Obrazem: ÖBB a Siemens Mobility představily první vůz pro Nightjet

Nové vozy pro Nightjet. Foto: SiemensNové vozy pro Nightjet. Foto: Siemens

Rakouský státní dopravce chystá objednávku dalších dvaceti sedmivozových souprav.

98 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
rušňovodič Peter

To vectronálne čelo na riadiacom vozni vyzerá komicky 😀 Chápem, že z nejakého praktického dôvodu ( asi nové štandardy pevnosti) nahradilo to Taurusálne, ale to mi prišlo viac oku lahodiace.

jarda V.

Neví někdo zda bude NightJet kompatibilní s RailJetem? Asi by dávalo smysl na delší tratě to tak nějak pospojovat. Hloupý příklad Budapešť – Viden – Zurich – Paris? S tím že NJ+RJ z Maďarska do Salzburku a dál už jen NJ.

Avlaky

Proč by neměl?

Tomáš

Už se těším, až začnou jezdit i u českých dopravců! Tak za 30 – 40 let, až je budou rozprodávat za kilo váhy… Pak je vyluxují, přelakují a můžeme si užívat západního luxusu 😀

Jakub P

Asi se mi na to chtít čekat nebude. Holt budem muset přidat den předem odpolední 4 hodiny do Rakouska (Vídeň/Linz podle situace) po skanzenové infrastruktuře. Nebo kdyby udělali jeden z výchozích uzlů i v Berlíně, to by možnosti dál rozšířilo. Horší bude cesta zpátky, to to zdržení cestou do Prahy bude asi citelnější. Nicméně furt je to celkem fajn představa, že ve Vídni nebo Berlíně ráno vylezu cestou z dovolený vyspanej, dám si pořádnou snídani nebo brunch v dobrý kavárně a pak se holt ty čtyři hodiny dokodrcám a budu třeba už ve vlaku pracovat.

Sun

Skoro jako Regionova. Už ji kurňa dohánějí!

Pája

Zkuste mokrý kapesník na čelo.

wm6x

Vy byste v Regionove usnul?

vagonář

Paráda!

V. K.

Kéž by si něco takového jednou objednali i ČD. Ale to je u nás akorát tak sen.

_Pavel_

To se říkalo v roce 2009 i o railjetech 😉

Michal Štěpán

Mě je úplně jedno kdo s tím bude jezdit, když alespoň jedna linka ze západu bude zajíždět do Prahy. Patrně se bude jednat o obnovené spojení Praha – Dresden s 1. větví Frankfurt(M)Süd – Offenburg – Basel – Zürich a s 2. větví Berlin – Köln – Brusel/Amsterdam. Jinak tyto nové Nightjety, pokud by se jednalo o ucelené jednotky bez přívěsných vozů, by mohly v budoucnu díky Vmax 230 km/h ušetřit nějaké minuty na spojení Wien – Paris. Předpokládám, že v úseku Wien – Strasbourg by to táhnul upravený Vectron. Úseků, kde by této rychlosti bylo možno využít bude v… Číst vice »

jura

Kdyz se to vyplati, tak neni problem linku zavest. Jinak mi neni jasne, proc by mela byt komercni linka dotovana.

Jakub P

Vždyť o žádným dotování nemluví, třeba to půjde i bez toho.
A i kdyby ne, když může být dotovaná letecká doprava (ať už jde dotace přímo na konkrétní linku, nebo jde „jenom“ o dotování ztrátovejch letišť a odpuštění daní z paliva, který znamená velkou výhodu proti všem ostatním způsobům dopravy, nebo tolerování externalit bez nutnosti je kompenzovat). Proč by neměla být dotovaná i šetrnější vlaková, aby se podmínky aspoň trochu srovnaly?

