Obrazem: Poprvé rychlovlakem aneb třístovkou do Madridu
AVE S-112 španělských státních drah Renfe na nádraží Alicante Terminal. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Standard, na který jsme zvyklí, avšak v téměř dvojnásobné rychlosti.
Dá se někde v Evropě jet V = 350 km/h ? Asi ne, co ?!
https://openrailwaymap.org/ napoví 🙂
IMHO ne, nejvyšší provozovaná rychlost bývá imho 320 třeba Paris-Strasbourg nebo Paris-Bordeaux. Mezi Francií a Španělskem je pod Pyrenejemi tunel s Vmax 350, ale jestli se tam fakt tolik jezdí, to netuším.
Vice jak 320 se jezdi jenom v Číne.
Nevíte někdo jak rychle jezdí TGV na trati Marseille-Avignon?
Je tam vmax 320, ale většinou 300.
320 většiny trasy, jinak na tyto informace mohu doporučit skvělý web https://www.openrailwaymap.org/
Já jsem tam naměřil max 324 😀
Tak tohle je můj sen, projet se výVRTkou. U nás to nebude,ale v Uzbekistánu či některých afrických zemích to už mají delší dobu. To nemlubím o našich západních sousedech s ICE. AVE = Alta Velocidad Española – Vysoká Španělská Rychlost, a asi byla taková zkratka zvolena proto,že el ave = pták, drůbež. Jinak samo slovo ave je ženského rodu,ale v j.č. má mužský mluvnický člen. Las aves – ptáci,slepice . Jinak – bezpečnostní rámy a rentgeny mají i nádraží na Ukrajině, v Kievě a Charkově určitě, v Kievě jsem po dlouhé době byl minulý měsíc, na Hl.n. Ale průchod tím… Číst vice »
Zas nějaký troll, co se nedrží tématu.
Stačí si zajet do Německa, jízdenky jsou za pá EUR. Dej si trasu Schona – Bellizona a najdeš tam klidně od 37 Eur na příští týden a jako bonus Gotthardsky tunel
Jízdenky se dají koupit i na internetu, nebo jen na pokladnách?
na internetu.
Nutno ale dodat, ze RENFE e-shop je obcas pekny ocistec 🙃
Ano. Člověk si při nákupu uvědomí, jak je Můj vlak super věc. Nicméně získat jízdenku se povedlo.
v 2022 sme precestovali s manželkou na Interrail pass časť Európy a využívali sme hlavne rýchlovlaky. V Španielsku sme si dali úsek Barcelona – Madrid (Atocha) – Malaga a späť. Plus lokálku z Barcelony do Francúzska cez Gironu a Port-bou (odporúčam, krásne výhľady na more). Cesta AVE jednotkami bol zážitok, jednak vďaka rýchlosti, ale aj výhľadmi z okna, pretože španielska krajina je nádherná. Niekde hornatá, inde len zvlnená, kopcovita alebo rovinatá. Niekde vysušená oranžová, inde živá zelená. V každej krajine sme si k Interrail passu museli dokupovať aj miestenky, všade to šlo online okrem Španielska! Tam sme si museli vystáť… Číst vice »
Souhlasím 🙂 Zrovna Barcelona – Madrid- Malaga jsem projel loni, a zejmena krajina mezi Barcelonou a Madridem mě uchvátila .).
Pro místenky na interrail ve Španělsku doporučuji navštívit DB ReiseCentrum v Německu, nebo na některé vlaky už jde od minulého roku koupit přes stránky interrail. Bohužel online to funguje tak nějak španělsky – tedy jak kdy a jak se systému zrovna chce. Minulý rok jsem takhle procestoval na interrail Španělsko a Portugalsko, místenky jsem si zařídil právě v první stanici v Německu.
Na podzim jsem poprvé vyzkoušel španělské rychlovlaky a trošku mě to zklamalo. Z Bilbaa do Madridu jel jeden přímý vlak za den (celkem odjíždely jen 3 rychlíky za celý den)
Takže odjezd v 7 (byla ještě 2 hodiny tma..), vlak narvaný a cena 66€ (koupeno měsíc dopředu s místenkou). Cestou jsme x-krát zastavili z neznámého důvodu na trati, celkové zpoždění na příjezdu do Madridu bylo 45 minut. Chamartin bylo totální staveniště s bídným značením jak se dostat k vlakům na letiště (nutnost obejít celé nadraží cca 15minut)
Ale asi jsem moc rozmazlený shinkanseny..
Překvapily mě ty odjezdy několik minut před jízdním řádem. Jak dlouho před odjezdem se doporučuje nástup ke kontrole?
5 minut pred casem odjezdu podle JR zaviraji pristup na nastupiste . Nic nenase*e vic jako 2 minuty do odjezdu, ale nepusti te tam.😡😡😡
Nutno take pocitat s ti, ze nejdes na ten vlak jenom ty. Ochrankare zajimaji jenom hodiny a nedohadas se s nimi.
Muj typ: 15 – 20 min., rano do Madridu, popoledni z Madridu spis 30 min.
