Obrazem: Nový Hlavák se snaží přesvědčit kritiky, spouští virtuální prohlídky pro veřejnost

Virtuální prohlídka Novým Hlavákem. Zdroj: IPRVirtuální prohlídka Novým Hlavákem. Zdroj: IPR

Komentované procházky odbavovací halou i parkem zprostředkují speciální VR brýle.

198 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
marek hudec

inu, nechtel jsem ale musim—-takze takto:

drtiva vetsina cestujicich na hlavaku Fantovu budovu NEPOTREBUJE a NEPOUZIVA
a ti co prestupuji na Airport Express by mohli nastoupit i pres podzemni prostory……ano, tento stav zavinili komousi stavbou magistraly…….ale uvedomte si, ze i kdyby byl pred Fantovou budovou rovnou park, tak kapacitne ta stavba dostacuje frekvenci cestujicich odpovidajici tak tricatym letum 20.stol

PetrM

teda tahle diskuse je fakt famózní… nečekal jsem, že nebude tak dlouho trvat a spousta lidí začne tvrdit, že to stávající řešení je vlastně úžasné a nemá smysl nic měnit

Martin

Me se to porad libi…

Vlastimil Kocurek

Je nejvyšší čas dát tento projekt k ledu a dánské studio poslat rychlým krokem nazpět do Dánska. Pokud vyhráli soutěž, samozřejmě jim to zaplatit, ale nic více. To budeme jinak celému světu pro smích.

ZHalkova

Porotci rozhodli. Ale dopravním stavbám tedy nerozumí. A navíc práce se dřevem v našich podmínkách je zcela nevhodná pro dopravní stavbu. Jediné, že ji natřou motorovým olejem.

pozor

K virtuální prohlídce by bylo vhodné přidat i virtuální počasí zimních měsíců, například to dnešní.

Vlastimil Kocurek

Souhlas, skutečně to není vhodné do našich klimatických podmínek a architektonicky už vůbec ne. JETO NAPROSTÝ NESMYSL a nepomohou ani VR brýle.

ZHalkova

Hlavní porotce asi poršákem.Toto je pro plebs za 12 mld. tuším.

Petr David

Dnes se v Praze stalo něco hrozného. V tuto chvíli nechci v diskuzi pokračovat. Chudáci rodiče.

Karl vB.

Nedávno tady byla presentována oceněná „Smetanova lávka“ přes hlavní komunikaci I/35 v Litomyšli, provedená dle projektu architektonického atelieru „Ehl & Koumar architekti“.
V obecném povědomí není moc známo, že tento renomovaný atelier již v roce 2021 vytvořil studii rekonstrukce zastropení nové odbavovací haly ŽST Praha Hl. n. Čílem bylo ověřit prostorovou kapacitu stávající podpovrchové haly pro plánované propojení linky metra D a Nového spojení II. (stanice Opera) a tramvaje v torzu Vrchlického sadů.
https://www.facebook.com/ehlkoumar/
Podle mého názoru se jedná o decentní a k místu a stavbě ohleduplný koncept, na rozdíl od nyní protlačované „Pergoly“.

MOS

Velmi hezké. Ukažte to památkářům a paní arch. Šrámkové.

ZHalkova

Arch. Šrámková již bohužel zemřela, jinak by poslal chlapce rychle a beze studu do prde….le, jak uměla jen ona.

Vlastimil Kocurek

Nevím proč do toho pletete Smetanovu lávku, která svým způsobem je také pergolou, je to zcela nesmyslný projekt/realizace, a podle těch čmáranic na FB vůbec nejde posoudit úroveň řešení hlaváku. Ono vtvořit něco lepšího, než co provedlo to dánské studio je vlastně velmi jednoduché, protože jejich projekt je absolutní dno.

Karl vB.

Vážený pane Kocurek, poukazem na Smetanovu lávku v Litomyšli jsem se pokoušel přiblížit architektonické studio, o kterém se zde nedávno psalo a které se již v roce 2021 zabývalo studií rekonstrukce poškozeného stropu NOH v místě parkoviště. To že se mi to ve vašem případě nepovedlo, mi je líto, stejně tak jako to, že ze zmiňované studie je k vidění pouze pár obrázků ve velmi redukované podobě na jedné sociální síti. Z toho, co bylo k vidění, jsem ocenil uměřenost řešení. Naproti tomu „Pergola“ vedle Fantovy budovy mně osobně připadá dost mimo měřítko. https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/11/406284880_935763994580401_7650003164257831256_n.jpg Nabývám dojmu, že v současné době… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Souhlas, vizualizace v dnešní době zkreslují skutečný projekt, snaží se ho prodat lépe, a dokonce se k tomu ještě dodávají takové slohové práce, kde se popisují věci, které v tom ani nejsou.
Jinak Vás mohu ujistit , že perglole nefandím, napsal jsem cca 15 komentářů proti tomuto dánskému projektu.
Náklady životního cyklu vypovídají , jak píšete, o praktičnosti, ale architektura má dvě sféry, funkčnost a uměleckou vizuální stránku. Obě jsou nedílnou součástí architektury, U vítězného dánského projektu nevyhovuje ani jedna tato stránka.

ZHalkova

Ano, projekty Hlavák a Smichov za ty miliardy vůbec neřeší dopravu, ale krásno. Hlaváček z radnice, Wertig z A69 a další porotci jsou velmi nezkušení. V porotě měli být především specialisté na dopravní stavby 21.stoleti.

matejsediv

Už mě fakt unavují věčný řeči o tom, jak tam bude zima a tak. Ten prostor pod tou pergolou NENÍ určen pro čekání na vlak. Pro to jsou v návrhu určeny jiné, zakryté a vytápěné prostory

Nehodnotím teď ten návrh, pouze poukazuji na to, co pořád mnoho lidí nechápe.

Petr David

matejsediv: „Ten prostor pod tou pergolou NENÍ určen pro čekání na vlak.“
Řekl bych, že právě toto řada lidí kritizuje.

ZHalkova

Fuj, pergola pokaděná od holubů, to je nová estetika? Na vlak se čeká dnes v parku před nádražím, v hale, u vlaku, a nebude to jiné. Tak pod pergolou budou také čekat lidi.

Jelen

A k čemu jinému by sloužil? Na vlak se zcela běžně čeká všude na nádraží, i v té hale, která se má bourat.

MOS

Důležité však je, že to chápete zrovna vy.

Xaver

Čím víc se o tom projektu dozvídám, čím víc vizualizací vidím, tím víc mi přijde nedomyšlený. Těch podivných zákoutí tam bude ještě víc než u současného stavu.

Dan

Mně tam pořád chybí vysvětlení, jak přesně má tahle stavba (včetně třeba nějakých organizačních opatření SŽ/Prahy) přispět k vyčištění prostoru od bezdomovců. Velká část parku by byla nově vydlážděná, a jak píšete, všelijakých zákoutí by tam bylo celkem dost, včetně těch zastřešených. Třeba naproti Fantově budově je to i včetně laviček, na kterých se dá ležet. Sice trochu hluk z magistrály, ale do deštivých dnů by to bylo dobré tábořiště.

ZHalkova

Bezdomovci tam zůstanou a bude jich více. Dokud to pro ně bude finančně výhodné žebrat u vlaků, bude jim ukradené, že budou bivakovat pod novou „esteticky výjimečnou pergolou“ .

