Obrazem: Od -25 do 45 stupňů. Budoucí restaurační vozy ČD prochází zkouškami v klimatunelu
První vozy ComfortJetu se vydají v příštích týdnech na testy na rakouských tratích pro rychlost 230 km/h.
Sdružení Siemens Mobility – Škoda Group zahájilo ve Vídni testování prvního restauračního vozu pro nového soupravy ComfortJet. Vůz prochází náročnými zkouškami v klimatickém tunelu společnosti Rail Tec Arsenal. Během zhruba dvou měsíců se bude testovat, jak funguje klimatizace vozu při různých povětrnostních podmínkách.
Z celé soupravy ComfortJet bude restaurační vůz jediný, který tímto náročným testem projde. Deník Zdopravy.cz měl možnost u zkoušek být. Dnes probíhalo testování při teplotě 35 stupňů i simulace intenzivního slunečního svitu.
Ve Vídni je zatím první vyrobený restaurační vůz. Samotnému testování předchází několik dnů intenzivní instalace stovek různých čidel. Testování dokáže simulovat například i lidské teplo z cestujících či jejich dýchání.
„Montujeme senzory na klapky klimatizace, abychom viděli jejich polohu během testů. Spouštíme klimatizaci a měříme, jaké množství vzduchu nám proudí do kterých částí vozu. Nastavujeme systém tak, aby nám do jednotlivých částí proudilo adekvátní množství vzduchu. Poté přijdou odborníci z RTA a instalují všechny senzory, což standardně trvá dva týdny. Následně je vozidlo posunuto do klimatické komory, kde stráví zhruba dva týdny,“ řekl Pavel Slaný z Engineeringu Siemens Mobility.
Tento týden probíhají první testy, kdy se ověřuje nastavení vozu a probíhá ladění jednotlivých detailů. Příští týden budou probíhat oficiální testy podle normy teplotního komfortu. Měření probíhá při teplotách od -25 až do +45 °C, během kterých se ověřuje stav vozu bez lidí i plně obsazený vůz, za stání i za jízdy. Tyto parametry jsou simulovány rychlostí proudění vzduchu v klima komoře. Porovnává se osluněný i neosluněný vůz pro zjištění komfortních parametrů uvnitř vozu. Také se sleduje sekvence otevírání dveří, která simuluje stání v zastávkách. Část testů je povinná pro schválení, velkou část výrobce podstupuje dobrovolně, aby se vyhnul případným problémům při provozu.
Restaurační vůz bude mít současně oddíl druhé třídy, samotná restaurace bude mít 18 míst. Oproti railjetu je tak větší, dopravce si také vyžádal některé detaily jako například možnost využívat dva druhy narážecích hlav sudů piva.
Vyrobeny hrubé stavby pro 40 vozů
Siemens Mobility zatím ve Vídni vyrobil hrubé stavby pro 40 vozů. V ostravském závodě Škoda Group byla montážně dokončena první souprava a probíhá její statické oživování a zprovoznění. Dalších osm vozů je ve fázi konečné montáže a statického oživení. Pro konečnou montáž se připravuje osm vozů. V Grazu (Štýrském Hradci) v závodě Siemens Mobility probíhá výroba podvozků. Ve výrobě jsou již také řídicí vozy, které představují nejsložitější článek celé netrakční jednotky. Montáž kabiny a řídicích systémů probíhá v mnichovském závodě Siemens Mobility, který se specializuje na výrobu lokomotiv a probíhá zde i produkce lokomotiv Vectron včetně těch, které si objednaly České dráhy.
Důležitým milníkem bylo zahájení testů soupravy ComfortJet na zkušebním železničním okruhu VUZ u Velimi. V září na okruh dorazila zkrácená souprava složená ze šesti vozů (2 x Bdmpz, 1 x Ampz, 2 x Bmpz, 1 x Bbmpz), v říjnu ji doplnil první řídicí vůz (Afmpz). V současné době jsou zde zkoušky zaměřeny na testování softwaru a komunikaci mezi jednotlivými vozy v rámci vlakové soupravy, probíhají jízdní zkoušky a zkoušky informačního systému pro cestující.
ComfortJety se nebudou testovat pouze na okruhu ve Velimi, ale také v zahraničí. Momentálně probíhá příprava přesunu čtyř vozů z Velimi do Rakouska. Na rakouských tratích budou probíhat jízdní zkoušky pro rychlost 230 km/h.
České dráhy mají u konsorcia Siemens-Škoda objednáno celkem 20 souprav po devíti vozech, součástí zakázky jsou i další dva vozy pro Správu železnic.