Obrazem: Po čtyřech měsících čekání na vodu vyplula z Lovosic loď s obří kokilou
Nakládání obří kokily v přístavu Lovosice. Pramen: ŘVC ČR
Rejdaři kvůli časté nesplavnosti Labe u hranic s Německem dlouhá léta volají po zbudování plavebního stupně Děčín.
Takové lodě v minulosti byly navrženy, také znám patent, který byl modelem ověřen a vždy bylo jen, že „pokud by to bylo tak nízkoponorové, tak už by to přeci jezdilo“. Nové lodě navrhují drahé týmy lidí jen na papíře, pokud takovou loď navrhnete spočítáte a alespoň jako model postavíte 1:x postvíte, nemáte šanci přes bariéry různých předotovaných „profitýmů“ a jiných škůdců české plavby přejít k realizaci.
Koukám, že EDK 2000 v lovosickém přístavu je funkční.
To je takový evergreen, který se opakuje s železnou pravidelností.
Pokud se postaví jez pod Děčínem, tak jak to vyřeší nedostatek vody od státní hranice k jezu a pak z Malého Března do Ústí n/L?
Nijak!
A co takhle raději investovat do nových lodí se sníženým ponorem?
Odpovím si sám. Lodě by si museli zaplatit sami, jez bude platit stát.
Samozřejmě je to nesmysl.
A to ani nemluvím o klimatické změně, která významně ovlivňuje splavnost v celé Evropě. Loňslý rok byl takovou malou „ochutnávkou“.
Kolik centimetrů by měl být ten ponor? Nepluly ani výletní lodi s ponorem pod metr.
No rozhodně ne 1,8 metru, ne-li víc, jako doposud.
Ponor je od 1.2 po 1.8 m obecně. Neumím si představit nákladní loď s půlmetrovým ponorem. Nic jiného by tam stejně neproplulo. To jsou jen ty přívozy, které v létě fungují.
No pokud chtějí bezpečně převážet, tak je nutné prostě se pokusit jít tomu naproti a ne jen čekat s nataženou dlaní.
A opravdu přívozy v létě fungují?
Já jen, že u jednoho přímo bydlím a ten prakticky celé léto (opět u pokolikáté) nejezdil.
rozhodně s nataženou dlaní nečekáme.
Vodní cesta není pro potěchu lodních dopravců, ale pro obsluhu hospodářství !
Ad „Vodní cesta není pro potěchu lodních dopravců, ale pro obsluhu hospodářství !“
Tohle je jen jeden úzký pohled.
Já naopak vidím tento kus řeky jako poslední přirozený úsek řeky v protékající krásným kaňonem. A toto jedinečné přírodní dědictví je nutné chránit pro příští generace.
Ano, nebráním se lodní dopravě (s moderním ekologickým pohonem) na Labi, ale musí to být v intencích toho, že se lodní doprava přizpůsobí řece a ne naopak.
Ovšem to je také úzký pohled 🙂
my potřebujme cca 105 cm , plovoucí ponor. Vany mají ponor 40 cm, ale na vrtuli pro pohon je třeba vody více
To už rovnou i s podvozkem. aby v případě nedostatku vody dojely k nejbližšímu splavnýmu úseku.
Lodě Elbe Princesse, které mají ponor 0,7-1,1m labským kaňonem celé léto také nepropluly. Nevím, do jakého menšího ponoru by se mělo investovat. Takovým strojům už se potom dá říkat vznášedla 🙂
No oni by chtěli lodě s menším ponorem, ale nějakej Archimedes jim do toho hodil vidle. Vždyť je to jenom zákon, proč ho nezmění že?