Blume

Dneska v noci jsme na inkriminovanem miste hodinu cekali na bus. Kosa, dest, vitr jak sfina, nebylo se ani kde schovat. A nadrazi, jak nam sdelily mistni gorily hulici pred zakazem koureni, je pry do 3:40 zavrene. V podchode pod magistralou od Fantovy budovy k parkovisti smrad, bordel, fetky.

Bude to pod touto strechou lepsi, kdyz prsi i vodorovne? Nebo ji pak ohradi plotkem, aby se normalni clovek nemel kam schovat?

kombi

Z těch ničím nezakrytých zářivek v ponechané části podhledů nové odbavovací haly je mi smutno. To opravdu neumíme vymyslet designově nic lepšího než zářivkové trubice?

Tomáš

NE! Těmito screeny z VR to ještě zhoršili. Udělat modelaci prostoru, kde nejsou běžné věci ze života, je špatně. Kde máte ty davy cestujících, reklamní smog, který tam teď je, kde jsou odpadkové koše, pokreslené, potegované zdi, sloupy, kde máte označení vstupů do metra. Až teď lze vidět přesah od vnějších sloupů nad kolejiště tramvaje, je obrovský, což dřevěná konstrukce je subtilnější. Takže opět návrh neodráží realitu, buď to a konstrukce je znázorněna jen tvarově a nikoliv v realitě, tedy šířka, výška, nebo je to klamání investora. Obrázek č. 7. To je z jakého programu? Kvalita i zpracování je velmi… Číst vice »

DjDD

V létě vedro (prosklená střecha), v zimě zima (žádné stěny). Prostě za takovou stavbu poděkuje každý cestující…

Petr David

Měl by si to autor vvyzkoušet.

auta

Podle mě je par lidi v IPR co jsou slepi ke vsemu kromne tomu co odstranuje dostupnost osobni dopravou. Podle me jen hledali to co odstrani parkovani a narusi nebo da tlak na naruseni magistrali. Uplne ignorovali celi ucel nadrazi a to aby umoznilo co nejvic lidi ho pouzivat a zajistilo maximalni komfort pro cestujici. Problem je ze porad a vzdy procento lidi vezme cestu na nadrazi autem, a pokud nemuzou tak vubec tam nepojedou. Magistrala nikam nezmizi do te doby nez se postavi okruh, a pak se jen uklidni. Bohuzel okruh se tezce ted postavi potom co minula vlada… Číst vice »

Jakub

Prosim vas, po magistrale jezdi vnitrni prazska doprava, ktera po zadnym okruhu jezdit nebude. Jednou pro vzdy

Pako

Stejně jako v případě VM jsme svědky souboje mezi čistým krásnem a praktičností stavby. Přitom v obou případech je nejdůležitějším kritériem funkce dopravní. Zatím co u VM byla určitá záliba značné skupiny estétů ve staré konstrukci konečně snad už navždy přebita logickým argumentem, že stará krása vlak na řekou neudrží, zde je nám vnucováno, že krása je přednější praktickému účelu haly jako shromaždiště cestujících s potřebným zázemím. Zatím co u VM se přepočítají různé modely nárůstu objemu cestujících, tady se jaksi uvažuje pouze rychlý přesun tram-metro-vlak ve vedru, dešti, zimě a průvanu. Problém s nepřizpůsobivými byl šalamounsky vyřešen tak, že… Číst vice »

Mysel

A co je v tomto pripade to „ciste krasno“? Ta nevkusna saskarna, co by pusobila jako „spotrebni architektura“ i nekde v Asii a do Prahy se vubec nehodi?

Gogo

zaprvé: tuhle pergolu postavit před stávající halou jen jako přístřešek nad zastávkami tramvaje aby se dalo z tramvaje přejít pod střechou až do vlaku
zadruhé: opravit stávající halu s tím že se zbourá nákupní ostrov v dolní hale který tam tvoří špunt
zatřetí: i kdyby zmizela magistrála je nesmysl nutit lidi aby vystoupali na úroveň vchodu do Fantovy budovy aby záhy zase sestoupili do podchodu aby se dostali na ostatní nástupiště mimo prvního.

frank

nejenom pokud by zmizela magistrála, mimimálně část cestujících vystoupí na úrovni magistrály případně ve směru od Muzea /Washingtonovy / Opletalky klidně přikráčí parkem až do této roviny i s funkční magistrálou ( tím neříkam, že magistrála je něco co se má zachovat)…

muk

A hlavně vyndat kasy ze sklepa.

Pavel

Protože před hlavákem bude široký chodník, pak tramvajový pás se zastávkami a za ním další chodník a možná i cyklostezka z Václaváku na Masaryčku , tak z těch Vrchlického sadů zbyde dlouhá nudle. Já bych ty sady úplně zrušil. Na jejich místě bych postavil řadu domů, nebo dlouhý dům. V podzemí parkoviště pro 1 000 aut (to by mohlo stačit) V 1. a ve 2.patře obchody a služby… Nad tím byty, kanceláře, třeba i hotel u nádraží. Z hlaváku bych přesunul do této nové obchodní galerii všechny ty knihkupectví, prodejny hraček, oblečení, výdejny eshopů… a tím uvolnil hlavák. „Pergolou“ bych… Číst vice »

Milan Dvořák

Schytal jste to pěkně, rušit zeleň, parkoviště pro více aut, další obchoďák, to je noční můra ekologicky smýšlejících urbanistů. Ale když člověk odhodí předsudky, musí vám dát za pravdu v tom, že pro člověka, který vystoupí z vlaku a nebo jede na vlak by byla taková multifunkční stavba větším přínosem, než nevzhledný park plný bezdomovců. Pozemky okolo nádraží mají obrovskou hodnotu a když by se tam něco kvalitního postavilo, bylo by to jedině dobře. V západních městech se okolí nádraží přirozeně rozvíjí, vytvářejí se tam kulturní i obchodní centra, Praha je v tomhle směru skanzen a umím si představit tu… Číst vice »

Petr Zdobinský

Jako častý cestující se ptám, proč se Správa železnic neptala cestujících na jejich názor ? Jako občan Prahy se ptám, proč se Správa železnic neptala na názor občanů Prahy a daňových poplatniků z Prahy ? Nerozumím tomu, proč mají být odepsány vynaložené investice bývalého nájemce Grandi Stazioni ? Abú Prahí fakt nechci !!
Již teď bývá v hale občas těsno před odjezdovými tabulemi, asi proto se má nádražní hala umenšit.
Kolikrát týdně jezdí vlakem přes Hlavní nádraží pan Hřib ?

Michal M

Investice v této části haly byly relativně malé. Nový povrch haly a komerční vestavba. Do střechy nesáhli, protože to by stálo bambilion.
Když zmizí Decathlon, vyrobí se v horní hale přesně prostor potřebný pro páteční davy.

frank

Popravdě mě zaráží idea proč by o podobě nádraží měli cestující rozhodovat ? Museli by se nějak prokázat, že tudy cestují ? Nemluvě o tom, že cestující s argumentem typu ! „nechci Abů Prahí“ by se zjevně měli vyhýbat všem secesním budovám ( tedy i Fantově budově) a třeba halu nedalkého asi podle nich Al-Sarykova nádraží prohlásit rovnou za džehennu . Vždyť secese přímo vychází z východní kultury jsou v ní arabesky islámského dekorativního umění, prvky staroegyptského umění , vlivy japonské a trochu té gotiky ( která si ovšem také sáhla k arabům ( arabský lomený oblouk poznali Normané na… Číst vice »

Petr Zdobinský

A pro koho se staví nádraží ? Jako pomník Hřiba nebo pro cestující ? Nebo pomník pro dánské architekty ? Secese se mi líbí a co to společné s navrhovanými arabskými pergolami ? Na Masarykově nádraží je dost průvan, tak ho zařídíme ještě na hlavním…

Jakub

Proc do toho tahate hriba?

