Autobusy Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

Obrazem: Praha mění plány na budoucí podobu Smíchovského nádraží

Nová podoba dopravního terminálu na Smíchově. Foto: IPR
Nová podoba dopravního terminálu na Smíchově. Foto: IPR

Institut plánování a rozvoje hl. města Prahy (IPR) změnil mírně svoji představu o tom, jak má v budoucnu vypadat nový dopravní terminál na místě stávajícího Smíchovského nádraží. Na nedávné konferenci o nádražích pořádané Správou železniční dopravní cesty to oznámili zástupci IPR Praha, redakce Zdopravy.cz získala první vizualizace celého projektu po aktualizaci.

SŽDC už dříve kvůli lepší koordinaci s Prahou posunula plány na opravy Smíchovského nádraží. Praha zde chce vybudovat velký dopravní terminál, kam by se přesunuly autobusy končící nyní Na Knížecí. Náklady odhaduje Praha na tři miliardy korun.

„Nyní studie řeší terminál ve větším detailu. Hodně se řešily například přesné výšky a tloušťky konstrukcí tak, aby pod platformou projely vlaky a zároveň aby odpovídala výškou připravované zástavbě. Ve studii je také zohledněna úprava a tvar terminálu reagující na novou podobu developmentu a upravený přístup na lávku. Novinkou je i dořešení tvaru podpěr pro lávku i terminál,“ upřesnila Kateřina Zelingerová z IPR.

Smíchov má v příštích letech projít velkou proměnou, u nádraží a na části jeho pozemků vznikne i nová čtvrť Smíchov City developera Sekyra Group. Pražští radní už v červnu schválili vypsání zakázky na vypracování projektu nového terminálu. Součástí bude i parkoviště P+R.

Terminál se má stavět postupně, nejprve začne stavba P+R domu a autobusového terminálu se zastávkami na střeše. Poté vznikne část nad prostorem nástupišť železniční stanice, kam se přesunou autobusy z terminálu Na Knížecí. Jako nejbližší reálný termín zahájení stavby se mluví o roce 2021.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Andrea
Host
Andrea

Smichov je potreba revitaliziovat,ale je to moc velka moderna.Krasna stara Praha se silene meni .Ja uplne nesnasim tancici dum silena opicarna.Nekazte krasnou Prahu a navrhete neco co se hodi do razu stareho smichova.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

To běžte brečet před Lihovar.
Jinak, esli by něco bylo úplně špatně, pak snaha stavět v půlce 21. století něco, co bude vypadat jak z roku… z jakýho vlastně roku? Do kdy se stavěla „krásná stará Praha“ a odkdy už se staví špatně?

Zdeněk
Host
Zdeněk

Toto je diskuze o dopravě, nikoli o architektuře, ale snad mi odpustíte, když zde na toto téma napíšu svůj názor. Račte prominout, ale musím dát Andree v jistém smyslu za pravdu. Ani mně se tančící dům nelíbí, ovšem uznávám, že se může líbit jiným. Nepokládám tedy tančící dům za šílenou opičárnu. Za šílenou opičárnu pokládám to, že byl postaven na nábřeží vedle řady secesních domů, kde působí jako pěst na oko. To je přímo architektonický zločin! Francouzi mají v Paříži čtvrť La Défense, kde se moderní architekti mohou dosyta vyřádit. Ani by je nenapadlo zprznit nějakou modernou např. Montmarte nebo… Číst vice »

Karel
Host
Karel

Tak Rašínovo nábřeží je specifický případ, protože tam byla historická zástavba komplet zbouraná a všechny ty bloky činžáků jsou novostavby z počátku 20. století. Ale v historických částech města vás nepobuřuje, jak tam jsou splácané dohromady různé slohy – baroko vedle gotiky, renesanční stavba vedle románské atd., ba i v rámci skoro každé jednotlivé budovy jsou prvky různých stylů namixované, jak šel čas? Takový Pražský hrad je z tohoto hlediska vyloženě hrůza – ale zvykli jsme si na něj natolik, že tu splácanost považujeme za normu a za symbol.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Jenže to baroko vedle gotiky, románský sloh vedle renesance atd. spolu navzájem tak nějak ladí, kdežto moderna ladí pouze zase jen s modernou, jinak to je paskvil.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Takže osvětlení svítíplynem…

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Club za Prastarú Pragu, gehož já su predsedie, wám zapowedá a zakazuge a nedovoluge na této skále kakú modernú škatulu ze základu vyzdvihovatj. Neb toto chrastié, gež tuť na skále po tisíciletié raste, za vzácnú pamiátku powažowati gest a zachowáno býtj musí.

