Obrazem: Olomouc se loučila s Tornády, republiku projel zvláštní expres

Rozlučka s jednotkami ř. 460 (Tornádo), Olomouc, 20. dubna 2024. Autor: České dráhyRozlučka s jednotkami ř. 460 (Tornádo), Olomouc, 20. dubna 2024. Autor: České dráhy

Během dubna má definitivně skončit jejich turnusové nasazení.

101 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
panZdenda

Loučení bylo poněkud předčasné. Dnes ráno Os 3202 Vsetín – Olomouc, co jiného než starý panťák, auuu 🙂 .

Traman

Byla to ceska klasika. Asi jako T3 mezi tramvajemi. Bude mi chybet.

rumpeak

Nostalgie se ne a ne dostavit. Roky strávené v těchto hrůzách každodenním dojížděním Havířov – Ostrava-Svinov mě motivuje jen a pouze ke zvolání: „No konečně“. Nástup Elephantů byl jak zázrak.

Michal

Mám dotaz..nechci být rýpavý a možná se to tady již řešilo (byť komentáře jsem prošel a nic nenašel).. Jak mohou organizátoři uvádět, že trasa vedla všude, kde panťáky jezdily, když to vůbec není pravda. Nebo opět soudruzi v Praze zapomněli, že existuje lokalita na dálném východě jménen Ostravsko..Vždyť tady u nás to snad dokonce jezdilo nejvíce ze všech lokalit a to od začátku do konce jejich provozu..Na ústecku se odporoučely před možná již 10-15 lety, naopak na Valašsku a Olomoucku tak dlouho nejezdí..minimálně na Olomoucku byly žabotlamy nebo soupravy s peršinky, 140,141 atd..a panťáky jsou otázkou „posledních“ let.. Tak to… Číst vice »

Zdenal079080

Ono se tím myslelo, že na tom úseku Střelná – Chomutov z velké části jezdily. Já jen nevím zda na pravém břehu Labe? Znalejší doplní. Ostravsko jasně, ale zase pochop, že nemůžou jet trasu cik-cak ještě přes Ostravu a pak i levý břeh Labe. Pozor na Olomoucku jezdily hodně roků!!! V dobách , kdy patřily pod Bohumím tak jezdily krom Vsetínska přes Přerov, Olomouc až Zábřeh a snad i Třebová??? A Žabotlamy tam byly krátce co se jich postupně zbavovala Praha. Peršani s vozy jezdili též Ostravsko, Olomoucko i Přerovsko. A poslední roky byly 460 hodně na Olomoucku a Vsetínsku.… Číst vice »

tajemný em

Ano, na pravém břehu ústecké panťáky na podzim 1977 začínaly a „pravobřežka“ dokonce byla delší dobu jejich hlavním působištěm. Záleželo na aktuálním grafikonu, někdy jezdily od Děčína až po Kolín, jindy bylo rameno zkrácené do Nymburka anebo jen do Lysé. Levý břeh se drátoval postupně a (aspoň zpočátku) hlavně pro nákladní dopravu, až od GVD 1984/85 zde panťáky začaly jezdit ve větší míře, že z pravého břehu úplně vymizely. Až v roce 2000 se zase na některé pravobřežní výkony vrátily. Od roku 1979 jezdily do Podkrušnohoří (Bílina, Most, od 1990 i Chomutov).

vbb

A to si vemte, že nezajeli ani do Prostějova či Koutů nad Desnou. Děs a hrůza! Hanba!

asdasdfsdfasd

Přesně. Taky nevím proč nejeli z Bohumína nebo ještě lépe, z Českého Těšína. Třeba traťi 321 se letost úplně změní charakter. 460 a 131 na nákladech tam dominovaly desítky let. Obě letos/bryzy skončí/ly.

Jen

Bojím se, že za pár dnů to zase vytáhnou z kopřiv a nemile mě to překvapí, jako dočasná ( tak roční) záloha 🙂

jan

Kdyby za pár dnů, 460 jsem dnes zahlédl na Os 3335 Olomouc – Přerov – Hranice. Dokud není dost Panterů, tak to stále jezdit bude.

jva

„…Během dubna má definitivně skončit jejich turnusové nasazení…“ Ještě je duben…

El Barto

Konec turnusového nasazení ale neznamená, že už nevyjede 460 jako náhrada místo pantera. Nebo se pletu?

W14

S ohledem na výluku Lipník – Drahotuše bych očekával, že ty 460ky tam budou jezdit do konce roku, respektive výluky (i kdyby jen v omezené míře).

