Obrazem: Olomouc se loučila s Tornády, republiku projel zvláštní expres
Rozlučka s jednotkami ř. 460 (Tornádo), Olomouc, 20. dubna 2024. Autor: České dráhy
Během dubna má definitivně skončit jejich turnusové nasazení.
Během dubna má definitivně skončit jejich turnusové nasazení.
Loučení bylo poněkud předčasné. Dnes ráno Os 3202 Vsetín – Olomouc, co jiného než starý panťák, auuu 🙂 .
Byla to ceska klasika. Asi jako T3 mezi tramvajemi. Bude mi chybet.
Nostalgie se ne a ne dostavit. Roky strávené v těchto hrůzách každodenním dojížděním Havířov – Ostrava-Svinov mě motivuje jen a pouze ke zvolání: „No konečně“. Nástup Elephantů byl jak zázrak.
Mám dotaz..nechci být rýpavý a možná se to tady již řešilo (byť komentáře jsem prošel a nic nenašel).. Jak mohou organizátoři uvádět, že trasa vedla všude, kde panťáky jezdily, když to vůbec není pravda. Nebo opět soudruzi v Praze zapomněli, že existuje lokalita na dálném východě jménen Ostravsko..Vždyť tady u nás to snad dokonce jezdilo nejvíce ze všech lokalit a to od začátku do konce jejich provozu..Na ústecku se odporoučely před možná již 10-15 lety, naopak na Valašsku a Olomoucku tak dlouho nejezdí..minimálně na Olomoucku byly žabotlamy nebo soupravy s peršinky, 140,141 atd..a panťáky jsou otázkou „posledních“ let.. Tak to… Číst vice »
Ono se tím myslelo, že na tom úseku Střelná – Chomutov z velké části jezdily. Já jen nevím zda na pravém břehu Labe? Znalejší doplní. Ostravsko jasně, ale zase pochop, že nemůžou jet trasu cik-cak ještě přes Ostravu a pak i levý břeh Labe. Pozor na Olomoucku jezdily hodně roků!!! V dobách , kdy patřily pod Bohumím tak jezdily krom Vsetínska přes Přerov, Olomouc až Zábřeh a snad i Třebová??? A Žabotlamy tam byly krátce co se jich postupně zbavovala Praha. Peršani s vozy jezdili též Ostravsko, Olomoucko i Přerovsko. A poslední roky byly 460 hodně na Olomoucku a Vsetínsku.… Číst vice »
Ano, na pravém břehu ústecké panťáky na podzim 1977 začínaly a „pravobřežka“ dokonce byla delší dobu jejich hlavním působištěm. Záleželo na aktuálním grafikonu, někdy jezdily od Děčína až po Kolín, jindy bylo rameno zkrácené do Nymburka anebo jen do Lysé. Levý břeh se drátoval postupně a (aspoň zpočátku) hlavně pro nákladní dopravu, až od GVD 1984/85 zde panťáky začaly jezdit ve větší míře, že z pravého břehu úplně vymizely. Až v roce 2000 se zase na některé pravobřežní výkony vrátily. Od roku 1979 jezdily do Podkrušnohoří (Bílina, Most, od 1990 i Chomutov).
A to si vemte, že nezajeli ani do Prostějova či Koutů nad Desnou. Děs a hrůza! Hanba!
Přesně. Taky nevím proč nejeli z Bohumína nebo ještě lépe, z Českého Těšína. Třeba traťi 321 se letost úplně změní charakter. 460 a 131 na nákladech tam dominovaly desítky let. Obě letos/bryzy skončí/ly.
Bojím se, že za pár dnů to zase vytáhnou z kopřiv a nemile mě to překvapí, jako dočasná ( tak roční) záloha 🙂
Kdyby za pár dnů, 460 jsem dnes zahlédl na Os 3335 Olomouc – Přerov – Hranice. Dokud není dost Panterů, tak to stále jezdit bude.
„…Během dubna má definitivně skončit jejich turnusové nasazení…“ Ještě je duben…
Konec turnusového nasazení ale neznamená, že už nevyjede 460 jako náhrada místo pantera. Nebo se pletu?
S ohledem na výluku Lipník – Drahotuše bych očekával, že ty 460ky tam budou jezdit do konce roku, respektive výluky (i kdyby jen v omezené míře).