Karel
Host
Karel

A „krásná stará Praha“ je pro vás ta funkcionalistická nádražní budova z 50. let 20. století, nebo ty neudržované plochy a zpustlé ruiny budov v obvodu kolejiště? Starý Smíchov už prakticky neexistuje, téměř vše na Smíchově jsou moderní novostavby z konce 19. století nebo ještě novější.

Andrea
Host
Andrea

Nerikam ze to neni pekne,ale nechapu proc se porad narusuje raz Prahy.Ja vim ,ze je to potreba,ale ,uz i ty kancelare jsou des a ted tohle .Bere to podobu Prahy .Krasna stara Praha se,uz uplne zacina ztracet.

XXXD
Host
XXXD

Tak to je mi tedy moc líto, že se celý současný hnusný terminál smíchovského nádraží s bezdomovci ztratí.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Už jsem se bál, že se neobjeví žádný idiot, který by šermoval bezdomovci, a kterej si asi fakt myslí, že až se to tam naleští, tak bezdomovci beze zbytku vysublimujou do prostoru. Ne, budou tam dál, jako jsou na všech místech ve městě, kde je pohyb lidí a kde se dá někde schovat před deštěm a zimou (nebo je snad třeba z Anděla vyhnala výstavba tamních „pětihvězdičkových“ nákupních center, multikin a kancelářských budov?). Prostě máme kapitalismus se všemi jeho symptomy a průvoními jevy (zaplaťpámbu za to). A jen tak mimochodem, zrovna Smícháč tedy ve srovnání s mnoha jinými místy Prahy… Číst vice »

Přemek
Host
Přemek

No, kouzla na kompu to do skutečnosti nepřenesou. Dokud místní oligarhové nepodpoří takovéto stavby místo kanceláří, budou jen neefektivní výdaje na projekty bez realizace.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

cože?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

No bez projektu také můžete skončit s tím, že stavební firma na požadavek „vykopejte základy“ vykope základy … pro větrnou elektrárnu.

Panda
Host
Panda

Ale nezapomeňte, že i výstavba kanceláří pomáhá zpomalovat zvyšování nákladů na bydlení – jsou čtvrti (P1, P2, P7, Dejvice, Smíchov, Karlín, Vršovice), kde je spousta kanceláří v „normálních činžácích“ a to tlačí nájmy a ceny bytů vzhůru.

jirka
Host
jirka

jo to jiz 152. studie. a nic.

VRT
Host
VRT

Šlo by odkaz na těch 151?

jirka
Host
jirka

zajdi na Magistrat tam je to v archivu.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

takže jen meleš blbosti, žejo.

thegrid
Host
thegrid

Nějak mi to připomíná aktuální brněnské autobusové nádraží.

Pražan
Host
Pražan

Vizualizace pěkná, ale očividně se ani do budoucna nepočítá se zastřešením nástupiště 3A 😀

jirka
Host
jirka

to mas egal nez zacnou budes v pensi

XXXD
Host
XXXD

Žádné 3A nástupiště nebude. Bude 4A nástupiště, které skutečně nebude zastřešené.

jan
Host
jan

Mě příjde, že opět neúměrně oklešťují koleje, malý počet, chybí průjezdné koleje..

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Je tam jedna. Otázou je, co bude přes Smíchov projíždět. Os, R, Sp, určitě ne, IC, EC stěží. Zbývá Pendolíno a nákladní doprava, ale pro nákladní dopravu by bylo lepší jezdit přes most Inteligence a nemotat se v centru.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

co bude přes Smíchov projíždět _bez zastavení_

XXXD
Host
XXXD

Kromě nákladních vlaků, které by tam neměly moc jezdit, tam bude vše zastavovat. Není důvod, aby tam nějaké osobní vlaky jen projížděly.