Petr Zdobinský

Pan Hřib přeci chtěl dávat trestní oznámení za zapsání budovy nádraží do seznamu památek, takže je ve věci angažovaný až dost. Jiní architekti a projektanti navrhli metro trasy A, konkrétně stanice Bořislavka a Veleslavín tak, že průvan od vlaků z tunelů zastavoval výtahy. Dále na schody do podchodu prší, voda se na nich drží nebo je tam ledovka. Architekti zapomněli na zastřešení. Takže, proč bych neměl mít důvod pochybovat o hlavním nádraží. Autoři nám slibují nové restaurace a kavárny, které tam jsou již nyní. Pokud se nevyřeší Sherwood, tak je jedno jestli bude z nové haly více vchodů do parku.… Číst vice »

ZHalkova

O té dánské skupině nikdo nikdy neslyšel. Takovou stavbu musí řešit zejména dopravní inženýři, ve spolupráci s architekty, kteří ctí dopravní stavby a chytrá řešení. Tady se to nepotkalo. Zvítězilo ego ale hlavně zajímaly finanční vývar. Proinvestujme se z krize, peněz ve fondu národní obnovy je dost. 700 miliard? Možná víc. Tak vymýšlejme hovadiny, důležité je, aby ty prachy lítaly vzduchem a něco uvízlo v pazourech…..

frank

Proč by to měl být něčí pomník ? Vy jako cestující rozhodujete o designu vlaků , mostů , budov nádraží nebo jejich okolí ? Ty budovy mají odkazovat na secesi. Byl jste někdy v Anglii či Skotsku, viděl jste tam staré dřevěné případně dřevo litina kombinované terminály přívozů a stará nádraží , uplivl jste si nad nimi ? ??

Petr David

Vidíte snad, že se tady někdo domáhá rozhodování? Proč by se místní obyvatel na diskuzi nemohl vyjádřit k něčemu, co není navžené u nás?

Bohumil Pokorný

Jenže ty anglické a skotské terminály jsou přívětivé pro uživatele a estetické.Vůbec se to nedá s Abú Prahí srovnávat.

ZHalkova

Pan Hřib jezdí na koloběžce.

Honza Gajdoš

Možná mimo téma, ale nedá mi to. Přestavba našeho Prostějovského hlaváku byla zase odsunuta z 24-25 na 31-32. Bojím se, že možná vznikne spolek Za zachování podoby hl.n.Prostějov a žádná krytá, podchodem přístupná nástupiště nevzniknou. Prostě zachovat tradici: osobní vlak xxxx z Koutů přijede na kolej šest vlevo, osobní vlak xxxx z Nezamyslic na kolej pět vpravo, nebo naopak. Přes spáleniště, přes krvavé řeky, jdeme na šestku vlevo(nemá ani betonové poloperónní desky) neochvějně vpřed, náledí, vítr, sníh, déšť a mráz nás zocelí. Když už padlo Kladno, tak Prostějov bude poslední město kolem půl statisíce obyvatel bez peronizace a to se… Číst vice »

Karl vB.

Pozor na to, aby nějaký staromilec jen tak čistě náhodou nepodal návrh na zpamátnění. Mohl by argumentovat mizením nástupních míst bez jakékoliv formy peronizace.

Granja

Malá náplast, i když máte plnou pravdu: Prostějov (celkově) je ve srovnání s Jihlavou (celkově) ještě zlatý. Tam se k odsunutým nástupištím, co jsou také nic moc, chodí málem po turistické značce.

123

Já jsem hlavně zvědav jak ten virtuál přesvědčí MK a NPÚ, že ta hala není kulturní památkou. A to abstrahuji od faktu, že kdyby se hypoteticky ukázalo, že ten výklad MK, že jí je dozná nějaké změny, tak do týdne tam přiletí návrh na to, aby se hala tou památkou stala. Jinak, že se mi to zrovna dvakrát nelíbí je můj názor a nic víc. Takže na něj … Ale ten nesmysl s otevřenými vlezy do metra … stávající hala plní roli vestibulu stanice, který tam bez ní prostě nebude … krytými jen seshora tou pergolou, to je podle mne… Číst vice »

MTl

A to ještě ta pergola má ve střeše díry.

Lukyn

Nemá ve střeše žádné díry, je navržena jako kompletně překrytá.

DjDD

Ale sklem, takže v létě tam bude nááádherně…
… do lidí pražit 🙁

Jakub

Jakym sklem? Vy neumite ani cist tvl

DjDD

Tak průhlednou folií, to je jedno.
Na tom, že na lidi bude svítit slunce to nic nemění…

MPE

No o zastreseni nadrazni haly pomoci folie by mohli vypravet v Drazdanech. Na tamnim HBf. s tim meli (resp. jeste stale maji) docela dost problemu -zatekani, degradace UV zarenim, protrhavani…
Puvodne mela plachta mit zivotnost 50 let, bohuzel je aktualne v takovem stavu poskozeni, ze se musi kompletne vymenit (pochazi z let 2001-2006) – podrobnosti viz nemecka wikina…
Doufejme, ze promovani inzenyri z Danska s timhle pocitali a ze technologie se za tech dvacet let nekam posunuly…

ZHalkova

Ty děti z Kelly family s tím určitě počítají.

ZHalkova

Nee, na střeše se bude pěstovat guano. Ptačí trus.

ZHalkova

Až ji zas…erou holuby, bude tam i tmavo.

Martin

A tyhle vizualizace mají někoho přesvědčit? Vždyť to je ještě větší hrůza, než to, co bylo prezentováno prvotně.

Mysel

Virtualni prohlidka hezky ukazuje, jak az moc spatne to je. Z fotek to tolik nevyniklo.

Jakub

Vy uz jste byl na te virtualni prohlidce?

Granja

A to je dobře. Ti nerozhodnutí alespoň se snadněji rozhodnou.

Karl vB.

Souhlas.
To je jako šlápnout do vajec (první vizualizace)
a pak se v tom ještě vyválet (nynější vysvětlování a zdůvodňování).

Dmc

Napadlo někoho z těch pánů architektů, že v praxi to bude vypadat zcela jinak, než na papíře / monitoru? Jaro: budova (+ další navazující protory) plná zrníček pylu Léto: Vedro všude pod těmi plachatami. co budou vytvářet skleníkový efekt Podizm: Budova plná poletujících listů Zima: Průvan, budova plná sněhu, vody, soli Nehledě na další věci: Sloupy určitě neuniknou pozornosti všudypřítomných psů (budou očůrané jak patníky podél cest) a i přes ten rádoby ochranný lak, budou za pár let shnilé a vhodné leda na výměnu za něco trvanlivějšího). Nabízí se třeba traverza udělalná z kolejnice, po rekonstrukci nádraží jich jistě zbylo… Číst vice »

Tomáš R.

