Obrazem: Prošli jsme přestavbu nádraží v Králově Poli. Otevřou se první dvě nástupiště a část podchodu
Velká přestavba nádraží Brno-Královo Pole. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Na podzim má následovat otevření nové nádražní budovy.
Jsem zvedav jestli v tom lidlu bude alespon jedno okenko na prodej jizdenek, nebo tuto vysadu bude mit v celem Brne uz jen hlavni nadrazi. Spis to asi dopadne jak Zidenice.
Překvapilo mě jak to jde rychle dopředu. Celkově se mi to líbí, budovu nedokážu z architektonického hlediska posoudit. Každopádně staré Krpole už po tom volalo
Rychle??? S tím kolejištěm se neuvěřitelně crcaj…
Krása, díky za fotoreportáž! Už jsem se nebyl dlouho podívat a pohnulo se to kupředu. Střechy nástupišť i podchod vypadají hezky, snad se podaří i budova. Moc se těším na podchod z obou stran, pro dopravu to je sice k ničemu, ale pro rekreaci místních ubude na cestě k zeleni zacházka půl kilometru přes nepříliš vábný tunýlek.
Akorát moc nechápu ty popisky exitů na podchodu. Budovcova je pseudoulice kterou jsem ani neznal, ačkoliv žiju v okolí desítky let. A že by šel z nástupiště někdo na Myslínovu dost pochybuji.
Já na Myslínovu určitě chodit budu, protože tam bydlím 🙂
Hm, to chápu, ale vy zase nepotřebujete ceduli kudy jít ne?
Pochybovat klidně můžete, ale to je asi tak všechno.
Například já jsem tam měl „paní daňovou“ a nevidím důvod, proč bych to teď nevyužil, když se jedná o nejkratší (a docela kulturní) cestu od vlaku.
Souhlasím s Budovcovou – vůbec jsem doteď netušil, že tam nějaká taková ulice je. Kdyby tam dali Božetěchovu nebo Kosmovu, bylo by to určitě lepší.
Jste si nevšiml, jak dlouho Krpoláci (a především samotná radnice) po tom „průrazu“ na Myslínovu volala? Min. 20 let.
Tohle se mi tedy líbí víc, než to, co má být na Kladně…
Odveden obrovský kus práce, nutno vyjádřit uznání. Jen ten slibovaný průjezd rychlostí 120 km/h mi přijde poněkud jako podvod pardon marketing, když na maloměřickém zhlaví je 80 a na kuřimském 100 km/h.
a všechno tam staví
Kromě Jančuráka, ten musí mít vždycky něco extra. Ale s tím stejně nejezdím, když nemusím. Krásné bylo zastavování odklonových EC, které zvládly cestu do Prahy přes Havlíčkův Brod za 2 hodiny 40 minut, to byla lepší nabídka než celý koridor přes Českou Třebovou.
Které spoje RJ tama prosím jezdí?
R8
Ty různé RJ 10XX Brno-Praha a zpět. Byť letos to kvůli výluce patrně nepremáva.
To bylo jen kvůli výluce přes Adamov…
Na kuřimském zhlaví bude 100/105/110/120, na maloměřickém 80/85/85/105.
Báječné. Ovšem otázka, kolik tam projede pendolin, pro ostatní je to prakticky nevyužitelné.
Souhlasím, ovšem pokud by se „úpravou“ na průjezd 100kou ušetřila částka limitně blízká nule…
Podle fotek barák teda pěkně vošklivej. Stará budova sice taky nebyla kdovíjaký skvost, ale tohle je architektura jak bouda z vlnitého plechu a po deseti letech neúdržby tak taky bude vypadat.
Z dálky to bude vypadat staře hned po dokončení, protože stylově to je bruselskej styl z 60. let, říznutej divokýma devadesátkama. V detailech to bude samozřejmě lepší a pravděpodobně na úrovni součaný architektury, ale to tvarosloví je úlet a údržba bude problém. Podobnej příklad je jinak pěkný nový prosklení horní haly na hlavním nádraží v Plzni – připomíná to světlíky nad foyer bankovní budovy z 90. let.
Prostě zbytečná přestavba. Zač ale utrácet, když se lepší tratě od státu nechtějí…
Hlavně děsivě pomalá… misto aby prvně opravili kolejiště a vlaky omezovali minimálně, dělají první budovu… tempo samo o sobě mizerné. Spolehlivost S3 je na bodu mrazu.
Zbytečná jakože se to mělo nechat jak to bylo?
Asi jsem slepej, ale bruselskej styl má nějaký estetický výraz. Tady mi to evokuje jenom ten vlnitej plech. Šikmá prosklená stěna je tuctovka. Ani modernistické “funkce předchází formu” tady není. O nějakých úvahách nad “misfits” (odstranění nedostatků) zjevně taky nikdo neuvažoval. Budova tohoto významu by si rozhodně zasloužila alespoň o úroveň lepší řešení. Nebo jsme pořád Bangladéš?