Bob
Host
Bob

Na té obrovské střeše mi chybí nějaká zeleň, např. nějaký keř v každém pátém „čtverci“.

Bob
Host
Bob

Do centra P+R nepatří. Vždyť už dnes se na Smíchov prakticky nedá dojet bez půlhodinového popojíždění v koloně v Radlické, Plzeňské nebo Strakonické.

AAA
Host
AAA

z jižní spojky přes baranďák se tam dá dojet bez vetších problémů. stejně to bude předpokládám pár desítek míst.

Viťa
Host
Viťa

Velkou výhodou tohoto místa je to, že je tak strašně hnusný, že se na něm opravdu nedá nic zkazit 🙂

VRT
Host
VRT

Ehm, Kotas?

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

Doufám, že je to jen vizualizací a nástupiště, resp. vstupy do podchodů, budou širší. Na hlaváku se ty eskalátory při příjezdu většího počtu lidí pravidelně ucpávají a člověk to pak musí obíhat ke schodům, pokud se chce někam dostat… Ideální je kombinace eskalátor-schody-eskalátor jako ve Vídni na Hbf (i na jiných nádražích, př. Pratestern). Na Smíchově se snad předpokládá vysoký obrat cestujících po celé délce nástupiště…

Petr
Host
Petr

A základní otázka.Dožijeme se toho? Nebo to bude jako s RS3 do Hořovic? 🙂

SaulGoodman
Host
SaulGoodman

Návrh se mi také líbí. Když se ještě mluvilo o samostatné rekonstrukci nádražní budovy, SŽDC deklarovalo, že bude zachována budovatelská freska uvnitř.
Nějak si nedovedu představit, jak zapadne do takovéhoto značně moderního prostoru výjev zemědělců a milicionářů z padesátých let 🤣.

Georg
Host
Georg

budova smichovskeho nadrazi nijak zasadne neurazi, ale pokud bude nahrazena timto, tak ji skoda nebude…

Kubrt
Host
Kubrt

Stávající budova nebude nahrazena, ale obestavěna.

Limokola
Host
Limokola

Třeba bude zachována stylem Ištařiny brány – vedle v budově Dobré správy. Tam by se naopak hodila docela dobře.

WICRO
Host
WICRO

To sklo se bude krásně mejt 🙂 Za pár let to bude ve stavu jako je střižkov..

Hanzi
Host
Hanzi

Ono je celkem jedno jak to bude vypadat, hlavně ze se s tím nejak hne. Pamatuju si když se začal stavět městský okruh za Smichovem, že se konečně sklidil do te doby ten nebývalý chlív tam. Takže novostavba, nebo prestavba jen prospěje.

Martin
Host
Martin

Zajima me, zda nadrazi pocita i s novym spojenim 2, resp. zda v budoucnu pod nim pujde postavit podzemni stanici a vyjezd z ni,… pripadne s vjezdem ve smeru Andel… aby to pak nebylo stavebne narocne nebo dokonce nemozne…
Jinak to vypada dobre, posledni dobou se jim docela dari delat povedene zmeny…

Otazka je realizace, rad bych videl alespon nektere projekty uz rozestavene…

PS: porad mi nejak vrta hlavou myslenka na propojeni Smichovskeho nadrazi (podobne jako NS2) s planovanou trati Praha-Kladno pod Strahovem… ev. s trati Podbaba-Nadr. Holesovice…

XXXD
Host
XXXD

Já měl tedy podle plánů vždy pocit, že koleje na NS2 by šly pod zem až těsně za Smíchovem, byť mi tedy samotnému není úplně jasné, jak by se dostaly tak rychle pod zem.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Šlo by to, použít spád 35 promile jako na VRT a pak bude stačit 200 metrů dlouhá rampa.

