Obrazem: Příprava na bagrování Radějovky a vypuštěný přístav aneb Baťův kanál roste na jih

Prodloužení Baťova kanálu aneb splavnění říčky Radějovky (listopad 2023). Pramen: ŘVC ČRProdloužení Baťova kanálu aneb splavnění říčky Radějovky (listopad 2023). Pramen: ŘVC ČR

Součástí prací je zbudování nové plavební komory Rohatec a splavnění navazující říčky Radějovky.

Ředitelství vodních cest (ŘVC) a stavební společnost Swietelsky stavební se pochlubily pokroky na stavbě, na jejímž konci má být prodloužení vodní cesty na Baťově kanálu a řece Moravě o zhruba sedm kilometrů na jih.

Součástí prací, které začaly letos v polovině srpna, je zbudování nové plavební komory Rohatec a splavnění navazující říčky Radějovky. Ta propojí jižní konec Baťova kanálu s řekou Moravou, a tím i městem Hodonín. Rohatec bude čtrnáctou plavební komorou na této vodní cestě a zároveň první novou komorou od dob výstavby kanálu ve druhé polovině 30. let.

„Aktuálně se pomocí speciálních strojů zapustily do země štětovnice, které slouží k bezpečnému ohraničení stavební jámy, aby se zde mohla vybudovat nová plavební komora. Dále se odstranila stará konstrukce jednoho z hospodářských mostů. Na jeho místě v budoucnu vyroste most nový, vyšší, aby pod ním mohly proplouvat lodě. Kvůli rozšíření a zkapacitnění říčky ještě probíhá kompletní odtěžení dřevin v blízkosti koryta,“ uvedla společnost Swietelsky stavební na svých facebookových stránkách. Zakázku získala ve sdružení s firmou Metrostav DIZ.

Baťův kanál dnes fakticky představuje „slepou ulici“, která na jihu končí v přístavu Skalica. ŘVC proto pod přístavem nechá zbudovat zdymadlo Rohatec a splavní zhruba osm set metrů říčky Radějovky až k řece Moravě. Nová plavební komora bude vedle jezu Sudoměřice, naproti slovenskému přístavu Skalica na české straně Radějovky. Úprava koryta Radějovky bude spočívat v jeho prohloubení na jednotnou hloubku 1,5 metru. Koryto bude dále upraveno na lichoběžníkový tvar s šířkou ve dně 6 metrů. Rozšíření bude provedeno symetricky podél stávající osy toku.

Dokončení stavby se předpokládá v listopadu 2025, nová část vodní cesty by tak měla být k dispozici pro sezónu 2026. Příprava přitom byla komplikovaná, podle původních plánů mělo být už hotovo. První tendr stát vypsal už před třemi lety. Nejprve jej ale protáhlo řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, následně požadavky Povodí Moravy. Povodí nově chtělo do stavby zahrnout kompletní rekonstrukci jezu Sudoměřice, ŘVC proto raději tendr zrušilo a po zahrnutí požadavků povodí vypsalo loni v září nový.

V Hodoníně se chystá stavba přístavu až pro 80 lodí.

Plavební komora Rohatec a prodloužení Baťova kanálu k Hodonínu (stavba listopad 2023). Pramen: ŘVC ČRProdloužení Baťova kanálu aneb splavnění říčky Radějovky (listopad 2023). Pramen: ŘVC ČRProdloužení Baťova kanálu aneb splavnění říčky Radějovky (listopad 2023). Pramen: ŘVC ČRPřístav Skalica a plavební komora Rohatec už nebudou znamenat pro lodě konečnou. Pramen: ŘVC ČRSplavnění říčky Radějovky k soutoku s Moravou. Zde vznikne i nový most přes Moravu. Pramen: ŘVC ČRJez Sudoměřice, kde vznikne nová plavební komora (listopad 2023). Pramen: ŘVC ČRZahájení stavby plavební komory u přístavu Skalica, Baťův kanál. Pramen: ŘVCPůvodní podoba jezu Sudoměřice na Radějovce. Pramen: ŘVC ČRPlavební komora Rohatec u přístavu Skalica, Baťův kanál. Vizualizace. Pramen: ŘVCBaťův kanál, plavební komora Rohatec, vizualizace. Pramen: ŘVCBaťův kanál. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraJižní část Baťova kanálu s vyznačeným úsekem určeným ke splavnění. Pramen: ŘVC ČR
Tagy Baťův kanál plavební komora Rohatec rekreační plavba ŘVC
13 komentářů