Alexandr

Jsem rád, že i v Evropě se vyrábí nové vozy pro noční dopravu, ještě před rokem mnozí tvrdili, že žádné nové lůžkové vozy se v Evropě nebudou vyrábět, že se nevyplatí. 🙂 Pokud to ale budou jednotky typu RailJet, jak budou řešit přivěšování a odvěšování přímých vozů (např. Praha-Linec-Curych)?

Kubrt

K Railjetu se dá přivěsit cokoliv, je ukončen šroubovkou a nárazníky.

Avlaky

Ale není průchozí

Jakub P

To by u nočního vlaku vadit nemuselo. To mi přijde horší, že to ztratí výhodu triviální úvrati bez další loko a/nebo objíždění. Ve městech, kde je hlavní nádraží hlavový, to bude opruz, kterej se jim možná nebude chtít řešit.

xyz

Už dnes Nightjety míjejí hlavová nádraží jako München Hbf. (vyjma těch, které tam končí jízdu) či Frankfurt Hbf. (namísto toho zastavují jen na letišti).

To už bych spíš vidět úskalí u „nehlavových“ nádraží s úvratí jako např. v Selzthalu nebo Buchsu SG.

Jakub P

Ale ty stávající řídicí vůz nemaj, nebo se pletu?

xyz

Ne, nemají. Přesto je zjevný nezájem řešit problematická objíždění soupravy lokomotivou, která jsou u hlavových nádraží složitější než při úvraťování (v podstatě nutnost výměny lokomotivy anebo pomoci od posunovací lok.).

Jakub P

No a neobjednali ty nový s řídicím vozem právě proto, aby mohli snadno a bez problému provést úvrať i na těch hlavovejch?

To by mi přišlo logický. A pokud to tak je, přivěšení dalších vozů by jim tuto výhodu zas vymazalo.

xyz

Je to docela dobře možné.

Protože druhá z výhod vratné soupravy, tedy možnost ostřejších obratů na konečných, v případě NOČNÍCH vlaků není realizována (souprava tak jako tak bude mít delší prostoj na každé ze svých konečných).

Tzn. z provozních výhod zůstává „jen“ ta první, vámi zmíněná.

Ryk Mat

Buch je ve Švajcu. Tam to zvládnou přepřáhnout za tři minuty a dvě si nechají jako rezervu. A podruhý – Buchs je ve Švajcu, tam se vždycky dá jet jinudy. Třeba z rakouského Lauterachu přes Sankt Gallen. S tím Selzthalem mi asi něco uniká a nevím, co by tam dělal dálkový noční vlak.

xyz

V Selzthalu úvraťuje NJ jedoucí v trase Graz – Zürich.

medical_examiner

Obzvlášť v Německu, kde je hlavových fůra…

gajda

Pokud se nepletu, tak kdyby někdo chtěl, Škodovka ve svým Transtechu by mu byla schopná vyrobit ty patráky co jezdí ve Finsku.

Jakub P

Ty jsou ovšem širokorozchodný. A nevím, jak snadno by se předělávaly na normální rozchod, jestli nemaj i jinej průjezdnej profil a tak.

Michal82

Tak pár by jich mohly koupit i ČD. Na Slovesko a do Polska by se hodily. 🙂

Pe.tr

Už vypisují výběrové řízení 🙂 . Ale to je spíš koupí Jančura jako jeté

Avlaky

Jančura chce od CRRC

Jerry

Já bych toho chtěl

Aleš Petrovský

Design super a držím jim palce, ale zatím si v hlavě nedokážu představit ten pohyb v té spací kapsli, resp. představím si to ulehnutí, ale jak za sebou zavřu a zamknu ty šoupací dvířka, to už ne 🙂

Jakub P

Budem muset trénovat pružnost, stretching, jógu a tak (ne, že by se mi to dost nehodilo, kdybych se k tomu donutil) nebo šikovnost nohou.

Uvidíme, jak to bude ve skutečnosti velké, minimálně to bude o dost vyšší, než je prostor mezi lehátky teď, když jsou 3 nad sebou a spodní je výš, vypadá to, že by se tam mělo dát vzpřímeně posadit, to tu manipulaci s dvířky u nohou dost zjednoduší.

