Dopravci Železnice

Obrazem: Projeli jsme se mravencem do Čakovic. Cestující neurazí

Motorák řady 813, zvaný mravenec, ve stanici Praha-Čakovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Motorák řady 813, zvaný mravenec, ve stanici Praha-Čakovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Společnost KŽC Doprava dnes oficiálně pokřtila své dva nové motoráky řady 813 pro Prahu. Vlaky přezdívané mravenec nebo bageta nesou nově ženská jména Klárka a Kristýnka. Redakce deníku Zdopravy.cz je vyzkoušela už v úterý ve zkušebním provozu.

Mravenci vznikají ve slovenské strojírně ŽOS Zvolen přestavbou klasických motoráků řady 810, které se vyráběly od poloviny 70. let ve Vagonce Studénka. Vlaky společnosti KŽC Doprava jezdí na lince S34 od roku 2014, linku obsluhovaly dosud právě desítky let staré motorové vozy řady 810.

Firma mravence označuje za nejmodernější motoráky v rámci Pražské integrované dopravy. Vlak je podle prvních dojmů pohodlný a relativně tichý, na trati z Masarykova nádraží do Čakovic nehází s cestujícími ze strany na stranu. Ocenit je třeba oddělení prostorů pro cestující vnitřními dveřmi, což třeba chybí šumavskému RegioSprinteru. Snad trochu hlučné je topení. V úterý se nám nepodařilo připojit k wifi a nefungoval informační systém, což může být dáno zkušebním provozem. Trochu podivně působí brano u dveří do prostoru pro postižené, které snad zavírá až příliš zprudka.

Nový motorák cestující ale rozhodně neurazí, sluší mu i barvy PID. Od pondělí už cestující na lince S34 jiný vlak neuvidí. Motorové jednotky mají kapacitu 65 míst k sezení a až 102 míst ke stání.

 

Líbí se vám mravenec?
702 votes · 702 answers
Zvolit
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Žádný zázrak vědy a techniky…V podstatě Regionova,která ve službách ČD jezdí už léta.Poněkud zmenšené stanoviště strovedoucího aj.“kosmetické úpravy“.Z dvounápravového motoráku s hydraulickým přenosem výkonu neudělá zázrak ani ŽOSka ve Zvolenu..

petr.r
Host
petr.r

to má mechanickou převodovku, automat s blokováním a hydraulickým retardérem.

Vbb
Host
Vbb

Převodovku to má hydromechanickou Voith DIWA 884.5, takže pravdu máte oba (anebo ani jeden 🙂 )

Vojta
Host
Vojta

Jel jsem v tom a je to 814 v jinem kabatu. Hlucna se vsemi neduhy

Vladimír Kocour
Host
Vladimír Kocour

Málo místa nad hlavami na zavazadla. Jen poloviční v porovnání s originální M810. A přitom by se tam VEŠLY větší „police“/“přihrádky“. Deriváty M810 jsou vždycky více nebo méně zpackané. Originální M810 je nejlepší.

michal
Host
michal

Půlka lidí si dá zavazadlo stejně na zem, nebo na sedačku vedle sebe, tedy pokud není vlak zcela plný. Protože je to pro ně pohodlnější a také proto, že dost lidí není schopno své zavazadlo zvednout, sotva ho dosoukají do vlaku. Na příměstské lince je to navíc dostačující, lidé nemají tak velká zavazadla, nebo jich nemají tolik, jako na dálkových linkách.

