Obrazem: Nový úsek IV. koridoru se otevírá. Pokřtí ho parní lokomotivy, po nich velenické rychlíky

IV. koridor, nový úsek Doubí - Soběslav vede většinou v souběhu s dálnicí D3. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářIV. koridor, nový úsek Doubí - Soběslav vede většinou v souběhu s dálnicí D3. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Radost z jízdy po nového úseku naopak zatím nemohou mít cestující z/do Českých Budějovic.

63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Záruba

1) Nebývalo dřív do rychlé pantografky 120 km/h?
2) Ne že by to bylo rozhodující, ale brání případně něco (perón Soběslav???) prodloužení V>160 až k Dráchovu, resp. Veselí? Případně na opačné straně až do (k) Plané?

Šašek

🚆Super článek+galerie.👍

Jelen

Zrychlení je samozřejmě dobrá věc, ale jak to bude s taktovými uzly? V současnosti je kolem celé hodiny v Táboře, kolem půl ve Veselí a kolem další celé v Budějovicích. Po zkrácení jízdní doby mezi Táborem a Veselím už asi nepůjde všechny tři zachovat, jak to tedy bude?

Vtvt

A terazky mi povedztě, Kefalín, čo vy si predstavujetě pod takým slovom „taktové uzly do Č. Velenic“

Tam prý byl poměr jeden cestující jeden rychlíkový vagon.

Takže na osobácích z Č. Velenic do Veselí n. Lužnicí v pohodě stačila RegioNova.

Granja

A teraz mi povedzte súdruhu majore, kto to je henten PRÝ.

vtvt

Data pro to nemám. Ale o něčem svědčí, že loni bylo 8 až 9 vagonů (A149, B249). A letos je cca 5 (novějších vagonů).

Jelen

Asi nechápu. Rychlíky Praha – ČB se potkávají v Táboře (návaznosti směr Písek, Pelhřimov a Bechyně), ve Veselí (návaznosti směr Jindřichův Hradec, ať už Os či R, výjimečně i Os směr České Velenice) a do Budějovic přijíždí do taktového uzlu, kde navazují vlaky směr Plzeň (R), Jihlava a Brno (R), České Velenice (Os), Nové Údolí (Os) a někdy i Os směr Horní Dvořiště, případně dále Linz. Nevím, jak toto všechno souvisí s kapacitní potřebou rychlíků mezi Veselím a Velenicemi. Ptal jsem se na to, které taktové uzly budou zachovány a které rozbity, protože po zkrácení jízdní doby mezi Táborem a… Číst vice »

vtvt

Souvislost je v tom, že v článku stojí názor SŽDC, že nyní je potřeba investovat do tratě Veselí n.L-Č.Velenice.

O prioritní potřebě takové miliardové investice pochybuji, neboť nevidím poptávku cestujících, kterou by nešlo vyřešit trasou přes České Budějovice

xyz

Cílovým stavem s hotovou NeŠe by (doufám) mělo být:
– expresy systémově z TA do ČB za 30 min. = uzel Tábor asi v X:30 h v ČB v X:00 h

– rychlíky v Táboře po/před X:00 h a tím pádem ve Veselí nadále před/po X:30 h

Do té doby to bude o (dalším) rozvolnění některých z těchto uzlů.

vtvt

Na tunely Nemanice-Ševětín za cca 25 miliard nejsou peníze. Zvláště s ohledem na efekt dálnice D4

Bert

Já jsem se divil, proč mají rychlíky na novém úseku v návrhu JŘ jízdní dobu 10 minut (očekával bych tak 7) a ono to nejspíš bude právě tím, že 160 se narozdíl od úseku Sudoměřice – Votice zavede až na jaře.

Martin Prager

Je skvělé, že na jih konečně povede trať 21. století. Smutnějším faktem zůstává, že tímto způsobem měly být rekonstruovány a modernizovány všechny hlavní trati už dávno. Všelijaké to flikování a pseudomodernizace bez valného přínosu pro moderní dopravu, je jen mrháním prostředky. Na druhou stranu však přiznávám, že je lepší něco než nic …

Kebab

V těchto případech je to spíš nic za nesmyslné peníze. Naopak za tenhle koridor s těmito parametry ty peníze smysl mají.

