Obrazem: Po čtyřech měsících čekání na vodu vyplula z Lovosic loď s obří kokilou

Nakládání obří kokily v přístavu Lovosice. Pramen: ŘVC ČRNakládání obří kokily v přístavu Lovosice. Pramen: ŘVC ČR

Rejdaři kvůli časté nesplavnosti Labe u hranic s Německem dlouhá léta volají po zbudování plavebního stupně Děčín.

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Blátošlap

Takové lodě v minulosti byly navrženy, také znám patent, který byl modelem ověřen a vždy bylo jen, že „pokud by to bylo tak nízkoponorové, tak už by to přeci jezdilo“. Nové lodě navrhují drahé týmy lidí jen na papíře, pokud takovou loď navrhnete spočítáte a alespoň jako model postavíte 1:x postvíte, nemáte šanci přes bariéry různých předotovaných „profitýmů“ a jiných škůdců české plavby přejít k realizaci.

JanO

Koukám, že EDK 2000 v lovosickém přístavu je funkční.

MichalP

To je takový evergreen, který se opakuje s železnou pravidelností.
Pokud se postaví jez pod Děčínem, tak jak to vyřeší nedostatek vody od státní hranice k jezu a pak z Malého Března do Ústí n/L?
Nijak!
A co takhle raději investovat do nových lodí se sníženým ponorem?
Odpovím si sám. Lodě by si museli zaplatit sami, jez bude platit stát.
Samozřejmě je to nesmysl.
A to ani nemluvím o klimatické změně, která významně ovlivňuje splavnost v celé Evropě. Loňslý rok byl takovou malou „ochutnávkou“.

thebearspook

Kolik centimetrů by měl být ten ponor? Nepluly ani výletní lodi s ponorem pod metr.

MichalP

No rozhodně ne 1,8 metru, ne-li víc, jako doposud.

thebearspook

Ponor je od 1.2 po 1.8 m obecně. Neumím si představit nákladní loď s půlmetrovým ponorem. Nic jiného by tam stejně neproplulo. To jsou jen ty přívozy, které v létě fungují.

MichalP

No pokud chtějí bezpečně převážet, tak je nutné prostě se pokusit jít tomu naproti a ne jen čekat s nataženou dlaní.
A opravdu přívozy v létě fungují?
Já jen, že u jednoho přímo bydlím a ten prakticky celé léto (opět u pokolikáté) nejezdil.

Hradský

rozhodně s nataženou dlaní nečekáme.
Vodní cesta není pro potěchu lodních dopravců, ale pro obsluhu hospodářství !

MichalP

Ad „Vodní cesta není pro potěchu lodních dopravců, ale pro obsluhu hospodářství !“
Tohle je jen jeden úzký pohled.
Já naopak vidím tento kus řeky jako poslední přirozený úsek řeky v protékající krásným kaňonem. A toto jedinečné přírodní dědictví je nutné chránit pro příští generace.
Ano, nebráním se lodní dopravě (s moderním ekologickým pohonem) na Labi, ale musí to být v intencích toho, že se lodní doprava přizpůsobí řece a ne naopak.

MHD

Ovšem to je také úzký pohled 🙂

Hradský

my potřebujme cca 105 cm , plovoucí ponor. Vany mají ponor 40 cm, ale na vrtuli pro pohon je třeba vody více

PvvS

To už rovnou i s podvozkem. aby v případě nedostatku vody dojely k nejbližšímu splavnýmu úseku.

krva

Lodě Elbe Princesse, které mají ponor 0,7-1,1m labským kaňonem celé léto také nepropluly. Nevím, do jakého menšího ponoru by se mělo investovat. Takovým strojům už se potom dá říkat vznášedla 🙂

Dejf

No oni by chtěli lodě s menším ponorem, ale nějakej Archimedes jim do toho hodil vidle. Vždyť je to jenom zákon, proč ho nezmění že?
Je možnost zvětšit rozměry, ale pak se to zase někam nevejde. A taky by to mělo něco uvézt…