Moza14
Host
Moza14

Jo. V podstatě Regionova s jiným čumákem, interiérovými dveřmi na čudlík, bez stahovacích okének a „relativně tichá. Jinak má taky o cca 20 míst méně.
Nechat tohle vyrobit ČD, tak už se zde nadává, jaký je to hrozný vehikl, oplechovaný trabant, atd. Ale že to na trať posílá soukromník, tak to „cestující ale rozhodně neurazí“, ať už to znamená cokoli.

lOL
Host
lOL

Kolo, kolo mlýnský… S ČD, už je to trapné, ne? Už je to tady několikrát, je potřeba to psát po dvacáté? Člověk sem jde, aby si přečetl nové příspěvky a nakonec… Furt to samé… Nevymyslíte něco svého? 🙂

Beata Zemkova
Host
Beata Zemkova

A este to ma klimatizaciu

Chánov
Host
Chánov

Je zajímavé, že regiohnoya na ML není v pořádku a tohle ano. Kdyby to přišlo před 20ti lety, tak dobrá, ale dnes? Nechte pár kadibudek pro muzejní účely či turistické linky a zbytek sešrotujte! V běžné přepravě 810 a její deriváty nemá v roce 2019 co dělat. Byl to nepovedený výrobek už v době vzniku. Najezdil jsem s tím hromadu km, je pravda, že je to poměrně blbovzdorné a nechá si to leccos líbit, ale taky to má hromadu konstrukčních chyb. Ve Škodě 100 do práce taky nejezdíte.

Jméno
Host
Jméno

Pro koho je to v pořádku? Já tu žádný pozitivní názor nevidím (kromě pana „ocenit je třeba“ Šindeláře samotného). Celý Čakovice jsou přihrávka Bohoušovi od kamarádů z ROPIDu, zatímco regionoha na ML byla výsledkem totálního salámismu ČD („rozpadly se nám žabotlamy? no a co, stejně nám to zase nabagrují“).

Standa
Host
Standa

V době svého vzniku a pro účel pro jaký byla původně zamýšlena byla / je 810 velmi povedená. Ze se kvůli nerealizaci projektu vozu M 475.0 začala používat i na delších tratích je jiná věc.

AAA
Host
AAA

Regiohnoya nebyla na ML pokud vím v pořádku z hlediska kapacity

Standa
Host
Standa

Chcete říct, ze tohle ma kapacitu větší než dvou vozová RegioNova?

Martin
Host
Martin

S dovolením přidám svůj úhel pohledu. RS 1 Stadler stál přes 50 mil / ks (plus náklady na údržbu a náhradní díly – např. čelní sklo 95000,- atd.). V roce 2010 kdy se tento projekt řešil to ostatně byla (co se týká podobné požadované kapacity a požadavku na nízkopodlažnost) jediná nabídka… Nyní na tom nejsme lépe. Kolik stojí Regína nebo podobná modernizace? A to nemluvím o ceně údržby… „Kolejové autobusy“na standartní tratě – náhrada za ř. 810 se už prostě nevyrábí a obávám se, že až někdy dojezdí 810 skončí mnoho dalších lokálek. Vyrobit nové vozidlo lze, ale pokud se… Číst vice »

Chánov
Host
Chánov

Díly jsou tak drahé, jak je kdo nakoupí. Kupovat vše předražené je národním sportem většiny státních firem. Taky se z toho řada lidí má dobře. Kdo je bit? Opět daňový poplatník!
Regiošrot stál už před lety, kdy to začalo někde kolem 22 mega a pak to rostlo. Nelze ale srovnávat cenu rekonstrukce s novým vozidlem. I když štrůdl je též postarší vozidlo. Chlapci z VÚKV skříň v Cerhenicích bastlili někde kolem roku 1992 pro dnes již neexistující Adtranz. Pro ČD to pak byly poslední vyrobené kusy (v době, kdy už výroba neběžela) a konec, nesplňuje to současné normy.

Jméno
Host
Jméno

„Pro ČD to pak byly poslední vyrobené kusy (v době, kdy už výroba neběžela)“
Kecy, ještě v roce 2013 byla dodávka pro EIB, VBG (s výbavou dle BOStrab, aby mohly jezdit do Zwickau Zentrum) a BOB.

Standa
Host
Standa

Díly na Stadlera jsou drahé, protože zahraniční ( tuším švýcarské ) vozidlo.
Je jasné, ze když si vlak zbastlíte ze staré 810 a toho co najdete v depu, tak ze věna , věna dílů a servisu bude někde jinde.

