Obrazem: Poláci dokončili první etapu rozsáhlé opravy trati k českým hranicím, zrychlila na 120 km/h

Oprava trati Kłodzko - Kudowa-Zdrój. Foto: PKP PLKOprava trati Kłodzko - Kudowa-Zdrój. Foto: PKP PLK

Po dokončení modernizace se jízdní doba zkrátí o deset minut.

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nemel

Samozřejmě i v Polsku platí ono známé „až“ 120 km/h. Stejně jako jinde. Ale málokdy to napíšou, nechápu proč.

marcel.stancl

Má to jednu chybu? Kdo obnoví úsek trati Kudowa Zdrój – Náchod?

Doctor

Viz. můj mínusovaný názor níže.
Nikdo.Nikdy.
Jsem optimista a realista..

Daniel Jablonecký

Nikdo. Je konec.

Jan Vagala

Neobnoví. Není důvod.

Alibaba

Je, propojení sítí.

Petr

Síť propojená je. Jen v okolí to je Harrachov, Královec, Meziměstí a Lichkov. Problém je, že není žádná rychlá trať. To by se ovšem stavbou Náchod – Kudowa nezměnilo. Pokud v tý oblasti mermomocí musíte cestovat vlakem, tak holt zatnete zuby, pomodlíte se, dojdete si na záchod ve vlaku a ten kousek přes hranici přejedete autobusem. Nikdo vás tam neukousne.

Alibaba

A proč by tam musela být nutně rychlá trať? Tohle je velmi stupidní uvažování. Trať tam je, tečka. Přepravní proudy tam taky jsou, jinak by tam nebyla silnice.
O záchod nejde, to spíš o ty přípoje, co je tam dnes nezajišťuje autobus. odpadla by logistika jednoho přestupu, kdyby ty polské vlaky jely z Náchoda (a k tomu samozřejmě normální tarif, ne ty pitomí přeshraniční), teoreticky by taky mohly vlaky z Hradce končit v Kudově.

David Smrček

Proč? Ve dvacátem prvním století můžou dopravovat jen auta a dráhy se mají jen rušit, či neudržovat. Dogma automobilismu č. 1.

Dejf

Vzhledem k tomu kolik bys se toho muselo zbourat to nevidím jako moc reálné. Samozřejmě že je škoda, že jednotka trčící v koncové stanici na obratu nemůže mezitím rejdit po kolejích u sousedů, ale to už he z jiného hrnečku…

Frantisek X

Zase tolik toho není, většina byla postavena nedávno a jedná se podle všeho o montované haly, které by šlo přestěhovat. Ve srovnání s tím, co zabere v krajině další obchvat (ano, u nás první, ta hlavní silnice v Polsku už je obchvatem Słonego), bych to neviděl tragicky, pokud by se ovšem chtělo, což je problém.

Dusanh

A k čemu by to chtění bylo? Zavedete všeobecnou železniční povinnost?

Frantisek X

Třeba ke zvýšení podílu železnice a převedení silnějších přepravních proudů na ni, aby bylo méně problémů s vlivem dopravy na okolí? Ale ona se vždycky najde nějaká absurdita, ve kterou část sdělení překroutit tak, aby se mi to hodilo, že…

Šalina na Špilas

Když jsem se podíval do mapy, trasa se vlní údolím. Není tedy oněch 120 km/h spíše slavných (a nám dobře známých) AŽ 120 km/h?

Řiditel

Samozřejmě, že je. Bude to jen na kousku mezi Klodzkem a Polanicou.
Fyzika totiž platí i v Polsku.

Miroslav

Určitě ano, jedná se o spodní úsek z Kladska do Dušníků. Tam na většině trati byla nyní rychlost 30 km/h. Horní část trati prošla rekonstrukcí již v roce 2013 a svršek je na ypsilonových pražcích. Já pamatuji ještě jízdu těsně před uzavřením trati v roce 2010, kdy na celé trati byla traťová rychlost 20 km/h a jeli jsme 2,5 hod.! Poláci ovšem nyní makají neskutečným tempem. Při povodni v září 2024 byl odplaven prakticky celý násep od odbočky u Klodzka Noweho až po most přes Kladskou Nysu. Postavili ho celý nový (cca 500 metrů). I ostatní škody na železnici v… Číst vice »

Nose Peak

Divím se, že obyvatelé obcí od Pomezí dál ještě nedemonstrujou za připojení k Polsku. Rozhodně to tam má lepší spádovost na Wroclaw než na Olomouc. Vždycky mělo.

