Obrazem: Po přestavbě tramvajové smyčky ve Stromovce vznikne pražské unikum
Nová výhybka a kolejová spojka tramvajové smyčky u Výstaviště. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný
V rámci rekonstrukce se u Výstaviště odstraní jízda úvratí na kusou kolej do Planetária.
že se jinde nejezdí proti směru hodinových ručiček? a starý hloubětín nebo spojovací je co?
Při pravostranném provozu je běžné projíždění proti směru h.r., jízda po směru vyžaduje překřížení vjezdové a výjezdové koleje (např. Petřiny či dříve 20 v D. Šárce).
Všude se něco opravuje. A tady na Pankráci se s tím prodloužením moc nehoní.
Musím se tam někdy mrknout, jak jsou daleko. Ale jestli máte na mysli prodloužení až na Budějovickou, tak to si počkáte. Odpor MČ Praha 4 je velký.
Do konce roku má být hotovo. Prodloužení za křižovatku se bude dělat až v další etapě – ono je tam toho teď dost rozkopaného a zavřeného kvůli metru, zavřít další křižovatku by už bylo asi moc.
A s prodloužením až na Budějovickou se čeká na dobu, až budou na radnici Prahy 4 lidi místo aut.
koukam, ze ten prostor pro dve koleje ke Slechtovce porad je…
Co by nebyl? Ale zkuste někde říct, že zrušíte dětské hřiště a postavíte tam tramvajovou trať. Upálí vás.
Vždyť říká, že tam prostor je, obešlo by se to bez hřiště.
bez rušení*
Ke Šlechtovce? Koleje končily ve vozovně, poté domek Sadů-lesů-zahradnictví, dnes restaurace Vozovna.
Jako dítko pamatuju, že na konci hřiště, za Družicí, byly v písku schované kolejnice.
Dál už místo není, nehledě na kopeček.
Taky jsem zpočátku nechápal, oč tu jde. Až fotomapa mi situaci objasnila. Vpodstatě se jedná o spojku do protisměru, tedy se teoreticky může potkat historická trmavaj směřující k planetáriu čelně se smyčkující běžnou linkou. To je asi to unikum…
Pamatuju dobu, kdy se vyšších čísel kolejí ve vozovně Pankrác taky vyjíždělo do Soudní ulice v protisměru. O kus dál byla spojka, která tramvaj převedla na správnou kolej.
Drive to bylo jednodussi, pac tramvaje jezdili ul. 5.kvetna a do vozovny mohli primo…
Ale tento stav trval až do otočení směru smyčky Vozovna Pankrác.
Teď mě napadá, že do protisměru se dalo jet i z bývalé smyčky Pelc-Tyrolka.
V podstatě dodnes skoro každá vozovana DP hl.m.Praha má minimálně jednu kolejovou spojku protisměrných kolejí či jinou možnost otočení tramvají do protisměru: z Hloubětína – https://mapy.cz/s/gurogegobo i Kobylis – https://mapy.cz/s/jacujadahu se dá vyjet i do protisměrné/levé koleje potažmo naopak z ní protisměrně zajet do vozovny, u Motola mi propojení protisměrných kolejí ani jiná možnost otočení tramvají do protisměru není aktuálně známo – , Pankrác má dvojitý/křížový kolejový přejezd před vrátnicí – https://mapy.cz/s/maratahujo a Žížkov – https://mapy.cz/s/huzonebade i UDDP – https://mapy.cz/s/faludetude zase naopak těsně či dále za vrátnicí Strašnice v obou vratech mají možnost výjezdu nejen do pravé traťové ale i… Číst vice »
Může mi někdo, prosím, vysvětlit, co tam vlastně je? Nějak jsem to nepobral. Děkuji.
Níže v diskusi je to popsané, i s odkazem na kolejové schéma.
„Úpravy tramvajové smyčky přinesou jedno pražské unikum. Vůbec poprvé zde vznikne kolejová spojka, která umožní přímý vjezd na kusou kolej do zastávky Planetárium.“ To opravdu nikde jinde v Praze není spojka umožňující přímý vjezd na kusou kolej do zastávky Planetárium? Jak překvapivé!