Jen tak
Host
Jen tak

Dily jsou takmdtahe, jak je kdo proda 🙂 kupujici v tomto pripade taha za kratsi konec.

AAA
Host
AAA

Tak je otázka co do toho lze kupovat za díly dokud je to v záruce. A jinak normy, když se to označí jako rekonstrukce tak to taky musí plnit současné normy? Co třeba ty nejrůznější tramvajové wany co jsou taky papírově rekonstrukce T3, ty je plnit musí?

Standa
Host
Standa

Vyrobit něco takového jako 810 už dnes při dodržení norem není možné.
Stadler je to nejmenší, co dneska může jezdit na dráze

AAA
Host
AAA

A mimochodem ten TSI plní?

Apollo17
Host
Apollo17

Stadler 640,641 nynější normy neplní a již několik let se nevyrábí.

Kozel
Host
Kozel

A nemá to první třídu jako Ešus,což na osobáku kolem Prahy velmi žádané ! 🙂

Chánov
Host
Chánov

Zejména držiteli jisté průkazky….

Standa
Host
Standa

Tam na tuhle neustále opakovanou lež chodite?
Ac držitel oné průkazky, nenapadlo by mne vyhazovat peníze za jinou barvu čalounění ( jiný rozdíl oproti dvojce v běžných vlacích prakticky není) . A vlaky kde by to možná melo smysl , protože tam jsou lepší a širší sedadla (854ka, Panter) jsou osobaky na krátkých trasách, kde jedu par minut, takže to zase nemá smysl.
Jedničku bez příplatku mají kravataci z GR, a ty ve vlaků neuvidite, ti jezdí autem.

petr.r
Host
petr.r

chodí sem jeden čdák a ten má režijku do první třídy…..

Standa
Host
Standa

On se da dokoupit k rezijce časový příplatek na jedničku. Tuším kolem 4 tisíc ta sranda stojí.
Akorát pro 99% normálních nadražáků nemá smysl si něco takového kupovat
Na Generálním ho.mají automaticky v ceně, tam ovšem zase jezdí vlakem jen před novinari

ladas
Host
ladas

Tak to hodně tušíš blbě,dá se koupit na týden už za 250kč a to sítová na všechny vlaky,za bůra ji máš na rok ,k tomu cena režijky 1100kč na rok.Když vezmu že jednodenní jízdenka ČD ve druhé třídě stojí 579kč tak .že až 99 procent nádražáků si bude muset začít kupovat jízdenky ,tak pozná o co přišli mamlase

Standa
Host
Standa

Dá , ale proč bych ji kupoval? První třída nemá nic navíc co by mi za ty dvě stovky týdne stálo.
Snad s výjimkou Pendolina, ale tím jedu tak třikrát do roka, a to už je lepší připlatit si jedničku na ten konkrétní vlak, mas-li zájem snidat na porcelánu.
Na opravdu dlouhé cesty , kde bys řekl, ze má jednička smysl preferuju klasické rychlíky, protože na nich jsou ještě klasická kupé po osmi, takže jsou asi tak o 200% pohodlnější, než ty „moderní vlaky“ s velkoprostory projektované asi pro Číňany, jak jsou malé a nepohodlné.

Standa
Host
Standa

99% nadražáků si fakt jízdenky na vlak kupovat nebude. Toho se opravdu nebojím.

Zapa
Host
Zapa

Myslíte OP? Tak takových je tam opravdu většina.

Tronda
Host
Tronda

Kolik vlaků pro přepravu vozíčkářů do Čakovic vlastně nasazují ČD? Abysme měli srovnání.

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Stejně jako KŽC, tedy nula.

Aleš
Host
Aleš

No, KŽC už dva jezdící proti sobě, takže to stejně jako KŽC není. CD mám dojem, že má některé soupravy s rampou, ale jistý si nejsem.

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Jak už píše někdo níž, ani jedna zastávka není bezbariérová. Byť je tedy vlak nízkopodlažní, vozíčkář se do něj nemá jak dostat. To nelze považovat za „vlak pro přepravu vozíčkářů“.