Martin Prager

No aspoň výpravčí ve stanici nemusí nosit šavli. 🙂

Mirvald

Sjednávání překládaného předjíždění a křižování pomocí telegrafu, to už taky vzala voda, stejně jako zvonkové návěsti a zpravování vlaků křižovacími rozkazy ve stanici, kde vlak naposledy pravidelně zastavuje. A jestli už se ani nepodepisuje kniha normálií, tak to jsme rovnýma nohama ve sci-fi.

Vtvt

Tak mrhání prostředky se jeví plánované investice do trati do třista tisícového Lince (nebo do tratě Třeboň-České Velenice), když současné spojení do šesti milionové mnichovské aglomerace je takové jaké je.

Holt chybné priority z éry Faltýnka/Havlíčka/Schillerové

Jarek

To jsou priority z 90. let…

Vtvt

No jo, ale dneska není doba na Vindobonu Berlín-Praha-České Velenice-Vídeň.

Totiž se dvěmi vyjímkami byly zrušeny všechny přímé vlaky z Berlína přes Prahu do Vídně či do Bratislavy/Budapešti (zhruba rychlejší je to přes Norimberk)

Tak investovat miliardy do Č. Velenic, aby ve 4 párech rychlíků denně se ploužit maximálkou 100 km/h z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic, když už dneska je hotová elektrifikace a zrychlení železniční tratě do Českých Budějovic, odkud je dneska dotováno 24 párů vlaků denně.

Mirek Zv.

Nesmíte na to koukat optikou stávajících českých rychlotratí Vmax = 65 km/hod.

Romanero

Tak úsek Praha – Benešov zrovna má smysl ve stávající stopě, když slouží příměstské dopravě. Tyhle zrychlovací přeložky mají totiž jeden neduh – míjejí civilizaci. Rychlé napojení mělo být řešeno rozvětvením VRT na Brno, ale to se změnilo..

Martin Prager

Proti tomu jsem také nic nenamítal, četl-li jste pozorně 😉. Na druhou stranu dodávám, že cílovým stavem by mělo být oddělení příměstské a dálkové dopravy. 😉

Vtvt

Vyplatí se natáhnout elektriku do Českých Velenic?

Vlaků tam nepřibyde, předpokládám. A to uznávám, že s nástupem vlaku do Vídně bude nutné 2x přepojovat lokomotivu.
http://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/-2726/

Vtvt
Oldřich Sládek

Ano, o tom nebudiž pochyb. Po dokončení rekonstrukce FJB na rakouském území na dnešní požadované parametry se totiž otevře další dálková trasa pro nákladní dopravu. ZESNAD.CZ podpořil SP této tratě už v roce 2017.

Vtvt

O nákladní dopravě nevím. O osobní dopravě je vypovídající z letošního Plánu dopravní obsluhy Min. dopravy: „Pro úsek Veselí nad Lužnicí – České Velenice není (…) dostatek relevantních statistických údajů pro přesnou analýzu významu linky R17 v tomto úseku.“ „vlaky dálkové dopravy ve své trase částečně nahrazují spojení regionální dopravou, tj. přizpůsobují svoji zastavovací koncepci tomuto segmentu zastavením vlaků v Majdaleně (Chlum u Třeboně) a v Suchdolu nad Lužnicí zastávce.“ Namísto dnešního rozhodování o investicích do elektrifikace, není lepší počkat jak se ujme linka Praha-Třeboň-České Velenice-Vídeň“? Vždyť o víkendu chtějí ČD jezdit 2x denně (kapacita cca 300 sedaček), zatímco rakouské… Číst vice »

Martin Prager

A co třeba to, čemu se říká pokrok, kultura cestování, bezpečnost provozu … ? 😉 To byste si z Trabanta mohl vymontovat blinkry a místo nich používat ruce … 😂