To snad není možná ani nikde jinde v čr!
za mě jste v této části textu „“…. Úpravy tramvajové smyčky přinesou jedno pražské unikum. Vůbec poprvé zde vznikne kolejová spojka, která umožní přímý vjezd na kusou kolej do zastávky Planetárium. Dosud tam vozy musely ze smyčky jezdit úvratí. Do smyčky se vjíždí proti směru hodinových ručiček. Podle dopravního podniku se toto řešení jinde v Praze neobjevuje, používá se však například v Liberci. …““ nesmyslně pomotali dvě různé věci, protože v Praze 1.) TRAM obratišť pojížděných běžně jen (bez započítání dvoukolejných obratišť, v nichž po vnější koleji se jezdí proti směru hodinových ručiřek a po vnitři po směru – např.… Číst vice »
Také nevím v čem přesně je to unikum – po směru hodinových ručiček se pokud vím projíždí i smyčky Sídliště Petřiny a Vozovna Pankrác. Další přibudou na Stadionu Strahov a Nových Dvorech, i když ta bude bloková (to už by se pak dal počítat i objezd bloku na Palmovce).
Aha špatně jsem to pochopil, je to tam trochu nešikovně napsané. Pojede se normálně proti směru ručiček, unikum je ta spojka.
Loni jsem na zastávce Planetárium i vystoupil. Tramvaj linky 41 po průjezdu smyčkou za úvratí jen změnila směr a dojela až do zastávky na konci koleje.
Kolejových spojek bývalo… Stejně tak smyčky pojížděné po směru hodinových ručiček 🙃
Nejsou to ještě pozůstatky z levostranného provozu?
Jasně. Když se jezdilo vlevo.
Němé, například Petřína, jezdily se obousměrné.
Je někde schéma toho nového uspořádání? Chápu to správně, že kolej na výjezdu ze smyčky překříží tu kusou kolej, a kolejová spojka se bude používat pro výjezd ze zastávky Planetárium?
Moc Vás prosím, vraťte se na Root a tady to nechte volně plynout.
Kde najdu Root? Tam najdu to schéma? Děkuji
Schéma nového uspořádání je hezky vidět na https://openrailwaymap.org/
Dříve, při vjezdu do obratiště, bylo možné jet jenom vpravo do smyčky.
https://mapy.cz/zakladni?pid=101868847&newest=0&yaw=4.795&fov=1.092&pitch=0.138&x=14.4309250&y=50.1041587&z=19&ovl=8
Nově, při vjezdu do obratiště, půjde jet i rovně rovnou k Planetáriu.
Ale stejně to musí vycouvat, ne?
Nemusí se dělat ta úvrať navíc.
Jinými slovy se teď bude moct vjet zvnějšku bez použití smyčky a couvání až k Planetáriu i s cestujícíma.
A vycouvají to s cestujícíma? Jakože možnosti se sice zvýšily, to souhlasím, ale jestli to odstraní všechna provozní omezení, těžko říct.
V cele smycce pribude jen propojeni s koleji od vystupni zastavky rovne ke vnitrni manipulacni koleji. Jednoduse receno, stav bude podobny stavu pred rekonstrukci. Tedy prijede klasicka tramvaj, necha lidi vystoupit a projede smyckou k nastupni zastavce. Pouze historicka linka bude mit projizdeni jinak, a to prestavenim vyhybky za zastavkou Vystaviste rovne na toto propojeni, dale projede po vnitrni manipulacni koleji de facto protismerem, aby mohl dojet az k planetariu s cestujicimi (vyhybka k planetariu je pred rozdelenim koleji na vnitrni a vnejsi z pohledu klasickeho projeti). V beznem provozu to vadit nebude, na Vystavisti by mela koncit jen 12… Číst vice »
Díky. Takže žádné překřížení, ale klasická výhybka – protože ta prostřední kolej (třeba na první fotce) není ještě ta kusá kolej, ale vnitřní kolej smyčky.
Ve své podstatě je to normální dvojkolejná trať ukončená úvratí a mezilehlá smyčka, přičemž výjezd že smyčky je napojen až do jednokolejné části úvraťového obratiště.
A jak bude ta tramvaj obracet? To bude bez cestujících couvat zpátky stejnou cestou až před smyčku, tu projede proti směru hod. ručiček a potom úvratí k Planetáriu (jako dosud)?