Ta šikmá prosklená stěna je šílenost na čištění…dělám si srandu, to nikdo nikdy mýt nebude…
Místní architekti odborníci nepochopili, že stavba ještě není dokončena a že esteticky hodnotí funkční konstrukci (která nebude vidět).
A do hodnocení nejspíš zahrnuli i oplocení stavby 🙂
Přeháníte, vždyť to neošidili. Stojí to o miliardu víc, než celá přestavba vratislavského letiště.
Nechci se vyjadřovat k nové boudě z vlnitého plechu oplácané nějakými sendvičovými panely (hyper Brusel to teda rozhodně není), ale v minulosti hrozilo, že by v KrPoli mohla stát přímo planetární příšernost v podobě VÁŽKY.
https://www.idnes.cz/brno/zpravy/kralovo-pole-ma-svuj-sen-o-nadrazi-ve-tvaru-vazky.A100118_185223_brno_dmk
Původní návrh vážky (ne tento) byl ale moc hezký a podle mě zdařilejší než to, co se teď staví.
Možná tak vytisknout a pověsit na zeď, ale jako stavba pro cestující naprosto nepoužitelné (dnes jdete z ulice (0) přímo do podchodu a pak na nástupiště (+1), vážka by znamenala jít z ulice do +2 a pak na nástupiště zpět do +1.
Nic jiného, než toto, se mi k „Vážce Královo Pole“ nepodařilo najít.
Já bych u užitkové veřejné stavby, jakou nádraží je hodnotil zejména funkci a náklady na provoz.
Zajímalo by mně třeba, jak (a za kolik) byste řešil očistu té vypoulené fasády včetně oken.
Nicméně rukopis pana tvůrce Vážky je zřetelný i u jeho návrhu Autobusového nádraží Třebíč. 🙂
https://parolli.cz/wp-content/uploads/2019/12/T%C5%99eb%C3%AD%C4%8D-OC-Parolek-01.jpg
Někdo se naučil pojem Bruselský styl a hned je všude. Letiště Ostrava, bruselský styl. Hl. nádraží Varšava, brusel. styl. A devadesátky vidíjou všude. Prý staře, tvle.
(Off topic, důležité je u architektury kontext místa, kde to stojí.)
Podle fotek hlavně konečně logicky přečíslovali koleje… Pěkně popořadě – u nádraží první, pak u dalšího nástupiště druhá a třetí kolej a u dalšího nástupiště čtvrtá a pátá… Přitom je to přesně tato drobnost, co neznalý člověk očekává a co je logické – ne jak dosud – vlak odjede z třetího nástupiště kolej druhá nebo z třetího kolej šestá… Sice to člověk nakonec najde a zvykne si, ale je to zbytečné a pro nové cestující matoucí. To bylo fakt na palici a dobře, že to v Kr. Poli s novým nádražím zmizí…
A taky nutno zmínit, že vypustili číslo nástupiště. Takto, kdy je jen kolej a to ještě logicky číslovaná od budovy, je lepší.
Tak vyzkoušeli si opačný postup na hlavním, kde to bylo od Rakouska-Uherska číslované od budovy, pěkně od 1. Teď to mají s lomítkem nástupiště/kolej, aby se v tom prase vyznalo, když místní systém nezná.
Já bych fakt na brněnském hlavasu nechtěl bejt zahraniční turista. Jak tohle mohlo vůbec před těmi 6 lety někoho napadnout?
Přitom číslo nástupiště je naprosto zbytný údaj. Stačí číslo koleje. Všude pak cestujícímu stačí šipky směrem k „jeho“ koleji.
Přesně naopak. Koleje nechat drážní, pro lidi nástupní hrany (= nástupiště).
Pro lidi je nástupní hrana totéž co kolej. Samozřejmě číslovaná jinak než podle interní drážní logiky.
Ta informace je určena kaštanům, ne koloťukovi. Interně ať si to dráha značí jak chce…
Nástupiště se již neudává na všech nových nádražích/zastávkách od rekonstrukce Plzeň hl.n. vždy je to jen kolej 1,2,3….
Až na to, že rekonstrukce Brno hl.n. proběhla až po Plzni a nástupiště přečíslovali naopak, tedy v nesouladu s novou vyhláškou Sprželu. Doteď se divím, proč se to nějak mediálně nerozmázlo.
Kolej, po SŽ ingliš? Platform…😁 😁
To je tak naschvál.
Ano, a v Rakousku či Německu je to „Bahnsteig“ (tak se opravdu nazývá jedna nástupní hrana, i když „nástupiště“ ve smyslu stavebním má hrany dvě).
Není ale třeba se toho urputně držet a vyrábět nová, nesmyslná čísla kolejí podle toho, kde je zrovna barák.