Vizualizace a realita jsou vždy dva úplně jiné příběhy. Zábavné je to u developerských projektů, kde na vizualizacích vždy procházejí šťastné radující se rodinky prosluněnými záplavami zeleně a v realitě jsou to pak fádní betonové škatule doplněné všude parkujícími auty, kde se člověk snaží co nejrychleji proběhnout a zmizet.
Obávám se, že u pergoly na hlaváku jste popsal budoucí realitu naprosto výstižně.

ZHalkova

Architekti umí strašně krásné vizualizace. Nepoznáte, že jde o obrázek. A pak ta realita je dost smutná. Obráceně by to bylo lepší.

TPal.

„Jaro: budova (+ další navazující protory) plná zrníček pylu

Léto: Vedro všude pod těmi plachatami. co budou vytvářet skleníkový efekt

Podizm: Budova plná poletujících listů

Zima: Průvan, budova plná sněhu, vody, soli“

tenhle nesmysl pobavil 😀

Petr David

Tak nyní už víme, že se bavíte, co takhle dát argument?

Michal M

A jaký argument chcete dávat na pohádky uživatele Dmc? Buď je úplně blbej, nebo s tím listím, pylem a solí troluje…

Petr David

Věcný argument, co je na tom nejasného?

TPal.

Asi jak zmínil nade mnou Michal. To je asi tak pravděpodobné jako že u mě v bytě bude na jaře plno zrníček, v létě vedro… Přičemž je to nepodložený „hejt“ a spíš tady chci vysvětlení. Ta budova bude uzavřená, takže v zimě se bude dát kam schovat a naopak si dokážu představit, že v letním období tam bude příjemně. Nejsem stavař, ale souhlasím s Michalem M, že tohle je argument typu „Mamííííí, ukradli mi hračku“

Petr David

TPal.: „Ta budova bude uzavřená,…“
Tak to se omlouvám, měl sem za to, že je naopak otevřená. To mně uniklo.

Granja

Copak, bydlíte v poušti?

noerf

Pokud dřevo bude tlakově namořeno, tak přežije v pohodě 100 let.
To co vidím jako problém je mimo počasí je hluková zátěž z magistrály a také zrušení parkoviště, což bude problém pro část cestujících a také zhlediska udržbových prací.

Jakub

Parkoviste bude v garazich Bolzanova pod magistralou. Sakra lidi, jdete si to nastudovat nez zacnete psat nesmysly

adamgolias

jak bude drevo ve vlhku ani tlakova impregnace nic nezachrani. do soucasne haly tece 30 let. tohle bude zakryty nejakou srandovni folii. ta je take na 100 let? a kondenzat ten se neodvetra vsechen.

Michal M

Takovéhle přiblblé argumenty se dají vymyslet na jakoukoliv stavbu. Spodní hala je předimenzovaný a nefunkční komunistický nesmysl.

Petr David

Podle čeho soudíte, že je hala předimenzovaná? Já mám zkušenosti, že není.

Granja

Když dojdou argumenty, přichází na řadu komunismus, jak ubohé.

Jakub

Je to postaveno na zaklade komunistickeho zadani. Magistrala centrem, auta prim, historii zrusit, udelame to hezke socialisticky slunickove, akorat ze nebyly bezdaci a fetky. Ted jsou, a lidi chteji chodit pesky a tramvaji coz si lidi v 70. Letech nemysleli

mgr.pavel

Hele a už IPR vyřešil spor ohledně památkové ochrany stávající budovy, nebo se pokračuje v trapném resortismu „protlačím to na sílu, i přes legitimní námitky od kohokoliv“?

Já už mám dost všech těch vizualizací, které nikdy nebudou uvedeny v život..

Tomáš R.

Za poslední dobu jsem jel z hlavního nádraží několikrát a znovu jsem si uvědomil, jak funkční celek to nádraží tvoří. Z metra vyjedete rovnou do spodní haly, která JE plná lidí, kde jsou služby a s horní halou to tvoří logický a funkční celek. Rozhodně neexistuje žádný důvod tento prostor měnit. Peníze vynaložené za demolici spodní haly a stavbu pergoly jsou naprosto zbytečným plýtvání prostředků, které se dají podstatně smysluplněji využít jinde. A to pomíjím fakt, že ta přestavba sama o sobě by pro cestující znamenala dlouhé měsíce či roky nekomfortu ve staveništi. Netvrdím, že současné haly jsou nějakou perlou… Číst vice »

Petr David

Současná hala pefektně funguje, taky netuším, že si můžeme dovolit změnu k horšímu.

Granja

A navíc za peníze, o kterých den co den slyšíme, že nejsou.

ZHalkova

Jsou, fond národní obnovy, a proto je potřeba je prostavět. Ale plebsu to nic nepřinese, pouze pár stavebním firmám, vyvoleným projekčním kancelářím a….. hádejte…. .

Jakub

Spodni hala je k nicemu – jen obrovskej pruchodak. propojeni s mestem nefunguje, hala tvori barieru mezi Fantovou budovou, vytvari venku hnusna zakouti. Hala byla presne navrzena s tim, ze tam lidi prijedou metrem nebo autem, ale nepocita s tim, ze lidi vlastne budou chodit pesky po meste. Modernisticky nahled na mesto. Ta doba je nastesti jiz za nami.

Tomáš R.

To není pravda. Spodní hala funguje velmi dobře a rozhodně „není k ničemu“. Je tam mnoho obchodů, kavárna, hospody, kde se dá strávit nějaký čas, je tam teplo, bezdomovci se tam vyskytují relativně málo.
Bariéru před Fantovou budovou rozhodně netvoří tato hala, ale magistrála, která, dokud tam bude, Fantovu budovu dokonale zazdí, i kdyby ji (budovu) pokryli zlatem.

s J.

Současnou spodní halu velmi poznamenala „rekonstrukce“ od Italů. Pokladny utopené kdesi v podzemí, žádná čekárna a do pěších koridorů nacpané prostory pro komerci.

Tomáš R.

Používáte oblíbená manipulativní klišé: 1/ „prostory pro komerci“ – co je nazvat „prostory pro služby cestujícím“ – to už zní jinak, že? A je to realita, Relay, hospoda či knihkupectví prostě jsou služby pro cestující. 2/ „nacpané do pěších koridorů“ – na to jste přišel jak? Od jakéhokoli vchodu či výstupu z metra vede celkem přímá cesta až na nástupiště, žádné zásadní překážky tam nejsou 3/ „pokladny utopené kdesi v podzemí“ – ty poklady jsou kousek od haly, v pohodě se do nich dá dojít a jsou to příjemné prostory, kde se dá v klidu počkat. Proti dřívějším nehostinným pokladnám… Číst vice »

DavidS

Já tam jsem tak jednou dvakrát týdně v průměru a přemýšlím v čem, že to ta hala, tak jak je, funguje… Prostor za prosklenou stěnou před knihkupectvím je úplně k ničemu, tam je téměř vždy úplně prázdno. Čekání dole v hale ani nedává moc smysl, jelikož je poměrně daleko od nástupišť. Příšerné, úzké a pomalé travelátory bez schodů středem. Pokladny úplně mimo. Najít záchody nebo úschovnu je velmi zdlouhavý úkol. Nejlepší tah je to minimální místo na čekání nad travelátory a hypnotizování odjezdové tabule. V létě okořeněném nedostatečným větráním. Jinými slovy čím blíže vlakům tím méně prostoru. Mělo by to… Číst vice »

Bespi

Urcite tam jsou mouchy, ktere je potreba resit, ale i tak to funguje az moc dobre.
Tan navrh, poradne nic neresi, a vyrabi nove problemy. Jedinou jeho dobrou strankou je, ze rozproudil diskuzi.