Tronda
Host
Tronda

To v Kryrech není taky a přesto tam někteří absenci plošiny nemohli vydejchat. Ale ty vozidla tady nebudou jezdit jen jeden rok, takže není podstatné, co je teď, ale jak se ta trať změní v průběhu 10ti let.

Mrc
Host
Mrc

A má pro vozíčkáře smysl jezdit sem, když na trase není ani jedna bezbariérová stanice? Nizkopodlažnost je fajn, tu určitě důchodci využijí… Ale už vidím toho vozíčkáře, co se rve do vlaku na masaryčce, aby následně vystoupil v Čakovicích…

Stepig20
Host
Stepig20

Plošina se dá sklopit pouze na ve Vysočanech a to na jedné straně a na jednom nástupišti 😀

noerf
Host
noerf

Zajimalo by mne kolik cestujících meziročně na této trase přibude s použitím těchto vozidel.

Pako
Host
Pako

Stejnej Hnus jako Regionova… Levnej sràč…

Standa
Host
Standa

Pán by tam chtěl RailJet ?
Je to městská linka, defacto tramvaj, ve které nejedete tři hodiny, jednoduché, levné a úsporné vozidlo je na tohle ideální volba, vzhledem k požadované ceně jízdného

Brouk Pytlík
Host
Brouk Pytlík

To, že stále jezdí Regionohy, nu dobrá, dá se to přežít, ale donekonečna repasovat 810, když je třeba omladit vozový park ?
To musela být ale hlava, co toto vymyslela 🙁

Tronda
Host
Tronda

No jo, ŽSSK si jich pořídili hned 9 a tam je svět ještě v pořádku, desetiletá smlouva, všude platí mezinárodní jízdenky, Interrail, atd.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

O tom, že je Slovenská železnice v pořádku, tady píšete jenom vždycky vy jak kolovrátek se smlouvou na deset let, přitom ZSSK tady nikoho nezajímá a je dost diskutabilní, jestli místa, kde to jezdí, jsou ještě vůbec Evropa, takže srovnání s Prahou docela irelevantní.

Tronda
Host
Tronda

No jo, pravda bolí, ale mluvte za sebe, diskuze je o vozidlech ze ŽOS Zvolen, takže to splu velmi souvisí. A když se podíváte do diskuzí k článkům o Plzeňském nebo Ústeckém kraji, tak tam se spousta modrých gum domáhá zrušení krajů a centrální objednávky osobní dopravy jako na Slovensku, podle toho by tu taky osobní doprava fungovala.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

I kdyby tento debilní nápad někdo prosadil, tak i tak v naších podmínkách nevěřím, že by to tady bylo srovnatelné s tím Balkánem, co začíná za Bratislavou, neb i nároky objednavatele dálkové dopravy jsou u nás trochu jinde, než na Slovensku. Souvislost si v tom hledáte možná tak vy, já ji v korupčním bezsoutěžním přidělováním zakázek do ŽOS pro motoráky do míst, kde ani všichni nemají splachovací záchod, nevidím.

MPE
Host
MPE

Tuší prosím někdo, jaký byl důvod odklonu od motorů MAN (kterými jsou osazeny původní „bagety“ 813) a použití TEDOMu na 813.1? Peníze? Provozní problémy? Dražší údržba? Tím nechci hanět jakkoliv TEDOM, jen mě to zajímá…

Rado
Host
Rado

väčší výkon

MPE
Host
MPE

No jo, koukám, oni z toho TEDOMu vymáčkli už 310 kW…S tím možná souvisí ta subjektivně nižší hlučnost. Pokud to má větší krouťák, tak se to nemusí rvát tak na krev jako u 814.
Anebo je to prostě jen líp odhlučněné.

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Nemyslím si. Tiché to zrovna není a výkon se získává vysokými otáčkami.

