodávek materiálů ze zahraničí, jako jsou ocelové plechy pro výrobu nové ocelové konstrukce či kalotová ložiska z Itálie, bylo nutné stavbu zakonzervovat a přesunout její dokončení do letošního roku. V loňském roce se provedla například sanace základů pilířů či všech kamenných částí mostu,“ popsala mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Výluka začíná i mezi Rumburkem a Velkým Šenovem
Most o sedmi mostních otvorech měří 217,3 metru a pochází z roku 1904. V prvním a sedmém otvoru je kamenná klenbová konstrukce, ve druhém až šestém pak ocelová příhradová konstrukce. Nejvyšší výška mostu nad údolím je 34 metrů. Podle Správy železnic se zejména jeho ocelové prvky dostaly na konec své životnosti, a proto přistoupila k jeho rekonstrukci. Nová konstrukce bude mít stejnou podobu.
Pro výměnu jednotlivých mostních polí budou na upravené úložné prahy pilířů postaveny portály. Pomocí těchto věží bude proveden zdvih a spouštění jednotlivých částí staré i nové ocelové konstrukce. Stará konstrukce bude pomocí hydraulických válců osazených na portálech svisle zvednuta z uložení nad úroveň koleje a pomocí přepravních podvozků odvezena. Poté bude na portál zavěšena nová ocelová konstrukce, která bude podélně posunuta na místo uložení, kde bude spuštěna na ložiska.
Od neděle začíná i další velká výluka kvůli rekonstrukci úseku Rumburk – Velký Šenov. Zakázku na rekonstrukci získalo sdružení firem Strabag Rail a Chládek a Tintěra Pardubice za 308 milionů korun. Oprava se týká zhruba šestnáctikilometrového úseku. Má přinést odstranění propadů rychlosti, zkrácení jízdní doby vlaků a prodloužení životnosti železniční infrastruktury.
Železniční svršek bude kompletně vyměněn, na trati budou bezstykové koleje na betonových pražcích s pružným upevněním. V úsecích s menšími poloměry oblouků budou použity ocelové pražce „Y“. Projekt počítá také s opravou sedmi mostů a 16 propustků, opraví se celkem 20 železničních přejezdů a v zastávce Šluknov zastávka se upraví nástupiště pro zajištění bezbariérového přístupu.
Vlaky nahradí v úseku Rumburk – Dolní Poustevna autobusy, výlukový jízdní řád je na stránkách ČD.
Na rekonstrukci tratě z Rumburka už stavební firmy naváží materiál.(autor videa Petr Mader)