Škoda že si nenechají ten najbrt, ale místo toho tam cpou ty rudý hvězdy…
Když oni železničáři na rudý hvězdy většinou rádi vzpomínaj. To byla ta doba kdy podle nich „byl svět v pořádku“, auta nestáli za nic a stejně nebyly dostupné takže lidem nezbývalo nic jiného než jet vláčkem. A to i bez taktové dopravy, bez služeb, přecpaným vlakem na stojáka v uličce…
Jo jo a lidi uměli lépe pravopis.
Kdepak, lidé psali s chybami podobně jako dnes viz legendární „Vážení soudruhu prezydente Húsaku“.
Jen tyhle perly noviny málokdy otiskly bez redakční korektury. 🙂
Nerozumím, proč má tento typ tak moc pozornosti… 🤷
Technicky: zastaralý zmetek, v době vývoje vysoká podlaha a ztrátová regulace.
Provozně: oddřely sotva polovinu, co Žabotlam. Ne více, než (alespoň nějak) modernizované 560. Střídavé panťáky měly rozlučku? Žabotlam měl takto pompézní?
Adoruje se 💩 a všichni tleskají. Připomíná mi to dnešní politiku 😔
Nikdo po vás (naštěstí pro vás) nechce, abyste tomu rozuměl. 🙂 Konkrétně mně se jednotka líbí, rád jsem s ní i přes její neduhy jezdil. A co si o mém pohledu myslíte, je mi fakt jedno. 😀
No Žabotlam žije defakto dodnes a rozlučka měla být snad na Pražácích. 560 zase v rámci Brna, ale poslední roky v rámci výluk v Brně a okolí se moc velké akce nekonají oproti jiných oblastí. Kdežto Olomoucko si na různé akce potrpí a jelikož měla odjet až do Chomutova, tak proč ne? 560 v Brně zůstává. Ani na Ústecku asi žádné jízdy s 560 dělat nebudou. Uvidíme jaké bude rozloučení s řadou 150 / 151.
Oprava na Ústecku ne 560, ale 460.
Byla to moc pěkná akce. Díky pořadatelům. 🙂
Jak moc plný byl ten vlak do Chomutova?
Je to vidět na některých fotkách ve fotogalerii u tohoto článku. Kdybyste si fotogalerii prohlédl, zjistil byste, že vlak byl dost plný.
Asi oba koukáme na jiné fotky. Já teda vidím fotky jednotek, prázdných vozů a dvě fotky s několika hlavami cestujících z oken. Z těchto fotek o obsazenosti vlaku není nic poznat.
Tornádo je tak úzké, že je uvnitř plné i prázdné….
Podle průvodčího, jehož jsem se ptal při zastávce v Ústí n. Labem – západ, byl vlak zcela zaplněný.
Díky za smysluplnou odpověď. 🙂
Nehraje se fér. Čtyři pantery dosud nevyjely z továren a jeden ze dvou čekajících dnes vyjel do provozu.
Teď už je někde kolem Litoměřic, snížil sekeru po opuštení koridoru. Třeba se ještě panťáky setkají na podzim v Třebové na NDŽ. Uvidíme 🙂🚈
já si spíš myslím že co chomutov schvátí to už nenavrátí….jako vždy
Snad ne. V případě Žabotlamu, jeden provozní je, tak ten druhý zůstává v muzeu. Ale 460 bude jedna, aktuálně provozní a zatím je v majetku ČD! A když, řeknou , že ho chcou v Trebové, tak dorazí. 🙂
No, zůstává v muzeu. Spíš rezne v muzeu. Přijel tam jako provozní, dneska bych si na jeho pohyb vlastní silou raději nevsázel.
Dnešní odjezd Ex 10810 „Tornádo expres“ z Hranic na Moravě smr Drahotuše přesně dle JŘ v 8,59 hod.
https://youtu.be/qBiR-J0hoJI
Sláva. Elektromechanik mozna v 70. letech oproti zabotlamum zajasal, pro cestujici a bydlici kolem trate byly ovsem Tornada oproti zabotlamum desivym priznakem upadajiciho normalizacniho hospodarstvi. Hlucne, vysokopodlazni a designove velmi sverazne jednotky.