Standa
Host
Standa

U přeturbených nízkoobjemových tříválců možná…
U normálního EU normami nezmrveneho nízkotlakého motoru se výkon získává objemem

petr.r
Host
petr.r

a u tych liazek je největší krouták při 1250ot.

petr.r
Host
petr.r

no jestli se ten motor podívá k 2000ot, tak to musí být chyba softu na převodovce.

Výpravčí
Host
Výpravčí

Ty dveře na hajzl otvíraný na knoflíky, to je zase co za úchylku?
Čemu vadí klasický na kliku otvíraný a na západku zamykané dveře
Že se to cpe i do Panterů a Regína a není to vymyslenkst Brabence je mi jasné

Azkaban
Host
Azkaban

Třeba proto že takovej vozíčkář by občas taky rád vykonal potřebu a pro toho je tohle řešení o dost jednodušší než složitě otevírat a zavírat dveře na pantech s klikou 😉

Moza14
Host
Moza14

Silně pochybuji, že se bude vozíčkář pohybovat ve vyšším patře, kam jsou instalovány ty dveře na knoflíky…

Standa
Host
Standa

Veškeré WC pro vozíčkáře, co jsem kdy viděl měli normální dveře s klikou. On ten vozíčkář obvykle nemůže na nohy, ale ruce ma většinou v pořádku.
A nakolik je jednoduší otvírat a zavírat (a hlavně zamykat) tenhle vynález vídám dost často v Regine nebo Panterovi…
O ceně servisu oproti dveřím s klikou nemluvě…

Standa
Host
Standa

Vozíčkář ve vlaku je něco jako Yety….
Vsichni o něm mluví a nikdy ho nikdo neviděl…
Za posledních 30 let jsem ve veřejné dopravě potkal vozíčkářů, ze je spočítám na prstech ruky.

Zapa
Host
Zapa

Zrovna včera jsem jednoho vezl hned 2x. Pravidlo to není, ale sem tam jezdí.

Standa
Host
Standa

Jo taky jsem jednoho potkal minulý týden u nás v Hradci. Průvodčí a fíra houkli na posunovače, chytili káru za rám a ze dveří ji ten pulmetr snesli. Za dvě minuty hotovo, jde to i bez plošin a nízkých podlah

AAA
Host
AAA

No tak určitě. Dokud nepojede na električáku….

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Kdyby tenhle Mravenec jezdil na lokálce typu Lipová-Lazně Javorník tak super. Ale v Praze a okolí? A to nejsem Pražák. A pokud se jedná o nejmodernější motorák.. je to aspoň smutné zrcadlo, kam jsme to na železnici dopracovali.. a pokud se zde dočtu, že je to celkem fajn motorák, tak jde vidět jak je laťka nízko. Kouknu ještě jednou do kalendáře. Ty brďo fakt rok 2019

VRT
Host
VRT

A to se tu dočtete, že je tam zbytečná WiFi a že je blbý, že nejdou otvírat okna. Bohužel, ROPID a KŽC jsou kamarádi, takže může projít i něco takového.

Standa
Host
Standa

Tam v takovyhle vlacích majících charakter lokálky s krátkou jízdní dobou je wiffi opravdu zbytečná

Beata Zemkova
Host
Beata Zemkova

Okna nejde otvarat, pretoze to ma klimatizaciu…

michal
Host
michal

Jakože v Praze musí být něco lepšího, protože Praha?

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Jedním z cílů železnice a MHD je mimo jiné i odhlečování silnicím, případně jiným dopravním sítím, nevím kde je něco takového relevantnější..

Rampa
Host
Rampa

Od té doby, co jsem poprvé spatřil hašišbednu, mě už design žádného vozidla nemůže uchvátit…

Richard P.
Host
Richard P.

Prosim, co je „hasisbedna“, staci napsat radu.dekuji. to je najaky motorak?neco jako hurvinek nebo slovenska strela?

Kubrt
Host
Kubrt
Radka
Host
Radka

Daňové poplatníky uráží celková průhlednost téhle malé domů.

Daniel
Host
Daniel

Však v tomto nejsme ve při.