Sova

Třeba demonstrují, ale informace o tom putují do Prahy vlakem, tak si ještě musíte chvíli počkat…

Daniel Jablonecký

V čem by jim to pomohlo? Žijeme v EU, přes hranice můžete korzovat sem tam jak se vám zlíbí. Husáka by z toho jeblo, ještě že se toho nedožil.

automatic

sice můžete přes hranice korzovat sem tam bez většího omezení, ale jde spíše o to, že z historických důvodů mají pohraniční oblasti vazby spíše “na opačnou” stranu hranice. Nevím zda se nepletu, ale poměrně nedávno se řešila i zdravotní péče, že odněkud to mají k lékaři blíže do Německa než do nejnižší ordinaci či nemocnice v Česku. Stejně tak je jakákoliv doprava z oblasti Jeseníku již dnes lepší do Vratislavy než do Olomouce nebo Opavy, což jsou nejbližší velká města – z Jeseníku přejedete hranici do Nisy a pak jste ve Vratislavy za chvíli. Jeden kamarád mi krásně ilustroval, jak… Číst vice »

Nemel

Proč bychom to dělali, když jsme Češi?

Vít Jůza

Oblast Kladska je součástí země České.

Daniel Jablonecký

V Polsku se snad staví bez projektů a kšefty se přihrávají spřáteleným firmám?

Pavel

Já jsem si po té trati jezdil počátkem 90. let za regulátorem parní lokomotivy. Přes ty kopce, nemělo to chybu, z mašiny se dalo vydupat opravdu hodně. Tehdy tvrdili, že trať budou elektrifikovat. Pak ji málem zrušili. Jsem rád, že se dočká modernizace. Potenciál ma velký a navíc je opravdu krásná. Ale těch 120 km/h je v celé délce opravdu nereálných. To by museli horský hřeben provrtat tunelem.

Doctor

Výborně ! Tady není slogan „Již brzy“ prázdným pojmem. Ještě se těším na novou kolej z Kladska do Londeka a Slezských Strání !
https://tvklodzka.pl/ponad-80-mln-zl-na-rewitalizacje-linii-kolejowej-nr-322-na-odcinku-klodzko-nowe-stronie-slaskie/

alpenflair

Jaké by mohly být náklady na obnovení trati Náchod – KZ? Je to vůbec teoreticky možné? Mohla by existovat po tomto spojení nějaká poptávka? Ptám se opravdu čistě ze zvědavosti – nikoliv proto, že bych chtěl něco obnovovat 😉

A samozřejmě vím, že v tomto regionu je mnohem důležitější přímé napojení Náchoda Vysokovskou spojkou, než tyto úvahy

Favorit

Náklady by rozhodně nebyly malé, navíc to v současnosti asi ani není možné. Těleso trati je sice ze silnice patrné, ve stopě bývalé tratě jsou ale budovy a průmyslový areál.

mic

Ale zase, kdyby tam hrozil zájem o silnou poptávku, tak by Vysokovský tunel mohl být dvoukolejný :o)

vrjos

A posunout koridor trate mirne jinam?
Ze si clovek rika, skoda. S vysokovskou spojkou a pravobrezkou by mozna davalo smysl vest Baltic expresy tudy.
(Vlastni tezke sotosneni, vim)

Petr

Ono to není ani tak šotosnění, jako spíš přehazování odpovědnosti za překonání těžkého terénu na Poláky. Navíc to z Prahy nebude o moc rychlejší než do Lichkova. Když zvládne vlak z Prahy do Bělovse dojet za 20 let za 2 hodiny, tak to bude zázrak. V Lichkově je dneska za 2:10 a terén je pak do Klodzka o dost jednodušší.

Frantisek X

Jestli ono by nebylo jednodušší přesunout ty montované haly, než hýbat s náspem tratě. Plochy je okolo zatím ještě dost.

MartinS.

Už vidím, jak Poláci posouvají tu loni otevřenou benzinku na hranicích a jak to v Bělovsi jede po parkovišti Alberta.

182-097

Tady ta trať v současné podobě kapacitně nic jiného nezvládne než plus minus současný provoz. Dlouhé mezistaniční úseky, málo stanic a výhyben, stále ještě dost nízká rychlost a nedodělky.
Pokud by byla hypoteticky spojka do Náchoda (což je značně nereálné), tak by se musela i tahle trať dost přestavět aby tam mohl být nějaký rozsáhlejší provoz.