To menu v „bistro“ voze je fakt mimo. Bagetu nebo sendvič si můžu koupit i na nádraží. Aspoň nějakou polívku nebo pastu ohřátou v mikrovlnce by tam mít měli. Takto tam rovnou můžou postavit jeden automat na chlazené věci a jeden na teplé nápoje a výsledek bude pro zákazníka úplně stejný.
Nevím jak vy, ale já si pastou čistím zuby, nevím proč by mi jí měli ohřívat ve vlaku v mikrovlnce.
Zajímalo by mě, jestli ta neklidná jízda je dána a) údržbou trati, b) údržbou soupravy nebo c) samotnou konstrukcí talga. Četl jsem názory, že talgo ze své podstaty nikdy nemůže být tak klidné jako klasické nebo jakobsenovy podvozky, ale bohužel jsem zatím neměl možnost vyzkoušet a srovnat talgo a klasiku na stejné trati.
Z vlastní zkušenosti na trati Barcelona – Madrid mohu v porovnání konstatovat, že jednotky OUIGO (francouzské TGV Duplex) jsou na stejné trati daleko komfortnější, v podstatě téměř bez vibrací. Ty kachny jsou o dost horší, pravděpodobně to bude konstrukcí podvozků.
Ouigo je LowCost verze Duplexu se zahustenymi rady sedadel.
Nejde o jakobsovy podvozky, ale o rozdíl mezi klasickým podvozkem se dvěma nápravami, který z principu všechny výchylky z nerovnosti hned udělá poloviční k místu uložení, dále má skutečné dvoustupňové vypružení.
Soupravy Talgo mají jednonápravové podvozky Rodal v podstatě s jedním stupněm pneumatického vypružení, které prostě mají své limity.
Sice (některé řady) mohou měnit rozchod, což je ve Španělsku důležité, ale jinak je to z hlediska komfortu jízdy není moc dobrý koncept.
A taky můžou být nízkopodlažní a zároveň mít rovnou podlahu, to je taky dost velká výhoda. Jinak musíme mít schody buď u dveří, nebo v interiéru.
„Soupravy Talgo mají jednonápravové podvozky Rodal v podstatě s jedním stupněm pneumatického vypružení, které prostě mají své limity.“ Jenže to právě obecně neplatí – konkrétně právě řady S-102/112 nebo S-106 (verze beze změny rozchodu) mají vypružení naopak dvoustupňové, jednostupňové vypružení má naopak řada S-106 (verze se změnou rozchodu) a pak řada S-130 a S-730. Jednostupňové vypružení mají také všechny jednotky Talgo tažené klasickou lokomotivou, ale to zase neplatí pro platformu Talgo 230 Intercity s lokomotivou a řídícím vozem – což jsou jednotky značené jako ICE-L v Německu a pak ty samé v Dánsku (jen pro V = 200 km/h a… Číst vice »
Při pohledu na to „chabé“ menu mě napadá…bylo by vůbec možné stihnout sníst něco víc, než sendvič, při té rychlosti? 😀
Jede to 2,5 hodiny a dost lidí tím nejspíš jede celou trasu. Na podobně dlouhých cestách z Prahy do Olomouce, Brna nebo Drážďan si někteří dávají plnohodnotné jídlo. Taky mě trochu překvapuje, že se jim nevyplatí nabízet něco lepšího (personální náklady, vyhazování zbytků) a nebo jestli o to ve Španělsku není ani zájem – po většinu dne moc nejedí a večer pak následuje hostina někde v klidu.
Spanelsko je dost velka zeme, aby bylo dost casu na jidlo i ve VR-vlacich. Viz jizdni rad.
Taky mohu doporučit Frecciarossu mezi Římem a Neapolí, je to zážitek.
Jen kvůli rychlosti, nebo i hezké „okolí“?
Miláno – Neapol mě čeká v létě.
Spíš je to jízda v tunelu a mezi protihlukovými stěnami 🙂
Zrovna Řím-Neapol je docela koukatelná. V létě mě čeká Turín-Řím.
Já jel poprvé 300 na trase Ingolstadt – Norimberk a pak si to zopakoval ještě o rok později na trase Bolzano – Florencie a Florencie – Milano.
Na té německé trase je trať kousek v souběhu s dálnicí a vidět jak „pomalá“ jsou auta z vlaku jedoucího 300 je velmi působivé.
Norimberk – Mnichov mám také, ale jen 287 a pak Paříž – Lyon. Tam bohužel 299. Ta trojka tam ne a ne skočit. Super zážitek
Zkuste Metz – Paříž. Tam se chvilku vleče než najede na TGV trať, ale pak to vždy rozjel na 300-320. Co se mi u nich líbí je aplikace – v ní vám na mapě ukazují kde jste a taky rychlost.
To má DB i Trentitalia právě taky. Plus samozřejmě je to i na obrazovkách ve vlaku.
