Obrazem: Práce na Štvanické lávce finišují, probíhá zatěžovací zkouška
Zatěžovací zkouška na lávce z Holešovic do Karlína. Foto: Skanska
Každé pole lávky je zatěžováno až 70 tunami.
Každé pole lávky je zatěžováno až 70 tunami.
Vcelku mě překvapuje, kolik lidí řeší vzhled – ani já nejsem fanouškem vybraného řešení, ale sto lidí sto chutí. Co mě ale irituje, je funkčnost. Lávka je příliš úzká, nyní ještě drobný prostor zabralo zábradlí.
Na cyklostezce podél Vltavy se pohybuji každý den, a vím, jak někteří cyklisti umí spěchat kolem maminek s kočárkem. Chci vidět, jak toto bude fungovat na úzké lávce..
V každém semestru, kdy jsem studoval na FA ČVUT, řešilo tuto lávku několik studentů jako svůj ateliérový projekt. Viděl jsem i návrhy několika vyučujících, včetně legendární Paní Šrámkové. Všechny tyto desítky možných řešení tohoto mostu byly lepší než toto ohavné laciné primitivní betonové monstrum. Nevidím nic subtilního, ani minimalistického (snad kromě nákladů). Vypadá to jako zapomenutá obrovská brutalistní nájezdová rampa magistrály, snad z roku 1980. Nebo, že se někdy 1983-1986 při stavbě Centálního Dvorce vylil do parku na Štvanici beton v množství na celou jednu tribunu. Z tohoto pohledu je i Barrandovský most „subtilní a minimalistický“. Rozhodly o vítězném řešení… Číst vice »
Který z těch dvou tramvajových mostů máte na mysli? Ten původní, který se rozpadl po roce provozu nebo tu vojenskou provizorní konstrukci?
K tomu posprejování mě napadá jediné, vybrat umělce kteří to pomalují profesionálně a udělají z toho díky barvám i umělecké dílo. Zrovna mezi těmito čtvrtěmi by se to hodilo.
Ještě nedávno byla řeč o červnu. I s ohledem na event zvaný Pražské Quadrinnale, probíhající tentokrát v prostoru tržnice. Vědělo se to roky dopředu, že to tam bude. S bonusem, že i přístup do areálu byl komplikovanější kvůli jiné stavební činnosti. A tak si Praha uřízla mezinárodní ostudu, protože to byly proudy zahraničních účastníků a hostů.
Kdy se rozhodlo, že se v Praze smí stavět jen trámové mosty?
Mínusy vám jdou, teď ještě nějaké argumenty…
Prozraďte nám zdroj této nanejvýš překvapivě novinky, prosím.
A proč je na holešovické straně 30 i pro tram? To jako kvuli splašenejm kolařům zpomalime MHD po 24 hodin. No bezva
Dá se tam tramvaj vůbec mezi tím obloukem kolem rohu tržnice a zastávkou nebo křižovatkou s Argentinskou a zastávkou výrazně nad třicet rozjet?
Nakonec bude třicítka v celé Praze bude se týkat i tramvají. A jízdní dobu prodlouží o jedno, nanejvýš dvě procenta.
A jéje. Už se tady zase rozjíždí diskuse estétů o betonovém korytu. Jdu si pro popcorn 🍿
Vždyť je to betonové koryto!!!
Nemí možné se zavděčit všem. Obzvlášť těm, kteří bydlí jinde a po té lávce chodit nebudou. Kdyby ty peníze raději dali jim, aby nemuseli chodit do práce…
„bílá subtilní linka … s povrchem připomínajícím bílý mramor“
Tak určitě. Pohybuji se v okolí téměř každý den a lávku s nadšením využiji, ale jinak je to hnusné betonové koryto.
Musím říct, že když jsem viděl ty vizualizace, tak jsem měl stejný názor, takhle naživo mi to už přijde celkem ok, byť nic převratného. Prostě minimalistická stavba.
Nicméně jak tu někdo píše, obávám se, že to bude velmi rychle posprejované ze všech stran, a pak to bude vypadat dost hrozně. A očekávám, že případné mytí nad řekou bude asi velká zábava, z hlediska možnosti použití chemikálií.
To je tak když to navrhují a hodnotí akademici z kanceláře, kteří nezohledňují praktickou stránku věci a jak to bude vypadat za několik let vystavené vlivům nejen počasí ale i veřejnosti.