Bpee

Má někdo zkušenosti se získáním rakouského občanství, prosím?

medical_examiner

Osobně žádné. Ale je to na hodně dlouhé lokte…

Martin Hanzal

6 let Hauptwohnsitz v Rakousku, pak Ca 2000€ a hroooomada papírování

xyz

Nebo eventuální sňatek s Rakušankou? Nebo je to v Rakousku jinak než že sňatkem + následným bydlením v té zemi by manžel získal občanství rovněž?

David

Nebo sňatek s Rakušanem.

Tomāš

ten už je ženatý

jan v

Rakušané jsou na dobré cestě zcela ovládnout trh s noční železniční přepravou v Evropě. Po desetiletích stagnace nočních spojů představili velmi inovovaný produkt, řešící zásadní nedostatky této koncepce. Nepochybuji, že budou úspěšní, zejména když jejich Railjety jsou již dnes právem považovány za jeden z nejlepších intercity vlaků. Mají vizi a prostředky ji realizovat. V kontrastu s tím mne dost zklamaly odpovědi ředitele Českých drah na otázku expanze nočních spojů, kde rozvoj této dopravy na západ jednoduše neplánuje.

Kubrt

Snad jim tato velmi sympatická vize bude vycházet i ekonomicky. Ty vozy vypadají fakt pěkně.

Kalina

Za mezinárodní tarif to pro cestující ekonomicky rozhodně vycházet nebude.

Kubrt

Copak pro cestující; důležité je, aby to vycházelo pro provozovatele. Třeba na to ÖBB získají nějakou veřejnou podporu.

Kalina

Bez cestujících to vyjde těžko, proto chápu postoj ČD.

Jakub P

Cestující s mezinárodním tarifem fakt nesouvisej. Mezinárodní tarif je ostudná pravěká fosilie, která občas někde vyplave, ale v praxi ji fakt těžko někdo použije.

Reálně to bude jezdit za relační slevy, jak ostatně Nighjety jezděj už docela dlouho.

Kalina

Pro zajímavost jsem zkusil dát do ČD Můj vlak vyhledat spojení Praha-Frankfurt Hbf a nabídka je za ceny přes 4000Kč právě a jen za mezinárodní tarif.

Jakub P

No, ona je tak trochu pandemie a ČR je na tom z celý Evropy prakticky nejhůř. Mezinárodní vlaky do Německa jsou omezený na minimum (nebo možná dokonce úplně zastavený). Možná jste si toho nevšiml, ale je to tak. Takže argumentovat tím, co aplikace ČD najde a nabídne za těchto okolností, je naprostej nesmysl…

jura

Ano, dotovany komercni vlak. Socialismus si rozvracet nedame, eurosoudruzi.

Matěj

V dnešních nightjetech se za mezinárodní tarif v podstatě vůbec nejezdí, nevím, proč by se na tom mělo něco měnit.

Kalina

Praha-Norimberk 2910Kč mezinárodní jízdenka.

Twix

Ani tohle, ani ten Frankfurt, nejsou spojení nightjetem. V nich mezinárodní tarif zpravidla vůbec neplatí, tak nemá smysl tu o něm psát.

Avlaky

Tak Rakušaci mají větší platy a dražší jízdenky…

Kubrt

A víc dobrých aut a ze mzdy si koupí víc benzínu.. Nechci si tady hrát na věštce, ale: ÖBB segmentu nočních vlaků zjevně věří, když do něj investují. Nightjety nejsou jen pro Rakušany, ale pro všechny země podél trasy + cizince ze zámoří trávící v Evropě X týdnů-měsíců. Noční vlaky v Evropě si už navždycky z koláče mezinárodních cestujících budou ukusovat malinký dílek – budou dražší než autobus a auto ve více lidech, méně flexibilní než auto, pomalejší než letadlo. Nicméně – ten malý dílek je nenulový, živený minoritními zákazníky typu bojím se letadla, neumím řídit, jsem železniční romantik, myslím… Číst vice »

David

ČD mají, a budou mít, úplně jiné starosti, než dělat nějaké koncepční kroky v noční dopravě. Předně musí řešit finance a pak taky to, aby se technicky a organizačně úplně nerozsypaly.

cestující

To je nádhera

Karl vB.