TGV je zatím jen dětský sen. Tak snad někdy Paříž – ? vyjde. Jeden čas na dovolené v Bavorsku jsem mohl podle jízdenky vybrat TGV při přestupu z Neuschwansteinu do Mnichova, ale časově mi to nevyšlo.
Staci chytit sedadlo u okna a zapnout GPS v mobilu. Jenom nejlevnejsi mobily ji nemaji (jestli vubec).
S rychlovlaky mám ve Španělsku velmi dobré zkušenosti, loni jsem poprvé zkoušel Ouigo a celkově musím říct, že Renfe mi bylo sympatičtější. Jinak, co se týče té bezpečnostní kontroly: rozdíl oproti letišti tam je, prohlížejí jen zavazadla, ne to co máte na těle + tekutiny jsou povoleny bez omezení. Nůž do 6 cm je taky v klidu (ostatně jak v letadle), další nebezpečné předměty jsem neměl tu „čest“ otestovat. Problém ve vysoké rychlosti (minimálně opakovaně ve Španělsku) byl s vyšší hlučností a vibracemi, i drobné nerovnosti na soukolí se jistě projeví a pokud není souprava 100% v pucu, tak to… Číst vice »
jj, dají se opravdu sehnat lehce nad 10e
Ano. V létě jsem tuto trasu pořídil za 15 euro, cca 3 týdny dopředu.
Zajimavé, že se to tam tak třepe. Trenitalia při 300 třeba mezi Římem a Neapolí, ale i jinde jela velmi klidně.
Řekl bych, že důvodem bude specifická konstrukce tzv. rodalů technologie Talgo, což jsou v podstatě jednonápravové podvozky se samostatně uchycenými koly.
V tom v „leteckém“ uspořádání – dají se „na konečné“ obrátit sedačky?
Ano, dají.
Díky za report! Už je to hodně let, co jsem s Renfe jel naposledy, a docela překvapilo ukončení spoje na nádraží Chamartín, ač přijíždí z jihu od LAV Levante a logicky by mohl končit na daleko centrálnějším nádraží Puerta de Atocha. Že by omezená kapacita? Pro představu: je to jako kdyby jel vlak od Kolína, ale těsně před hlavákem vjel do tunelu a vyjel by na Smíchově, kde by měl konečnou. Žádná tragedie, ale velký smysl to taky nedává. Rozhodně to jízdu prodlužuje. Ten tunel pod Madridem je přitom nový, otevřený v létě 2022. Doplňuje dva další severojižní železniční tunely,… Číst vice »
Tak mi to nedalo a začal jsem pátrat. Důvodem je skutečně vyčerpaná kapacita Puerta de Atocha, a tak správce infrastruktury přidělil těmto spojům trasy pouze na Chamartín, čímž se prodlužuje jízdní doba o minimálně 15 minut (+ čas nutný na návrat metrem/regionálním vlakem zpět do užšího centra, pokud tam je cíl cesty). Lidé z Valencie a Alicante nejsou nadšeni.
Do budoucna se „již brzy“ postaví čtyři nástupní hrany na průjezdných kolejích pod Atochou, které se pak napojí na tunel. Než se tak stane, jezdí se provizorním jednokolejným úsekem mimo nádraží. Ale co je to proti desetiletému zpoždění tunelu samotného…
Chamartín je bohuzel dost daleko, takovy dejme tomu Chodov, metrem do centra vcetne prestupu minimalne 20 minut.
Záleží dost kam jedete, určitě bych jel desítkou a ne jedničkou, ta jezdí extrémně pomalu. A nebo Cercanías.
A dost záleží na čase, brzo ráno a večer každý přestup dost protáhne čekání na přípoj, což může být i přes deset minut.
Touto kachnou jsem se svezl před lety v úseku z Valencie do Madridu. Bylo to poprvé, kdy jsem jel rychlostí 300 km/h. Trať na začátek od moře docela slušně stoupala, což mělo za následek, že na úvod cesty jsme se s kamarádkou cítili jako bychom byli v letadle. Chůze po vlaku v té chvíli nebyla vhodná. Později už terén nebyl tak hrozný a už šlo po vlaku celkem chodit.
Podobný „letecký“ zážitek je výjezd z Malagy na náhorní plošinu. A trošku neobvyklá zkušenost je také cesta pendolinem z Madridu (Atocha) do Toleda. Jezdí „jen“ 250 km/h, ale i tak je to svižná jízda.
Je to AVE S 104 Media Distancia („Stredni vzdalenosti“), ktere maji Vmax=250. Je to sice italske ETR „Pendolino“, ale tohle neklopi, stejne jako polske ETR 370 a italske ETR 500.
Tenkrát poprvé, šotoušská verze! Ale moc pěkný. Já si to prvně užil už před 25 lety s TGV… pořád to je kráska!
Díky! Taky jsem si dovolil zabrousit do reportů, byť spíše ve faktické verzi s obrázky. Úspěšné dojmologie nechávám zkušenějším kolegům 😊
Na novejsich LGV se v pripade zpozdeni jezdi i rychleji nez 320 km/h, i kdyz to oficialne povoleno neni.