Ten design (ačkoliv dle vkusu každého soudruha se mi do vkusu netrefily) byl to nejmenší.
Zajímalo by mě jak dlouho budou ještě jezdit polské EN-57, v Pomořském vojvodství stále zajišťují zhruba 90% výkonů.
Ráta sa s nimi výhľadovo ešte 20+ rokov.
No TVL. Jel jsme s tím naposledy tak před 20 lety z Českého do Polského Těšína a už tehdy jsem si připadal jak v muzeu.
Starý vraky jdou konečně do důchodu, tohle mělo bejt v muzeu už dávno.
EM vedle SM vypadá moc zajímavě. V reálném provozu se v ČR snad taková možnost nevyskytuje? Myslím různé napěťové soustavy u jednoho nástupiště…..
V Kutné Hoře se u peronu vyskytují dvě soustavy. Ale konkrétně dnešní 460 a 560 se tam nepotkávly.
Děkuji za upřesnění. Styková stanice Kutná Hora a mně to vůbec nedošlo…Takže teoreticky by se mohly u jednoho nástupiště potkat.
Teroreticky se mohla objevit 560 a TGV u téhož peronu. A mám pocit, že se stalo a někdo to vyfotil.
Teoreticky jo, ale prakticky by to bylo dost nešikovné – buď zastavit oběma hlavama ještě pod domovskou trakcí, nebo jednotku vystrčit ze stanice diselem. Dřív byla i styková stanice Nedakonice, ale tam by to bylo ještě víc teoretické, než v té Kutné Hoře.
Nedakonice mně už od vzniku fascinovaly stahovačkou/změnou soustavy za jízdy v plné rychlosti. Mám na mysli tehdy novotou vonící ESA
Jenže tam je to dělení příčně, ne podélně (v ose peronu).
Takže „u jednoho peronu“ by stát mohly, ale vedle sebe ne (EM by stála na západním konci peronu, SM na východním)
Asi jedniná simulace by byla jedna jednotka na malém a druhá na velkém okruhu.
Zkrácená jednotka odjede vlastní silou do Chomutova stejně jako 451 a budou tam stát a reznout vedle sebe
Bohužel, chtělo by to vyzpovídat NTM zda vůbec má aspoň nějakou koncepci zacházení s železničními vozidly. Tolik vozidel už by chtělo mít nějakou vlastní dílnu, aby aspoň byly funkční pojezdy a mohlo se to tahat po kolejích. Když už vůbec nic, aspoň shánět technickou dokumentaci dokud ještě je, a napsat aspoň nějakou žádost na dotaci na halu pro muzejní jednotky, kterých bude časem přibývat.
Na leteckých fotkách mě zaujalo, že nejlepší aerodynamický návrh z hlediska střechy má žabotlam.
Mně na tom přijde smutné, že po panťáku 451/452, který z pohledu pohodlí pro cestujícího předběhl dobu o mnoho let, se udělalo několik kroků zpět a do výroby přišla 460 s vysokými schody, nespolehlivými dveřmi a hlukem v hnacích vozech.
Tak on ten žabotlam stál pevnostně za houby. 460/560 mohli flákat ve vagonce jednu za druhou. Tam byla jednoduchá konstrukce.
Někde jsem viděl nákres na NP vložák. Jen jevím, jestli to nebyla něčí fantazie ..
Žabotlam byl docela nadčasový.
Zasloužená sláva.
O to víc mě mrzí, jak potichu a pokoutně ČD odstavily řadu 560.
Měli napéct dorty a koupit chlebíčky? 🙂
To nutně ne, radši je měli podržet o pár měsíců déle na záloze, aby nemusely při mimořádě jezdit béčka s plecháčem. A nějakou rouzlučkovou jízdu „kolem Brna“ by taky zasloužily…
To by na nich museli dělat prohlídky a údržby..
Takže prodlužovat provoz šrotu říkáte. Tak to nevím k čemu by bylo dobré….
A proč ne?!
Tak tímto zázrakem může jet přes celou republiku pouze šílenec.
My normální si počkáme až tuto trasu pojede poslední 810😂
😆😆😆👏👏👏😃
Tady vidím souběh termínů s vyřazením 810 a otevřením prvního úseku VRT po roce 2050. 🙂
Vypadne elektřina. Šukafon pomůže do stanice.