Jaaa

Škoda že si nenechají ten najbrt, ale místo toho tam cpou ty rudý hvězdy…

Stráťa

Když oni železničáři na rudý hvězdy většinou rádi vzpomínaj. To byla ta doba kdy podle nich „byl svět v pořádku“, auta nestáli za nic a stejně nebyly dostupné takže lidem nezbývalo nic jiného než jet vláčkem. A to i bez taktové dopravy, bez služeb, přecpaným vlakem na stojáka v uličce…

Pepa z Depa

Jo jo a lidi uměli lépe pravopis.

Hans N.

Kdepak, lidé psali s chybami podobně jako dnes viz legendární „Vážení soudruhu prezydente Húsaku“.

Jen tyhle perly noviny málokdy otiskly bez redakční korektury. 🙂

Tonda Sehnal

Nerozumím, proč má tento typ tak moc pozornosti… 🤷
Technicky: zastaralý zmetek, v době vývoje vysoká podlaha a ztrátová regulace.
Provozně: oddřely sotva polovinu, co Žabotlam. Ne více, než (alespoň nějak) modernizované 560. Střídavé panťáky měly rozlučku? Žabotlam měl takto pompézní?
Adoruje se 💩 a všichni tleskají. Připomíná mi to dnešní politiku 😔

Michal Bartoníček

Nikdo po vás (naštěstí pro vás) nechce, abyste tomu rozuměl. 🙂 Konkrétně mně se jednotka líbí, rád jsem s ní i přes její neduhy jezdil. A co si o mém pohledu myslíte, je mi fakt jedno. 😀

Zdenal079080

No Žabotlam žije defakto dodnes a rozlučka měla být snad na Pražácích. 560 zase v rámci Brna, ale poslední roky v rámci výluk v Brně a okolí se moc velké akce nekonají oproti jiných oblastí. Kdežto Olomoucko si na různé akce potrpí a jelikož měla odjet až do Chomutova, tak proč ne? 560 v Brně zůstává. Ani na Ústecku asi žádné jízdy s 560 dělat nebudou. Uvidíme jaké bude rozloučení s řadou 150 / 151.

Zdenal079080

Oprava na Ústecku ne 560, ale 460.

Michal Bartoníček

Byla to moc pěkná akce. Díky pořadatelům. 🙂

Pepa z Depa

Jak moc plný byl ten vlak do Chomutova?

Josef

Je to vidět na některých fotkách ve fotogalerii u tohoto článku. Kdybyste si fotogalerii prohlédl, zjistil byste, že vlak byl dost plný.

Pepa z Depa

Asi oba koukáme na jiné fotky. Já teda vidím fotky jednotek, prázdných vozů a dvě fotky s několika hlavami cestujících z oken. Z těchto fotek o obsazenosti vlaku není nic poznat.

Jan Sova

Tornádo je tak úzké, že je uvnitř plné i prázdné….

Náhodný kolemjdoucí

Podle průvodčího, jehož jsem se ptal při zastávce v Ústí n. Labem – západ, byl vlak zcela zaplněný.

Pepa z Depa

Díky za smysluplnou odpověď. 🙂

bvovka

Nehraje se fér. Čtyři pantery dosud nevyjely z továren a jeden ze dvou čekajících dnes vyjel do provozu.

Zdenal079080

Teď už je někde kolem Litoměřic, snížil sekeru po opuštení koridoru. Třeba se ještě panťáky setkají na podzim v Třebové na NDŽ. Uvidíme 🙂🚈

petr

já si spíš myslím že co chomutov schvátí to už nenavrátí….jako vždy

Zdenal079080

Snad ne. V případě Žabotlamu, jeden provozní je, tak ten druhý zůstává v muzeu. Ale 460 bude jedna, aktuálně provozní a zatím je v majetku ČD! A když, řeknou , že ho chcou v Trebové, tak dorazí. 🙂

Joe

No, zůstává v muzeu. Spíš rezne v muzeu. Přijel tam jako provozní, dneska bych si na jeho pohyb vlastní silou raději nevsázel.

Zesp

Dnešní odjezd Ex 10810 „Tornádo expres“ z Hranic na Moravě smr Drahotuše přesně dle JŘ v 8,59 hod.

https://youtu.be/qBiR-J0hoJI

TnM

Sláva. Elektromechanik mozna v 70. letech oproti zabotlamum zajasal, pro cestujici a bydlici kolem trate byly ovsem Tornada oproti zabotlamum desivym priznakem upadajiciho normalizacniho hospodarstvi. Hlucne, vysokopodlazni a designove velmi sverazne jednotky.

rumpeak

Ten design (ačkoliv dle vkusu každého soudruha se mi do vkusu netrefily) byl to nejmenší.