Vtvt

Proč investovat miliardy do elektrifikace tratě České Velenice-Třeboň-Veselí n. Lužnicí? Když není dost informací, zda na této trati je zájem cestujících? Dosud na této lince s maximálkou 100 km/h jezdily podpůrměrně kvalitní A149/B249. Od letoška jezdí z Prahy do Českých Velenic zhruba: Aee140 Bbdgmee236 Bmz229 Bdpee231 Bee243 Tj. nadprůměrně kvalitní vagony vesměs na maximálku 160 km/h. To už je lepší, tak dobré vagony (od 12/2022 jezdící s mezinárodním rychlíkem do Vídně), aby jezdily do Budějovic a poté do Prahy, neboť Praha-Budějovice jezdí denně 24 párů rychlíků/expresů. Do Českých Velenic 4 páry A na trati Praha-České Budějovice-České Velenice-Vídeň zkombinovat slušnější vagony… Číst vice »

Jiří Kocurek

Nemohl, jednou to bylo homologavané s blinkry, tak musejí fungovat.

Martin Prager

🤣

Granja

Přesně tak, lépe bych to nenapsal.

Lukáš Chytil

To že o nákladní dopravě nic nevíte neznamená, že tam není. Byla by, ale výluky Praha – Veselí a velké sklony Budějovice – Velenice. Z Veselí je to skoro jak podle pravítka.

Vtvt

Není lepší počkat s rozhodnutím o investici, až jestli se objeví skutečná poptávka? Tj. až skončí uzavírky a až od příštího roku začne nový provozovatel na Ex7/R11/R17/R31? A až Jihočeský kraj spustí integrovaný dopravní systém? Tj. o investici rozhodnout tak za 2-3 roky?

„Potenciál“ si račte strčit za klobouk. To nemyslím ve zlém, ale rád bych, aby už se neopakovaly nepříliš potřebné investice, jako např. elektrifikace Šumperk-Kouty nad Desnou.

PepaM

Ale ta poptávka tam je. V té nákladní dopravě, kterou ignorujete.

Vtvt

Já nákladní dopravu neignoruju. Jen o ní nevím.

Z toho málo co vím, tak kritické pro nákladní dopravu je/bude projet pražským železničním uzlem, což asi bude vrcholná priorita pro nákladní dopravu

Bohumil Pokorný

Tak to jsem rád,že po 20 letech se tak konečně stalo.🌝

Tomáš Záruba

Hlavně je potřeba zdůrazňovat, že fakticky jde o „miliardy“ do nutné rekonstrukce tratě, a do elektrizace leda tak stovky milionů.

vtvt

Co myslíte slovem „nutná“? Jakože je velká poptávka po cestování do Č. Velenic z Veselí nad Lužnicí?

Poptávka kterou nelze uspokojit tratí přes České Budějovice?

Tomáš Záruba

Jako ze jinak se tam ta trat rozpadne, rizeni provozu bude furt stat majlant a imobilni to budou mit blbe.

vtvt

Pokud se rozpadá trať České Velenice-Veselí n.L., tak je lepší takovou trať zrušit/nechat dožít.

Až trať dožije, tak autobusy nahradí těch pár Regionov.

Zopakuji, je to řídce osídlené území = není dostatečná poptávka po hromadné dopravě rychlíkového typu. A je chybou, že z Č. Velenic do Č. Budějovic není pár zrychlených osobních vlaků

Václav

Vy se pořád na to díváte jenom zkrz osobní dopravu. Cílem ale je vyšší využití nákladní dopravou. Jinak, co se týče stavu tratě, dožívá hlavně svršek a zabezpečení. Nedávno jsem měl možnost se podívat do budovy nádraží v Třeboni, tam by se mohlo z gruntu mohlo zřídit muzeum řízení železničního provozu, to ještě pamatuje císaře pána.
Jinak má ta trať ale skvělé trasování, ohledně toho budou náklady minimální, jediné větší stavby budou mimoúrovňová křížení se silnicí I/24.

Vtvt

Pokud jste chtěl říct, že trať z Veselí n.L. do Č. Velenic není příliš potřebná pro osobní dopravu tak potvrzujete, to co tvrdím.

Pokud jde o nákladní dopravu, tak jsem napsal že o ní nevím. Takže nevím proč mě kritizujete.