Je možnost zvětšit rozměry, ale pak se to zase někam nevejde. A taky by to mělo něco uvézt…
vážený pane, my máme lodě tak nízkoponorové jak to jen lze, Archimédův zákon platí i pro nás a je to i o ekonomice (vznášedlo by nikdo nezaplatil) . Jinak v současné době jsou již 3 soukromí investoři, kteří by jez v Děčíně rádi postavili, protože všichni výrobci řeší svou uhlíkovou stopu a tedy všichni chtějí zelenou energii. Jestliže za 2-3 roky skončí uhelné elektrárny v ČR, počet zájemců o stavbu dále stoupne. Jen u nás to někdo nechápe….Energie bude žalostně málo a nám utíkají stovky miliónů. (dílo Gabčíkovo- Nagymaros se zaplatilo za 9 let provozu !) Nám jako dopravci je… Číst vice »
Ty plavebni stupne, co chybi je potreba postavit. U Decina se jedna o jiz davno naprimeny usek. Ale budiz, ekologie na par set metrech za kazdou cenu… Ale urcite by slo posunout trochu trat a na jejim miste vybudovat objizdny kanal. Bude to sice zbytecne drahe, ale dalo by se to odecist z rozpoctu ministerstva zivotniho prostredi.
Zbytečné, mohli to naložit na vlak a už dávno by to bylo v cíli.
Z fotek je patrné že ten váleček bude mít průměr určitě přes 5 metrů. Takže kdyby se okolo tratě zbouralo všechno včetně stožárů a tunelů, mohlo to být už v cíli.
Už na tom simulátoru nehrejte
možná by jste měl jít pracovat do dopravy a realizovat to. Myslíte, že jsou majitelé zboží tak hloupí, že by to neudělali, kdyby to šlo ? protože to lze přepravit jen po vodě, muselo to čekat. Tak to prostě je. Nadměrné a extrémně těžké kusy nelze po železnici přepravit
Plošinový vůz by tu váhu zvládl, ale asi by to bylo nebezpečně blízko trolejí…
Kde jste byl celou dobu. Mohli jste jim to poradit dřív, zákazníkovi by se kdyžtak řeklo: „Udělali jsme to menší, aby to mohlo vlakem, neotravujte“.
Loď s kokilou a její kapitán s kolikou se do Rotterdamu dostanou oklikou. 😉😁
Stále existují věci, které z ČR jinudy nedostanete, obvykle kvůli podjízdné výšce pod mosty…
Ne že bych nepřál firmě pana Hradského práci, ale je nějaký specifický důvod, proč náklad jel takto zdlouhavě přes Lovosice, místo přes nějaký baltský přístav v Polsku nebo Německu, kam by náklad dovezl kamion z Ostravy a celá akce by nejspíš proběhla rychleji?
Tak hlavně aby dostali za přepravu zaplaceno. Pokud to tedy platí Liberty.
No pokud si myslíte, že vám takovou dopravu v Polsku nebo Německu někdo jen tak lehce povolí, tak jste hodně naivní. 🙂
Pro jak velké náklady je splavná třeba Odra od Kedzierzyna?
Pardon špatně jsem si to přečetl, nedošlo mi že je řeč o přepravě po silnici až k moři.
A tam tedy náklady podobnéhp charakteru po silnicích nejezdí?
Pokud na to příliš nespěchají, bude asi levnější zaplatit si loď než povinný silniční doprovod přes Německo či Polsko…
To mohli rovnou poslat vlakem až do cíle 😉
Po trase odmontovat a namontovat sloupy trakčního vedení, zabezpečení, snést zastřešení nástupišť a dočasně rozšířit tunely. K tomu pár drobností…
Oproti rozšíření 50 km dlouhého tunelu pod kanálem La Manche je přestavba britského profilu fakt jen drobnost.
Možná to mohli z Ostravy vzít na tři obraty AN124 … ten by 140tunovou věc měl uvézt … ale kvůli ceně si vybrali loď i přes riziko čekání. V pořádku.
Max 120 tun
kdyby to šlo, to by to bylo již dávno pryč. například v Německu nedostane nákladní auto povolení, pakliže existuje možnost přepravy po vodě. prostě proto aby se neničili silnice, mosty a neblokovala doprava. O tom to je.
Je hezké, že německé úřady stále věří tomu, že ta možnost existuje i u nás…