Martin
Host
Martin

Pocita se tam se zastavbou a ta bude mit urcite i par pater podzemi… no a z NS2 bych rad mel pripravu na odbocku na Strahov stejne tak pripravu na odbocku z tunelu na Veleslavin…

XXXD
Host
XXXD

A na co chcete odbočku z NS2 pro trať na Kladno? K čemu bude? Vlaky od Hostivice můžou jezdit po současné trati na hlavák. A nevím, jak konkrétně to myslíte s tím Veleslavínem.

Martin
Host
Martin

Od Kralovky trojuhelnikem k novemu tunelu do smeru dejvice i do smeru veleslavin, slo by o velmi rychle spojeni jihu a severu na levem brehu Vltavy, dnes mozne jen metrem s prestupem v centru, dost vytizenem, nebo tramvaji pres M.Stranu… Dalsi moznosti by bylo propojeni s Branikem a vytvoreni okruzni trati, linky, prakticky kopirujici silnicni MO, tedy tangencialni kolejove spojeni mimo pretizene centrum… Napojenim i do smeru Veleslavin a tedy i na letiste… vylozene pro mestskou dopravu linkami S jako metro… vychazim i z uvahy rychlych autobusovych spoju tunelem MO, vidim jako lepsi reseni spise okruzni linku metra/vlaku, zvlaste, kdyz… Číst vice »

XXXD
Host
XXXD

Jinak, co se týče přepojení trati od Kladna ze společného nádraží na osobní, tak to je docela dobře vidět na druhém obrázku vizualizace.

Martin
Host
Martin

Ja mel na mysli spojeni mezi P6 a P5, Andel-Kralovka-Dejvice/Veleslavin a spojku Dejvice-Holesovice… na te vizualizaci je trat pres semering?

XXXD
Host
XXXD

Nevím o tom, že by se v horizontu nejbližších desetiletích plánovaly taková propojení.

XXXD
Host
XXXD

*plánovala

XXXD
Host
XXXD

To už je pravděpodobnější, že se postaví spíš metro E než tohle.

Martin
Host
Martin

Ja vim, jen me mrzi, ze i to metro E je vlastne taky vlak a proc by nemohlo vyuzit soucasnou infrastrukturu, posudte sam trasu: Dejvice/Hradcanska – Nadrazi Holesovice – Liben, U krize – Nadrazi Liben/Na Harfe – Malesice (Depo Hostivar) – Zahradni Mesto – Sporilov – Kacerov – Nadrazi Krc – Branik, Na Mlejnku – Smichovske nadrazi – Andel – Kralovka – Dejvice/Hradcanska Byt by slo o modernizaci, tak z novostaveb by slo pouze o 3 stavby, Branik – Smichov + Smichov-Stresovice + Hradcanska – Holesovice, nakladni doprava by nebyla narusena a trasa vede vice kolem sidlist a center s… Číst vice »

Vláďa
Host
Vláďa

Mohu souhlasit, že to je asi stavba odpovídající našemu století. Škoda, že tam nejsou snímky z horního patra příměstského autobusového terminálu. Zajímalo by mne, jak to tam bude uspořádané. Jak se architekti vypořádali s prostorovým uspořádáním stanovišť a odstavnými stáními. Mohu popřát, aby se tato stavba zrealizovala a vypadala tak, jak na snímcích. Jinak jsem si všiml, že architekti na 1.snímku otočili tramvaj ve smyčce o 180 stupňů – vyjížděla by na trať do protisměru. Už to není jen o důchodcích v protisměru na dálnici.

Martin
Host
Martin

Je to vizualizace, mate v CADu model tramvaje a placnete ho tam,… 😀

Beekee
Host
Beekee

Vychází to z rok staré studie dopravních uzlů Smíchov…
http://www.iprpraha.cz/clanek/1860/na-smichove-vznikne-novy-terminal
Tam je to prokreslené celkem podrobně.

Zlámalík
Host
Zlámalík

A kdo jste našli na vizualizaci lokomotivní řadu ČS4?

Tomáš
Host
Tomáš

Vlevocomment image

Démon
Host
Démon

Konečně něco odpovídající 21.století. Ale pochybuji, že to bude do roku 2025.

