Obrazem: ÖBB a Siemens Mobility představily první vůz pro Nightjet
Rakouský státní dopravce chystá objednávku dalších dvaceti sedmivozových souprav.
Po mnoha vizualizacích dnes rakouské spolkové dráhy ÖBB představily ve víděňském závodě Siemens Mobility první reálnou podobu nové generace netrakčních jednotek pro noční cestování Nightjet. Nová vozidla začnou jezdit od konce příštího roku.
Při virtuální tiskové konferenci výrobce ukázal první skříň v novém laku, součástí prezentace byla i vizualizace exteriéru další vozů. Dosud dopravce představil jen vizualizaci interiéru.
Nové jednotky nasadí dopravce nejprve na trasy z Rakouska a Německa do Itálie. Dopravce si jich objednal zatím třináct, chystá se nákup dvaceti dalších. Rakouské dráhy jsou aktuálně největším hráčem v Evropě v oblasti nočních spojů, řada zemí se netají snahou vrátit noční vlaky zpět do provozu. O větší expanzi nočních spojení usiluje například i Praha.
How to: #Nightjet Wagenkasten bauen – easy oder? 😏 Film ab 🎬 #oebbXsiemensmobility #nightjetliebe pic.twitter.com/C3ThXQeZIG
— ÖBB (@unsereOEBB) February 23, 2021
„Rozhodnutí z roku 2016 vstoupit do podnikání v oblasti nočních vlaků operujících po celé Evropě a rozšíření této sítě bylo naprosto správné. Již nyní jsme největším poskytovatelem cestování nočními vlaky v Evropě. Investice do nových, ultramoderních vozů pro noční cestování zajistí, že budeme moci v této průkopnické roli pokračovat i v budoucnu,“ řekl generální ředitel ÖBB Andreas Matthä.
Mini apartmá i lehčí konstrukce podvozku
Podle generálního ředitele Siemens Mobility Michaela Petera nové jednotky propojí inovativní technologie s potřebami cestujících: „Nový Nightjet zaujme svým cestovním komfortem, udržitelností a flexibilitou a stane se na celá léta celosvětovým měřítkem. Ústředním prvkem nových vozů jsou inovativní mini apartmá, která cestujícím nabízejí prostor v soukromí. Podvozky mají speciální lehkou konstrukci a zajišťují, že vlak jede obzvláště hladce a během celého životního cyklu spotřebuje méně energie. Náš Nightjet bude hrát ústřední roli ve vzájemném propojení evropských metropolí s ohledem na klima a zatraktivnění cestování po železnici,“ řekl Peter. Součástí bude řídící vůz.
Rakouská ministryně dopravy, průmyslu a pro ochranu klimatu Leonore Gewesslerová uvedla, že právě ve veřejné dopravě je budoucnost evropské mobility. „V boji proti klimatické krizi potřebuje Evropa dopravu šetrnější ke klimatu. Její důležitou součástí je i silná síť nočních vlaků. Proto v nadcházejících letech investujeme přibližně 500 milionů eur právě do nich. Díky tomu můžeme zakoupit dalších 20 souprav Nightjet s rakouskou přidanou hodnotou. To znamená nejen zařadit více vozů, ale také nabídnout více cílových destinací a více linek nočních vlaků. Nightjet je nejlepší volbou pro cestování mezi hlavními evropskými městy, Rakousko je a zůstane průkopníkem této služby v EU,“ uvedla Gewesslerová.
Jednotky budou kombinovat dva vozy s místy k sezení, tři lehátkové vozy a dva lůžkové. Nové uspořádání lehátkového vozu nabízí možnost použít mini apartmá se soukromím pro cestující, kteří jedou sami. Rovněž cestování v lůžkovém voze bude pohodlnější, protože standardní a luxusní oddíly budou disponovat vlastní toaletou a sprchou. Tradiční běžné oddíly budou samozřejmě též k dispozici v novém designu. Soupravy budou vybaveny bezdrátovým připojením k internetu. Každá ze souprav bude mít multifunkční vůz s nízkopodlažním nástupem, bezbariérovým lehátkovým prostorem a bezbariérovým WC.