Tomáš Mach

Navíc v prostoru hraničního přechodu předloni ukrojili další část z bývalého tělesa tratě. Krásně to je vidět při překročení hranice nebo na mapy.cz

Frantisek X

Tam stejně musí být zčásti most, tak by byl případně delší.

Doctor

Ne. Je tam čilá a pohodlnější autobusová doprava. Infrastruktura která byla po poslední válce odvezena RA co válečná kořist, se na své místo už zřejmě nevrátí …

Frantisek X

Pohodlnější v čem, v tom přestupu nebo v závleku k obchodům? Jako jo, v lázních to jede do centra a pak dále do hor, ale to by nebyl problém napojit ve stanici.

Řiditel

Novostavba tratě Náchod – KZ samozřejmě technicky možná je, byť z většiny v jiné stopě, než vedla ta trať za 2. světové války.
Ale náklady na takovou stavbu by byly v porovnání s přínosy extrémně vysoké (prakticky by ta trať měla význam jen pro nějakou meziregionální osobní dopravu, s potenciálem nejvíce v turistické dopravě). Takže, alespoň v současné době, utopie.

Frantisek X

Proč v jiné stopě? Většina tělesa je volná, nedávné novostavby hal stěhovatelné možná i snáze, než stopa tratě…

Jan Hašek

Proboha, vždyť je to na české straně jeden kilometr.
Tady se bude budovat 30 km tunel do Berouna a 20 km novostavba z Hrušovan do Vranovic (to stejně nebude) a my nepostavíme kilometr jednokolejky ?
No asi ne když nemáme stále ani vysokovský tunel a HK-Náchod se jezdí s 2 úvratěma.
Přitom Poláci třeba Aršpach navštěvují masivně. A Češi využívají polské wellnesy

Jan Hašek

Mimochodem úsek Dolní Poustevna-Sebnitz se také obnovil a jezdí tam „vlak národního parku“… jen tedy na drázním telese vyrostl maximálně nálet.

Tomáš Záruba

Pokud NA – Kłodzko, tak přes Broumov. To totiž může být minimálně stejně rychlé, ale obslouží to jednou linkou víc relací naráz, plus je to použitelné pro ND.

Bram

Nemůže, protože v Meziměstí bude vždy úvrať. Ono je totiž třeba, aby těmi vlaky i někdo jezdil, proto není možné vynechat Meziměstí. Obyvatel tu nebydlí tolik, aby se dalo Meziměstí ignorovat, tedy aby tu jezdilo i v budoucnu víc vrstev vlaků než dnes. Bude fajn, když se díky tunelu pod Vysokovem podaří závest celodenní hodinu z Pardubic do Broumova a vlaky budou výrazně více využívané, než jsou dnes. Buďme trochu realisté, protože i v tomto světle je daleko reálnější, že dojde k obnovení trati z Bělovsi do do města Kudowa Zdrój. Bez ohledu na to, že nyní jsou v tělese… Číst vice »

Tomáš Záruba

S tím Meziměstím to je nesmysl, samozřejmě že po nějakém zatraktivnění je to tu zralé na více vrstev.

Bram

Zralé na více vrstev to není, protože tam chybí lidé. Broumov by musel mít tak 15 tisíc obyvatel a Meziměstí alespoň 5 tisíc obyvatel. Pak už by to bylo vidět v jiném světle, ale takhle ani omylem. Úspěch bude, když pojede jednou za hodinu Sp vlak Pardubice – Náchod – Meziměstí – Broumov a jednou za dvě hodiny proveze další jednotku a v Meziměstí se vlak rozdělí a jedna jednotka pojede do Valbřichu (možná je i Vratislav) a druhá do Broumova. Maximum možného pro tuto oblast.

Tomáš Záruba

Severně od Náchoda je těch mezilehlých zastávek pořád strašně moc, při cca 90-100 km/h to už je znát. A je třeba nenahlížet na to jen „hradeckocentricky“, ale i třeba optikou dojížďky z Broumova v rámci okr. NA.
Prodloužení do Kłodzka je pak už fakultativní drobnost.