Link na videopresentaci nových vozů Siemens Austria pro ÖBB . Do 01:20 – railjet, od 01:21 – nightjet.
https://www.mobility.siemens.com/at/de/unternehmen/zukunft-schiene/viaggio-next-level.html

J.K.

*prezentaci

Alex

Až na to, ty inteligente, že ani presentace není špatně. Tak si raději kontroluj, jestli neslintas.

754

Musím říct že se mi velmi líbí ty oddíly v novém Railjetu.

liposh

Z toho všeho by mě nejvíce zajímal ten multifunkční vagón s bezbariérovým přístupem a ten tam zrovna není. 🙂

Kubrt

Je vidět na té vizualizaci; taky mě zaujal 🙂

Jiří 3

Líbí se mi ten řídící vůz s čelem Vectrona.

liposh

No joo, vidíte. Asi už to prostě nemůže být čelo Taurusu, no. Buď už to něco nesplňuje , anebo prostě už na to nedělaj ty součástky. Ale ten Taurus tomu teda slušel mnoohem víc. Nicméně nebudu dnes rýpat.

MPE

Ano, TSI bohuzel pohrbilo dle meho nazoru jeden z nejkrasnejsich designu lokomotiv vsech dob. Oproti Taurusu jsou vsichni ostatni clenove rodiny EuroSprinter/Vectron takovi -vylozene tuctovi…

asdfsfgdhjfghng

Škoda, že škoda kdysi nevyrobila něco takového s peršingem. 😀 To by vypadalo pěkně drsně.

liposh

To je nápad, co prodat práva na čelo Emila Zátopka? Provozně je to debakl, ale hezký to je a ty atesty to má taky. Vy tady furt tvrdíte, že ty mašiny na krásu nejezdí. Tak Emil Zátopek by byla první lokomotiva, která by na krásu jezdila 😀 …pač by z ní bylo jenom čelo 😀

medical_examiner

A asi by splňovala i TSI…

Jiří Kocurek

Ano, obvzláště v kolonce „Energetická náročnost“, bod „Jízdní odpory“.

Hara_Pes

Právě že ty odpory jsou u toho lepší než třeba 150/151.

...

Lepší by tam bylo čelo z gorily 🙂

Jaaa

Z těch vizualizací úplně nechápu, jak má být teda uspořádán interiér. Chápu, že budou různé třídy, ale třeba u těch samostatných lehátek mi není jasné, jestli vůbec bude k dispozici nějaké okno ven.

A že postele nejsou sklopné? Já bych to viděl jako velkou nevýhodu, ale třeba ty vlaky budou skutečně jezdit jenom přes noc.

Jakub P

Okna ven jsou podle mě při pohledu z chodbičky zakrytá těmi skříňkami na zavazadla – jsou vidět na tom obrázku s uzavíratelnými propojovacími dvířky.

Jaaa

Asi to tak bude, ale přijde mi to jenom jako dohad. 🙂

Jakub P

Jo, je to jen odhad, ale když si srovnám ty dva obrázky (pohled na čtveřici lehátek a pohled na hlavy dvou lehátek s propojovacími dvířky), je tam tolik podobností, že jsem si tím odhadem, že patřej k sobě, poměrně jistej a přijde mi to jako velmi dobrý řešení umožňující si večer povídat, když lidi cestujou ve dvou a přitom soukromí pro ty, kdo pojedou sami. S možností nasazení na denní spoje to podle mě nepočítá vůbec, zřejmě maj vyzkoušeno, že to vyžaduje tolik kompromisů v kvalitě spaní i sezení, že to nestojí za to. Čemuž se ostatně nedivím – když… Číst vice »

Jakub

Ty minisuites vypadají luxusně.