Šel i jel jsem kolem několikrát a vypadá to jako na vizualizaci, nevýrazně, nudně, nemá žádné architektonické prvky, na obyčejnou lávku dokonce těžkopádně. Ta zářivě bílá barva určitě bude přitahovat různé umělce, zatím to chránilo akorát oplocené staveniště.
Subtilní je Trojská lávka. Drží to centrální kovový tubus, má to úzké podpěry, zábradlí je normální průhledné. Má zajímavé technické řešení a z boku to vypadá daleko více minimalistické než betonové účko, to je stavba hodná Prahy. Ano, lávka pro pěší a cyklisty má být subtilnější než něco, co vypadá že by mělo nést těžké nákladní vlaky. Ale i ten holešovický železniční most má jednoduché zábradlí, ne metrové bočnice s plného betonu.
Zajímavé je, že tady se Kloknerově ústavu ČVUT plně důvěřuje, ale co se týká té rozpadlé rachotiny pod Vyšehradem, tak pro Magistrát, Prahu 2 a Prahu 5 nemá tato světoznámá instituce ani hlas poradní…
Právě že nedůveřuje. Scheinherr výsledky jejich měření Libešnkého mostu shodil ze stolu i s doporučením novostavby, protože oprava (resp. zachování některých částí) povede ke kratší životnosti a zvýšeným nákladům i nárokům na údržbu v dalších desetiletích.
Zatím co Italové za rok postavili dálniční most v Janově v Praze za rok a půl jen lávku pro pěší…dost ohyzdnou ale to je věc názoru. Mě oči vidí betonové koryto které bude pravděpodobně posprejovano…
Přesně to mě hned napadlo, jak s tady u nás vše staví doslova roky, strašný ,,,
Protože nosvostavba a havarijní oprava je totéž?
Most v Janově postavili rychle díky tomu, že schválili extra zákon, podle kterého se nemusejí konat úřední náležitosti ani VŘ.
To mate sice pravdu, ale rekl bych, ze zdeva resi stavbu jako takovou. Ne cely projekt vc. VR. Tj. od prvniho kopnuti, do prestrizeni pasky. To si troufnu rict, ze extra zakon na rychlost vystavby nema vliv.
Také je zřejmý rozdíl v důležitosti, dálnice mezi mořem a horami vs lávka pro lidi, kterým se nechce popojet tramvají.
Žádný zákon nikdy nic nepostavil… je to o efektivitě a produktivitě!!!
Proč vlastně místní stavební experti na té stavbě nepracují, vždyť by to jejich firma dokázala rychleji, lépe a levněji?
Myslím že se koplo v lednu 22 a k 23.6.23 není hotová zkolaudovaná a né že je…
Posprejované to asi bude, ale přemýšlím, z jakého materiálu by se to tedy mělo stavět, aby to nešlo posprejovat…
Třeba jako Trojská lávka? Betonové koryto je nejhorší varianta na údržbu.
Pro začátek by stačilo, aby tam bylo normální zábradlí, to se sprejuje blbě.
Přesně,navíc by malé děti viděly na řeku a rodiče by je nemuseli zvedat do výšky….
Nenapadlo vás, že ty boční stěny jsou nosné trámy, které nesou podlahu?
To mě na většině komentářů (nejen zde) fascinuje – že moc lidem nedochází, že ten plný profil „zábradlí“ není samoúčelný.
Kdyby tam bylo „normální” zábradlí, pak by svislá tedy nosná část konstrukce musela být na spodní straně a most by o ni musel být vyšší, protože parametry plavební dráhy stanovuje zákon. A protože povodí Vltavy potřebuje pro údržbu řečiště proplout i podél levého břehu, bylo by na Bubenském nábřeží nutno vybudovat rampy a schodiště. Druhá možnost by byla vybudovat lávku zavěšenou za cca dvojnásobek nebo visutou za ještě více. Taková konstrukce by nejspíše velmi iritovala památkáře, protože by zcela dominovala svému okolí a jatky jsou významná památka.
Mimochodem, je to lávka, nikoli rozhledna.
A stejně jako Italům ten most i v Praze ta lávka za 30 let spadne. Jenom mi v Janově chybí ta kombinace umělých násypů a naplavenin, která se jmenuje Štvanice.