Tak s KT to problém není, historická tramvaj kdo ví. Jenom doufám že kvůli nějakým Předpisům nebudou cestující z tramvaje vyháněni v jednom směru.
Tak když nepojede hned, může bez cestujících vycouvat do výstupní zastávky, projet smyčku stejně jak běžná tramvaj a nacouvat zpětř k planetáriu
A to se, Horste, fakt vyplatí. 🙂
Namísto couvání jen v kusé koleji couvat nejdříve až k výstupnímu peronu a podruhé znova na té kusé koleji.
Ze zastávky u Planetária na konci kusé koleje odjede TRAM jako dosud – změní směr, protože tam jezdí/budou jezdit jen obousměrné TRAM. Vložením této spojky jde o to, že zastávky u Planetária dojede TRAM přímo, a proti dosavadní praxi i s cestujícími vlastně vprotisměru vnitřní kolejí před výjezdem z obratiště (jeho nástupní zastávkou), protože bez změny směru jízdy je provozně bezpečné cestující dovézt až do zastávky u Planetária, která dosud sloužila jen jako nástupní. Jen jsem zvědav na technická i provozní opatření předcházející hrozbě nesprávného vjezdu do protisměru a i hrozby čelního střetu protijedoucích TRAM při oprávněné jízdě TRAM protisměrem.… Číst vice »
Pro bezpečnost provozu mi to přijde velmi ohrožující, resp. po první nehodě u výjezdu z oblouku smyčky vzniklé jízdou proti sobě tu novou spojku stejně DPP zaklínuje, aby mohla být využita jenpracovně ve zcela mimořádných případech. I tak to má i pro historickou linku jen omezený význam, neboť to může smysluplně sloužit jen pro sólo obousměrné vozy, když jiná souprava se v prostém šturcu stejně neotočí, takže potřebuje stejně projet celou smyčku a couvat. A za sebe jen ještě drze dodám, že ten text je napsán tak, že z něj ani z obrázků jsem toho mnoho nepochopil a pomohl mi… Číst vice »
Skill issue, prostě tramvaj bude blikat vlevo a dá přednost jak podle pravidel (nebo přednost zprava, podle toho jaký je úhel)
Vlečňák půjde objet přes bývalou předjízdnou kolej před nástupní zastávkou, takže teoreticky nebude třeba projíždět smyčkou.
Dále je otázka jestli nejsou do budoucna v plánu nějaké další úpravy kolejiště, které zatim nebyly prezentovány. Přece jenom aktuálně se obnovuje pouze napojení smyčky na kolejovou síť, ale časem se stejně bude muset udělat i zbytek smyčky. Teoreticky se nabízí například posun výhybky, která bude nově sloužit jako vjezd na kusou kolej směr planetárium při přímé jízdě až za smyčku, čímž by při výjezdu ze smyčky bylo umožněno jet pouze po pravé koleji.
> Vlečňák půjde objet přes bývalou předjízdnou kolej před nástupní zastávkou, takže teoreticky nebude třeba projíždět smyčkou.
Je to sice dál, zato horší cestou.
Nehledejte problém kde není. Bude se využívat predjizdná kolej. Takže kolej v protisměru bude volná. A na lince 41 jezdí jen motorák.
Taky jsem měl pocit, že 41 potkávám jen sólo, takže úvrať bude triviální. Ale DPP má na fotkách linku 41 zásadně s vlečným vozem: https://www.dpp.cz/zabava-a-zazitky/historie-dpp/historicka-linka-c-41 Nestřídá se to nějak, že by třeba o letních víkendech jezdila s vlečňákem a jinak sólo?
Osobně doufám ve správné nastevení technicko provozních opatření omezující hrozbu nepovolené jízdy protisměrem i/zejména čelního střetu protijedoucích TRAM při oprávněné jízdě jedné z nich protisměrem. 1.) Technická opatření by za mě měla obsahovat dvě nové zajišťovací/tzv. samovratné výhybky umístěné na obou koncích vnitřní koleje obratiště před jeho výjezdem/nástupní zastávkou – vlastně protisměrná jízda historické linky po této koleji by měla být běžným směrem jízdy po ní a touto jízdou obě výhybky na jejím začátku i konci by měly být stavěny/tzv. řezány koly vlaku, čímž: a) pro výjezd z obratiště i kusé koleje od Planetária by byla běžně používána jen vnější… Číst vice »
A nebo se tam řidiči tramvají prostě uvidí, kdyby náhodou ve výjimečné situaci došlo k tomu, že pojedou proti sobě. Tramvaje jezdí podle rozhledu.