Tronda
Host
Tronda

A velká domů je potom bagrování většiny výkonů ČD?

Zapa
Host
Zapa

Je to škoda, no. Třeba to mohli v KŽC převzít.

Daniel
Host
Daniel

No, neurazí… pokud bych tím jel teď někde na lokálce a tento výrobek byl např. z roku 2013 a smlouva by měla vypršet za 4 roky, opravdu by mě to neuráželo. Jelikož je to ale vozidlo zbastlené v roce 2018 a to na základě nové smlouvy do roku 2028 (navíc za cenu, která jinde pohodlně stačí na nová vozidla), tak mě to jako daňového poplatníka uráží a to velmi.

Pražák
Host
Pražák

V tom s Vámi musím bohužel souhlasit. Jakkoliv jsem zastáncem liberalizace železniční dopravy, tak tohle je vážně paskvil. Ani ne tak kvůli těm vlakům, je to sice jen lehčí evoluce Regionovy (tj. křáp nemoderní), ale vzhledem k tomu jakou trať a v jaké intervalu to má obsluhovat to stačí. Ale to, že to šotouši z Ropidu přihráli bez soutěže a za naprosto nehorázné peníze svým šoto kámošům z KŽC je prostě hnus. Přitom na tohle se dala soutěž udělat celkem snadno a o zájemce by nebyla nouze, sehnat někde dva vlaky (klidně ojeté, ale technicky lepší) by nebyl problém. A… Číst vice »

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Jaký má vůbec smysl, aby dvaceti minutovou cestu při hodinovém intervalu musely jezdit dva motoráky?

Y.K.
Host
Y.K.

Zřejmě to nebude mít příslovečnou stadlerovskou spolehlivost. 🙂

Radek
Host
Radek

Požadavek na proklad s S3.

Neonym
Host
Neonym

Když budu věřit tomu, že motorák je relativně tichý (otázka je vůči čemu ta relativnost je), tak ať se jdou v Šumperku zahrabat. Regionova je ta největší pomsta pro naše lokálky, ten hluk v ní je nesnesitelný. Jinak na fotkách na mne tohle dělá docela dobrý dojem (až na interiér v barvě „stará nemocnice“).

Rampa
Host
Rampa

To srovnání není zrovna na místě, protože dnes už jsme o 14 let dál, čili vyšší nároky na podobu modernizací jsou snad samozřejmostí. Navíc investiční možnosti jsou dnes mnohem lepší.

Standa
Host
Standa

Vyjet z tímhle ČD, to by bylo keců, že je to starý šrot osmsetdesítka, není tam wiffi a že soukromník by nabídl nová vozidla…
Má to klimatizaci a zásuvky?

Beata Zemkova
Host
Beata Zemkova

Klimatizaci to ma

Azkaban
Host
Azkaban

Doufal sem že interiéry v barvě „slonová kost“ ke konci roku 1989 definitivně vymřely. Ještě že máme ŽOS Zvolen k připomenutí jak je tahle barva v interiérech odporná.

PeDu
Host
PeDu

Idealni souprava na trat Melnik-Mseno-Mlada Boleslav- Mladejov a zpet…

Chánov
Host
Chánov

Jezdí tam podobnej krumpl pane…

PeDu
Host
PeDu

No, co já vím, tak tam jezdí tak 4 ks 810 z bývalé Vozební stanice Mladá Boleslav. O vikendech jsou nasazovány 2 ks děčínské regionovy.. Zde by bylo záhodno, aby KŽC zalobovalo u PID a celou výše uvedenou trať převzalo. Bývalá vozební stanice Mladá Boleslav má i vlastní čerpačku a fekálku, pro pražáky je celá Boleslav zbytná… a pro těch 10 z 20 strojovodičů ve VS MB by se našlo uplatnění v rámci KŽC a ten zbytek 10 má stejně před důchodem, tak by to Nymburk jistil. Rozdělením na cargo VS MB ztratila opodstatnění. Nymburk je jen 30 km.

Partneři