XXXD
Host
XXXD

Už aby to bylo. Na první pohled to vypadá poměrně dost dobře. Tak jen doufám, že se to při realizaci moc nezprasí.

Martin
Host
Martin

Me jen trochu desi ty obri pismena, ale to je otazka vkusu…

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Obávám se toho, jak ta ušlechtilá žulová dlažba na autobusových odstavech bude vypadat po pár letech provozu. Povrchy vypadají pěkně na vizualizaci, ale jestli to má být funkční, tak na využívané autobusové odstavné plochy jedině beton.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Asi proto se stojánky pro busy i zastávky běžně dláždí… Jde o to, že dlažba se dá snadno vyměnit, když se vyjedou koleje, nebo se utvoří fleky od oleje.

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Dnes se zálivy (jestli to myslíte těmi „stojánky“) dělají jako betonová deska. Dlažba je údržbová, musí se co pár let vyrovnávat. Beton vydrží desetiletí.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Železobetonová. Té ocele tam jde jak do mostu. Ostatně má to být roznášecí deska, a ty síly jsou nemalé.

Poudy
Host
Poudy

V Praze to pořád dlaždí.

Sch
Host
Sch

Jdem k tomu trochu skeptický. Zastřešení nad nádražím kde jezdí dieselové soupravy a autobusy bude zevnitř brzo zaflakane. I když městské autobusy už v době dostavby toho zastřešení nebudou…
Jinak ta část autobusového terminálu nad kolejištěm bude dost drahá. Jestli by nebylo ekonomictejsi nahradit ta odjezdová stání v prostoru stávajícího terminálu MHD rozšířeného o prostor rušného nástupiště 1A. Asi by nebylo možné rozšířit o tolik jižní křídlo nádraží, ale to nevybudovaní zastávek autobusu na mostě nad kolejištěm jistě finančně vynahradí.
Ano vypadá to jako unikátní architektura, ale jak ti vyjadřují jiní pri setkání s naší provozní realitou, go možná takova hitparáda nebude.

MV.
Host
MV.

Předpokládám že to zastřešení projektovali take kvůli vyssim teplotam v letnim obdobi ktere nas vsechny cekaji v dalsich dekadach.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Terminál zamýšlenýho rozsahu tam „na zem“ fakt nenacpete. nehledě na to, že byste ho navždy „zazdil“ tím, že by mohl být napojen jen na Nádražní ulici. To umístění do patra tam dává velmi smysl…

dopravák
Host
dopravák

Třeba v Linci jsou, pokud vím, stanoviště autobusů v suterénu a ne na žádné střeše – a s nekrytým parkovištěm autobusů na střeše jsou ostatně už dlouhé bohaté zkušenosti z brněnské Zvonařky …

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Nebudem si tenhle pěkný nápad kazit skuterčností, že pod zemí je tam už metro, a že tam musí být rezerva na NSII.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Kolik za metr čtvereční pozemku.
Kolik za metr čtvereční stropu, který unese autobus.
Jeslti je to 1:1, tak není o čem přemýšlet. Teda je: Trojelbusy. Mělo by to umožnit budoucí zavěšení trakčního vedení.

Poudy
Host
Poudy

Když to tam nenacpete, tak na co cena pozemku? Tam to opravdu ani nejde jinak elegantně vyřešit. S trolejbusy máte pravdu, stejně tak infrastruktura na dobíjení.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Když se to nenacpe nad nádraží, tak to přesáhne kousek vedle nádraží. Furt se nadává, jak se pro parkoviště betonují plochy, že by se daly využít líp. Autobusové nádraží je víceméně vybetonovaná/vyasfaltovaná plocha.
Autobusy na střeše nejsou nic nového, jen na stropě ÚANZ nelze nastupovat.

Karel
Host
Karel

Nevypadá to spatně.

Zlínka
Host
Zlínka

Souhlas, vypadá to dobře. Jen aby to bylo taky jednoduché na údržbu a někde to udržoval.
Což je u nás právě problém.

Panda
Host
Panda

Jojo, ta bílá střecha (a plášť) může trpět „syndromem Černého Mostu“ (byť to bude architektonicky nesrovnatelně lepší)…