Ten Onen

Ten projekt je takova Kotasovina v libivejsim havu. Strasne moc ruznych “kudrlinek”, ktere nemaji smysl. Bude to neprakticke a v realnem prostredi v nasem podnebi to bude vypadat o dost hur. At ukazi vizualizace z aktualniho pocasi, tim by mohli vyvratit kritiku, ze to je navrh vhodny nekam do Perskeho zalivu. Ale toho se asi nedockame… Stejne jako modelu vnitrniho klimatu na v jednotlivych rocnich obdobich s treba za deste.

Petr David

Přesné!

Jakub

1. Ten navrh je dodazeny do velikych detailu, Kudrdlinkami mozna myslite odkaz na secesi 2. V Dubai nebo Abu Dhabi zadna takova konstrukce neexsituje a ta mesta rozhodne nejsou navrzena pro pohyb pesky 3. Jdete se podivat do campu na detailni navrhy – jsou tam simulace i pro ruzne povetrnosti podminky

Ten Onen

Ne, myslim tim konstrukci, ktera je slozita a ktera je Kotasovi zpetne vytykana u tramvajove trati na Barrandov nebo stanice Strizkov. Protoze to bude znamenat slozitejsi a drazsi udrzbu.

Ty vizualizace a simulace snad muzou v ramci PR a presvedcovani uverejnit samo, nez rikat: jdete se podivat… IPR je ten, kdo chce verejnost presvedcit.

Jakub

Ne, kotasoviny nejsou promyslene, a tunova zeleza drzi jednu zarivku. Tohle je promyslene a vsechno ma svuj duvod. Udelane tak, aby nebyla mista pro sedani holubu, plachta muze integrovat solarni panely apod

Bespi

Boze, tohle neni vubec promyslene. A jinak holubum je uplne jedno jake prekazky jim udelate, oni je vesele ignoruji. Videl jsem hnizdo udelane na bodacich, videl jsem hnizdo pod ochranou siti proti holubum, vidam holuby i v nadraznich uzavrenych budovach, treba dneska v Chebu. Holub si sedne uplne kamkoliv, zvlast v otevrene budove bez sten 😀 , jak mu v tom chcete jako zabranit? Plachta a solarni panely? Teoreticky – prakticky v blizkych letech leda sci-fi., Obecne folie s udrzbou SZ to bude po par letech nepruhledne a derave. Staci kouknout jak po letech dopadly jine sklenene plochy – tak… Číst vice »

Boris

Rád by som si myslel, že všetci tí, čo tu v komentároch pľuli síru o tom aké je to zlé a pomaly tomu vyhlásili vojnu, sa na to pôjdu pozrieť. Aj keby vás to nepresvedčilo, aspoň by ste konečne nazbierali nejaké nové, konkrétnejšie argumenty, namiesto toho aby donekonečna omieľali to isté. Bohužiaľ podľa komentárov väčšina z vás nemá ani štipku decentnosti. Škoda. V normálnej spoločnosti by ľudia boli radi za možnosť diskusie s mestom a za odpovede na podnety od ľudí.

Fascinuje ma, ako dokážete nadávať na spolok Nebourat v jednom článku a potom aplikujete tie isté spôsoby v inom.

Petr David

Možná, že nemám špetku decentnosti, zato mám z jednoho nádraží zkušenost s otevřeným prostorem. Stavba se může někomu líbit/nelíbit, ale tady se bude čekat na vlak. Stavbu navrhnul člověk, který pravidelně vlakem nejezdí.

Jakub

tak jeste ze na Masarycce na vlak nikdo neceka, protoze zima? Asi ho taky navrhli lidi podle Abu Dhabi, protoze tam neni topeni a ma to dverenou konstrukci

Petr

Taky Masaryčka stojí za starou bačkoru a lidi tam čekají protože jim dohromady nic jinýho nezbejvá.

highway

Lidi čekají, protože jim nic jiného nezbývá? To jako na jiných nádražích čekají s plezíru? Nádraží bude vždycky také prostor pro čekání, protože přestupy, zpoždění, ap.

frank

navíc v té spodní hale se dav utvoří jen v případě koncertu :), ano lidé tam stojí zhruba v 1/12 tamního prostoru mezi knihkupectvím a schody nahoru a koukají na cedule a zbytek haly je uplně prázdný 90-95 procent času včetně špiček. Lidé stojí nahoře v místech, kde bude mimochodem hala uzavřená i dle nového projektu, protože stát dole je časově nebezpečné když se nástupiště příměstských vlaků vyhlašují 2-3 minuty před odjezdem …

Jakub

presne tak. vetsina lidi se s tim navrhem ani neseznamila detailne, nesledovali hodnoceni poroty, nebyli v CAMPu seznamit se podrobnostmi. Cesi bez jakehokoliv vkusu tu budouy hodnotit precizni mestotvorny navrh.

Petr

Teoreticky máte pravdu, ale tahle komunikace není žádná diskuze, o které píšete. (Nejen) já tvrdím, že ten návrh ignoruje automobilový provoz (nejen na magistrále), zimu cestou z metra a zevláky všude kolem. Tyhle nový omalovánky se tváří jako že nic z toho neexistuje.

Granja

Když ono, milý pane, mezi prorezlým železničním mostem, který je dávno za svojí plánovanou životností a „barákem“, který funguje bez problémů (jen je potřeba mírně upravit vnitřní dispozice a opravit střešní izolace), je přeci jen, kapánek, „drobný“ rozdíl.

***** Petr

Pro Pražáky je to cajk. Nemusí jezdit nikam na víkend páč pergolu mají, jen ty grily nebo otevřená ohniště po obvodu dodělat. A když se to neujme tak boční sítě a máme krásnou voliéru. A když se to ujme tak bych to doplnil velkým českým skleněným lustrem. Údržbáře to chce přijmou už v průběhu stavby aby znali technologie a hlucha místa. Rozhodně je to cosi výjimečného, škoda že to nestaví soukromník za svoje .

martin hodek

Jako sorry, ale jakákoliv virtuální prohlídka mne nepřesvědčí, že tohle se hodí do Česka. To se hodí spíše do Baku nebo Kuvajtu.

Honza

….ano postavme tam gotické sloupoví.

martin hodek

Myslíte ten oblouk, který je ve špičce zalomený, protože má připomínat sepnuté ruce? Tak ten tam fakt nikde nevidím. Ale třeba mne opravíte…

martin hodek

Dodatečně měnit svůj komentář, když už na něj bylo reagováno, je poněkud zbabělé, nemyslíte?

Honza

Možná je tu více Honzů ale toto byl první příspěvek pod tímto článkem 😉

Márty

Pořád dokola to stejný. Motiv na pergole kopíruje motiv ze Sloupového sálu secesní Fantovy budovy. Neinspiroval se v Baku, ale doslova přes ulici.
Obecně ale materiál a motiv na pergole je to poslední, co by mělo projekt definovat – to je maličkost, co se může ještě desetkrát změnit. Princip nové střechy je dostání veškerých přestupů pod jednu střechu, a to včetně nově přivedené tramvaje.

Frantisek

Přitom té tramvaji stačilo doplnit přístřešek a přestup z podzemní dráhy mohl zůstat chráněný před povětřím.