Čekej, ale dřív přijde Godot.
Jakmile pojede, napůl trasy v Č.Třebové ho chytne seshora nakladač a přeloží na šrotovací kolej…. Lidi z toho nebudou stačit odsát naftu jak budou prchat….
No konečně, odvezte to do muzea a už se nikdy s tím nikdy nevracejte. Já jsem tak šťastný, že už to táhne do pryč.
Šrotparáda 🙂 Už to mělo být v hutích….
1 soupravu do muzea, zbytek přetavit v nové železo.
Stačí jedno čelo a jeden vložák. Vyřešeno.
Když už, tak 460+060+560, ať z toho není úplné torzo. Můžou se na tom školik renovátoři a tak.
Dvojsystémová jednotka?? 🙂
A jinak to máš v hlavě v pořádku?!? Zachovat řadu 460 a 560 v podobě 460+060+460 a 560+060+560 je i z muzejního hlediska v pořádku.
Renovátoři jo? 🙂 A kteří a kde? Konečně co vám šotoultras brání si za cenu šrotu soupravu odkoupit, postavit do zahrádkářské kolonie a tam ji renovovat do alelujá? 🙂 🙂
to je zas debata na ůrovni odborníků…
Tak kdo a proč to má opravovat a udržovat a kdo to má platit?
Kdo udržuje Národní divadlo?
krom jiného diváci a generální partneři a sponzoři. Vlastní výdělečná činnost souborů, město a MK. Kolikrát jste byl vy muzeu v Rakovníku vy? Já v ND loni dvakrát.
Tak díky za info, že Vám daňový poplatník dotuje návštěvy divadla. Jen mne překvapuje, že vy haníte dotace do jiné černé díry.
Kolikrát jste byl v železničním muzeu vy?
Ta „pořádná“ reko… 🙂
Je to na dnešní dobu křáp. Nicméně s přihlédnutím k době vzniku a do kdy byly pravidelně nasazovány v provozu vydržely opravdu dost. Subjektivně si myslím, že Pantery jsou bez šance na to, aby vydržely stejnou dobu.
Proč by pantery neměly vydržet stejnou dobu?
Na dnešní dobu? Technicky to byl křáp už když to vyjelo z vagónky.
to je zajímavý,a že to vydrželo jezdit až do dnešních dnů!co kdybyste zkusil žít v té době kdy to bylo vyrobený!ty dnešní vozidla nevydrží ani 10 let!
Pantery jezdí už 12 let a vydrží ještě mnoho let,.
„jsou bez šance na to, aby vydržely stejnou dobu.“
Se říká o každé nové věci. Auta z roku 2000 neměly vydržet víc jak 5 roků, přetechnizovanej šrot.
přesně…dneska každou chvíli měníme karty!aby to jezdilo…
Tady mohl dát mínus jen ten, kdo s tím nejezdil…
A nebo už zapomněl všecky negativa.
Nebojte, během května, června a července si jich užijeme dost 😀
Tak šťastnou cestu, snad se nezašprajcnou zrovna na jezernickém viaduktu…
Nezlobte se, ale ten kdo vymyslel pritahnout stridavou jednotku je vu*…
Nechapu proc? v zivote tam nejezdila. Zase nekdo byl zbytecne aktivni.
No tak si přešlápni a zkus přemýšlet.
Tak ona už takhle byla tuším Laminátka ve Vizovicích při nějakém výročí a ostatní to nějak přežili 😃
A třeba eso ve Volarech… 🙂
A napadlo vás třeba, že je to ucelený vývojový postup našich jednopodlažních elektrických jednotek? Jo vlastně, nenapadlo 🙂
Zbytečně to hrotíte, to už jsou holt takové nápady. Do Jeseníku kdysi před 100 🙂 lety při nějakém výročí doprdolili i Bobinu, která tam taky jaksi nejezdila že. 🙂
a neni to jedno??my jsme taky u nás v motorovým depu měli žehličku!a nikdy u nás nejezdila..
Prej není….
Ještě řekněte, že do Jeseníku dojel kdysi Plecháč výběhem ze Zábřeha, a jdu si dát jednu na zdraví…