JanM

Zajímalo by mě jak dlouho budou ještě jezdit polské EN-57, v Pomořském vojvodství stále zajišťují zhruba 90% výkonů.

Samo

Ráta sa s nimi výhľadovo ešte 20+ rokov.

rumpeak

No TVL. Jel jsme s tím naposledy tak před 20 lety z Českého do Polského Těšína a už tehdy jsem si připadal jak v muzeu.

Jarda

Starý vraky jdou konečně do důchodu, tohle mělo bejt v muzeu už dávno.

Pája

EM vedle SM vypadá moc zajímavě. V reálném provozu se v ČR snad taková možnost nevyskytuje? Myslím různé napěťové soustavy u jednoho nástupiště…..

Kubrt

V Kutné Hoře se u peronu vyskytují dvě soustavy. Ale konkrétně dnešní 460 a 560 se tam nepotkávly.

Pája

Děkuji za upřesnění. Styková stanice Kutná Hora a mně to vůbec nedošlo…Takže teoreticky by se mohly u jednoho nástupiště potkat.

Jiří Kocurek

Teroreticky se mohla objevit 560 a TGV u téhož peronu. A mám pocit, že se stalo a někdo to vyfotil.

Kubrt

Teoreticky jo, ale prakticky by to bylo dost nešikovné – buď zastavit oběma hlavama ještě pod domovskou trakcí, nebo jednotku vystrčit ze stanice diselem. Dřív byla i styková stanice Nedakonice, ale tam by to bylo ještě víc teoretické, než v té Kutné Hoře.

Pája

Nedakonice mně už od vzniku fascinovaly stahovačkou/změnou soustavy za jízdy v plné rychlosti. Mám na mysli tehdy novotou vonící ESA

vbb

Jenže tam je to dělení příčně, ne podélně (v ose peronu).
Takže „u jednoho peronu“ by stát mohly, ale vedle sebe ne (EM by stála na západním konci peronu, SM na východním)

vjkm

Asi jedniná simulace by byla jedna jednotka na malém a druhá na velkém okruhu.

TU 134

Zkrácená jednotka odjede vlastní silou do Chomutova stejně jako 451 a budou tam stát a reznout vedle sebe

vjkm

Bohužel, chtělo by to vyzpovídat NTM zda vůbec má aspoň nějakou koncepci zacházení s železničními vozidly. Tolik vozidel už by chtělo mít nějakou vlastní dílnu, aby aspoň byly funkční pojezdy a mohlo se to tahat po kolejích. Když už vůbec nic, aspoň shánět technickou dokumentaci dokud ještě je, a napsat aspoň nějakou žádost na dotaci na halu pro muzejní jednotky, kterých bude časem přibývat.

Alibaba

Na leteckých fotkách mě zaujalo, že nejlepší aerodynamický návrh z hlediska střechy má žabotlam.

Šejdr

Mně na tom přijde smutné, že po panťáku 451/452, který z pohledu pohodlí pro cestujícího předběhl dobu o mnoho let, se udělalo několik kroků zpět a do výroby přišla 460 s vysokými schody, nespolehlivými dveřmi a hlukem v hnacích vozech.

PvvS

Tak on ten žabotlam stál pevnostně za houby. 460/560 mohli flákat ve vagonce jednu za druhou. Tam byla jednoduchá konstrukce.
Někde jsem viděl nákres na NP vložák. Jen jevím, jestli to nebyla něčí fantazie ..

Marcel

Žabotlam byl docela nadčasový.

Martin Verner

Zasloužená sláva.
O to víc mě mrzí, jak potichu a pokoutně ČD odstavily řadu 560.

PeDazOl

Měli napéct dorty a koupit chlebíčky? 🙂

Martin II

To nutně ne, radši je měli podržet o pár měsíců déle na záloze, aby nemusely při mimořádě jezdit béčka s plecháčem. A nějakou rouzlučkovou jízdu „kolem Brna“ by taky zasloužily…

PvvS

To by na nich museli dělat prohlídky a údržby..

PeDazOl

Takže prodlužovat provoz šrotu říkáte. Tak to nevím k čemu by bylo dobré….

Pepa z Depa

A proč ne?!

jzms

Tak tímto zázrakem může jet přes celou republiku pouze šílenec.
My normální si počkáme až tuto trasu pojede poslední 810😂

Pája

😆😆😆👏👏👏😃

PeDazOl

Tady vidím souběh termínů s vyřazením 810 a otevřením prvního úseku VRT po roce 2050. 🙂

Leinad

Vypadne elektřina. Šukafon pomůže do stanice.

fous55

Čekej, ale dřív přijde Godot.