Márty

Polovičaté řešení vhodné na okrajový přestupní bod. Tohle je Hlavní nádraží, které si zaslouží trochu víc důstojného a komplexního přemýšlení.

Pořád si stěžujeme, že se v Česku dělají věci polovičatě, ale jak se jednou nadnese komplexní řešení, tak je zase všechno špatně.. tohle je fakt esence českého národa.

martin hodek

A mě se to prostě nelíbí. Máte s tím nějaký problém? Vše, to co říkáte, se dalo udělat (a u ostatních návrhů i udělalo) jinak. Dle mého je prostě vhodnější ten, který skončil třetí. To se snad stále může, ne?

Márty

Pokud se Vám to nelíbí se znalostí všech skutečností kolem, pak je to pouze záležitost vkusu.
Nicméně zdůvodňovat svůj nesouhlas poznámky o Baku je prázdné a levné.

kolemjdoucí

Já si myslím, že jde o odvážný návrh, sice trochu sebestředný, ale to je Fantovka také. Takže za mě architektonicky ok, sdělovat zde obecenstvu, že se jedná o odkaz ze Sloupového sálu je dobré pro info, ale jinak nemá žádnou vypovídací hodnotu. Architektura nemusí nutně na něco odkazovat. Nu a pak jsou už jenom potíže. Stavby jsou stroje na bydlení, jak pravil jeden slavný architekt a tady jsme odvážným návrhem přidali další potíž. Z hlediska stroje a procesu je Fantova budova, jakkoli úžasná, z hlediska provozu nádraží k ničemu, protože ji zničila magistrála a spodní budova. Stejně by k tomu… Číst vice »

Márty

Já pořád nerozumím tomu problému se zimou a větrem. Primárně, pergola nenahrazuje čekárnu, ta zůstává v teple na stávajícím místě, rozšířená o stávající komerční prostory. Pergola dělá hale akorát důstojný předprostor, kde přejdu suchou nohou z metra na tramvaj a z tramvaje na vlak. To stávající budova nemá šanci nabídnout, s tramvají prostě nepočítala. Dobrým příkladem může být Anděl, kde se v případě nepřízně počasí všichni přestupující mačkají v podloubí Zlatého anděla. Když je to zastřešení nanic, tak proč se tam mačkají? Proč nejdou všichni po prázdném chodníku vedle? Dalším příkladem je zastřešení perónu. proč lidi v dešti čekají pod… Číst vice »

MiS

Vtipné je tvrzení, že „součástí návrhu je zvětšení vytápěných čekacích prostor pro cestující v blízkosti vlaků“. Zvlášť ta bizarní je formulace V BLÍZKOSTI VLAKŮ je Best. A to je kde? Ve Fantově budově, někde vzadu v nějakém sálu? Nebo v patře? Tam bude asi každý chodit. To zrovna. Cestující se totiž zastaví na prvním místě, kde uvidí odjezdovou tabuli a tam zůstanou čekat. Klidně i hodinu. Jen aby aby jim neujel vlak. Zvlášť za situace, kdy se zpoždění připisuje po 5 minutách, nebo se zase maže. A hlavně kdy se ČÍSLO NÁSTUPIŠTĚ zveřejní pár minut před odjezdem.

Boris

Možno keby ste si dali tu námahu si k tomu zistiť trochu viac, predtým než ste sa bezhlavo vrhli to takto okomentovať ani by ste nemuseli písať ten komentár. Odstranením komerčných priestorov dôjde k zväčšeniu aktuálnej plochy hornej časti, kde dnes čaká väčšina ľudí. Okrem toho, ak by ste hlavák používali, asi by ste nenapísali, že „Cestující se totiž zastaví na prvním místě, kde uvidí odjezdovou tabuli a tam zůstanou čekat.“ Prvé tabule sú totiž u výstupe z metra v dolnej časti pri kníhkupectve. A fakt sa tam všetci cestujúci nezastavia. Naopak sa tlačia v hornej časti, pri menších informačných… Číst vice »

Frantisek

Většina se ovšem stejně bude dále tlačit u tabulí, na něž z dálky neuvidí.

Jakub

to nema cenu tu neco vysvetlovat. V ceskem hobitine fandime retro vlne. Stejni lide, kteri tu ted obhajuji brutalistni halu by byli na barikadach proti jeji stavbe v 70. letech. Pritom Fantova budova nahradila predchozi nadrazi jen po 30 letech. Stejne tak Vytonsky most, Retezovy most u ND. Prasna brana je dostavena v Neogotickem stylu, aby vypadala vic goticky, ale my ji obdivujeme jako pamatku. Praha se po staleti prekotne vyvyjila a bourala a stavela nove veci a vrstvila styly. Proto je tak zajimava. Ale my uz to chceme zabetonovat tak jak to zname my..

Granja

Jsem možná pomalejší, dle vašich slov (díky za hodnocení), nicméně, a psal jsem to už výše, nahoře postačí změna dispozice „za pár korun“ a větší prostor je hned. A z hlediska cestujícího je úplně jedno kde čeká, má-li dost času a nepotřebuje haly projít z jakéhokoli účelu, pak čeká tu i onde a těsně před odjezdem vlaku logicky čeká napružený u poslední tabule před nástupišti (tedy nahoře), aby, až mu tam jeho vlak konečně „nahodí“ stačil co nejrychleji na vzdálené nástupiště dojít.

Pavouk

Však také těm projektantům vůbec o nějaké cestující nebo o praktičnost nejde, oni se jen touží zviditelnit něčím originálním, vyždímat z toho hodně peněz a plácat se navzájem po ramenou, jak jsou dobří.

Granja

A když po realizaci díla obecenstvo nebude spokojeno, jen suše konstatují: co jste si odsouhlasili, to máte.

Márty

Doslova tam, kde. čekáte teď, čekací prostor bude rozšířený o stávající komerční prostory, které se přesunou. Stačí se trochu informovat na https://novyhlavak.com
Oni ti architekti taky totiž nejsou úplně blbí.

nowas

Rozhodně to bude blíž, než teď dole u metra.

Frantisek

Tím je pravděpodobně míněno jen odstranění provozoven z mezipatra. Je to řečeno tak, aby to vzbudilo dojem zvětšení tepelně pohodlných prostor, což je relativní (i ve spodní hale se dá celkem v pohodě přečkávat, jen tam není kde sedět).

Laborec425

Navíc když všichni víme, že zpoždění se nemusí připisovat po pěti minutách (je to už letoucí provokace ze strany SŽ) a také víme, že nástupiště můžou být nastálo pořád stejná jako je to na „západ“ od našich hranic 🙂

jane12x

hnus

vasek.beroun

Ne a ne a ne.

Chleba Nakup

Když to nesklidilo pozitivní ohlas hned a je potřeba něco „vysvětlovat“ nebo „obhajovat“, bude to asi tím, že se to nepovedlo.

Dominic

Dost lidem se to i líbí, jen odpůrci jsou v dnešní době internetu a sociálních sítí slyšet silněji (jako i v jiných tématech)

Ten Onen

To je ta aktivni obcanska spolecnost, po ktere mnozi volali, vcetne zastupcu magistratu a IPRu. Jen si mysleli, ze aktivni budou jen ti, co s nimi souhlasi🤷🏼‍♂️

Chleba Nakup

Kolik to je dost? Pět? Sedm? A co takoví odpůrci bourání mostu? Ti jsou taky víc slyšet?