Logiku to má. Takových 13 kolejí v Kolíně je číslováno od odbavovací haly a člověk přesně ví, kam a jak daleko má jít, je to naprosto nezáměnné. Když mi jede S-Bahn z 11.nástupiště (pardon po našem „koleje“), tak se krásně trefím. Naproti tomu v Brně se občas spletu, když jednou jede vlak z 3.nástupiště 2.kolej a podruhé 2.nástupiště 3.kolej. Vím, je to jen a jen moje chyba a nepozornost, ale přece jen je vhodné počítat s duševním omezením „human factors“.
Čili správně nástupiště, jen ne nutně pro dvě koleje s jediným číslem.
Áno, je to nástupište. Lenže problém je v tom, že keby sa to naozaj nazvalo nástupište, tak by sa mnohí posr*li do výšky, že raz je nástupište to, raz hento. Preto sa použil termín kolej.
No, a pak dojede člověk na Rolu s nástupištěm 1 a 5/6, kolej 701. 🙂
Tam jezdí ty R do Bradavic….teda vlastně Sp směr Veselí 🙂
A to je ještě super, že na některých cedulích je tato kolej zobrazena jako 1 (protože když zobrazí i sektor, tak už se jim to tak nevejde). Takže neznalý člověk si pak myslí, že vlak jede z nástupiště 1 kolej 1, i když taková kombinace momentálně není.
Tak to je důsledek toho, že dříve sloužila pro orientaci cestujících primárně čísla nástupišť a číslování kolejí bylo většinou dopravní a sloužilo to spíš jen jako taková informace navíc. Dnes se už nějakou dobu přechází na číslování kolejí pro účely informování cestujících a nástupiště už se ani nečíslují. Myslím, že z pohledu cestujících je spíš klíčové mít vše přehledně označené ať už se číslují nástupiště nebo koleje.
Nástupiště dělená počtem přilehlých kolejí. Jen my budeme lpět na v tomto případě nesmyslných tradicích, vzniklých ovšem postupně bez vzájemné logiky.
Jen že v Brně stzejně na Masaryčce a snad dříve Opavě bylo číslování drážní od budovy 1-x pěkně za sebou. Masaryčka zatím zůstává, v Opavě jsem naposledy jen hodně svižně přestupoval, takže nevím a Brno právě při té reko přečíslovali služebně do latě, ale kdo je Boha nutil to prznit cestujícím.
nejlepší bylo hlášení služební koleje: „vlak odjede z třetího nástupiště, kolej osmá, služebně první“. šoutoš asi vlhl, ale vyznat se v tom…
Ale vlak nejede z nástupiště! Vlak jede od nástupiště, klidně může mít u každé koleje vlastní číslo. Pro lidi je nástupiště, pro vlak kolej. Člověk potřebuje číslo nástupní hrany.
A pokud má jednoznačné číslo nástupní hrany, nepotřebuje žádné číslo nástupiště 🙂
A navíc už začali psát číslo koleje a za ním písmeno sektoru, předtím si asi mysleli že člověk to čte vždy od středu nástupiště ke koleji, takže vedle sebe bylo 2E a E3… Ještě bych to ale aspoň oddělil mezerou, ideálně dal číslo větší než písmeno a případně to napsal pod sebe, ať to důležité číslo koleje tolik nezaniká.
Nový font, ba dokonce lepší orientační systém? Tady to vypadá dobře, ještě to aplikovat tam, kde se to doposud nepovedlo (třeba Praha Vršovice)
Ten nový orientační systém je myslím už i ve stanici Kladno-město
Jojo, to je teď novinka, zveřejnili to zhruba před měsícem: https://www.spravazeleznic.cz/stavby-zakazky/podklady-pro-zhotovitele/graficke-podklady/graficky-manual-orientacniho-a-informacniho-systemu-ke-stazeni
Budou i menší změny týkající se informačních tabulí apod. Základní myšlenka je taková, že světle modrá barva je pro cestující, co jdou na vlak, tmavě modrá pro ty, co jdou od vlaku
Poslední dobou ubývá „ostud“ Brna, palec hore.
Snad pár let potom začnou Židenice
Židenické nádraží bude až jako poslední etapa modernizace ŽUBrno. Napřed nové nádraží na Olomoucké, pak nové hlavní nádraží a až na závěr po přehození provozu i Židenice.
Přitom se tvrdilo, že Židenice jsou pro nový ŽUB zásadní. Já vím. Bude Olomoucká…. pak VRT Vídeňská… Pak…
Snad do té doby silou vůle vydrží nástupní hrana u koleje 2a, která se rozpadá a sesouvá do kolejiště.
SŽ přechází na nový font? Za mě hezký.
Plánujeme se tomu věnovat v samostatném článku.
Trošku mimo téma, ale plánujete se věnovat i před týdnem podepsané SŽ D1 s účinností od prosince?
Bylo na čase. Nevypadá to špatně.
Hezký ano, ale nevím jestli je dobrý nápad to písmo zmenšovat.
Za mě taky. Ten původní byl velmi všední, tento má svůj styl a je originální, čitelný.
Zřejmě ano a mají i komplet nový manuál pro orientační systém ve stanicích
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/177604617/sprava-zeleznic_manual-OIS_7_2025-03-26.pdf/