Kritičtější místo, než ta jízda protisměrem po předjízdné koleji, je ten jednokolejný úsek (mezi sjezdovou výhybkou ze smyčky a od zastávky Planetárium a rozvětvením před nástupní zastávkou), který bude pojížděn oběma směry vždy, když se bude obsluhovat zastávka Planetárium. Ale to v podstatě odpovídá jakékoli křižovatce tramvajových kolejí, kde jedna tramvaj kříží dráhu jiné tramvaje, a tramvaje se tam běžně nesrážejí.
1.) Nepřeceňujte délku vnitřní koleje toho obratiště před výjezdem z něj – resp. naopak nepodceňujte schopnost rychlosti jízdy TRAM, a zejména negativní vliv popadaného listí či/i mokré trávy na brzdnou dráhu TRAMvají! 2.) Právě tím, že provozně by jsem (až na výjimky potřebné úvraťové manipulace či případně odstavu porouchaných TRAM) vnitřní kolej toho obratiště před výjezdem z něj stanovil jen pro jízdu tzv. po směru hodinových ručiček – resp. vprotisměru jízdy tím obratištěm typu smyčka, tak by se mělo minimalizovat riziko, že se protijedoucí TRAMvaje čelně potkají právě na té krátké kolejové spojce mezi výstupní zastávkou toho obratiště a jeho… Číst vice »
….. v neposlední řadě chybně neargumentujte jízdou tzv. na rozhled, kdy vlastně k zabránění střetu nestačí, protože to pravidlo/povinnost znamená jet maximálně tak rychle, aby dané vozidlo na viditelnou/rozhlednou vzdálenost dokázalo zastavit, ale když pojedou jakkoliv rychle proti sobě dvě vozidla (navíc kolejová s nemožností odvrátit střet tzv. stržením směru jízdy), tak k zabránění střetu je potřeba součet zábrzdyných/rozhledových délek obou protijedoucích vozidel, což máte při svém technickém VŠ vzdělání vědět! 🙂 🙂 🙂 = reálně by mohla hrozit jízda po jedné koleji dvou protijedoucích TRAM za snížené viditelnosti (zejména mlhy) s dodrženou rychlostí jízdy každé z nich tzv. na… Číst vice »
>problem bude pri vylukach a jinych mimoradnostech, Je to podobné jako doposud. Když tam končily 2 linky (1 a 25 např.) a ještě jezdila 41, tak v době úvraťování 41 se poslední souprava „normální“ linky schovala na vnitřní manip. kolej na vjezdu (tzn. nevjela až na „odjezdovou“ kolej, tu nechala volnou), nechala projet 41, ta zaúvraťovala k Plancu, odjela tou volnou kolejí na odjezdu a až teď si „odložená“ souprava popojela do odjezdových kolejí. Nicméně, celá tahle nově vymyšlená šaráda bude použitelná jen u sólo obousměrných vozů!!! Motorák s vlečňákem už takhle jet nemůže, protože pak by ten vlečňák před… Číst vice »
Pražské tramvajové unikum je spíš aktuálně Libeňský most. Tak dlouho se debatovalo a zachraňovalo, až se za minutu dvanáct zastavil provoz na východní polovině soumostí a nyní se zastavuje i na zbylé části přes řeku, a to na 4 (slovy čtyři) roky.
Adámkovy libůstky…
A asi se to bohužel „osvědčilo“, když se zas rojí zachránci Výtoňského mostu, takže to možná dopadne úplně stejně.
Rojí se dokonce tentýž, velmi osvědčený zachránce.
Dopadne to určitě stejně, stačí se podívat na Facebook Scheinherra, jak zase bojuje za další “opravu”. Asi mu jeden průšvih nestačil…
>nyní se zastavuje i na zbylé části přes řeku
???
Včera jsem přes Libeňák jel a aktuálně web DPP taky uvádí, že se tam jezdí.