Boris

Alebo aj tým, že každý má potrebu si na niečo zanadávať, väčšinou bez toho aby sa nad tým aspoň trochu zamyslel, alebo aby si aspoň vypočul vysvetlenie na jeho námietky.

Samozrejme, je potreba vyjadriť obavy a pýtať sa. Lenže potom si treba vypočuť aj odpoveď. Bez toho to nie je žiadna diskusia. Bohužiaľ, dnes má každý pocit, že všetkému rozumie a nepotrebuje nič dovysvetliť, pretože jeho názor je automaticky ten správny.

Nehovoriac o tom, že Váš predpoklad je fakt nedomyslený. Aby bol okamžitý pozitívny ohlas nutnou podmienkou úspechu? Vážne v tejto logike nevidíte žiaden problém?

Chleba Nakup

Když je něco povedené, není důvod kritizovat. S vyslechnutím odpovědi souhlas, jen se stává, že odpovídající se urazí (v domnění, jakou geniální věc stvořil) a místo aby uznal argumenty nebo se snažil najít společnou řeč, zabejčí se a „vysvětluje“.

Vamid

Nepamatuju veřejný projekt, který by někdo nekritizoval. „Vysvětlovat a obhajovat“ je prostě třeba vždycky.

Chleba Nakup

Tak určitě, sto lidí, sto chutí. Ale tak výrazné stavby, jako je nový hlavák, by měly svým líbivým zpracováním vygenerovat jen minimum kverulantů. Ubylo by ty plánovače, kdyby s předstihem hodili do placu nějaké návrhy, v kterých by zohlednili jindy tak oblíbené „specifické chutě českého zákazníka“ a z nich pak vybírali? V dnešní elektronické době brnkačka s dosahem až bábě Vomáčkový do Horních Příušnic. Vždyť v tom pak bude desetiletí žít právě ten český zákazník. To přece není chlívek pro kozu, co za dva roky spadne.

Martin D.

Vizualizace načančané. Ale tohle řešení bude nesmírně náročné na údržbu. A tu, jak známo, opravdu v ČR neumíme. Navíc další náklady navíc.
Už vidím v těch škvírách a záhybech odpadky, zvratky, holubince, pavučiny, tagy, vrypy ostrými předměty… Dřevo zešedne, skleněná střecha zašpiněná. To bude nádhera!

Šejdr

Nemělo by se to ovšem zvrhnout do opačného extrému, kdy se stejnými důvody investoři docházejí k názoru, že nejlepší je neřešit vůbec žádné detaily a všude používají rovné stěny, holý beton a corten, protože na těch není vidět ani sto škrábanců a odpadky nebo zvratky se z povrchu očistí tlakovou vodou.

Chleba Nakup

Antivandal! Já to už před časem tady psal. Dejte místo pergoly 50 – 100 čekáren antivandal, výsledek stejný (nebo i lepší kvůli snadné údržbě), cena na zlomku, technologie zvládnutá, za týden hotovo.

vasek.beroun

A ještě tam chybí osvětlení, okapové svody, sítě proti ptákům, jinak to bude ,, Holubí dům“, atd, atd.

HonzaH

Podivejte na vizualizace – ti holubi tam nemaji kde sedet. Je to docela dobre vymyslene, cim dele na to koukam.

MiS

Vždyť tam bude „samočistící střecha z ETFE fólie“ tak jakápak údržba. Tam se všechno vyčistí samo 🙂

Márty

Jo, pavučiny se dělat budou, s tím se ale nedá nic dělat.
Jinak ale holubi si na novou konstrukci nemají kam sedat, zešednutí dřeva je tak nějak jeho přirozená vlastnost, sklo v pergole není žádné – je to folie, která nepraskne, není stopro čirá, takže leckterou nečistotu promine. Patky dřevěných sloupů rozhodně nebudou zapuštěny do země, to by prostě nefungovalo.
Všechno se musí nějak udržovat. ale skutečně náročné na údržbu jsou věci typu Kotasovy tramvajové stanice na Barrandov, ne relativně subtilní dřevěná konstrukce.

MOS

Patky dřevěných sloupů bohužel rozhodně BUDOU zapuštěny skrze strop metra až pod konstrukci nástupiště metra C a dopravní podnik už to ví. A také další nesmysl, jako obrovská vodní nádrž jen 2,5 m nad tunely metra směr Muzeum.

Karl vB.

Při pohledu na titulní fotku (3/10) může místa neznalý člověk ještě dojít k závěru, že mezi pergolou a Fantovkou se nenachází žádná několikapruhová kapacitní komunikace.
Takže opět jen prvek manipulativní vizualizace.
Škoda, že vizualizace nepředstavuje prostor v období listopad – únor, bez krásně zelenách stromů, zato se spadaným a neuklizeným listím na zemi.
Centrální schodiště na obrázku (4/10), které bude jistě „velmi intenzivně využívané“ :-), mně připomíná spodní díl schodiště do Walhally u Regensburgu. Tam se do toho objektu většinou chodí taky z úplně jinudy…
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7e/Walhalla_Gedenkst%C3%A4tte_03.jpg/1280px-Walhalla_Gedenkst%C3%A4tte_03.jpg

vasek.beroun

S tou magistrálou mne to napadlo hned na první pohled.

jkjk

Šestiproudová „dálnice“ se svodidly uprostřed tam opravdu nebude věčně. Cílem je normální městská ulice – pruhy pro auta, oddělené cyklopruhy, chodníky, přechody.

Karl vB.

Můžete prosím uvést váš expertní odhad, ve kterém desetiletí dojde k reálné transformaci magistrály na normální městskou ulici?

Franta

Naprosto nechápu, proč se ta hala bourá, když pak na vizualizaci vidím její okraje jak tam stojí, jen jim chybí střecha, a je tam jen ta debilní pergola. A pořád mi přijde, že na té vizualizaci je nejzajímavější to, co tam po té staré hale nechali.

jaroslav.dohnalik

Sežerte mě, ale já jsem asi v klidu. Všichni se čertí, jako kdyby tam snad měli bydlet. Pokud bude dobře průchozí a prostupné, tak je mi asi celkem jedno, jak vypadá. Pokud to bude primárně fungovat jako nádraží a ne jako shopping mall… Ne, návrh mi nevadí.

VíKo

Me by tam nevadil ani ten shoping. 🙂 líbí se mi to od začátku. Nemám rád takový to cechackovstvi a malost. Kdyby se neměnil urbanismus, máme tu dodnes baroko.

Frantisek

Urbanismus? No baroko tu právě dosud hojně máme, a dokonce užívané. „Shopping“ je zrovna to, co by mi tam nescházelo, pokud by to bylo ve prospěch prostupnosti a doplnění chybějících funkcí samotného nádraží. A vzhled by také neměl být úplně „jedno“, i podvědomí dokáže divy.

vasek.beroun

Já třeba, pokud mám na vlak víc jak 10 min., jdu se projít mezi knihy. Nově by mi vítr vískal zbytky vlasů pod pergolou.

Chleba Nakup

Malost, malost, tak přece nebude 10 milionů Čechů mít pocit velikosti, když kdejaké hlavní město má stejně obyvatel. To je jak štangle salámu v chodbě, od té rovněž očekávám malost.