Jirka

jj a vypadá to, že velké okno je rozděleno na 4 malé části, takže každý má malé okno.

...

No nevím, spíše mi to evokuje ruský Plackartnyj…

Kubrt

I ty nejnovější plackarty mají jen záclonky 🙂

milanek

Taky mi to připadá jako plackart a ten docela funguje (dole staří nahoře levněji mladí). Tohle je oproti plackartu, ale pořádný upgrade a přijde mi to perfektní.

Samo

Minisuites sú skvelé. Môj hlavný problém s nočákmi je že fakt nerád spím v kupé s inými ľuďmi a zas single lôžko stojí neskutočne veľa peňazí. Ak viem mať zároveň súkromie a dobrú cenu, tak je to skvelé. Len sa obávam či majú dosť miesta na batožinu, tie skrinky vyzerajú dosť úzke pre kufor s ktorým bežne cestujem.

No a lôžka vyzerajú fantasticky, ak budú stáť toľko čo dnes, bude to skvelá value for money.

Vít Jůza

Velké kufry si slušní cestující dávají do služebního vagónu …
(jestli jste mladší, tak se starších zeptejte, co to byla, a jak to fungovalo …. )

Jaaa

Ale když z něj náhodou něco potřebuju, tak nemám.

Karl vB.

V letadle taky ne, jen příruční zavazadlo.

Jakub P

Na trajektu sebou taky člověk tahá nahoru co nejmíň věcí v příručním zavazadle a ne celej obsah auta, i když se k němu během plavby nedostane… Pokud bude člověk trvat na tom, aby měl skutečně všechno u sebe, bude si holt muset vzít batoh nebo tašku, co nejvíc přendat do tý skříňky a splácnutý zavazadlo si dát vedle nohou nebo pod nohy.

Nebo tam třeba bude prostor na větší kufry někde bokem v každým vozu.

Jiří Kocurek

Chodilo se tam kouřit. A někdy se tam i něco převáželo, co si pak někdo vyzvednul na nějakém nádraží. Zatímco lidé v kupé měli kurfy po dvou na sobě, aby je někdo neokradl.

medical_examiner

…a to okradení nebylo zrovna ojedinělé…

milanek

V ruským plackartu se dávají pod spodní lehátko, proč by to tady nešlo? V kupé jsou pak místa na batožinu i nad uličkou, což tady bude asi také možné.

Tom

Pokud by tedy zakázku na 180 vagónů pro ČD opět vyhrály Siemens-Škoda, dá se předpokládat, že ty soupravy taky budou mít obličej Vectrona, co? Nevypadá to vůbec zle…

Avlaky

Jestli tam má být i řídicí vůz tak ano, myslím že i v těch nových railjetech co se vyrábí bude maska vectrona

Jakub

Minimálně nové Railjety, které si OBB objednalo, takto nejspíš vypadat budou…

Jerry

Já doufám že to zas bude dělat Siemens.. nejlepší vozy v Evropě.

Jerry

Jancuro dívej se takhle vypadá vagón .. ne ty šunky co mas ty.

Cestující, teď ale doma

V podstatě to jsou stejné vagóny jako pro ČD, které budou jezdit do Chebu, jen je jinak uspořádány vnitřek a nedělala to Škodovka. A má to navíc řídicí vůz.

M&R

Přesně tak, v podstatě je to to samé 😄

Kuba

Podobnost je jen zdánlivá, hrubá stavba je dost odlišná. Ve výsledku budou v novém nightjetu i railjetu řazeny i nízkopodlažní vozy. Interiér je hodně odlišný, jak jde z prezentace vidět. Vozy pro ČD jsou skoro 1:1 se současným Railjet.