Pouze si dovolím podotknout, že prioritou by mělo být nejdřív navýšit kapacitu pro nákladní dopravu v pražském železničním uzlu, kde ubyde kapacity kvůli linkám S49/S61 (už jsou objednané PESA Elfy.eu)
https://zdopravy.cz/boj-o-koleje-v-praze-nakladni-dopravci-chteji-zamezit-planum-na-nove-osobni-vlaky-98072/

Václav

Co se týče osobní dopravy, tak tam, kromě rychlíků Lužnice s Brejlovcem jezdí jako osobní vlaky dvě spřažené Regionovy, takže na náhradu autobusem to není. Nehledě na to, že v turistické sezóně jezdí hodně cyklistů. A to by si cestující zasloužili něco lepšího, protože regionova je na tu trať pomalá.

Vtvt

Lepší dotované regionální vlaky je úloha JIhočeského kraje.

Ta trať má maximálku 100 km/h. RegioNova jezdí 80 km/h.

Já kritizuji vzduchovození rychllíkem Lužnice.

Vždyť spojení z Č. Velenic do Prahy bude lepší přes Č. Budějovice.

Václav

Tak s tím vzduchovozemím to není tak strašné, minimálně do Třeboně to ještě ujde. Vlakům by rozhodně slušelo více místa pro kola. A z Třeboně do Velenic to jezdí už spíše, jako Sp. A klidně by se mohly po elektrifikaci na celou R17 nasadit RegioPantery. Co týče spojení ČB-Velenice, tam už se léta mluví o spojení ČB-Vídeň.

xXHonza

To zkrácení jízdní doby o 20% celkového času (!) je krása. Kéž by takových zkrácení bylo víc po celé ČR.

Lukáš Chytil

No jo, jenže to jsou dnešní jízdní doby, které jsou navatované kvůli výlukám. Skutečná časová úspora je menší.

Když se dělalo Zábřeh na Moravě – Česká Třebová, tak se nakrátilo skoro 20 minut, ale reálně necelých 10.

Paja

Však ono těch 1:40 taky nebude finálních když budou plné rychlosti na nových úsecích až na jaře.

Kámo

A je v tom započítáno i zrychlení Vršovice – Zahradní město, kde je rychlost 50km/hod 😉 nebo to tam zůstane věčně?

Lkprak

Doufám, že je to na hodně dlouho poslední výluka ve směru Praha – Linec (i když kdo ví, Rakušané na své trase rekonstruují některé stanice). Modernizace této trasy je bytostně důležitá, ale člověk těžko chápe, proč už mnoho mnoho let je víceméně pořád někde na této trati výluka s NAD a sotva někde jedna skončí, o kus dál začne jiná. Trocha té koordinace by fakt neškodila.

Tomáš A.

Není to poslední úsek. Zbývá ještě pokračování. To už je u pánů projektantů. Doufám, že se na tom budu opět podílet.

Jarek

kopec mezi lincem a summerau je obrovskej, vidite to i pri jizde autem. stavitele trate pred 200 lety zvolili stoupani klikaticemi, coz z dnesniho pohledu zpusobuje nizkou rychlost v obloucich a navic je trat vyrazne delsi.
reseni je novostavba trati a to asi vcetne nejakeho tunelu, ktery cast stoupani eliminuje (neco za kaplici az freistadt treba?)
v kazdem pripade je to ambiciozni zamer…

Vtvt

Přiznám se, že nechápu proč nyní rozhodovat o investici velkých miliard do 100 km tratě České Budějovice – Linec. Brzy skončí rozkopané tratě z Prahy do Budějovic. Od 12/2023 začne nová smlouva na dotované rychlíky do Budějovic z Prahy, Plzně, Jihlavy/Brna, Krumlouva, Č. Velenic https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:153120-2021:TEXT:EN:HTML&src=0 A pak až se situace stabilizuje, tak TEPRVE PAK rozhodovat o investici do Lince. Podle zájmu cestujících Dneska z Budějovice do Lince jezdí 4 páry expresů s kapacitou cca 200 sedaček, a 4 páry spěšných s kapacitou cca 300 sedaček. Když si to srovnám se stotisícovým Zlínem, kde Regionovy jezdí maximálkou 60 km/h po jednokolejce,… Číst vice »

Granja

Díky bohu že Vy o ničem v těchto věcech nerozhodujete…

vtvt

Takže je špatně upozorňovat na nepromyšlenou (málo prioritní) investici?