Bram

O tuto drobnost (prodloužení vlaků z Broumova do Kladska) by především museli mít zájem v Polsku, což silně pochybuji. Mezi Broumovem a Kladskem nejsou žádné větší obce a pokud ano, tak nejsou v docházkové vzdálenosti. Mezi Kladskem a městem Kudowa Zdrój leží tři větší obce, přičemž prodloužení trati z města Kudowa Zdrój do Náchoda by znamenalo i značné zkrácení docházkové vzdálenosti na vlaky v městě Kudowa Zdrój. Připomínám, že osídlení Broumovska je velmi nízké, takže nelze čekat zázraky typu (zhruba) půlhodinový takt Náchod – Meziměstí, byť složený ze dvou vrstev vlaků. To prostě nejde, nízké využití takových vlaků by silně… Číst vice »

Novomír

Když se to srovná s opravou úseku Měchenice – Dobříš za miliardu, tak to u nás opravdu musí vyhrát autobusy.
A přitom zrovna z Mníšku, kdyby se využilo těleso vlečky a vlak dojel za půl hodiny na hlavní nádraží…

Kubrt

A je ta půlhodina na hlavák dosažitelná?

Novomír

Mníšek – Praha – podle tarifu 40km. Tak asi není. Možná kdyby se započítala nespolehlivost Strakonické v ranní špičce…
Ale utopit na rekonstrukci miliardu, že to není poznat, to stejně umí jen SŽ

Bram

Není to v současnosti dosažitelné. Už nyní je GVD na hraně stability, takže by alespoň úsek Vršovice – Zbraslav musel být plně dvoukolejný, traťová rychlost z Modřan na Jarov zvýšena na 80 až 90 km/h, úsek Vrané – Skochovice by musel být dvoukolejný, ze Skochovic do Měchenic zvýšit rychlost alespoň na 60 km/h, dál směrem na Čisovice odstranění desítek že dvou přejezdů, zavedení v130, obnova vlečky kovohutí a její přeměna na regionální dráhu a dovedení této dráhy podjezdem pod D4 kolem Billy pod náměstí. Abych pravdu řekl, tak tohle nemá šanci na realizaci nejspíš nikdy. Mám naopak ještě obavy, že… Číst vice »

Frantisek X

A kdyby to bylo 45 minut, bylo by to příliš? Dvě koleje po Praze by se hodily tak jako tak. Jako větší problém vidím, že se ani nechce s tím něco dělat.

Bram

Vzhledem součtu jízdní doby autobus + metro mezi Mníškem pod Brdy, náměstí a Můstkem u nejrychlejšího spojení, které je 35 minut, těch 45 minut u vlaku nejspíš tak úplně stačit nebude. Ono by totiž bylo pro smysluplnost takového vlakového spojení odprezentovat i nějaké zlepšení oproti současnému stavu. To proto, aby se daly některé autobusy ukončit v Mníšku u nového nádraží, aby automobilisté měli zájem na P+R u nového nádraží nechat svojí plechovku. A mám obavy, že takt vlaků 30 minut by do budoucna asi nestačil muselo by se přejít na 15 minut. Tyto vlaky by samozřejmě těžko mohly zastavovat v… Číst vice »

Pepa

Pořekadlo „za krále Klacka“ odkazuje k době před rokem 1742, kdy Slezsko a Kladsko patřilo k Rakousku. Po r. 1742 patřilo Kladsko a větší část Slezska k Prusku.
https://www.stoplusjednicka.cz/jazykovedma-prozrazuje-kdy-se-u-nas-zilo-za-krale-klacka

David

Zdravím,
ano a od 10.6.1945 to mohlo být zase jinak. Toho dne dnešní polský Lewin Klodski a Medzilesie obsadily tankové jednotky československé armády a pak se vlastně jen čekalo co z toho bude. No a protože se to (samozřejmě nejen) Moskvě nelíbilo, Josif nařídil stažení ČS jednotek zpět. Československu ale zůstalo Hlučínsko a Těšínsko.

David

Dusanh

Nejde o to, že se to Stalinovi „nelíbilo“. Především to nebylo v souladu s jeho plánem. Sovětský svaz „daroval“ Polsku bývalé německé Slezsko a část Pruska jen proto, aby mohl vzápětí tvrdit, že Němci na toto území budou zpátky vznášet nároky. A jediný, kdo Polsko v nových hranicích může ochránit, bude pouze Sovětský svaz. Tímto způsobem eliminoval polskou opozici, protože z pohledu Poláků tak bylo alternativou pouze zmenšené Polsko okleštěné o sovětský zábor z podzimu 39. Takto zařídil hladkou cestu polských komunistů k moci, resp. to byla cílová rovinka stvrzující všechny předchozí kroky během WWII (z nichž bych vypíchnul zejm.… Číst vice »

Vít Jůza

Kladsko je součástí Čech.