Petr

Tvl bude to stat nekolik miliard, tak by ty pozadavky mohly bejt o neco vyssi nez „lepsi nez dratem do oka“, ne?

Jakub

Bude to stat nekolik miliard i kdyz tam zustane to stejny hnusny protoze se to musi opravit

Karl vB.

Vybavila se mi jedna poněkud postarší reklama.
Pan Miloš Kopecký v ní tklivě pronesl pouhou jednu kouzelnou větu:
„Futurum Aurum – péče o každou korunu.“

Ondra

Vidím to stejně.

vasek.beroun

Pokud je Vám jedno, jak vypadá, může se nechat klidně hala stávající, jen pořádně přetěsnit střechu a ušetří se několik miliard, třeba na koleje a výhybky.
Mimochodem, já nemám se stávající halou problém, jsou daleko důležitější věci.

MiB

Nakonec se mi bude stýskat po možnosti si koupit před odjezdem vlaku něco v bille a kafe na cestu v přijatelné kavárně (ne z automatu).

J.K.

To tam chtějí zrušil Billu i kavárny? To asi ne, ne?

Dominic

Ne, jen se přemístí

Chleba Nakup

Do Šervůdu se přemístí. Aspoň bude snadnější se o nákup rozdělit.

broge

naopak, ta Billa bude vpravo a bude větší

Pako

„Ano. Postupovali jsme v několika předem promyšlených krocích:
1) vymyslet pergolu
2) obhájit
3) obhájit
4) obhájit
…“

Jan Sůra

Byla architektonická soutěž. To je bod, který vám tam jaksi chybí.

Frantisek

Měla se týkat hlavně parku, možná oživení stávající budovy. O přebourávání nebyla – alespoň veřejně – vůbec řeč.

Karl vB.

Ano, v zadávací dokumentaci soutěžního dialogu se výslovně uvádí:
– „Předpokládá se, že návrhy na úpravu nové odbavovací haly budou v souladu s principy citlivého přístupu k rekonstrukcím budov na území Pražské památkové rezervace.“
– „při návrhu dispozičních úprav bude dbáno na charakter a význam stavby nové odbavovací haly včetně původního výtvarného zpracování“.
https://zdopravy.cz/dokument-pamatkari-odmitaji-ze-by-ochrana-odbavovaci-haly-hlavniho-nadrazi-bylo-ucelove-186496/
Nemyslím si, že vítězný návrh „Pergola“ tyto dva body splňuje.

Pako

To je v bodu jedna – zadat soutěž a vybrat jako vítězný návrh pergolu. Je přesnější popis prvního kroku, ale ve finále stejný problém. IPR má vítěznou pergolu, ale téměř nikomu mimo IPR se nezdá být lepší staré socialistické haly.

Martin

V cekarne mi chybi odjezdove tabule…

Intrus

Pořád ne. A mrzí mě to. Ta soutěž je spálená příležitost

Kamui

Stále si trvám na tom, že ta dřevěná konstrukce se na tohle místo nehodí. Taková věc má být třeba v plánovaném VRT terminálu Praha-Východ, ale ne uprostřed staré zástavby v centru.

Pako

Taková konstrukce nemůže být nikde.

Jan M

Já jen doufám, že se ta dřevěná část natře a nenchá umělecky zhnít

Pako

Pokud narážíte na VM, tak je to opravdu stejné:
Barva kryje a uvnitř to hnije.
Před stářím a venkovním počasím, žádný nátěr nespasí.

Elvis

Asi mě to nakonec nechává chladným.
Jen ten přechod přes magistrálu a „zastřešené parkoviště“ mi evokuje pocit, že ty Dáni se na místě nebyli ani podívat. Jen mě k tomu řešení napadají tyto myšlenky:
A) Ten přechod tam udělá lepší špunt, než poslední generace.
B) Kdo na tom betonovém plácku nahoře bude chtít vegetit vedle magistrály?
C) Nebude se tím pádem šířit hluk z magistrály celým prostorem?

Jan T.

Projekt se mi celkově nelíbí, provedení se nehodí na dané místo. Ale přechod je to poslední co by mi vadilo. Přechody máte na Štvanici, u Muzea, v Žitné, v Ječné i s průjezdem tramvají, a ještě dále, tak proč bude vadit další přechod?

Elvis

Mě vadit nebude, já tudy nejezdím. Jen logiku věci, tam kde máš „podchod“ uděláš přechod, nechápu. Přijede ti ve špičce x desítek vlaků za hodinu, čili se ti generuje množina lidí, kteří se rozhodnou jít přes ten přechod. Čili na vytíženém 6ti pruhu vytvoříš buď štrůdl přecházejících lidí, nebo kolonu čekajících aut.

Poolman

A těch x desítek vlaků přijede na nástupiště k Fantově budově? Z ostatních nástupišť musí cestující podchodem tak v něm předpokládám zůstanou. Nebo budou přecházet koleje jen aby si přešli přechod a sešli giga schodiště do parku? Třeba to bude za ty peníze povinné,co já vím.

Dominic

Na magistrále jsou autobusové zastávky (Flixbus, bus na letiště) a stanoviště taxi, ty podchody jsou tam příšerný.

Frantisek

Já hlavně doufám, že nadále všechny přijedou jen k nástupištím. Žádné masakry! 🙂

Dominic

Že tam bude přechod bylo rozhodnuto již před soutěží. Na to nemá vítězný návrh žádný vliv.

Petr

A o to právě jde. Dokud tam povede po povrchu magistrála, tak s tím prostorem nic rozumnýho udělat stejně nepůjde. Nejde o tenhle konkrétní návrh.

Dominic

Ale ten přechod tam je potřeba, stejně město nezávisle na hlavním nádraží připravuje něco co se nazývá „humanizace magistrály“

Petr

Fajn, tak at magistrat nejdriv dehumusuje magistralu a pak – s ohledem na vysledek – ma smysl bavit se o tom co se da delat s prostorem pred Fantovou budovou.

Pako

A) B) C) 3x ano

Ondra

Magistrálu je pořeba postupně přeměnit v normální ulice v Praze. Je to běh na dlouho trať ale takto:
A) odstranit prvky který připomínají dálnici (svodidla, velké cedule)
B) postupně zredukovat počet pruhů na dva
C) přidat přechody, obnovit zrušené pěší vazby
D) zajistit možnost tudy jezdit i na kole
E) finálně ji dát za Muzeum a mít konečné Muzeum propojené s Václavským náměstím.

broge

Projektanti tam v průběhu dvou let byli možná víckrát než Vy a hlavně byli v místech, kam Vy jste se nikdy ani nemohl podívat. Z Vašich otázek vyplývá jediné – vůbec jste si návrh neprostudoval a vůbec jste si neposlechl vysvětlující přednášky, protože tam už několikrát Vaše dotazy vysvětlili a odpověděli.

Hezky česky

Nejprve bez konzultace s veřejností vybrat vítěze a pak lámat draho na hřiby veřejnost, že nic tak skvělého neviděli, že bude stát za to, mít x let provizorium (teda jestli se to dostaví, když vidím kolik megalomanských projektů je naplánováno a finanční krize klepe do pár let na dveře).

A nemělo to být naopak? Když tedy volba byla v tichosti, tak ať si to postaví v tichosti a neotravují s tím veřejnost teď.

MOS

Doufám, že otevřená střecha neprojde přes památkáře a že vyhrají soud. Dále, že do roku 2028 už na pergolu nebudou prachy.