Karel

Zlín má s bídou 90 tisíc. A jezdí ve tam po jednokolejce pár kilometrů. 100 tisícový Liberec má k nejbližší dvoukolejné trati přes 90 km.

vtvt

Mluvím o „umění možného“.

Takže těch 10 kilometrů Otrokovice-Zlín (plus elektrifikace do Vizovic) považuji za výrazně prioritnější než miliardy do řídce osídlené tratě Veselí n. Lužnicí-České Velenice, když řešením je využít desítky miliard investovaných do tratě Praha-České Budějovice.

Pokud jste chtěl říct, že prioritními investicemi jsou také Všejanská a Bezděčínská (popř. Dalovická) spojka do Liberce/Mladé Boleslavi, tak s tím souhlasím.

Lukáš Chytil

Jenže za 1) Zlín má jen něco málo přes 70.000 a už Havířov má pomalu více než Zlín.
Za 2) elektrifikace a zdvojkolejnění Otrokovice – Zlín až Vizovice je hlavně kvůli nákladní dopravě, která nemá ve špičku šanci projet z Lípy do Otrokovic a obráceně.
3) Trať přes Veselí je ideální „odklon“ pro nákladní vlaky mimo Vysočinu a Českou Třebovou, kde bude dalších několik let silná výluková činnost.

Svými příspěvky a neustále odmítání ostatních argumentů mi silně připomínáte Axela.

Pinďa

Podle vyjadrovani a toho, jak se zde prezentuje se take priklanim, ze vtvt je Axel

Vtvt

Proč mě osobně napadáte, když už jsem prvně napsal, že o nákladní dopravě nevím? Takže se k ní nevyjadřuji. Píšu z pohledu osobní dopravy, pro kterou je řešením, aby vlaky z Č. Velenic jezdily přes České Budějovice. O nepotřebnosti linky z Veselí n. Lužnicí do Č. Velenic pro osobní dopravu je diskutováno u šotorychlíků Praha-Vídeň přes Č. Velenice. https://zdopravy.cz/stara-vindobona-se-vrati-jako-silva-nortica-spoji-viden-s-prahou-pres-gmund-114234/ Na rychlíky z Prahy přes Č. Velenice ÖBB zatím nemají volné vagony (=čekají na dodávku 8x 9 nových Railjetů). A ČD slušných vagonů nemají přebytek. Nemá smysl jeden slušný rychlík denně v kombinaci se osobními vlaky a la RegioNova = touto… Číst vice »

Lukáš Chytil

No jo, stejnou optikou se můžeme dívat i na spojení Prahy a Zlína.

Já vás osobně nenapadám. Jenomže vy nákladní dopravu neznáte a proto o ní neuvažujete.

Ale z dopravního pohledu je nákladní dopravu potřeba brát v potaz, neb může navrhované řešení být kontraproduktivní. Viz nové hlavní nádraží v Brně.

Takže asi tak.

Vtvt

Otočím to. Jakým právem je potřeba investovat miliardy do souběžné tratě s koridorem do Č. Budějovic?

Imaginární nákladní doprava, která stejně neprojede železničním uzlem v Praze, pokud se neprovedou velké investice v Praze?

Chápejte, pan šéf SŽDC navrhuje kanibalizovat desítky miliard do 4: koridoru. V situaci, kdy peníze chybí na více prioritní stavby

Jiří Kocurek

Řekl bych, že jsou mnohem přínosnější projetky než tunel Kaplice-Freistadt. Podle podélného profilu narychlo z mapy.cz se stačí vykrtkoval u Malše ve Dvořišti. Tunel by na 17 km nastoupal jen asi 70 metrů a měl by tak asi 4 promile podélného spádu. Horší je tohle, to se vytunelit nedá: https://mapy.cz/s/gazejojote 100m převýšení na vzdálenost 5 km vzdušnou čarou dává 20 promile a nákladka skřípe.

Ale jako jo, až bude Krušnohorský tunel, dvojkolejka do Domažlic, dvě koleje z Brna do Přerova, hotová VRT Moravská Brána, spojky alespoň do Boleslavi, když už ne druhá kojel až do Liberce…