Hradský

vážený pane, my máme lodě tak nízkoponorové jak to jen lze, Archimédův zákon platí i pro nás a je to i o ekonomice (vznášedlo by nikdo nezaplatil) . Jinak v současné době jsou již 3 soukromí investoři, kteří by jez v Děčíně rádi postavili, protože všichni výrobci řeší svou uhlíkovou stopu a tedy všichni chtějí zelenou energii. Jestliže za 2-3 roky skončí uhelné elektrárny v ČR, počet zájemců o stavbu dále stoupne. Jen u nás to někdo nechápe….Energie bude žalostně málo a nám utíkají stovky miliónů. (dílo Gabčíkovo- Nagymaros se zaplatilo za 9 let provozu !) Nám jako dopravci je… Číst vice »

kevin

Ty plavebni stupne, co chybi je potreba postavit. U Decina se jedna o jiz davno naprimeny usek. Ale budiz, ekologie na par set metrech za kazdou cenu… Ale urcite by slo posunout trochu trat a na jejim miste vybudovat objizdny kanal. Bude to sice zbytecne drahe, ale dalo by se to odecist z rozpoctu ministerstva zivotniho prostredi.

Jarda

Zbytečné, mohli to naložit na vlak a už dávno by to bylo v cíli.

Twix

Z fotek je patrné že ten váleček bude mít průměr určitě přes 5 metrů. Takže kdyby se okolo tratě zbouralo všechno včetně stožárů a tunelů, mohlo to být už v cíli.

PvvS

Už na tom simulátoru nehrejte

Hradský

možná by jste měl jít pracovat do dopravy a realizovat to. Myslíte, že jsou majitelé zboží tak hloupí, že by to neudělali, kdyby to šlo ? protože to lze přepravit jen po vodě, muselo to čekat. Tak to prostě je. Nadměrné a extrémně těžké kusy nelze po železnici přepravit

Jan

Plošinový vůz by tu váhu zvládl, ale asi by to bylo nebezpečně blízko trolejí…

Jiří Kocurek

Kde jste byl celou dobu. Mohli jste jim to poradit dřív, zákazníkovi by se kdyžtak řeklo: „Udělali jsme to menší, aby to mohlo vlakem, neotravujte“.

Liposh

Loď s kokilou a její kapitán s kolikou se do Rotterdamu dostanou oklikou. 😉😁

Jan

Stále existují věci, které z ČR jinudy nedostanete, obvykle kvůli podjízdné výšce pod mosty…

Kubrt

Ne že bych nepřál firmě pana Hradského práci, ale je nějaký specifický důvod, proč náklad jel takto zdlouhavě přes Lovosice, místo přes nějaký baltský přístav v Polsku nebo Německu, kam by náklad dovezl kamion z Ostravy a celá akce by nejspíš proběhla rychleji?

Petr

Tak hlavně aby dostali za přepravu zaplaceno. Pokud to tedy platí Liberty.

PeDazOl

No pokud si myslíte, že vám takovou dopravu v Polsku nebo Německu někdo jen tak lehce povolí, tak jste hodně naivní. 🙂

Twix

Pro jak velké náklady je splavná třeba Odra od Kedzierzyna?

Twix

Pardon špatně jsem si to přečetl, nedošlo mi že je řeč o přepravě po silnici až k moři.

Kubrt

A tam tedy náklady podobnéhp charakteru po silnicích nejezdí?

Jan

Pokud na to příliš nespěchají, bude asi levnější zaplatit si loď než povinný silniční doprovod přes Německo či Polsko…

Jarda

To mohli rovnou poslat vlakem až do cíle 😉

thebearspook

Po trase odmontovat a namontovat sloupy trakčního vedení, zabezpečení, snést zastřešení nástupišť a dočasně rozšířit tunely. K tomu pár drobností…

Jiří Kocurek

Oproti rozšíření 50 km dlouhého tunelu pod kanálem La Manche je přestavba britského profilu fakt jen drobnost.

kargiak

Možná to mohli z Ostravy vzít na tři obraty AN124 … ten by 140tunovou věc měl uvézt … ale kvůli ceně si vybrali loď i přes riziko čekání. V pořádku.

PvvS

Max 120 tun

Hradský

kdyby to šlo, to by to bylo již dávno pryč. například v Německu nedostane nákladní auto povolení, pakliže existuje možnost přepravy po vodě. prostě proto aby se neničili silnice, mosty a neblokovala doprava. O tom to je.

Jan

Je hezké, že německé úřady stále věří tomu, že ta možnost existuje i u nás…