Jan Sova

Jakmile pojede, napůl trasy v Č.Třebové ho chytne seshora nakladač a přeloží na šrotovací kolej…. Lidi z toho nebudou stačit odsát naftu jak budou prchat….

Dejv

No konečně, odvezte to do muzea a už se nikdy s tím nikdy nevracejte. Já jsem tak šťastný, že už to táhne do pryč.

PeDazOl

Šrotparáda 🙂 Už to mělo být v hutích….

Jiří Kocurek

1 soupravu do muzea, zbytek přetavit v nové železo.

PeDazOl

Stačí jedno čelo a jeden vložák. Vyřešeno.

Jiří Kocurek

Když už, tak 460+060+560, ať z toho není úplné torzo. Můžou se na tom školik renovátoři a tak.

SYN

Dvojsystémová jednotka?? 🙂

Bram

A jinak to máš v hlavě v pořádku?!? Zachovat řadu 460 a 560 v podobě 460+060+460 a 560+060+560 je i z muzejního hlediska v pořádku.

PeDazOl

Renovátoři jo? 🙂 A kteří a kde? Konečně co vám šotoultras brání si za cenu šrotu soupravu odkoupit, postavit do zahrádkářské kolonie a tam ji renovovat do alelujá? 🙂 🙂

petr

to je zas debata na ůrovni odborníků…

PeDazOl

Tak kdo a proč to má opravovat a udržovat a kdo to má platit?

Karel

Kdo udržuje Národní divadlo?

PeDazOl

krom jiného diváci a generální partneři a sponzoři. Vlastní výdělečná činnost souborů, město a MK. Kolikrát jste byl vy muzeu v Rakovníku vy? Já v ND loni dvakrát.

Gwann

Tak díky za info, že Vám daňový poplatník dotuje návštěvy divadla. Jen mne překvapuje, že vy haníte dotace do jiné černé díry.

PeDazOl

Kolikrát jste byl v železničním muzeu vy?

SYN

Ta „pořádná“ reko… 🙂

Gajda

Je to na dnešní dobu křáp. Nicméně s přihlédnutím k době vzniku a do kdy byly pravidelně nasazovány v provozu vydržely opravdu dost. Subjektivně si myslím, že Pantery jsou bez šance na to, aby vydržely stejnou dobu.

Kubrt

Proč by pantery neměly vydržet stejnou dobu?

Pavel

Na dnešní dobu? Technicky to byl křáp už když to vyjelo z vagónky.

petr

to je zajímavý,a že to vydrželo jezdit až do dnešních dnů!co kdybyste zkusil žít v té době kdy to bylo vyrobený!ty dnešní vozidla nevydrží ani 10 let!

Apollo 17

Pantery jezdí už 12 let a vydrží ještě mnoho let,.

Jiří Kocurek

„jsou bez šance na to, aby vydržely stejnou dobu.“

Se říká o každé nové věci. Auta z roku 2000 neměly vydržet víc jak 5 roků, přetechnizovanej šrot.

petr

přesně…dneska každou chvíli měníme karty!aby to jezdilo…

Pitrys

Tady mohl dát mínus jen ten, kdo s tím nejezdil…

Jiří Kocurek

A nebo už zapomněl všecky negativa.

Tukan

Nebojte, během května, června a července si jich užijeme dost 😀

Jan

Tak šťastnou cestu, snad se nezašprajcnou zrovna na jezernickém viaduktu…

Tomasek

Nezlobte se, ale ten kdo vymyslel pritahnout stridavou jednotku je vu*…
Nechapu proc? v zivote tam nejezdila. Zase nekdo byl zbytecne aktivni.

janvagala

No tak si přešlápni a zkus přemýšlet.

Pája

Tak ona už takhle byla tuším Laminátka ve Vizovicích při nějakém výročí a ostatní to nějak přežili 😃

bakiy

A třeba eso ve Volarech… 🙂

Martin Kovář

A napadlo vás třeba, že je to ucelený vývojový postup našich jednopodlažních elektrických jednotek? Jo vlastně, nenapadlo 🙂

PeDazOl

Zbytečně to hrotíte, to už jsou holt takové nápady. Do Jeseníku kdysi před 100 🙂 lety při nějakém výročí doprdolili i Bobinu, která tam taky jaksi nejezdila že. 🙂

petr

a neni to jedno??my jsme taky u nás v motorovým depu měli žehličku!a nikdy u nás nejezdila..

PeDazOl

Prej není….

Jan Sova

Ještě řekněte, že do Jeseníku dojel kdysi Plecháč výběhem ze Zábřeha, a jdu si dát jednu na zdraví…